sopiiko diesel bensan automaattiin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

sopiiko diesel bensan automaattiin?

Viesti Kirjoittaja ESG- »

eli nyt on rojektissa 300e automaatilla -88. koneen nostin pois ja tarkotuksena laittaa diiseli, sopiiko 300diiseli koneet suoraan tilalle, tai tärkeintä että passaako laatikkoon? päällimmäisenä olis tulolla 300d moniventtiili?
Peltzi07
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ma 30.04.2007 10:20
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Peltzi07 »

Sen verran ainaki että vaihtoalue ei sovi nii hyvin dieselille ku bensalle.. Itellä on just samainen yhdistelmä, mutta vaihtuu takas toi manuaali loota ku saan korjattua :D Eli käyhän ne..
Talon mersut:
w124 250DT -92
w210 E300TDT -00
w210 E290TDT -00
w202 C220D -98
w124 300E -86
w123 240D -82
w638 112CDI -99 Myydään!
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

ok.miten oireilee? kuulin semmosta että alipaineet olis erilaiset bensa ja diesel koneissa, ja näin joutus vaihtaan sen alipaine motikan laatikkoon? pitääkö paikkaansa ja saako näin parannettua laatikon toimivuutta diiselissä?
Peltzi07
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ma 30.04.2007 10:20
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Peltzi07 »

Itellä tuntuu ihan että luistais, vaikka ei tuossa bensassa paikallaan ollesa luistanukkaan.. Joo saattaa olla et paremmin pelaa jos vaihtaa noita alipaine osia.. Tuolla toisella foorumilla on yks tyyppi joka kans tehny samaisen operaation ja tuntus tietävän jonnin verran paremmin :)
Talon mersut:
w124 250DT -92
w210 E300TDT -00
w210 E290TDT -00
w202 C220D -98
w124 300E -86
w123 240D -82
w638 112CDI -99 Myydään!
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

juu no sillon se passaa..ko bensakoneessa kovempi alipaine..ja diiselin alipaine ei sitte ilmeisesti riitä..mutta kokeilemallahan sen näkis. olekko kokeillu ruuvata paineita? onko apua?
Peltzi07
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ma 30.04.2007 10:20
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Peltzi07 »

En oo vielä mutta tarkotus ois.. Saas nähä millo sitä kerkiää :) Ilmottelen kuhan oon ruuvannu nii saa vähä infoa :)
Talon mersut:
w124 250DT -92
w210 E300TDT -00
w210 E290TDT -00
w202 C220D -98
w124 300E -86
w123 240D -82
w638 112CDI -99 Myydään!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kai siihen ois laitettava oikea stallspeed turbiini.Vai onko noissa sama turbiini?
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

hakasin sopevalla naapurimaalta 250d manuaalina, onko sitä konetta mitään järkeä lykätä 300bensan voimansiirrolle ja vielä automaatille?? vai lisäänkö suosiolla kytkimen ja laitan manuaaliksi?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Kai siihen ois laitettava oikea stallspeed turbiini.Vai onko noissa sama turbiini?
tähän ei ollut tullut vastausta ja sama asia kiinnostaa... lähinnä se, että ottaako dieselin turbiini millä kierroksilla kiinni, kun tuossa omassa 300E:ssä turbiini tuntuu ottavan kiinni vasta reilussa 2000 rpm (olisko jotain 2500 rpm, mihin kiekkamittarin neula pysähtyy, kun polkaisee kaasua...) ja haluaisin sen nappaavan kiinni jo alle 2000 rpm, että ei tarvitsis kaahailla yli 80 km/h tuolla tienpäällä polttoaineen säästämiseksi :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

atlas kirjoitti:Kai siihen ois laitettava oikea stallspeed turbiini.Vai onko noissa sama turbiini?
eikös nakussa oo omanlaisensa turbiini
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
seppohe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 19.09.2007 16:38
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja seppohe »

