W124 pamahtaa takana
W124 pamahtaa takana
Hiljasissa nopeuksissa, lähinnä liikkeelle lähtiessä ja joitain monttuja ylittäessä saattaa 300E:n takaosasta kuulua kova "Bong!" -ääni ja epäilin, että jousi kiertyisi kupissaan tai olisi poikki tms. Silmämääräsesti takajouset ei kummatkaan olleet poikki. Ainoa, mitä huomasin oli toisen takaiskarin vuoto. Sain aikaseksi ton äänen jopa renkaan vaihdon yhteydessä tunkatessani toisen puolen etunurkkaa ylös. Onko kellään kokemusta, missä vika?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Bonggia on kuulunut täälläkin päin monessa yhteydessä ajon aikana, muistaakseni peräti kaikissa autoissani aina W116:sta lähtien. Tiedä häntä mikä aiheuttaa, mutta ei ole ainakaan ajoon vaikuttanut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
W123:ssa ollut samaa juttua. Ääni kuulostaa lähinnä takaluukun kannen jousien ääneltä, mutta kaippa se pyöränripustuksesta kuitenkin tulee. Eipä tuo menoon ole vaikuttanut 

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jaaha, tämähän on näitä mystisiä vikoja näköjään. Aikoinaan 240-sarjan Volvossa oli iät ajat ihan sama vika, eikä senkään aiheuttaja koskaan selvinnyt. Siinä yksilössä se esiinty aina peruuttaessa ja samalla kääntäessä toiseen suuntaan. Muissa Mersuissani en ole tollasta vielä havainnut. Nimenomaan jousimainen "Bonggg" se ääni on ja siis esiintyy vain hyvin pienillä liikkeillä. Jouset ei oo tuuninkia.
Täytyy ottaa takajouset tutkiskelun alle tarkemmin (joskus). Tuo kupissaan huonosti asettuminen vois olla aika luonteva selitys. Kaipa tällasesta liikkeestä jää jäljet jonnekin esim. kiillottuneina pintoina tms. joten voi vielä paikallistaakin.
EDIT: Niin tää vika tuskin vaikuttaa ajoon, veikkaan ennemminkin huonoja takaiskareita, mutta perä vaikuttaa tosi löysältä verrattuna esim. timminä pitämääni 250 D:n alustaan. Isommissa vauhdeissa ja heitoissa alkaa jo vähän pelottamaan... Katotaan, mitä vaikuttaa uudet iskarit taakse.
Täytyy ottaa takajouset tutkiskelun alle tarkemmin (joskus). Tuo kupissaan huonosti asettuminen vois olla aika luonteva selitys. Kaipa tällasesta liikkeestä jää jäljet jonnekin esim. kiillottuneina pintoina tms. joten voi vielä paikallistaakin.
EDIT: Niin tää vika tuskin vaikuttaa ajoon, veikkaan ennemminkin huonoja takaiskareita, mutta perä vaikuttaa tosi löysältä verrattuna esim. timminä pitämääni 250 D:n alustaan. Isommissa vauhdeissa ja heitoissa alkaa jo vähän pelottamaan... Katotaan, mitä vaikuttaa uudet iskarit taakse.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti 24.07.2007 22:01
- Paikkakunta: Vihti
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Mulla kuului kanssa samanlainen ääni, ja auto oli kaksi kertaa katsastettu samoilla jousilla. Takapään iskariremontissa vaihdoin samalla myös jouset, ja kappas, toinen jousi oli alapäästään poikki ja toinen yläpäästään. Suht koht mahdoton huomata kumpiakaan katkeamisia auton ollessa nosturilla, vaikka koitin tiirailla sekä katsastuksessa että koulussa nosturilla.
Ja nyt ei kolise, kilise saati "BONGGahtele" pienissä tahi isommissakaan heitoissa. 


[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Mulla oli btw sekä ylä- että alapäässä katkenneet tumpit jemmassa.Sergey kirjoitti:Höpö höpö.rokka65 kirjoitti:Rälläkällä lyhennetyt jouset pakkuu varmasti.
Asiaan:
Bongg kuuluu kun jousi on poikki alapäästä ja se tumppi on edelleen siellä alakupissa paikallaan. Ylhäältä kun katkee ni se pätkä putoo pois välistä eikä ääntele.

