suuttimista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

suuttimista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

saako näihin mersun suuttimiin uusia kärkiä ihan perus varaosaliikkeistä, motonet, kl? vai pitääkö viedä vanhat suuttimet vaihdossa ja ostaa uusilla kärjillä varustetut suuttimet?

sitten toi säätöhomma. mitenkä näissä säädetään avautumispaineet? jotakin sellasta kuullu, että jollakin prikoilla tai vastaavilla säädeltäis sen jousen kireyttä. varmistus asiasta helpottais.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Motonetistä saa 60x mallisiin suuttimen kärkiä, 606:n kärjet oli 29,90€ kappale.

Avautumispaineet säädetään muuttamalla prikan paksuutta jousen perässä.

Itelle kun vaihdoin uudet suuttimen kärjet, niin kaikissa oli just oikeet avautumispaineet, eikä tarvinnu mitään säädellä. Tiedä sit oliko vaan tuuria...
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok. mistäs noita prikkoja kannattais kysellä? myydänköhän niitä ollenkaan, vai onko kokonaan diiselihuoltojen omistuksessa kaikki.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

pera8x kirjoitti:ok. mistäs noita prikkoja kannattais kysellä? myydänköhän niitä ollenkaan, vai onko kokonaan diiselihuoltojen omistuksessa kaikki.
Eikai sillä väliä oo mistä se prikka on alunperin kotoisin, kunhan vaan paikalleen mahtuu..
Sitä voi sit fiilailla sopivaks..
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

semmonen tuli viä mieleen, että onko turbossa ja vaparissa om601-3:sissa siis samat kärjet? motonetti ei näköjään tienny muutakun moottorin kolme ekaa numeroo.

mutta eiköhän näillä eväillä pääse jo alkuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Niitä säätölevyjä saa ihan perus varaosaputkasta ja turboo on oma kärki.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

ostin 606 turboon ihan normi kärjet ja ne ainakin oli täysin samanlaiset kuin entiset ja on pelannut moitteetta.

En tiedä sit onko vanhemmissa isompi ero tavallisen ja turbon suuttimissa...
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JuhoK kirjoitti:ostin 606 turboon ihan normi kärjet ja ne ainakin oli täysin samanlaiset kuin entiset ja on pelannut moitteetta.

En tiedä sit onko vanhemmissa isompi ero tavallisen ja turbon suuttimissa...
En tiä onko vai ei mutta muutama Dieselhuolto meinasi että ei olisi samat kärjet vaparissa ja turbossa. Omaani vaihdatin yhden kun sumukuvio oli väärä. vm92 lankku
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no kokeillaan noilla vaparin suuttimilla. jos se toimii, niin sillon ne sopii sinne. :lol:
W201 250DT 20V
w201 190E
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Minä se vein suuttimet suosiolla ammattimiehelle. 200 ekua maksoi viiteen suuttimeen uudet kärjet asennettuna ja säädettynä. Alkuperäiset kärjet tuli.
Olis kuulemma ollu halvempia tarvikekärkiä, mutta ukko sano, että jos meinaat ajaa pitkään, nii ei kannata laittaa.
Ja sanoi myös, että momenttiavaimella suuttimet kiinni, eikä ohjearvoa saa ylittää.
Jos Motonetin kärki maksaa jo 30 ekua, niin kymppi lisää ja saat alkuperäiset ja säädön samalla, niin eipä kannata Motonetin pilipalilaatua nuin kriittiseen moottorin osaan edes harkita :oops:
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ensimmäisenä en pajalle ole viemässä. jos mätänetistä saa kärjet 13€ kepale ja suutin testeri on itellä, niin en näe itelleni mitään järkeä viedä niitä siittimiä sinne pajalle. toiset vie ja toiset ei. kyllähän monet teettää öljynvaihdonkin toisilla.

uudet kärjet vaan ja koeponnistaan lukemia. jos lopputulos ei tyydytä, niin yritän uudestaan. jos sitten vieläkään ei onnistu, niin vien pajalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onnistuu kotonakin ihan hyvin nuilla vehleillä. Lisäksi lasilevy, hiontatahnaa sekä puhdasta Dieseliä tahnojen huuhteluun.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mihinkäs tota lasia ja hiontatahnaa tarvitaan? villi veikkaus, että prikkojen hiontaan?

joo, elikkäs. ostoslistalla nytten:

-uudet kärjet
-lämpöprikat, taikka tiivisteet suuttimen ja esikammion väliin
-niitä säätöpaloja, jos niitä nyt on saatavilla.
-naftaa

tartteeko muita tiivisteitä, taikka osia?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllähän siinä on muitakin huomioitavia tekijöitä kuten paineen kesto aika ,sumu kuvio ja avautumispaine.
Mutta kun sulla on uudet kärjet niin saattais suoraan saada kun laitat saman määrän rikkoja ja vedät kiinni niin vois olla avautumis paine kohdallaan.
Muistelen että prikat on todella ohkasia ja itse runko on kartio tiivistyksellä.
Kupari rikat voit löijätä ja käyttää uudelleen.Millaiset on ylivuotolinjan putket /letkut,ehkä sinne ,riippuu siis putkistosta.
Katso sit että ei tule kahta rikkaa suuttimen alle, vanha ja uusi.
Ja tarkkana puhtauden kanssa!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kärkien vaihto onnistuu kotioloissa mutta en tosiaan suosittele mitään motonetin kärkiä...

