4-matic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

4-matic

Viesti Kirjoittaja mese78 »

saako 4 vedon kytkettyä pois esim.jonkun sulakkeen kautta tai jotain.vois kesäksi pitää takavetona.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minkä ikäinen auto on kyseessä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

4-matic

Viesti Kirjoittaja mese78 »

auto on vm-88 300tdt 4 matic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitä ajat takaa pois kytkemisellä? Normaaliajossahan vanha 4Matic on takavetoinen, ja järjestelmä kytkeytyy vasta kun luistoa havaitaan. Konehuoneessahan on oikealla puolella lokasuojassa oranssi Test-vipu, jossa etuveto kytketään pois päältä esim. jarrutestiä varten.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Timo L. kirjoitti:Mitä ajat takaa pois kytkemisellä? Normaaliajossahan vanha 4Matic on takavetoinen, ja järjestelmä kytkeytyy vasta kun luistoa havaitaan. Konehuoneessahan on oikealla puolella lokasuojassa oranssi Test-vipu, jossa etuveto kytketään pois päältä esim. jarrutestiä varten.
mutta sillä ei suositella ajettavan pitempiä matkoja testiasennossa. oliskohan ollu joku vartin verran saa ajaa tms. sitten pitää pistää öljy takas kiertoon. että en suosittele koko kesäks jättään sitä hantaakia testi asentoon.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Timo L. kirjoitti:Mitä ajat takaa pois kytkemisellä? Normaaliajossahan vanha 4Matic on takavetoinen, ja järjestelmä kytkeytyy vasta kun luistoa havaitaan. Konehuoneessahan on oikealla puolella lokasuojassa oranssi Test-vipu, jossa etuveto kytketään pois päältä esim. jarrutestiä varten.
Myös liikkeellelähdöissä neliveto on päällä.

Ei kai sitä kannata pois kytkeä, jos ei jotain erikoista ole mielessä.
Kulutus tuskin pienenee, takarenkaat kuluvat enemmän.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

OT mites se näissä uudemmissa 210 koppasissa toimii tuo nelikko voiko niistä saada poiskytkettyä :roll:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Uudemmissa on kiinteä neliveto ja jarruilla tehdyt lukot.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

Eikö kellään oo tietoa kuinka se neliveto kytketään pois päältä??????
Testivipu ei oo vaihtoehto.

Vuotaa tuo jakoloota sen verta paljon että pitäis käyttää sitä nelivetoa vaan sillon kun oikeesti tarvis, kunnes olis rahaa jakoloota remonttiin.
Ei huvita kerran viikossa vaihtaa jakolaatikkoöljyjä..

Olis tarkotus laittaa toi neliveto napilla ku vaan löytäis oikeen piuhan. Tasonsäätö ja lukkoperä pitäis jäädä toimintaan.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laita sähköpostiosoite, niin lähetän aineistoa, josta asia selviää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

laitoin yv:tä
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos "vaihtuvuus on taattu" tai jakolaatikko vuotaa muutenkin, kannattanee vaihtaa ATF ZH-M:n tilalle. Se voitelee vähän paremmin kuin pelkkä hydraulineste ja systeemi toimii silläkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

Sehän on vaihtoehto myös, mutta täyttyy se jakolaatikon öljytila siltikin ja alkaa valuun huohottimesta pihalle.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Timo L. kirjoitti:Jos "vaihtuvuus on taattu" tai jakolaatikko vuotaa muutenkin, kannattanee vaihtaa ATF ZH-M:n tilalle. Se voitelee vähän paremmin kuin pelkkä hydraulineste ja systeemi toimii silläkin.

Alkoi kiinnostaa tuo ATF:n käyttö hyd.öljynä. Jossakin oli juttua ettei tiivisteet ym. välttämättä pitäisi ATF:stä, joka tuntuu hiukkasen oudolta mutta onko pitempiaikaista kokemusta em. öljyn käytöstä Matikin hydrauliikassa ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

4 matic

Viesti Kirjoittaja mese78 »

alako mersu ku oikialle kääntää nykimään ja vilkutti sitä varotuskolmiota mittaristosa.vissiin vetonivel meni.ny o mese 2 vetonen laiton testi vivun 2 asentoon.toiset sanoo et voi ajaa vaik koko kesän vipu 2 asennosa ja toiset sanoo et ei kauaa.eli viisaammat kertokaa mitä tehä.ei o ny heti aikaa rueta hommaan vetaria eteen!
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

4 matic

Viesti Kirjoittaja mese78 »

otetaampa komento takas.eli pikku vauhisa ei meinaa kääntyä oikialle eikä vasemmalle.tuntuu ku menis koko keula jumiin.tosa yx tuttava joka jotain tietää 4 maticeista meinas et abs anturi tai ratissa oleva joku anturi likanen tai viallinen.oli hällä enne tämä kyseinen auto ja oli tehny samma ja silloin se ratin anturin oli puhistanu.mitä mieltä muut?
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Mulla oli samaa oiretta edellisessä maticissa eli tökki oikealle kääntyessä hitaassa vauhdissa. Se korjaantui kun putsasi ratin keskiössä olevan liukupinnan" kupareivärinen kehä"antaa vissiin tietoa kääntökulma anturille?

