M104 termari?? (lämpöongelma)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 23.11.2005 18:14

M104 termari?? (lämpöongelma)

Viesti Kirjoittaja ege »

Hola! Minkähän asteinen termari kuuluisi m104 moottorissa olla. Kyseessä on 320 TE -93. Tuntuu lämmöt vähän seilaavan edes taas...
Viimeksi muokannut ege, Su 04.04.2010 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Millä tavalla seilaa? Mittarissako heiluu?
Jos seilaa niin veikkaan ihan kosketus häiriöö.

Olisko jotain 80-85 selibaattiastetta normi.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Manu300cea24 kirjoitti:Olisko jotain 80-85 selibaattiastetta normi.
79 ja 87 asteisia myy KL-varaosat. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

JeremyH kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Olisko jotain 80-85 selibaattiastetta normi.
79 ja 87 asteisia myy KL-varaosat. :roll:
Juuri näin. 8)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla 87. Ja mulla oli myös kontaktihäikkä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sergey kirjoitti:mulla 87. Ja mulla oli myös kontaktihäikkä.
:oops: :shock: Mittarin pitää näyttää karvan verran yli +80
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Korjausoppaan mukaan pitäis olla 87 asteinen ja omassa on varmaankin tällainen.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
ege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 23.11.2005 18:14

Viesti Kirjoittaja ege »

niin siis mittari seilaa sen 80 asteen viivan ja seuraavan viivan yläpuolen väliä. Termarin tiiviste kyllä näyttää vuotavan vähän, mutta tuskin vaikuttaa siihen... Ostin kyllä uuden termarin ja tiivisteen silti. Missäs se lämpömittarin anturi sijaitsee?? Termariin tulee kaksi anturia, yksi yksinapainen ja yksi kaksinapainen. Varaosamyyjä väitti kivenkovaan paikallisessa mersuliikkeessä että niistä kumpikaan ei ole lämpömittarin anturi... Niin, ja ne kaksi pienempää tuuletinta sen pääflektin edessä alkaa pauhaa kun lämpömittarin viisari nousee toiseksi viimeisen viivan yli... Eli siis lämmötkin nousee?!?!
jussiv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 05.09.2003 14:39

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Joko olet varmistanut että kansipahvi on ehjä ?
ege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 23.11.2005 18:14

Viesti Kirjoittaja ege »

jep, kansi hiottu ja pahvi vaihdettu alku viikosta... Vuoti takaa pakosarjan yläpuolelta, mut silloin ei ihme kyllä lämmöt noussu!?!
W124 320TE -93

Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
ege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 23.11.2005 18:14

Viesti Kirjoittaja ege »

Termari vaihdettu, mutta ei auttanut lämpöjen seilaamiseen!

Luulisin että vika löytyy tuulettimien puolelta, tai niiden säädöstä, koska lämmöt laskee normaalin kun ne kaksi pienempää flektiä alkaa pauhaa ja nousee taas kun ne sammuu... Nousee siis sen toiseks viimisen viivan ja 120 viivan väliin.

Tosin ajaessa lämmöt pysyy "kurissa" ja nousee taas esim. liikennevaloissa, tyhjäkäynnillä ym.

Täytyy vissii pyhien jälkee piipahtaa merkkiliikkeen marmoritiskillä.
W124 320TE -93

Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
sleepz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 17.08.2010 17:26

Viesti Kirjoittaja sleepz »

itellä nousee lämmöt tyhjäkäynnillä sen 80 ja 120 viivan välissä olevan viivan alle( 100c? ) ja sitte alkaa flektit pyöriin ja ajossa menee vähän alle 80. Normaalia?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M104 termari?? (lämpöongelma)

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

ege kirjoitti:Hola! Minkähän asteinen termari kuuluisi m104 moottorissa olla. Kyseessä on 320 TE -93. Tuntuu lämmöt vähän seilaavan edes taas...