Bosio ja bosch on ihan laadukasta tavaraa.

EDIT: CDI:n ja esikammiokoneen suuttimissa ei ole mitään yhteistä. Ei älkää verratko niitä keskenään...
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Hyviä ohjeita esikammiokoneen suutinten kunnostukseen:

http://vincewaldon.com/index.php?option ... &Itemid=28
S204
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Suuttimet

Viesti Kirjoittaja rover »

Kysymys hiukan aiheen vierestä. Miten ilmenee ( kuuluu) moottorin käynnissä huonon ( huonojen suuttien ) toiminta. Huonona palamistapahtumana=naputus/kolina. Kannattaako suosiolla vaihtaa/vaihdattaa kaikki suuttimet jos naputtava käyntiääni on todettu tulevan epäpuhtaasta palamisesta. ( Ei vent.nost/kansipahvi jne..)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

huonot suuttimet kuulostaa just sellaselta naputukselta/kolinalta. varsinkin pienemmillä kierroksilla napisee. isommilla kiekoilla rauhottuu sitten jonkin verran, tai kokonaan. hankala sitä on etukäteen sanoa, että moniko suutin siellä on huonona, että melkein laittaisin jokasen testeriin ja tekisin sitten päätöksiä. suosittelen kyllä samaa, mitä hehkuihinkin, että kaikki kerralla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

helppo testata :arrow: löysää suutinputken ja kuuntelee lakkaako kolina
autodidakti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

pera8x kirjoitti:mihinkäs tota lasia ja hiontatahnaa tarvitaan? villi veikkaus, että prikkojen hiontaan?
Tiivistyspinnat kannatta hioa puhtaiksi. Voivat muuten jäädä vuotamaan.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

pera8x kirjoitti:huonot suuttimet kuulostaa just sellaselta naputukselta/kolinalta. varsinkin pienemmillä kierroksilla napisee. isommilla kiekoilla rauhottuu sitten jonkin verran, tai kokonaan. hankala sitä on etukäteen sanoa, että moniko suutin siellä on huonona, että melkein laittaisin jokasen testeriin ja tekisin sitten päätöksiä. suosittelen kyllä samaa, mitä hehkuihinkin, että kaikki kerralla.
Mulla alko vastaava ääni kuulumaa omasta motista. Sen jälkee ku pumppuu vaihettiin 7mm tapit. Tuleeko se ääni suuttimista vai pumpusta.

Yhen suuttimen alus prikan juoduin jo vaihtamaa ku 3 pytty pisti sup sup sup....

Vaikuttaako tämmöinen tehoihin....?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Kuningassorvari kirjoitti:
pera8x kirjoitti:huonot suuttimet kuulostaa just sellaselta naputukselta/kolinalta. varsinkin pienemmillä kierroksilla napisee. isommilla kiekoilla rauhottuu sitten jonkin verran, tai kokonaan. hankala sitä on etukäteen sanoa, että moniko suutin siellä on huonona, että melkein laittaisin jokasen testeriin ja tekisin sitten päätöksiä. suosittelen kyllä samaa, mitä hehkuihinkin, että kaikki kerralla.
Mulla alko vastaava ääni kuulumaa omasta motista. Sen jälkee ku pumppuu vaihettiin 7mm tapit. Tuleeko se ääni suuttimista vai pumpusta.

Yhen suuttimen alus prikan juoduin jo vaihtamaa ku 3 pytty pisti sup sup sup....

Vaikuttaako tämmöinen tehoihin....?
ääni ei tule kummastakaan, vaan palamisesta. isotappisilla pumpuilla ruiskutusaika on paljon lyhyempi, siitä terävä käyntiääni. mulla oli ihan sama homma, paitsi, että paloäänet oli jo ennen pumpun vaihtoakin normaalia isommat. sitten, kun vielä vaihto 7mm elementtisen pumpun, niin jo alko äänteleen, kun pakkasesta kun lyö käyntiin.

tehoista en tiedä. sitten se selviää, kun saan aikaseks vaihtaa ne kärjet.
W201 250DT 20V
w201 190E
Peku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 05.12.2007 11:47
Paikkakunta: K.pää

Viesti Kirjoittaja Peku124 »

kvaan kirjoitti:Minä se vein suuttimet suosiolla ammattimiehelle. 200 ekua maksoi viiteen suuttimeen uudet kärjet asennettuna ja säädettynä. Alkuperäiset kärjet tuli.
Olis kuulemma ollu halvempia tarvikekärkiä, mutta ukko sano, että jos meinaat ajaa pitkään, nii ei kannata laittaa.
Ja sanoi myös, että momenttiavaimella suuttimet kiinni, eikä ohjearvoa saa ylittää.
Jos Motonetin kärki maksaa jo 30 ekua, niin kymppi lisää ja saat alkuperäiset ja säädön samalla, niin eipä kannata Motonetin pilipalilaatua nuin kriittiseen moottorin osaan edes harkita :oops:
Mikä paikka se oli missä suuttimet käytit? Itsellä kärkien vaihto edessä ja pähkäilen teenkö itse vai teetänkö jossain, missä?
Vastaa Viestiin