[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Jos takajousen alapäästä on se vakio n. vajaan kierroksen verran poikki, niin tätä vikaa ei välttämättä huomaa muuten kuin auton perä ylhäällä. Poikkinainen kohta jää normaalisti piiloon alatukivarren jousikuppiin. Kuvailemasi ääni sopii juuri poikkinaiseen jouseen.
Jos toinen on vain poikki, niin molemmin puolin kannattaa kuitenkin vaihtaa.
Jos toinen on vain poikki, niin molemmin puolin kannattaa kuitenkin vaihtaa.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: W124 pamahtaa takana
Mulla 124 300td-92 tiputtaa öljyä kuskinpuolen takarenkaan vierestä auton alta. missä mahtas olla vika? ehkä tuntuu muutenki vähän löysältä töyssyjen kohdalla. perä ei kuitenkaan mitenkään silminnähden roiku.
KETJU POIKKI!
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 pamahtaa takana
onkohan siinä autossasi tasonsäätö?slowride kirjoitti:Mulla 124 300td-92 tiputtaa öljyä kuskinpuolen takarenkaan vierestä auton alta. missä mahtas olla vika? ehkä tuntuu muutenki vähän löysältä töyssyjen kohdalla. perä ei kuitenkaan mitenkään silminnähden roiku.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W124 pamahtaa takana
Tasonsäädön putki tihkuttaa? Tarkkaile öljynpintaa konehuoneen säiliössä.slowride kirjoitti:Mulla 124 300td-92 tiputtaa öljyä kuskinpuolen takarenkaan vierestä auton alta. missä mahtas olla vika? ehkä tuntuu muutenki vähän löysältä töyssyjen kohdalla. perä ei kuitenkaan mitenkään silminnähden roiku.
Mitä tähän alkuperäiseen tulee, ette kai kuvittele että ainakaan Timo pedanttina miehenä poikkinaisilla jousilla olisi ajellut

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W124 pamahtaa takana
En tiedä yhtään että onko tasonsäätöiskarit. Koominen juttu tässä se, että syksyllä lisäsin zh-m:ää kylmänä säiliön ylärajaan niin koko talven se ruikki sitä öljyä sieltä korkin alta millon enemmän millon vähemmän. nyt ku on kelit lämmenny niin ylivuoto keulassa loppu mutta alko takana. 

KETJU POIKKI!
Re: W124 pamahtaa takana
Otetaas asia alusta. JOs auto on 300td eli farmari, siinä on satavarmasti tasonsäätö -- kaikissa farkuissa on.slowride kirjoitti:En tiedä yhtään että onko tasonsäätöiskarit. Koominen juttu tässä se, että syksyllä lisäsin zh-m:ää kylmänä säiliön ylärajaan niin koko talven se ruikki sitä öljyä sieltä korkin alta millon enemmän millon vähemmän. nyt ku on kelit lämmenny niin ylivuoto keulassa loppu mutta alko takana.
Hydrauliikka palvelee sekä tasonsäätöä että lukkoperää, eli seedanissa se voipi se tankki olla lukkoperäkin varten.
Mahdoitkohan täyttää vähän liian täyteen säiliön? Korkissahan on mittatikku -- ylitäytöllä voi purskuttaa liiat pihalle kuten moni muukin laite

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W124 pamahtaa takana
Joo farkku on. En siis täyttänyt koko säiliötä niinku annoin ehkä ymmärtää vaan mittatikun ylärajaan. ei varmaan kannattais sitte täyttää ihan ihan tappiin asti.
KETJU POIKKI!
Paineakku jos on kaputt, niin voi tuntua ajossakin.Sergey kirjoitti:seuraavaks tosiaan etsimään vuotoa putkesta. Mulla puuttui yksi prikka... korjaus siis maksoi 5c ku laitto sinne banjoliitimen alle prikan, vasemmalla takarenkaan vieressä, paineakkuun. Ne voi kans olla rikki.
Ikävä todeta, että alkaa tuo 17-18 vuottakin tuntua hydrauliputkisa. Itselle vaihdettiin viime vuonna koko linjasto : ensin alkoi vuotaa ja tutkimuksissa selvisi, että putkisto kauttaaltaan on aika hapertunut. MB-osana maksaa aika kipeästi, joku on tehnyt korjauspaloja metritavarasta. Jarruputki on periaatteessa samaa kamaa. Tuskin se siitä mihkään äkkiä yltyy, mutta pintaa on silti hyvä tarkkailla, ettei systeemi ihan tyhjene.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
saksasta ne on 100-200euroo halvemmat... päälle tietty rahti.
www.ebay.de
hakusanoja: Niveau Stoßdämpfer w124
www.ebay.de
hakusanoja: Niveau Stoßdämpfer w124
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Jos iskari on ihan loppu, niin kolahtaa kuopissa tosi ikävästi, pahiten routaheitoissa, joissa kori nousee akselistoon nähden hallitsemattomasti, kun loppuun kulunut iskari ei estä jousta paukauttamaan tukivartta ala-asentoon. Eli iskari kolahtaa, kun se äkisti vedetään täysin auki päähän asti jousen voimasta, kuopissa tai heitoissa.