pakopesä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

pakopesä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

saako tälläseen vanhaan garretin t04 ahtimeen pienempää pakopesää? turbo on tarkemmin T04B-46. siipikokoja en muista.


jokatapauksessa noita t04:sia turboja on monia malleja, niin onko niissä kaikissa sama runko ja kompressorikotelo ja muut, paitsi pakopesä on eri kokonen? ajattelin, että löytäisköhän jostakin tohon vähän pienempää pakopesää. ja joutuuko pakosiiven vaihtaan, jos sinne tulee pienempi pakopesä? vai kuinka noi on toteutettu. edelleenkin pikkasen hukassa kaikki nää turbojen oikeat termit sun muut, mutta ei se mitään. kai tosta nyt jotakin ymmärtää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

tuollahan nuita ois ei muutako soittoa sinnepäin ja kyselee sopevaa :roll:
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok. tarvii kysellä, kun pääsiainen menee ohi ja kaupat aukee. kuitenkin siis suhteellisen helposti mahdollista vaihtaa tonne joku toinen pesä?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

no onhan se helppoa kuhan löyät sopivan pesän.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jukkis. kirjoitti:no onhan se helppoa kuhan löyät sopivan pesän.
no niin tämähän kiinnostais mikä se ois se sopiva pakopesä, aatoksissa on holset 40 superi, 606, mynä 7mm, eli mitä eroo eri pakopesillä, saisko jotain muutakin tästä irti kuin että toisella herää aikaisemmin kuin toisella?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Timo N kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:no onhan se helppoa kuhan löyät sopivan pesän.
no niin tämähän kiinnostais mikä se ois se sopiva pakopesä, aatoksissa on holset 40 superi, 606, mynä 7mm, eli mitä eroo eri pakopesillä, saisko jotain muutakin tästä irti kuin että toisella herää aikaisemmin kuin toisella?
mää nyt en ole mikään luotettavin lähde tässä asiassa, mutta oon käsittäny asian niin, että koko ahdin on kompromissi. isolla pesällä heräilee myöhään, mutta ei sitten ahdista missään olosuhteissa. ahtopaineetkaan ei vaan nouse määräänsä enempää, jos on riittävän iso pakopesä. pieni pesä sitten taas herää vikkelämmin ja aikasemmin, mutta alkaa ahdistaan jossain kohtaa. ahtopainettakin joudutaan lähes poikkeuksetta rajaan hukkaportilla.

jotakin tollasta olen ymmärtäny, mitään kokemusperästä tietoa ei asiasta ole. varmaan tässä on se sama, mikä monessa muussakin, että kokeilemalla selviää.

mutta joutuuko noita siipiä vaihteleen, jos pesä vaihtuu? vai onko samoille siiville eri kokosia pesiä?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
mutta joutuuko noita siipiä vaihteleen, jos pesä vaihtuu? vai onko samoille siiville eri kokosia pesiä?
samoille siiville löytyy useampaa eri pakopesää...

esim. holsetin hx40 saa ainakin 14#,16#,18# ja 20# portitonta pesää ja 17# portillista, tuo "#" merkki tarkoittaa holsetin kohdalla lähinnä sitä tutumpaa A/R lukua, mitä garrett käyttää, mutta ei ole ihan sama...

ennen T04 turboihin oli tapana sorvata joistakin holsetin pakopesistä sopiva, mulla olis ollut yksi sopiva holsetin pakopesä tuohon hommaan (väljä holset H1A), mutta olen ehtinyt hävittää jo turbon pois...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pakosiipeä on kahta kokoa t04 ahtimissa 59mm ja sitten viitisen milliä isompaa
saman kokoiselle pakosiivelle käy toista arvoa oleva pakopesä
tässä tapauksessa se olisi luultavasti 0,84 ar
Viimeksi muokannut xr, Su 04.04.2010 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^On siellä se n.54mm malli myös.
Sekä tietty E-mallit joiden mittoja ei nyt muista.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

http://www.rbracing-rsr.com/turbosupermaps.html

tuolla on karttoja niille jotka niitä jaksavat katella
Vastaa Viestiin