Automaattilaatikolla voisi olla kesällä helteellä parempi tuo 79 asteinen tuppaa ruuhkassa lämmöt nousemaan.
Talvella olen käyttänyt 92+ termaria nousee lämmöt nopemmin pakkasella lyhyessä ajossa eikä ongelmia pitkäänkään ajettaessa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Termarin kopassa on kolme anturia 320:ssä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

ege kirjoitti:niin siis mittari seilaa sen 80 asteen viivan ja seuraavan viivan yläpuolen väliä. Termarin tiiviste kyllä näyttää vuotavan vähän, mutta tuskin vaikuttaa siihen... Ostin kyllä uuden termarin ja tiivisteen silti. Missäs se lämpömittarin anturi sijaitsee?? Termariin tulee kaksi anturia, yksi yksinapainen ja yksi kaksinapainen. Varaosamyyjä väitti kivenkovaan paikallisessa mersuliikkeessä että niistä kumpikaan ei ole lämpömittarin anturi... Niin, ja ne kaksi pienempää tuuletinta sen pääflektin edessä alkaa pauhaa kun lämpömittarin viisari nousee toiseksi viimeisen viivan yli... Eli siis lämmötkin nousee?!?!
Yksi tappinen musta on lämpömittarin anturi. Toinen kaksi tappinen sininen on puhaltimien anturi ja kolmas pyöreä musta kaksi tappinen vaakatasossa on ruiskun lämpötila anturi.
Meseillään
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Joskus joku on laittanut termostaatin jopa väärin päin, ja siksi moottori nosteli lämpöjä :oops: Kauan pähkäilin ja mietin että termarista se ei ainakaan johdu kun on uus ja vielä mb originaali! Kaikkea sattuu kun ajatus ei ole asennuksessa mukana.

En tosin tiedä onnistuuko moinen m104 kans, mutta om617:ssa ainakin onnistu!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Taitaa olla konetyypin ominaisuus.

Aiheesta on keskusteltu aikaisemmin jo täällä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=65106

Mittasin vesiputkien lämpötilaa infrapunamittarilla ja todellakin ne on jonkun matkaa toistasataa astetta kun mennään sen satasen viivan yli.

Pakko vaan tottua siihen että koneellakin on kuuma helteellä. Olen ottanut ennen sammuttamista ilmastoinnin pois päältä jolloin lämmöt kääntyy laskuun ja hetken päästä mittarissa on enää noin 90 astetta ja tuntuu huomatttavasti mukavammalta sammuttaa sen jälkeen.

Lämmöt laskee satasesta heti kun auton saa vähän liikkeelle. Onkohan konehuoneen ilmanvaihto niin huono että se aiheuttaa kyseisen ilmiön ? Onhan tuonne pellin alle tungettu isompia kasejakin :roll:

Konepellin kun avaa ruuhkassa seisomisen jälkeen niin siellä on oikeasti tosi kuumaa. Eipä ihme että ennestäänkin hatarat sähköjohdot murenee vauhdilla.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Jäähdytysjärjestelmän pesu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Oletteko pesseet jäähdytysjärjestelmän ikinä? Vanha konsti on pestä systeemi ruokasoodalla. Ensin vanhat nesteet pois ja tilalle vettä 5-6 litraa johon on liuotettu ruokasooda puoli pussillista systeemi täyteen. Sen jälkeen ajoa pari päivää ( 50 -100 km). Vedet pois ja tilalle puhdasta vettä ajoa. Vedet pois onko vielä likaa seassa, jos on uusinta käsittely. Varoitus elä tee tätä Pakkasella vai n kesä kelillä.
Meseillään
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuinka paljon on "puoli pussillista"?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja A »

Yksi syy lämpöjen seilaamiseen vois olla visko, tai sen toimimattomuus. Omassa SL:ssä, se aiheutti moista ongelmaa. Varsinainen jäähdytys jos tulee noilla sähköflekteillä, niin silloin saattaa lämpötilavaihtelukin olla aika iso.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Yhtä kokoa pusseja kaupassa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Sergey kirjoitti:kuinka paljon on "puoli pussillista"?

Koko pussi on noin 0,5 kg pussukka ruokasoodaa.
Meseillään
Vastaa Viestiin