Vanteet + alusta W124...

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

en myöskään ymmärrä sitä, kun muut haluaa aina "renkaan tulevan kaarelle" :? mulle se on rasite ja joudun sitten aina vääntämään levitykset, että rengas jäis tosiaan korin sisälle, eikä ole aina tulossa tuuman tai kaksi ulos korista :x
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

opcaravan kirjoitti:Nyt on vaan pakko tyytyä, kun painaa sulat tiet päälle. Ja niiku mainittu, emmä pelaa sen viimesen muutaman millin päälle. Vanneholistit sit erikseen näiden "ei niin budjetti" vanteiden kera =D
mä vertaanki AINA vakiovanteeseen. melko turhaahan se o vertailla johonki muuhun... Budjettivanteethan nää munki on kaikki. se vaa riippuu siitä mistä niitä hankkii ja kuinka monta minuuttia jaksaa puhua puhelimessa :wink: ja ostaa sika säkis jokaikinen kerta :oops:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa -> ootko katsonut että sun renkaiden vierintäkehä on pysynyt alkuperäisen kokoisena? On meinaa melkoisen näköine laite.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:napa -> ootko katsonut että sun renkaiden vierintäkehä on pysynyt alkuperäisen kokoisena? On meinaa melkoisen näköine laite.
ei todellakaan ole :D ainakaan nyt, koska raapii etulokareitten takaosaan, eli ei niihin "kaariin", mihin yleensä... mutta tilanne kyllä korjaantuu rälläkän ja migin avulla :twisted: sen olen vain varmistanut nyt, että absit ei sekoa, eli etu ja takarenkaiden kokoero ei ole liian suuri... nuo on senkin takia vähän ylimitoitetut nuo kumit, että saa ne tarvittavat levitykset tehtyä kerralla kuntoon, lopullisessa "setupissa" vierintäkehä on toki pienempi...

eli 265/35 18" on vain 8 mm halkaisijaltaan suurempi, kuin 195/65 15 " vakiokoko, eturenkaissa 235/40 18" taas on 10 mm suurempi, kuin vakiokoko... tuo 255/45 18" mikä siellä nyt on takana, se on taas 42 mm suurempi halkaijaltaan :P eikä tuo eturengas 245/45 18" paljoa pienempi ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nyt neropatit kertokaa mistä nämä vanteet on peräisin? varaosanumeroki oli mutta eihä se kaveri sitä kuvannu eikä muista mikä se oli.

Kuva
Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
MERZUMEES
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 27.01.2010 19:35

Viesti Kirjoittaja MERZUMEES »

liekkö mahtus joka nurkkaan 8.5 20" et35 ja kumeina 225/30r20????
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

monta aluvanne sarjaa sulla muute Sergey on?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Messerschmitt kirjoitti:monta aluvanne sarjaa sulla muute Sergey on?
Siltä liene pitää kysyä, monta sarjaa käytössä, monta alla, monta huollossa, monta myynnissä =D Liene paljon. Sen verta hartaalle vanneholistille vaikuttaa. Ja kaikki siis hyvällä vain näin muutaman ölppösen jälkeen :D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
koopee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 03.06.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja koopee »

Mikä on 124:sen navan halkaisija ja paljonko keskiön halkaisija RH AA mallissa??
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en mä tiedä monta mulla on... Kotona on irtonaisena 5 sarjaa ja tietty autoissa kiinni oleva ton pois luettu. sit o tuol yhel varastol "aika" monta. Puolet o hyviä loput on työtä vaativia. kuten oikomista maalia jne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
koopee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 03.06.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja koopee »

Nyt on RH AA:t alla koko edessä: 17" 8" et 35 ja renkaat 215/45/17
takana: 17" 9" renkaat 225/45/17 muuten sopii olemaan mutta muutamissa isoimissa hypyissä ottaa kuskin puolen takarengas kaareen (vakio kaaret).

Alusta luulis olevan kunnossa noin. 60mm eestä ja 40mm takaa ja iskarit on bilstein sprintit. Pitääköhä se lähtä käyttään mankeloitavana vai oisko olemassa mittää vippas konstia? :P

Nii ja jos joku tietäis nuitten vantteitten keskireiän halkaisijan ni ei tartteis pultata irti :D laiska ku oon. Ja oliko se w124 navanhalkaisija 66.6mm? Nyt on vanteet alla ilman soviterenkaita ja ei kyllä oo häävi ajjaa.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Tällä saatiin myös 17/8" et40 dbv:t alle.

