Turbon pakopaineet

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Rapu_85
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 29.03.2010 21:54

Turbon pakopaineet

Viesti Kirjoittaja Rapu_85 »

Mulla olis mb 200d:n turbossa ahtopaineet 0.7 ja pakopaine 3.0, kuinka suuri pakopaine saisi olla?
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Ei ainakaan nuin paljon, ei kovin paljon yli ahtojen kannattas olla. Mikä pilleri sielä on?
S210 220 CDI A -02
vjk183
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 09.03.2007 21:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vjk183 »

Mulla o sama ongelma. Mun 115 200d 124 koneel olevas meses on vanhan viton turbo, ahdot on jotain alle 1.0 ja pakopaineet on 3.0 tai yli. Ehkä siksi ei oikeen otehoo, vääntöö on mut ei vimaa, oon ajanu ainaki 3000km eikä o hajonnutkaa. mikä muu turbo vois käydä kolmiolaipalle?
Rapu_85
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 29.03.2010 21:54

Viesti Kirjoittaja Rapu_85 »

Kiitos :D Tarkallen ottaen en tiedä mistä autosta alkujaan koko turbo on, mutta täytynee ottaa asiasta selvää..
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

vjk183 kirjoitti:Mulla o sama ongelma. Mun 115 200d 124 koneel olevas meses on vanhan viton turbo, ahdot on jotain alle 1.0 ja pakopaineet on 3.0 tai yli. Ehkä siksi ei oikeen otehoo, vääntöö on mut ei vimaa, oon ajanu ainaki 3000km eikä o hajonnutkaa. mikä muu turbo vois käydä kolmiolaipalle?
tuolle samalle laipalle passaa vaikka om606:sen ahdin
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onkohan kukaan mitannut mitä pakopaineita vakio turbodieseleissä oikein on tehtaan jäljiltä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ei nyt ihan tehtaan jäljiltä mutta kun rakentelin 617a konetta vakio imu- ja pakosarjalla ja KKK 24:lla, niin 0.8 ahdoilla oli pakopaineet 1.2 . Jonkin verran pakopaineisiin varmaan on vaikuttanut downpipe joka oli 2.5 " ja jatkui perään samanlaisena. Mutta kun ahtoja nosti yli 1.2 niin silloin muistaakseni lähti pakopaineet sakkaamaan, eli nousi suhteettoman jyrkästi.

Mutta Mersun KKK24 turbo ei ole ollenkaan huono normaali turbotukseen, kun ei lähde yli kilon ahtoja pyytämään. On edullinen ja on t3 laipalla.
Sitten on asia erikseen jos hakusessa parisataa heppaa.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Elikkä aika järjellisiä lukemia.Itselläni on kans rakenteilla OM617A,siihen tulee vakio imu ja pakosarjat ja alkuperäinen kkk k26 turbo.Myös pumppu pysyy vakio tikissä alkuperäisine ylikuormitusventtiileineen päivineen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Garretin GT32 hukkaportillisella ahtimella ei ole pakopaineongelmia.
Kaikissa moottoreissa jossa sitä on käytetty on mitatut pakopaineet olleet 1bar alle ahtopaineen.
1 bar ahtopaineilla pakopainemittari näytti nollaa eli kohtuu hyvä lukema.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

öööh mikäs sitä turbon pakopuolen siipeä pyörittää jos paine on nolla ??
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

juuso he kirjoitti:öööh mikäs sitä turbon pakopuolen siipeä pyörittää jos paine on nolla ??
Lämpöenergia
MB W123 300D 2.0
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Solmurauta kirjoitti:Garretin GT32 hukkaportillisella ahtimella ei ole pakopaineongelmia.
Kaikissa moottoreissa jossa sitä on käytetty on mitatut pakopaineet olleet 1bar alle ahtopaineen.
1 bar ahtopaineilla pakopainemittari näytti nollaa eli kohtuu hyvä lukema.
Tarkotit varmaa, että kaikisa moottoreisa misä sä oot käyttäny?
7mm pumppu ja 300hv nii alakaa tolla löytyy sitä pakopainetta.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Ei ainakaan yli 290hv 1,9 volkkarin motissa ollu pakopainetta kun 1bar kun ahtoja oli 2bar.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

paikallinen turbopajakin kehui että gt32:sella ei tule 300hv 7mm pumpulla yli 1bar pakopaineita vakio pakosarjalla.. Tehnyt kuulemma parikin moisella kokoonpanolla!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Ja porin ProTurbolla nyt vaan eivät tiedä kyllä hevon kettua mistään, missä ovat sanat ahdin ja diesel samassa.. Välissä jopa, jos lause koskee asiaa ahdin, tuntuu olevan vaikeuksia..
Mutta kyllähän he tietenkin kaiken tietävät, ovathan he tehneet 500 hevosvoimaisen 300D 12v koneen, vuonna 95 tai jotain.. Koskas niitä riittävällä tuotolla olevia mynäpumppuja muuten tulikaan?

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Leze kirjoitti:Lämpöenergia
:shock: :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

DuPu kirjoitti:Ja porin ProTurbolla nyt vaan eivät tiedä kyllä hevon kettua mistään, missä ovat sanat ahdin ja diesel samassa.. Välissä jopa, jos lause koskee asiaa ahdin, tuntuu olevan vaikeuksia..


DuPu
en siis ole ainoa, joka on tehnyt saman huomion :shock: joskus soitin sinne ja 1 min. päästä puhelun aloituksesta aloin ihmettelemään, että menikö tämä puhelu nyt johonkin alkoholistien kuntoutuskotiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Aika erikoista väittää ettei mitään tiedetä ja silti ovat tehneet SM 1,2,3,4 ym sijoituksille tractor pullingin ahtimet monessa eri luokassa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

DuPu kirjoitti:Ja porin ProTurbolla nyt vaan eivät tiedä kyllä hevon kettua mistään, missä ovat sanat ahdin ja diesel samassa.. Välissä jopa, jos lause koskee asiaa ahdin, tuntuu olevan vaikeuksia..
Mutta kyllähän he tietenkin kaiken tietävät, ovathan he tehneet 500 hevosvoimaisen 300D 12v koneen, vuonna 95 tai jotain.. Koskas niitä riittävällä tuotolla olevia mynäpumppuja muuten tulikaan?

DuPu
heh, he ohjasivat minun sähköpostiliikenteen suoraan lappeenrannan Pekalle, hän tuntuu tietävän mistä puhuu :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Solmurauta kirjoitti:Garretin GT32 hukkaportillisella ahtimella ei ole pakopaineongelmia.
Kaikissa moottoreissa jossa sitä on käytetty on mitatut pakopaineet olleet 1bar alle ahtopaineen.
1 bar ahtopaineilla pakopainemittari näytti nollaa eli kohtuu hyvä lukema.

Mites tuo GT32 käyttäytyy normi ajossa 603:ssa ? Tarkoitan missä lähtee ahtamaan ja onko viivettä jne. Kun tuota matikkia tekis mieli piristellä niin kuiteskin jossain vaiheessa vakio turbo käy ahtaaksi.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Lappeenrannan Pekalla taitaa kyllä tieto-taito olla asiantuntevalla tasolla, ja sieltä kautta tämä ProTurbon nimi/maine on tullut, porin "hengailupaja" ei vaan valitettavasti tunnu omaavan minkäänlaista tietoa tai asiantuntemusta.
Olisihan se hienoa, jos tälläkin suunnalla joku edes jotain noista "lämpö-energialla" sekä pakokaasulla toimivista ahtimista jotain tietäisi, varsinkin niiden sijaitessa diesel-moottorin kyljessä, mutta jos apua johonkin hiemankin kinkkisempään tarvii, on parempi kääntyä vaikkapa turbo-eemelin puoleen..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Vastaa Viestiin