Mersun vanteet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hähä! :D
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 24.03.2010 08:29

Mersun vanteet

Viesti Kirjoittaja Hähä! :D »

Näihin aikoihin näkee auton vanteisiin liittyviä mainoksia ja kysyisin, että
jos ostaisit mersuusi uudet vanteet, niin olisivatko ne merkkivanteet eli mersun valmistamat vai kelpaisiko mikä tahansa merkki?

Onko koolla väliä ja onko totta, että isot vanteet ja leveät renkaat ovat huonompi vaihtoehto kuin ne standardit 15-16 tuumaiset vanteet normikokoisin renkain?

Jk. entä paino, eli ovatko alumiinivanteet kevyemmät kuin teräsvanteet? :roll:
Avatar
Renegade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: To 18.11.2004 19:18
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Renegade »

Jos otan tuohon kokoon kantaa,niin onhan sillä merkitystä.Itse en laittaisi,enkä ole laittanut 16 tuumaa isompia pyöriä raskaaseen autoon.Tässähän tulee renkaan profiilin madaltaminen eteen,kun vanne kokoa isontaa,jottei pyörän halkaisija isone.Kivireki siitä tulee,mitä matalampaa profiilia käytetään ja minusta on menty jo aivan liiallisuuksiin näitten madallusten kanssa.Hyvän maun raja on jo ylitetty.Ei näytä nätiltä,kun autossa ei ole renkaita ollenkaan,mutta valtavan kokoiset vanteet :)
M-B 260SE -86 "basso"
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Ulkonäkösysistähän niitä leveitä matalaprofiilisia läskejä ostellaan .
Ajo-ominaisuudet niiden kanssa heikkenee poikkeuksestta ja bonuksena saat vielä rengasmelua kaupan päälle.
Saksalainen autobaana-ajo on sanellut eurooppalaisten autojen vakiorengastuksen, joka sekin on liian leveä ja matalaprofiilinen Suomen teille.Japanissa varsin yleinen rengas profiili on 70-sarjalainen ja isoissa autoissa on 80-sarjalaistakin.
Mersun 124 korimallin vakio 195/65 X 15 on aika sopiva isoon autoon. 205 tai 215 tai jopa niitä leveämmät aivan surkeita talvikäytössä ja sorateillä, mutta menevät sileällä asfaltilla.
Minä tietysti olen vähän huono näissä, kun ajelen paljon hiekkateitä ja polanneteitä sekä uraisilla asfalteilla ja pidän reipasta matkavauhtia urista, asfaltin koloista sun muista päällystevaurioista piittaamatta :twisted:
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Oikeanlaiset

Viesti Kirjoittaja geoman »

Ei valmistajalla ole merkitys kunhan ulkonäkö miellyttää ja keskireikä ja ET on lähellä oikeaa. Minulle diesel W124:ssä riittää 15-tuuman vanne, talvirenkaat 205/60-15 peltivanteilla ja kesärenkaat 8-reikäisillä 195/65-15. Tulivat auton mukana.

60-vuotiaan ei tarvitse muutella halkaisijaa - eko riittää muutenkin.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Oikeanlaiset

Viesti Kirjoittaja nj^ »

geoman kirjoitti:60-vuotiaan ei tarvitse muutella halkaisijaa - eko riittää muutenkin.
Eli siis tämä on eko (ego tarkoittanet) teko? :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

muutama asia kannattaa huomioida.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

alkuperäiset vanteet jostain kumman syystä eivät vaadi painoja niin paljon tasapainotuksessa.

ainakin audilla alkuperäiset tuntuu huomattavasti kevyemmiltä kuin tarvikealut, tiedä mistä johtuu?

itse ostin juuri eemeliin 235/45-18 rullat alle ja katsotaan miten paljon sitä kuuluisaa meteliä tulee....

ainakin w210:ssa on niin hetekka jousitus että ei siitä saa kivirekeä kuin poistamalla koko alustan! :roll:

puolikuurona en kyllä ole audissa koskaan huomannut kovinkaan kovaa metakkaa vaikka 225/45-17 kiekot alla....

valitset ne mitkä miellyttää silmää ja hyvässä liikeessä renkaita voi mallatakin alle vähän....petikossa ainakin onnistui kivasti...
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Sitten on koon puolesta myös tiettyjä rajoituksia. Ei liian pienet välttämättä mahdu puörimään. Omassani tuskin 16" pienemmät pyörii, jos nekään. Meinaan ettei vanne ota jarrusatulaan kiinni.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

otsikko kun on oiva mihin tahansda ni tässäpä kysymys:

Vito 2004. Sopiiko: 8x18et30. 255/45 kumilla?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Luulen että ei. Tuolla sopivuuksia...
http://www.mercedeswheels.net/
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

harmi vaan ettei ole sopivuuksia tuol juuuri hakemaani kokoon ;)

