W124 pamahtaa takana

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Hiljasissa nopeuksissa, lähinnä liikkeelle lähtiessä ja joitain monttuja ylittäessä saattaa 300E:n takaosasta kuulua kova "Bong!" -ääni ja epäilin, että jousi kiertyisi kupissaan tai olisi poikki tms. Silmämääräsesti takajouset ei kummatkaan olleet poikki. Ainoa, mitä huomasin oli toisen takaiskarin vuoto. Sain aikaseksi ton äänen jopa renkaan vaihdon yhteydessä tunkatessani toisen puolen etunurkkaa ylös. Onko kellään kokemusta, missä vika?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Bonggia on kuulunut täälläkin päin monessa yhteydessä ajon aikana, muistaakseni peräti kaikissa autoissani aina W116:sta lähtien. Tiedä häntä mikä aiheuttaa, mutta ei ole ainakaan ajoon vaikuttanut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W123:ssa ollut samaa juttua. Ääni kuulostaa lähinnä takaluukun kannen jousien ääneltä, mutta kaippa se pyöränripustuksesta kuitenkin tulee. Eipä tuo menoon ole vaikuttanut 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Vaikeahan niitä ääniä on sanoin kuvata, mutta jos ääni on jousimainen, niin kannattaa tutkia, että jouset on ehjät ja oiken asettuneet kuppeihinsa.
Rälläkällä lyhennetyt jouset pakkuu varmasti.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jaaha, tämähän on näitä mystisiä vikoja näköjään. Aikoinaan 240-sarjan Volvossa oli iät ajat ihan sama vika, eikä senkään aiheuttaja koskaan selvinnyt. Siinä yksilössä se esiinty aina peruuttaessa ja samalla kääntäessä toiseen suuntaan. Muissa Mersuissani en ole tollasta vielä havainnut. Nimenomaan jousimainen "Bonggg" se ääni on ja siis esiintyy vain hyvin pienillä liikkeillä. Jouset ei oo tuuninkia.

Täytyy ottaa takajouset tutkiskelun alle tarkemmin (joskus). Tuo kupissaan huonosti asettuminen vois olla aika luonteva selitys. Kaipa tällasesta liikkeestä jää jäljet jonnekin esim. kiillottuneina pintoina tms. joten voi vielä paikallistaakin.

EDIT: Niin tää vika tuskin vaikuttaa ajoon, veikkaan ennemminkin huonoja takaiskareita, mutta perä vaikuttaa tosi löysältä verrattuna esim. timminä pitämääni 250 D:n alustaan. Isommissa vauhdeissa ja heitoissa alkaa jo vähän pelottamaan... Katotaan, mitä vaikuttaa uudet iskarit taakse.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
kolehmainen2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 24.07.2007 22:01
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kolehmainen2 »

Bongg ääniä kuuluu myös minun 124 mersusta (toinen 124 menossa ja molemmissa sama ääni), ei ole vaarallista :)
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Mulla kuului kanssa samanlainen ääni, ja auto oli kaksi kertaa katsastettu samoilla jousilla. Takapään iskariremontissa vaihdoin samalla myös jouset, ja kappas, toinen jousi oli alapäästään poikki ja toinen yläpäästään. Suht koht mahdoton huomata kumpiakaan katkeamisia auton ollessa nosturilla, vaikka koitin tiirailla sekä katsastuksessa että koulussa nosturilla. :wink: Ja nyt ei kolise, kilise saati "BONGGahtele" pienissä tahi isommissakaan heitoissa. 8)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

rokka65 kirjoitti:Rälläkällä lyhennetyt jouset pakkuu varmasti.
Höpö höpö.

Asiaan:
Bongg kuuluu kun jousi on poikki alapäästä ja se tumppi on edelleen siellä alakupissa paikallaan. Ylhäältä kun katkee ni se pätkä putoo pois välistä eikä ääntele.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Sergey kirjoitti:
rokka65 kirjoitti:Rälläkällä lyhennetyt jouset pakkuu varmasti.
Höpö höpö.

Asiaan:
Bongg kuuluu kun jousi on poikki alapäästä ja se tumppi on edelleen siellä alakupissa paikallaan. Ylhäältä kun katkee ni se pätkä putoo pois välistä eikä ääntele.
Mulla oli btw sekä ylä- että alapäässä katkenneet tumpit jemmassa. :idea:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jaahas, siis jousikauppaan mars. Jousen poikkinaisuutta mie osasin jotenkin epäilläkin. Hyvä, että varmistu.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eihä se varmaa ole ennenku se jousi o kädes ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Onko parempiakaan teorioita äänen aiheuttajasta?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sami H. kirjoitti:Onko parempiakaan teorioita äänen aiheuttajasta?
Näissä missä on 115/123/126 mallinen taka akselisto, niin jousikuppi ruostuu tukivarresta, voisko se olla yksi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

700- ja 900-sarjojen Volvoissa on myös vastaavaa ominaisuutta/omituisuutta ainakin etupäässä. Monet ovat laittaneet puutarhaletkua tms. vieterin alimmaisen kierroksen päälle vaimentamaan jousen ja lautasen välistä liikettä. Tiedä sitten toimisiko sama myös Mersussa.
S204
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Aapo.T kirjoitti: Näissä missä on 115/123/126 mallinen taka akselisto, niin jousikuppi ruostuu tukivarresta, voisko se olla yksi.
Juu, vois. Pitänee lähiaikoina selvittää ja irrottaa jouset.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

vetoakselin iso mutteri löysällä?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jos takajousen alapäästä on se vakio n. vajaan kierroksen verran poikki, niin tätä vikaa ei välttämättä huomaa muuten kuin auton perä ylhäällä. Poikkinainen kohta jää normaalisti piiloon alatukivarren jousikuppiin. Kuvailemasi ääni sopii juuri poikkinaiseen jouseen.