Tarpeeks ko kääntyy vasemalle tulee oikealle?
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Alkoi kiinnostaa tuo ATF:n käyttö hyd.öljynä. Jossakin oli juttua ettei tiivisteet ym. välttämättä pitäisi ATF:stä, joka tuntuu hiukkasen oudolta mutta onko pitempiaikaista kokemusta em. öljyn käytöstä Matikin hydrauliikassa ?
3 vuotta on maticissa ollu atf220 hydrauliikassa eikä ongelmia!
kuorma-autoissa perälaudoissa on käytetty kanssa atffää iätajat eikä jäädy magneettiventtiilit talvella!
alako mersu ku oikialle kääntää nykimään ja vilkutti sitä varotuskolmiota mittaristosa.vissiin vetonivel meni.ny o mese 2 vetonen laiton testi vivun 2 asentoon.toiset sanoo et voi ajaa vaik koko kesän vipu 2 asennosa ja toiset sanoo et ei kauaa.eli viisaammat kertokaa mitä tehä.ei o ny heti aikaa rueta hommaan vetaria eteen!
viittaa kääntökulmaanturiin tuo vika tai kosketushäiriöön magneettiventtiileissä(yrittää kytkeä lukkoa päälle josta johtuu nykiminen)
vetari tuskin on rikki!
ML W164
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 4 matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

mese78 kirjoitti:eli pikku vauhisa ei meinaa kääntyä oikialle eikä vasemmalle.tuntuu ku menis koko keula jumiin.tosa yx tuttava joka jotain tietää 4 maticeista meinas et abs anturi tai ratissa oleva joku anturi likanen tai viallinen.oli hällä enne tämä kyseinen auto ja oli tehny samma ja silloin se ratin anturin oli puhistanu.mitä mieltä muut?
Likainen ABS-anturi etupyörännavassa teki mulla 4Maticin koeajolla samaa. Paineilmalla putsaus auttoi, siis sinne hammaskehälle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 4 matic

Viesti Kirjoittaja mortti »

mese78 kirjoitti:otetaampa komento takas.eli pikku vauhisa ei meinaa kääntyä oikialle eikä vasemmalle.tuntuu ku menis koko keula jumiin.tosa yx tuttava joka jotain tietää 4 maticeista meinas et abs anturi tai ratissa oleva joku anturi likanen tai viallinen.oli hällä enne tämä kyseinen auto ja oli tehny samma ja silloin se ratin anturin oli puhistanu.mitä mieltä muut?
onko tämä vikamahdollisuus jo poistettu?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Oli jäykkä kääntää pienessä vauhissa kun oli lukko päällä.
nimim. yks vetari.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

4 matic

Viesti Kirjoittaja mese78 »

eipä auta ku piakkoin rueta puhistus hommiin. tuskin suurta haittaa jos pari päivää ajaa se testi vipu 2 veto asennosa.pystyy ainaki kääntyyn eikä tarvi ajaa vaan koko ajan suoraan :)
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Teppo L kirjoitti:
Alkoi kiinnostaa tuo ATF:n käyttö hyd.öljynä. Jossakin oli juttua ettei tiivisteet ym. välttämättä pitäisi ATF:stä, joka tuntuu hiukkasen oudolta mutta onko pitempiaikaista kokemusta em. öljyn käytöstä Matikin hydrauliikassa ?
3 vuotta on maticissa ollu atf220 hydrauliikassa eikä ongelmia!
kuorma-autoissa perälaudoissa on käytetty kanssa atffää iätajat eikä jäädy magneettiventtiilit talvella



Hyvä ! Loppuu läträys sen Z...mikäsenytoli kanssa. Eikä tarvi niin usein olla vaihtamassa jakolaatikon öljyjä, riittää taso ropun aukaiseminen silloin tällöin. Kait siinä pelittää Teboilin D ja E automaatti oljyt ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4 matic

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mese78 kirjoitti:eipä auta ku piakkoin rueta puhistus hommiin. tuskin suurta haittaa jos pari päivää ajaa se testi vipu 2 veto asennosa.pystyy ainaki kääntyyn eikä tarvi ajaa vaan koko ajan suoraan :)
Juu ei ole haittaa, kyllä jonkin aikaa voi ajaa testiasennossa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kait siinä pelittää Teboilin D ja E automaatti oljyt
Edelliset öljyt oli teboilin D:tä ja pelitti hyvin,nyt on tällähetkellä Mobilin 220 atf kierrossa!
ML W164
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Teppo L kirjoitti:
Kait siinä pelittää Teboilin D ja E automaatti oljyt
Edelliset öljyt oli teboilin D:tä ja pelitti hyvin,nyt on tällähetkellä Mobilin 220 atf kierrossa!
Kiitoksia Tepolle tiedosta. Pitää käytellä entiset öljyt loppuun ja siirtyä Tebskan öljyihin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

Nyt ois matikkiin tehty sähkötöitä.
Nelivedon saa nyt sisältä kytkettyä manuaali tai automaatti toimiseksi.
Katkaisin tuli 4matic boksin maadoitus johtoon.

Huomenna pitäisi vielä laittaa katkaisijat etuvedolle, keskilukolle ja lukkoperälle.

Nelivedon/lukkojen varoitusvaloksi pitäis vielä saada syttymään tuo kolmiovalo mittarissa ettei unohtuisi päälle..

Suurkiitos JarkkoN :lle hyvistä korjauoppaista :!:
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

heititkö boxin mäelle vai veditkö johdot jotenkin välistä?
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

4 matic

Viesti Kirjoittaja mese78 »

tulipa taas tinattua oikean puolen abs anturi.oli rengas hangannu poikki.ny toimii mut kylmänä tai vähän aikaa kun auto seisoo ja laittaa käyntiin ni liikkeelle lähösä vilkauttaa 2-4 kertaa 4 maticin valua mut ei jää palamaan.missäs vika?
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

mortti kirjoitti:heititkö boxin mäelle vai veditkö johdot jotenkin välistä?
Boxi paikalla ja systeemin saa toimimaan niinkuin tehtaan jäljiltä nappia painamalla.
Ilman matikki boxia abs:ssä ei toimi, tai ainakaan minä en saanut toimiin :)
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

No Juu ja sitter kuvalliset ohjeet nettiin kiitos.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Vastaa Viestiin