Edit: Kyllä tuo tieto silti jonku verran auttoi, ja toivoa on itseasiassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Kokeiltiin minun aloitteesta kaverin V 70 Volvoon 215 / 45 / 17 talvirenkaiden tilalle vanhemman Volvon 196/65 X 15 talvipyöriä. Hämmästys oli suuri, että ne sopi vaikka isot jarrut ja vielä suurempi oli hämmästys, kun lähdettiin ajamaan. Auton ajomukavuus parani ja paljon :!: Ei vedä urissa, rengasmelu pieneni ja loskavallista pääsee paljon pienemmällä tempomisella läpi sekä saa ajaa kovemmin kaiken maailman monttujen ja asfalttipaikkojen ja hidastustöyssyjen yli. Tuo pyörä on ainakin tuohon autoon justa passeli Suomen teille. Kaveri laitto smantien ne 17 tuumaset myyntiin ja joku nuori juippi ne osti....
Kannattaa muidenkin kokeilla
:wink:
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

kvaan kirjoitti: Kannattaa muidenkin kokeilla
:wink:


Niinpä :) Ihmetyttää kun porukka satsaa enemmän ulkonäköön kun ajomukavuuteen, eihän niitä vanteita edes nää ajaessa :lol:
230 C 1978
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo, ja samalla logiikalla kannattaa jättää se avantgarde kauppaan :wink: Normaalialustalla varustetut on huomattavasti mukavampia.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

AM kirjoitti:Joo, ja samalla logiikalla kannattaa jättää se avantgarde kauppaan :wink: Normaalialustalla varustetut on huomattavasti mukavampia.
:D
230 C 1978
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

itse ajattelin korottaa alustaa +100mm ja laittaa 100 profiililla olevat läskit, on sitten mukavempi ajaa :wink: Eiköhän se ulkonäön ja ajomukavuuden balanssi koiteta pitää kunnossa :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ajo-ominaisuudet ja ajomukavuus eivät tarkoita samaa asiaa. Yleensä kuivalla asfaltilla auton ajo-ominaisuudet paranevat (mm. kaarrepito), kun renkaiden leveys kasvaa ja profiilisuhde pienenee. Ajo-mukavuus (mm. renkaan jousto) taasen samalla heikkenee. Isoilla moottori- ja valtateillä meidän nopeustrajoituksillamme hyöty parantuneista ajo-ominaisuuksia voi olla vähäinen. Väistöliikkeissä tosin auton terävämpi ohajutuvuus on etu tiukassa paikassa. Hyväpintaisilla mutkateillä hyvät ajo-ominaisuudet tulevat todella oikeuksiinsa.

Itse olen mukavuudenhaluinen ja hieman jäykistetyn jousituksen rinnalla käytän kesällä toistaiseksi alkuperäistä rengaskokoa 185/65 R15 190E:ssäni hieman korotetulla rengaspaineella.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Marko M kirjoitti:
kvaan kirjoitti: Kannattaa muidenkin kokeilla
:wink:


Niinpä :) Ihmetyttää kun porukka satsaa enemmän ulkonäköön kun ajomukavuuteen, eihän niitä vanteita edes nää ajaessa :lol:

juujuu, ei nää ajaessa mutta, ne joilla ei ole varaa ajella näyttää auto paremmalta parkkipaikalla.... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

tomant kirjoitti fiksusti.

Itse olen niin tottunut matalampiin kumeihin, että isän autoa lainatessa tuntuu että kumit taittuu alle mutkassa.

Miten noillä korkeampiprofiilisilla pitäisi oikein ajaa? kun tuntuu että rattia kääntäessä ensin etupää niiaa ja vasta sen jälkeen alkaa kääntyminen hirveän ulinan säeistämänä. :roll:
tämä siis noilla auton mukana tulleilla 16 tuumasilla. Nykyisillä 18 tuumasilla ei ole samaa ongelmaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Mersun vanteet

Viesti Kirjoittaja Division »

Hähä! :D kirjoitti:Näihin aikoihin näkee auton vanteisiin liittyviä mainoksia ja kysyisin, että
jos ostaisit mersuusi uudet vanteet, niin olisivatko ne merkkivanteet eli mersun valmistamat vai kelpaisiko mikä tahansa merkki?

Onko koolla väliä ja onko totta, että isot vanteet ja leveät renkaat ovat huonompi vaihtoehto kuin ne standardit 15-16 tuumaiset vanteet normikokoisin renkain?

Jk. entä paino, eli ovatko alumiinivanteet kevyemmät kuin teräsvanteet? :roll:
Ostaisin ne mitkä sopii lompakolle, miellyttää silmää ja ovat laadukkaat.

Ainakin perusalustalla oleva Mersu parani ajettavuudeltaan älyttömän paljon, kun laittoi alle 245 renkaat ja hieman isommat vanteet. Nyt menee, kuin kiskoilla, ei heijaa (edes mutkissa) eikä vetele.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

"eihän niitä vanteita edes nää "

Viesti Kirjoittaja geoman »

Tämän vuoksi auton eri sivuilla voi käyttää ulkonäöltään erilaisia vanteita.
Vastaa Viestiin