Jos toinen on vain poikki, niin molemmin puolin kannattaa kuitenkin vaihtaa. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja slowride »

Mulla 124 300td-92 tiputtaa öljyä kuskinpuolen takarenkaan vierestä auton alta. missä mahtas olla vika? ehkä tuntuu muutenki vähän löysältä töyssyjen kohdalla. perä ei kuitenkaan mitenkään silminnähden roiku.
KETJU POIKKI!
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Voi voi sentään...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja Sergey »

slowride kirjoitti:Mulla 124 300td-92 tiputtaa öljyä kuskinpuolen takarenkaan vierestä auton alta. missä mahtas olla vika? ehkä tuntuu muutenki vähän löysältä töyssyjen kohdalla. perä ei kuitenkaan mitenkään silminnähden roiku.
onkohan siinä autossasi tasonsäätö?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja Aku P »

slowride kirjoitti:Mulla 124 300td-92 tiputtaa öljyä kuskinpuolen takarenkaan vierestä auton alta. missä mahtas olla vika? ehkä tuntuu muutenki vähän löysältä töyssyjen kohdalla. perä ei kuitenkaan mitenkään silminnähden roiku.
Tasonsäädön putki tihkuttaa? Tarkkaile öljynpintaa konehuoneen säiliössä.

Mitä tähän alkuperäiseen tulee, ette kai kuvittele että ainakaan Timo pedanttina miehenä poikkinaisilla jousilla olisi ajellut :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja slowride »

En tiedä yhtään että onko tasonsäätöiskarit. Koominen juttu tässä se, että syksyllä lisäsin zh-m:ää kylmänä säiliön ylärajaan niin koko talven se ruikki sitä öljyä sieltä korkin alta millon enemmän millon vähemmän. nyt ku on kelit lämmenny niin ylivuoto keulassa loppu mutta alko takana. :lol:
KETJU POIKKI!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja Aku P »

slowride kirjoitti:En tiedä yhtään että onko tasonsäätöiskarit. Koominen juttu tässä se, että syksyllä lisäsin zh-m:ää kylmänä säiliön ylärajaan niin koko talven se ruikki sitä öljyä sieltä korkin alta millon enemmän millon vähemmän. nyt ku on kelit lämmenny niin ylivuoto keulassa loppu mutta alko takana. :lol:
Otetaas asia alusta. JOs auto on 300td eli farmari, siinä on satavarmasti tasonsäätö -- kaikissa farkuissa on.
Hydrauliikka palvelee sekä tasonsäätöä että lukkoperää, eli seedanissa se voipi se tankki olla lukkoperäkin varten.

Mahdoitkohan täyttää vähän liian täyteen säiliön? Korkissahan on mittatikku -- ylitäytöllä voi purskuttaa liiat pihalle kuten moni muukin laite :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 pamahtaa takana

Viesti Kirjoittaja slowride »

Joo farkku on. En siis täyttänyt koko säiliötä niinku annoin ehkä ymmärtää vaan mittatikun ylärajaan. ei varmaan kannattais sitte täyttää ihan ihan tappiin asti.
KETJU POIKKI!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

seuraavaks tosiaan etsimään vuotoa putkesta. Mulla puuttui yksi prikka... korjaus siis maksoi 5c ku laitto sinne banjoliitimen alle prikan, vasemmalla takarenkaan vieressä, paineakkuun. Ne voi kans olla rikki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sergey kirjoitti:seuraavaks tosiaan etsimään vuotoa putkesta. Mulla puuttui yksi prikka... korjaus siis maksoi 5c ku laitto sinne banjoliitimen alle prikan, vasemmalla takarenkaan vieressä, paineakkuun. Ne voi kans olla rikki.
Paineakku jos on kaputt, niin voi tuntua ajossakin.

Ikävä todeta, että alkaa tuo 17-18 vuottakin tuntua hydrauliputkisa. Itselle vaihdettiin viime vuonna koko linjasto : ensin alkoi vuotaa ja tutkimuksissa selvisi, että putkisto kauttaaltaan on aika hapertunut. MB-osana maksaa aika kipeästi, joku on tehnyt korjauspaloja metritavarasta. Jarruputki on periaatteessa samaa kamaa. Tuskin se siitä mihkään äkkiä yltyy, mutta pintaa on silti hyvä tarkkailla, ettei systeemi ihan tyhjene.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja slowride »

Soitin tänään kl-varaosiin ja sanoivat että iskari on sökö. siispä 2x330€+letkut oli hinta. Mb-osissa oli 315€ kpl. sachseja molemmissa. olisko tietoa kellään mistä vois saaha vielä paremmalla hinnalla?
KETJU POIKKI!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

saksasta ne on 100-200euroo halvemmat... päälle tietty rahti.

www.ebay.de

hakusanoja: Niveau Stoßdämpfer w124
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja slowride »

Pakko ostaa kl-varaosista ku ens viikolla kaikki tuotteet -10%. Siinähän säästää jo pitkän sentin :D
KETJU POIKKI!
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Jos iskari on ihan loppu, niin kolahtaa kuopissa tosi ikävästi, pahiten routaheitoissa, joissa kori nousee akselistoon nähden hallitsemattomasti, kun loppuun kulunut iskari ei estä jousta paukauttamaan tukivartta ala-asentoon. Eli iskari kolahtaa, kun se äkisti vedetään täysin auki päähän asti jousen voimasta, kuopissa tai heitoissa.
Vastaa Viestiin