Eteen tartti 3mm spacerin mahtuakseen pyörimään kun otti jarrusatulaan kiinni. Taakse en kehdannut laittaa noita irtonaisia, keskittämättömiä 5mm spacereita. Vähän takapää jäi ehkäpä himpun liian sisään, mutta ei tuo nyt niin kovin kauhea ole.

Kumhon ku31:t (224/45) vaikutti ihan fiksuille ja suht hiljasille. Tosi jämäkkä kumi ajaa. Auto muuttu melko aggressiiviseks. Märkäpitoakin tuli koetettua =D Puske ei kovinkaan helposti, mutta perä tuntu viskelevän jos hanaa innostu antamaan :evil: Miten tässä nyt näin kävi? Yhen äkkiä lepposasta kruisailuautosta meinaakin tulla ratamainen ajokki pelkällä kumien vaihdolla?

Siinä vielä fotoa lopputuloksesta. Kuva
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

koopee kirjoitti:muuten sopii olemaan mutta muutamissa isoimissa hypyissä ottaa kuskin puolen takarengas kaareen (vakio kaaret).
otapa eka selville mistä se ottaa kii. ei ota välttämättä kaareen vaan jonnekki syvemmälle. näin nykyää mulla kun hajos vasen takaiskari.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
koopee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 03.06.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja koopee »

Sergey kirjoitti:
koopee kirjoitti:muuten sopii olemaan mutta muutamissa isoimissa hypyissä ottaa kuskin puolen takarengas kaareen (vakio kaaret).
otapa eka selville mistä se ottaa kii. ei ota välttämättä kaareen vaan jonnekki syvemmälle. näin nykyää mulla kun hajos vasen takaiskari.
Kaareen ottaa. Siihen kaaren kanttaukseen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mä lasken tämän seuraavan asian alustan osien muuttamiseen, joten modet ei saa häiriintyä :wink: en viitsi kuitenkaan tehdä mitään uutta topikia tästä asiasta...

eli eilen (itseasiassa perjantaina) vaihdoin w124 koppaisen omien etupenkkien tilalle cossu scorpion penkit (kuskin penkissä jopa sähköinen korkeuden säätö :D joka ei tosin jaksa nostaa penkiä ylös, jos istun siinä :P )

ajotuntuma/mukavuus parani huomattavasti, mitä sillä pienellä koeajolla nyt ehti asiaan perehtyä... vielä pitäis takapenkit jaksaa vaihtaa, kun ei nuo w124 takapenkitkään mikään tekniikan huippusaavutus ole...

pitää vain hommata vielä sellainen hattuhylly, jossa ei ole niskatukia, kun voi näyttää hassulta, jos autossa on tupla niskatuet takapenkillä :P

tässä esimerkki kuvassa ei näy keskikonsolissa olevaa kyynärnojaa, mutta sellainen oli tuossa scorpiossa, mistä omat penkit on peräisin...verhoilu on tummansinistä/mustaa plyyssiä ja kangasta hillityllä kuvioinnilla...

penkit tuntuu yllättävän sporttisilta (eli on sivuttaistukeakin), oma osansa on tietysti myös sillä, että sain asentaa penkit sellaiseen asentoon missä itse niiden haluan olevan, eikä tarvitse tyytyä siihen, mitä joku insinööri on ajatellut, että olis mahdollisimman monen kokoiselle kuskille välttävät istua :twisted: samalla sain pääntilaa ehkä 5 cm lisää, mikä on jo paljon...


Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
MERZUMEES
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 27.01.2010 19:35

Viesti Kirjoittaja MERZUMEES »

onko kukaan nähny kuvia missä on w124 20" vanteet?? :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tossa on, mutta siitä o lokarit leikattu sisältä pois... siis modattu niin että mahtuu. Takana kaari on muotoiltu kokonaan uudelleen pyöreemmäks
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
MERZUMEES
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 27.01.2010 19:35

Viesti Kirjoittaja MERZUMEES »

kuvassa taitaa olla aika leveet vanteet, itellä ois vaan 8,5 tuumaa leveet :D jospa ne mahtus :D
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Mutta kuten kuvasta näkyy, 20" on liian iso ja tekee autosta jotenkin omituisen näkösen :wink: Onhan jotkut jopa ihan siistejä 20" vanteilla, mutta ne on harvassa :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
MERZUMEES
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 27.01.2010 19:35

Viesti Kirjoittaja MERZUMEES »

laitan kuvia omasta jos saan ne alle napattuu 8)
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja Groove »

Olen harkinnut tuohon omaan coupeen uutta alustaa. Kyseessä Sportline-versio.

