Coupén katalysaattoriongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Coupén katalysaattoriongelma

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Vaihdatin coupé mersuun (220 CE) välivaimentimen korjaamolla. Samalla tutkittiin pakoputkiston yleiskuntoa. Tuomio: katalysaattori rikki, uusi 1500 €! :x Siinä jo ehdin melko lailla pelästyä, kunnes puheeksi otettiin tarvikemalli, joka tulee huomattavasti edullisemmaksi. Mielenrauha palasi. Ainakin hetkeksi. :wink:

Ihan haluaisin kysyä, että aiheuttaako tuo viallinen katalysaattori mitään muuta kuin tehojen vähenemistä ja päästöjen nousemista? Tekeekö moottorille jotain? Onkos tuo katalysaattorin rikkoutuminen voinut johtua jostain moottorin viallisesta osasta? Että kun rupeaa korjailemaan, niin kannattaako kurkata myös jonnekin muualle, kun auton pohjaan?

Ps. Miten tuolle katalysaattorille 1500 euroa tulee hintaa, kun Kl-varaosissa on vain 600 euroa. :shock:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos siitä lähetään niin katin poistohan lisää tehoja ja myös jonkun verran päästöjä.

Jos se katti on tukossa niin sillon se ei ole hyväksi moottorille.
Tietääkseen katti menee kappaleiksi/pilalle mekaanisesta ruhjonnasta tai jos sinne oon menny raakaa bensaa.

Sekin vielä että minkä ikäinen kuuppa sulla on?
Et saako sen koko katin sieltä kopistaa helevettiin.

Oma kiesin on -90 ja siitä sen katin sais ottaa pois mutta silti on mentävä tiettyihin arvoihin.

Tietääkseen -91 ja siitä uudemmat on ns. katti pakollisia??
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

biltemasta saat katalysaattorin satasella, joka toimii noin vanhassa autossa ihan yhtä hyvin, kuin se 1500 €:n hintainen alkuperäinen...

sitä sanotaan kauppiaan katteeksi, kun myydään 70 €:n osa satasella, mutta tuo että myydään sama 70 €:n osa 1500 €:lla on jo liiketoimintaa tai pirun suurta asiakkaan kusettamista :D

katalysaattorin rikkoontuminen ei edes vie tehoja, jos se ei ole mennyt "tukkoon", päästöt taas nousee, kun se platina tai muu katalyytti on kulunut loppuun/mennyt pilalle...

katalysaattori on aina lamdan jälkeen ja ainoastaan se lambda osallistuu koneen "säätämiseen", ei katalysaattori...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Manu300cea24 kirjoitti:Jos siitä lähetään niin katin poistohan lisää tehoja ja myös jonkun verran päästöjä.

Jos se katti on tukossa niin sillon se ei ole hyväksi moottorille.
Tietääkseen katti menee kappaleiksi/pilalle mekaanisesta ruhjonnasta tai jos sinne oon menny raakaa bensaa.

Sekin vielä että minkä ikäinen kuuppa sulla on?
Et saako sen koko katin sieltä kopistaa helevettiin.

Oma kiesin on -90 ja siitä sen katin sais ottaa pois mutta silti on mentävä tiettyihin arvoihin.

Tietääkseen -91 ja siitä uudemmat on ns. katti pakollisia??
Vuosimalli on -93, eli katalysaattori on pidettävä vastentahtoisesti alla.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kaheksankympin biltema/motonet/yms. tarvikekatti kelpaa hyvin mutta vaatii tietty hitsausvälineet yleensä että siitä saa kunnollisen.
Viimeksi muokannut Sergey, Ma 05.04.2010 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos sulla sit pakokaasut virtaa ihan normaaliin tahtiin niin tuskin koneellekkaan mitään vahinkoo on tullu.
Jos moottorin toiminnassa ei ole mitään erityistä ilmenny??

Mitenkäs ne totes että se katti on rikki?
Tuli vaan mieleen että onko ollu tarpeex lämmin kun ovat päästöjä ottaneet vai miten lie diaknoosi edenny?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Manu300cea24 kirjoitti:Jos siitä lähetään niin katin poistohan lisää tehoja ja myös jonkun verran päästöjä.

Jos se katti on tukossa niin sillon se ei ole hyväksi moottorille.
Tietääkseen katti menee kappaleiksi/pilalle mekaanisesta ruhjonnasta tai jos sinne oon menny raakaa bensaa.

Sekin vielä että minkä ikäinen kuuppa sulla on?
Et saako sen koko katin sieltä kopistaa helevettiin.

Oma kiesin on -90 ja siitä sen katin sais ottaa pois mutta silti on mentävä tiettyihin arvoihin.

Tietääkseen -91 ja siitä uudemmat on ns. katti pakollisia??
Täällä -91, katillinen, ei vähäpäästöinen =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Rikí
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 25.07.2008 12:52
Paikkakunta: SIILINJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Rikí »

Manu300cea24 kirjoitti:Jos sulla sit pakokaasut virtaa ihan normaaliin tahtiin niin tuskin koneellekkaan mitään vahinkoo on tullu.
Jos moottorin toiminnassa ei ole mitään erityistä ilmenny??

Mitenkäs ne totes että se katti on rikki?
Tuli vaan mieleen että onko ollu tarpeex lämmin kun ovat päästöjä ottaneet vai miten lie diaknoosi edenny?
Siinä kun sitä välivaimenninta irroteltiin, niin kävi ilmi, että sisuskalut olivat irti. Kyseisessä katalysaattorissa on kaksi putkea, joista toisessa sisukset irti.

Tuli selitys korkeille päästöille. En tiedä, että onko lambdakin menny siinä samalla.

Tyhjäkäynnillä on ollut seilaamista ja ajossa nykimistä. Tasakaasulla ja kiihdytyksissä. Liittyvätkö asiaan?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Joo eli sitten on kappaleina.

Nykimiseen jne. muuhun en osaa sanoo mitään kun kuitenkaan katin jälkeen ei ole lambdaa?
Eli äkkiä vois kuvitella että kattin toimimattomuus ei vaikuta moottorin toimivuuteen.

Muut voi näihin muihin neuvoo.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

lamda, ilmamassamittari... molemmat on yleinen "vika" jotka tuota aiheuttaa.

moottorihan on M111 jos se helpottais vikahakua.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin