Koeajo kertoo autosta paljon, mutta esim. alustan niveliä sekä edessä että takana voi olla heikossa kunnossa ilman että sitä asfaltilla edes huomaa, ennen kuin on renkaat sökönä. Suosittelen autotohtori reissua ennen ostopäätöstä, koska aika pahojakin ruostevaurioita on helppo piilottaa ostajalta. Hyviä ruostepesiä löytyy esim. takapuskurin alta, kynnyskoteloiden etupäistä ja ovista. E-mallin mersut ruostuvat todella hyvin ainakin vuoteen 2004 asti. Omastani (-01 E-farkku) olen kaikki ruoste/maaliviat hoitanut pois ja se ei ole ihan pieni työmaa.
Automaattivaihteiston tulee vaihtaa jouhevasti ja ainakin itse arvostan dokumentoitua huoltohistoriaa huomattavasti enemmän kuin mittarilukemaa. Itse olen ajanut reilun kolme vuotta ja n.90 000km E-mallilla ja foorumin tekniikkapalsta on tullut tutuksi. Luonnollisesti Carsoft on tullut hankituksi myös, koska ainakaan itse en ole asiallista palvelua koskaan Oulun Veholla saanut. Varaosien hinnoittelu on kulutusosissa varsin asiallista (KL, MB-osa, yms) jotkin mallille tyypilliset viat kuten vaihdekeppiyksikkö, polttoaineen paineensäätöventtiili, ruiskuhuollot ja imusarjan vaihto kustantavat helposti satasia. Tee se itse- henki ja sorminäppäryys ovat suotavia, mutta monelta murheelta kuitenkin voi säästyä, kun lukee ennen huoltoja vinkit aiheeseen liittyen täältä.
Polttoaineen kulutus ainakin omassa 220cdi:ssä ja velimiehen 270cdi:ssä (kumpikin automaatteja) on matka-ajossa niin naurettava, ettei sitä viitsi edes ääneen sanoa, mutta kokonaiskulutus seka-ajossa on 7-8litran haarukassa helposti. Kainuun vaara maisemissa isompi kone näyttäisi syövän vähemmän, kun taas Pohjanmaan lakeuksilla pienempi kone olisi pieniruokaisempi.
Summa summarum, olen tullut autoni kanssa niin paljon sinuiksi, että ajattelin hankkia sopivassa saumassa 99-03 mallisen eemelin kakkosautoksikin, on ne vaan kuitenkin keskimäärin aika mukavia kulkineita
Edit: Ainakin integroidut lastenistuimet löytyy aika monesta E-farkusta, mutta isofix kiinnikkeisiin en ole näissä vuosikerroissa törmännyt.