Mikäs olisi sellainen kohtuullisen hyvä ja toimiva setti? Mites Bilstein Sport vai Sprint + mitkä jouset?

Niin ja pitääkö auto muutoskatsastaa jousien ja iskarien vaihdon jälkeen? Entä ohjauskulmien säätö? Pitääkö säätää uudestaan alustan vaihdon jälkeen?
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

MERZUMEES kirjoitti:kuvassa taitaa olla aika leveet vanteet, itellä ois vaan 8,5 tuumaa leveet :D jospa ne mahtus :D
8,5x20 on. et:tä en tiedä.

Groove, jos madallat reilusti ni sitte sprintit. Mietoon madallukseen sportit. Jousiin en ota kantaa...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Onko jollain ollut 18", 9,5"-leveitä vanteita takana? ET 35. Näihin 235/40 kummit.

Tarvis tietää saako ikinä leimalle? :l Ja saa kertoa onko mahtunut kuinka hyvin siellä alla olemaan :o
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Scr kirjoitti:Onko jollain ollut 18", 9,5"-leveitä vanteita takana? ET 35. Näihin 235/40 kummit.

Tarvis tietää saako ikinä leimalle? :l Ja saa kertoa onko mahtunut kuinka hyvin siellä alla olemaan :o
Hyvin mahtuu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

noniiin tänään vaihdoin coupeen Conti kitkojen tilalle Sava ja Falken kesärenkaat samoille vanteille. Sava:t ottaa takakaariin kiinni iha urakalla, ei voinut ajaa ollenkaan ja joutui laittamaan contit tilapäisesti takas toiselle akselille.

Contit ja falkenit ei ota missään vaiheessa kiinni minnekään. toisin pelivaraa jää vain muutama milli ku kokeilin vähä sinitarralla.

renkaan profiileissa on todellakin isoja eroja vaikka nimellisesti ovat samanlaisia.

edit: kyseessä siis 300ce24 sportline 7,5x17 vanteet, edessä et23 ja takana et13 sekä 225/45 kumit. Lääkkeeksi vikaan on ratkottu tuumaa leveämpi vanne ;) Ja koska tuo et13 on toteutettu 25mm spacereilla, niin sen kun ottaa pois ja vannetta leventää tuon tuuman, ja käyttää samaa rengaskokoa, siirtyy renkaan kulutuspinta sisäänpäin puolituumaa ja vanteen ulkokehä pysyy samalla paikalla mitä se nyttenkin on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Jombe kirjoitti:
Scr kirjoitti:Onko jollain ollut 18", 9,5"-leveitä vanteita takana? ET 35. Näihin 235/40 kummit.

Tarvis tietää saako ikinä leimalle? :l Ja saa kertoa onko mahtunut kuinka hyvin siellä alla olemaan :o
Hyvin mahtuu.
Entä meniskö muutoskatsastuksesta läpi? :o
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei taida 235 olla normien mukainen kumi 9,5 tuuman vanteelle. ellei renkaan valmistaja sano toisin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Viesti Kirjoittaja Scr »

Sergey kirjoitti:ei taida 235 olla normien mukainen kumi 9,5 tuuman vanteelle. ellei renkaan valmistaja sano toisin.
Itse asiassa, olen kysellyt rengas liikkeistä ja heillä kun on OTR kirjat ( tai jotain sinnepäin :o ) Niin ovat katsoneet että 235 on kapein sallittu kumi 9,5 vanteelle.

Eli kumin puolesta menee, ja luulisin että jää kulutuspinta kaarien sisäpuolelle. Mutta kun vanne tulee hieman ulos kaaren reunasta :o Katsastusasemalle soitin ja sanoivat että vähän niin ja näin on, pitäisi nähdä ennen kuin mitään uskaltaa sanoa. Ei vaan viitsisi 235 kumia testimielessä ostaa :l Eli onko joku saanut kyseistä vannekokoa, 9,5" et35. leimattua muokkaamattomilla kaarilla :o
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Mulla on 10x17 ET17 ja 245/40 kumi ja koskaan ikinä mitään valitettu katsastuksessa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jombe kirjoitti:Mulla on 10x17 ET17 ja 245/40 kumi ja koskaan ikinä mitään valitettu katsastuksessa.
on täälläkin katsasteltu että vanne tulee kaaresta pihalle,mutta poliisisetä sitten repiny kilpiä irti autoista :lol:
Vastaa Viestiin