Itse ajelin vuoden päivät 603 turbolla jossa oli jatkeena 722.3 bensan automaatti. Stallspeed oli vähän alempana kuin dieselin laatikolla, mutta toimi kuitenkin moitteetta. Vaihtoi hyvin eikä luistanut. Bensan automaatti lähtee vaan aina kakkosvaihteella, ja täyskaasukiihdytyksessä laatikko ei vaihda isommalle ennen kuin vähän höllää kaasua. Dieseli ei kierrä niin paljoa kuin laatikko vaatisi. Toimii kuitenkin hyvin normaaliajossa.
C124 300CDT
C124 250CD
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

seppohe kirjoitti: Bensan automaatti lähtee vaan aina kakkosvaihteella, ja täyskaasukiihdytyksessä laatikko ei vaihda isommalle ennen kuin vähän
kyllä mulla lähtee ykkösellä jos antaa reilummin kaasua ja säädin on S asennossa, vai tarkoititko sitä, että jos/kun ei ole sitä klipua konsolissa, niin se on aina E asennolla se loota, kun harvemmin olen dieseleissä sitä S/E valitsinta... :roll:

sopiskohan muuten 722.3 laatikkoon w211 koppaisen 320 cdi:n turbiini, olis yksi ylimääräinen glygolin saastuttama hallin nurkassa pyörimässä :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

seppohe kirjoitti:Itse ajelin vuoden päivät 603 turbolla jossa oli jatkeena 722.3 bensan automaatti. Stallspeed oli vähän alempana kuin dieselin laatikolla, mutta toimi kuitenkin moitteetta. Vaihtoi hyvin eikä luistanut. Bensan automaatti lähtee vaan aina kakkosvaihteella, ja täyskaasukiihdytyksessä laatikko ei vaihda isommalle ennen kuin vähän höllää kaasua. Dieseli ei kierrä niin paljoa kuin laatikko vaatisi. Toimii kuitenkin hyvin normaaliajossa.
Mullakin on ollu yli kaks vuotta 300E:n automaatti 606 turbodieselin perässä ja hyvin se siinä toimii, kun vaihtoajankohdat ja paineet pystyy säätää sopiviks.
Ainoo on just toi täyskaasukiihdytys, millon huudattaa ehkä hiukan liian pitkälle, mut vaihtaa kuitenkin ilman kaasun nostoa isommalle.
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
seppohe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 19.09.2007 16:38
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja seppohe »

Joo kyllä laatikko ottaa ykkösvaihteen jos painaa kaasua reilummin, mutta normaalikiihdytyksessä lähtee kakkosvaihteella. Laatikon saa myös lähtemään ykkösvaihteella kun käyttää pysähdyksissä valitsinta 2 asennossa ja laittaa sitten d:lle
C124 300CDT
C124 250CD
Avatar
ap84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 24.07.2007 02:42

Viesti Kirjoittaja ap84 »

No nyt kans ittellä menos semmonen projekti, että 250d perään pitäis istuttaa 260:sen automaattiloota... Onko porukalla tietoa että kannattaako vaihtaa turbiini riisselin omasta vaiko antaa bensan looras olla omansa??
Ja kuinkas sen täyskaasuvaihdon säätö? eikös se onnistu sieltä venttiilikoneistosta?? onko kellää tiukkaa faktaa? :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ap84 kirjoitti: Ja kuinkas sen täyskaasuvaihdon säätö? eikös se onnistu sieltä venttiilikoneistosta?? onko kellää tiukkaa faktaa? :lol:
tätäkö tarkoitit? vaihtokierrosten ruuvi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ap84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 24.07.2007 02:42

Viesti Kirjoittaja ap84 »

Juu justiin tuota ruuvia :D Paljonkohan sitä rohkenee kerralla kääntää? kun bensan laatikko tulee riisselin perään.... kun nyt paikallaan oleva riisseliloota nyppää 4600 rpm/min jo isompaa kun taas bensan laatikko pökkii pykälää vasta 6000- 6500 kiekan paikkeilla..
Paljonkohan se ruuvi vaikuttaa kun sitä kierroksen vie??
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Onko kellekään selvinnyt paljoko sitä ruuvia vääntämällä kierrokset laskee?
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

ESG- kirjoitti:ok.miten oireilee? kuulin semmosta että alipaineet olis erilaiset bensa ja diesel koneissa, ja näin joutus vaihtaan sen alipaine motikan laatikkoon? pitääkö paikkaansa ja saako näin parannettua laatikon toimivuutta diiselissä?
No ei se pelkkä alipainetoimisen tasauspaineen säätimen vaihto riitä...pitää sinne muutakin rojua lapioida pannuhuoneeseen, että onnistuu oikein.

Sitten työpaineet ovat erilaiset dieselissä ja bensassa. Ja venttiilikoneistossakin on pieniä poikkeuksia.

Kaikista helpointa olisi, kun etsisit dieselin laatikon dieselmoottorin jatkoksi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin