Varsinkin vanhoilla Mersuilla ajelevien aihetta: Mikä tekee nykyisenlaisen "museorekisteröinnin" mielekkääksi? Minä itse olen sitä mieltä, ettei juuri mikään...
Ehdotettu on mm. kustannusten säästö...En usko, sillä jos ihan oikeasti tehdään minusta museokelpoinen auto, pelkästään jos joutuu hommaaman ne oikeat Michelinin XZX.t tai vastaavat alle niin saa pulittaa moninkertaisen summan mitä katsastuksilla yms. säästää...Minusta kuitenkin, jos kerta auto on museoauto ei siellä allakaan saisi pyöriä mitään Goodrichejä, Generaleja, tai jotkut muut "valkosivut" yms... vaan aidot Michelinit, Contit tms. alkuperäisrenkaat, niitä on kuitenkin saatavana vielä uusina. Sama koskee muitakin tarvikeosia... Valitettavasti tämä koskee jo "museorekisterissä" olevia vekottimia yhtälailla...sen verran karskeja tekosia olen nähnyt ihan jopa Suomalaisissa automuseoissa...
Minusta jo pelkästään se, että autossa ei ole alkuperäistä moottoria, siinä on tarvikeosia, jos alkuperäisiäkin on saatavilla...väärät renkaat, niin auto on jo rakenneltu harrasteauto, vaikka olisi aivan loistavakuntoinen sellainen, muttei se silti ole enään mikään museoauto...Minusta tätä ei voi perustella mitenkään kustannussäästöllä, juuri tähänhän se museoautojen korkeampi hinta pitäisi perustua, alkuperäisyyteen. Mutta tämähän on vain minun mielipide....mutta jos ajatellaan "Museota", ei siellä olevia esineitä ole korjattu nykyaikaislla tarvikkeilla, maaleilla yms.
Nyt sitten liisitään museoautolta vaadittavalta alkuperäisyydestä, vain että saa ajella halvemmalla...mikä tuntuu joskus olevan se tärkein tavoite museoajoneuvorekisteröinnissä...tai sitten ansioton arvonnousu, kun hommataan "museokilvet" myytiä varten. Kuitenkin eikö tavoitteena pitäisi olla alkuperäisen , vanhan autokannan säilöminen jälkipolville?
Tämäntakia minä rakentelen vain autojani...omasta mielestäni en ole vielä koskaan omistanut autoa, joka olisi kelvollinen "museorekisteriin"