Narinaa satalankussa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Eilen tuli mystinen narina tuohon satalankkuun.Narisee vähän niinkuin tallin ovi.Välillä voimakkaampi ääni ja toisinaan vaimeempi.

Ääni tulee hanttimiehen puolelta.Sen verran tuli kuunneltua jo montulla.
Ihan tarkkaa paikkaa ei vielä löytynyt eikä sitten isommin narissut,kun vikaa haettiin. Saattaa tulla pohjapanssarin altakin,eli vaihtoehto sisimmäinen raidepää tai sitten jokin apusimpukan nivelistä.

Täytyy painaa injektioruiskulla öljyä eri paikkoihin.

Mikä olisi todennäköisin paikka?

Onko muuten kukaan laittanut uusiin/jo paikallaan oleviin niveliin rasvanippoja?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

alapallo pitää ainaski aika narinat kun se on sökö, painas vähän keulasta ja jos sillon narisee niin vaihda pallot
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jostain luin jos laittaa rasvanipat niin kaikkiin niveliin se ei onnistu.
Pitäis vanha ensin porata ja tutkia että minne nipan asennuksen jälkeen
rasva menee.
Jos jonnekin väärälle puolelle niin niveleen ei mene rasvaa vaan pallon sisä paine nousee ja nivel kuluu nopeasti.
Itse ehkä laittaisin suojakumin alle vaan peräöljyä niin uutena ja käytettynä.
Narina kunnossa eikös nivel ole jo lopussa? Eli ajettavuus paranee kun pistät uuden.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Taitaa olla yleisin se alapallonivel.
Mutt voi sitä narinaa pitää esim. omassa uloin kallistuksenvakaajan pusla.

Kyllähän niihin voi rasvanipat laittaa ja itellä olis tarkotus kanssa laittaa nipat noihin alapalloihin.
Tuo öljyn laittokaan ei ole mikää pöllömpi ajatus.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla alkoi viime viikolla narisemaan vasen alapallo W124:stä. Tänään laitettiin huollossa injektioruiskulla sinne ATF öljyä, sitä on asentaja kuulemma käyttänyt. Ei mennyt kun pikku ruiskullinen ja puolet tuli ulos kun veti neulan irti. Nostettin keula ylös jolloin pallot vapautui niin sitten hävisi ääni saman tien. Pikkasen laittoi sinne lisää tavaraa. Katsotaan kauanko on hiljaisena nyt.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja karra »

Perkele ei muistanut tuota alapallojen kevennystä. Laitoin tänään montulla omaan SECciin injektioruiskulla automaattiöljyä kun vasen alapallo alkoi narisemaan ikävästi. Vaimeni ääni onneksi, laitoin oikealle myös.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Kaippa testasit pystysuunnassa välyksen eli jos nivelestä sopivasti nostaen eturenkaan ollessa vapaasti ilmassa ja silmin nähden nivelen pitelemät osat liikkuu keskenään välyksellisesti niin ikänsä palvellut alapallo saattaapi jättää kehnon muiston irrotessaan kupistaan kun monttuun ajat. Surullisia kuvia löytyy haulla. Onneksi näihin alapallot ei ole hinnankiroja....ainakaan tässä minun vuosimallissa.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsastusmies ne testaa :D
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla narisi alapallo ja perä öljyä niveleeen..meni useampi päivä kunnes ääni loppui mutta en ole siitä väljää löytänyt vaikka monet sanoo että se pallo olisi loppu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Ei ollut minulla noin helppoa vaikka rasvailin kalkkineulalla (jos meette apoteekkiin niin tähän hommaan pitää pyytää just tuota piikkiä) ja äänet hävisi mutta välys ei. Se lähti vasta uudella pallolla.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja wolf »

atlas kirjoitti:Mulla narisi alapallo ja perä öljyä niveleeen..meni useampi päivä kunnes ääni loppui mutta en ole siitä väljää löytänyt vaikka monet sanoo että se pallo olisi loppu?
Kävi ihan samalla tavalla, kolmen päivän päästä loppui narina.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos narinaa kuuluu alapalloista ta takasten narinaheloista ni vaihtokunnossa ovat olleet ainakin minulla mitä olen vaihdellu. Kuivaahan ne huutaa ja tuho on jo tapahtunut kun ne alkaa ääntelemään.

Kuva narinasta joka lopetti kyllä ääntelyn kun rasvasin. Vaihdoin kuitenkin ja Kuvassa oikeanpuoleinen muovirengas oli valmiiksi poikki ja pahasti kulunut. Turhaan en siis vaihtanu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Omaan kuuppaan porasin ihan reijät nivelen pohjiin ja laitoin 6mm kierteellä olevat rasvanipat.
Jäysteet kerättiin parhaan mukaan pois niin ei jää niveleen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Manu300cea24 kirjoitti:Omaan kuuppaan porasin ihan reijät nivelen pohjiin ja laitoin 6mm kierteellä olevat rasvanipat.
Jäysteet kerättiin parhaan mukaan pois niin ei jää niveleen.

Tälleen ittekkin tein alapalloihin ja raidetankoihin. Magneetilla läx loput jäysteet ja kun sopivalla terällä tekee reiät ni ei juuri edes mene sisään jäysteitä. Kumiin pukkasin neulalla reiät ettei "ylitäytä" ja poksauta kumia pois paikoiltaan. Ylimäärärasva tursuaa reiästä ulos. Mut reikä on niin pieni et varovainen saa olla prässin kanssa.

Alapalloon periaatteesssa 90° nippa olis paras kun sen pään jättää menosuunnassa taaksepäin niin ei kivet hakkaa sitä nipanpäätä heti paskax. Toisaalta helppo vaihtaa uusikin aina kun alkaa rasvaamaan. Ne muovitulpat nipanpäissä ei taida pysyä paikoillaan?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä ei liene narissut enää pitkään aikaan, mutta katsastuksesta oli mennyt huomautuksitta läpi kuvanottoa edeltävänä päivänä:
Kuva
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsastuksissakin on eroa. Tuo ylläoleva oli läpäissyt katsastuksen mutta oliko sitä alapalloa testattu :D . Itse seison aina auton vierellä, joskus jopa alla kun se on nosturilla. Viime aikoina olen istunut myös ajotilanteiden ajan apparin penkillä.

Se automaattitestauslaite mitä on ollut jo herra ties kuinka kauan ei taida palloniveliä testata, sitä autoa pitää vaan keventää ja ottaa se rauta kauniiseen käteen.

Muistaakseni tojota hiacessa ja ainakun 100% varmuudella chevyn tahoessa saa olla pystyvälystä. Sekin riippuu siis automerkistä. Mutta ei liity tähän eli selkästi OT.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Narinaa satalankussa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse tulee suorastaan vaadittua että etsii tosissaan niitä välyksiä niin pääsee vaihtamaan väljää pois... :D

Rumputtakoon konetta kunnolla ja sorkkarautaa käyttää kans kunnolla...toi toimenpidehän maksaa korjaamossa kuitenkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin