722.3 pistoke

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

722.3 pistoke

Viesti Kirjoittaja Timo N »

tommonen bensakoneen perässä ollut toosa jossa on vasemmalla puolen sen punaisen alipainehässäkän (modulaattorin?) etupuolella pyöreä 2-napainen pistoke, oisko messinkinen hela, on vähän öljynen, niin mikähän se mahtaa olla?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Luulen että siitä menee tieto moottorille kakkosvaihteen vaihdosta, jolloin moottorin vääntöä rajoitetaan vaihdon ajan, jolloin vaihtaminen on pehmeämpi.

En ole muutakaan selitystä sille keksinyt vielä :)

Ja jos siitä tulee öljyä niin siihen pitäisi uusia O-renkaat vanhojen kivikovien tilalle.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

eli jos ton laittaa 606:n perään niin siinä sitä tietoo ei varmaan pysty hyödyntään
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

kun toi loota on bensan perässä niin siinähän on economy/sport valikko, eikös se toimi siten että e-asennossa lähtö on aina kakkosella ja s-asento lähtee ykkösellä jos niin polkimella pyytää, vaihdot isommille vaihteille e-asennossa pienemmillä kiekoilla kuin s-asennolla, voikos tätä hyödyntää 606 dieselin perässä?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Jarkko ! Tuo sama paska nappula aiheuttaa myös sen ettei loota
vaiha isompaa kylmänä ennen kun katti muka on vähän lämmenny.
Hivenen turha laitos.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

AAVEE kirjoitti:Jarkko ! Tuo sama paska nappula aiheuttaa myös sen ettei loota
vaiha isompaa kylmänä ennen kun katti muka on vähän lämmenny.
Hivenen turha laitos.
ei pidä paikkaansa, kyllä mulla ainakin vaihtaa isompaa sekä pienempää, nyt on jotakin muuta vikaa siinä sun systeemissäs :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

saakos ton namiskan unohtaa sitten vallan, vaihtaa vaan ne o-renkaat ettei tuu rasvat pihalle
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

touhottaja kirjoitti:
AAVEE kirjoitti:Jarkko ! Tuo sama paska nappula aiheuttaa myös sen ettei loota
vaiha isompaa kylmänä ennen kun katti muka on vähän lämmenny.
Hivenen turha laitos.
ei pidä paikkaansa, kyllä mulla ainakin vaihtaa isompaa sekä pienempää, nyt on jotakin muuta vikaa siinä sun systeemissäs :roll:
Siis tarkotan sitä piuhaa ja möllykkää siellä lootan kylessä.
Ja ihan varmana pitää paikkansa. Väyrysessä ainakin ja muissa
-90 luvun puolenvälin malleissa. Jos sulla on vanhempi esim.
satalankku niin niissä ei sitä toimintaa taida olla.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Eiköhän siitä jouda töpseli pois, jos vaan auto toimii muuten ilman sitä.

Tuntuu kyllä siltä että jonninjoutava kampe, suotta käytetty tehtaalla aikaa sen suunnitteluun :)
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Se on nimeltään transmission overload protection switch. Vaihteisto ilmoittaa moottorin ohjausyksikölle vaihteen vaihtumisesta, jolloin vääntömomenttia vähennetään ennakkoa säätämällä, kuten Jarkko arvelikin. Tarkoituksena ei niinkään ole parantaa vaihdon pehmeyttä, vaan suojata vaihteistoa mm. lämpenemiseltä.

Tässä dokumentti, jossa toimintaa on selitetty kuvin ja kytkentäkaavioin:
http://www.w124performance.com/service/ ... _1-015.pdf

Pitäisi toimia ilmankin. Esimerkiksi M119-moottorin ECU:ssa on varajärjestelmä, joka osaa päätellä vaihteen vaihtumisen kierrosten noususta.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Timo N kirjoitti:kun toi loota on bensan perässä niin siinähän on economy/sport valikko, eikös se toimi siten että e-asennossa lähtö on aina kakkosella ja s-asento lähtee ykkösellä jos niin polkimella pyytää, vaihdot isommille vaihteille e-asennossa pienemmillä kiekoilla kuin s-asennolla, voikos tätä hyödyntää 606 dieselin perässä?
onkos tähän mitään tyhjentävää?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Timo N kirjoitti:onkos tähän mitään tyhjentävää?
Mikään ei takaa, että vaihteisto toimii moitteetta eri koneen perässä kuin mihin se on alun perin suunniteltu. Vaikka 722.3-sarjalaisissa on samat sisuskalut, niin ne eivät ole identtisiä esimerkiksi venttiilikoneistojen osalta. Monilla tuleekin ongelmia vaihtokohtien ja täyskaasukiihdytysten kanssa.

Haulla löytyi tällaiset aiheet:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58593
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=35743
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=72380

Kannattaa melkeen tiedustella suoraan noilta, ketkä ovat vastaavan vaihteistosiirron jo tehneet.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Vastaa Viestiin