E200 cdi lisälämmittimen toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

E200 cdi lisälämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Eli kyseessä Facelift versio joissa käsittääkseni sähköinen lisälämmitys?

Onko se tuhkakupin viereen sijoitettu kytkin juuri tätä sähköistä lisälämmitintä varten?

Kun kytken sen kylmemmillä keleillä päälle alkaa kuulumaan konehuoneen puolelta ääntä, joka viittaisi jonkinlaiseen pumppuun? Kuuluuko tämä "ääni" normaali varustukseen, vai onko se mahdollinen jälkiasennus webasto?

Korjaamolla vikakoodi ilmoitti sähköisen lämmittimen olevan sökö, mutta silti auto tuntuu lämpiävän huomattavasti nopeammin kun kytken lämmityksen päälle.

Jos joku kokeneempi viitsisi hieman valaista tätä asiaa minulle...?
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

...

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Kyseinen auto on W210 vm -99
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: E200 cdi lisälämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja tempera »

vainiott kirjoitti:Eli kyseessä Facelift versio joissa käsittääkseni sähköinen lisälämmitys?

Onko se tuhkakupin viereen sijoitettu kytkin juuri tätä sähköistä lisälämmitintä varten?

Kun kytken sen kylmemmillä keleillä päälle alkaa kuulumaan konehuoneen puolelta ääntä, joka viittaisi jonkinlaiseen pumppuun? Kuuluuko tämä "ääni" normaali varustukseen, vai onko se mahdollinen jälkiasennus webasto?

Korjaamolla vikakoodi ilmoitti sähköisen lämmittimen olevan sökö, mutta silti auto tuntuu lämpiävän huomattavasti nopeammin kun kytken lämmityksen päälle.

Jos joku kokeneempi viitsisi hieman valaista tätä asiaa minulle...?
:idea: Se on webaston kytkin ja siitä lämmitetään konetta pakkasella vartin verran ennen starttia. On hieno peli ja ei tarvitse lohkolämmitintä.
Se on tehdasasennus koska se kytkin on siinä tuhkiksen vieressä. Onko sulla kello siinä vielä ja jos on niin sen voi myös ajastaa. Se sähköinen lämmitin on automaattinen ja lämmittää nesteitä niin kauan kunnes se on sopivan lämmintä. Se on siinä jäähdyttimen täyttöastian vieressä sellainen pieni musta laatikko. Joskus kun ajaa kylmällä autolla ja pysähtyy ja sammuttaa mottorin niin pellin alta kuuluu surinaa vielä vähän aikaa. Se Webasto on Oikeassa etupyörän kotelossa ja sieltä tulee joskus mieto löpön haju. Se sähköinen lämmitin saattaa olla sökö mutta kesällä siitä ei ole niin paljon haittaa. Kannattaa korjauttaa se kumminkin niin ei tule niitä vikailmoituksia.
PS :arrow: :arrow: Jos sulla on ohjekirja niin sieltä selviää aika paljon jos viitsii lukea n 500 sivua niin kun mun ohjekirjassa on. :lol:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E200 cdi lisälämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti: :idea: Se on webaston kytkin ja siitä lämmitetään konetta pakkasella vartin verran ennen starttia. On hieno peli ja ei tarvitse lohkolämmitintä.
Se on tehdasasennus koska se kytkin on siinä tuhkiksen vieressä. Onko sulla kello siinä vielä ja jos on niin sen voi myös ajastaa. Se sähköinen lämmitin on automaattinen ja lämmittää nesteitä niin kauan kunnes se on sopivan lämmintä. Se on siinä jäähdyttimen täyttöastian vieressä sellainen pieni musta laatikko. Joskus kun ajaa kylmällä autolla ja pysähtyy ja sammuttaa mottorin niin pellin alta kuuluu surinaa vielä vähän aikaa. Se Webasto on Oikeassa etupyörän kotelossa ja sieltä tulee joskus mieto löpön haju. Se sähköinen lämmitin saattaa olla sökö mutta kesällä siitä ei ole niin paljon haittaa. Kannattaa korjauttaa se kumminkin niin ei tule niitä vikailmoituksia.
PS :arrow: :arrow: Jos sulla on ohjekirja niin sieltä selviää aika paljon jos viitsii lukea n 500 sivua niin kun mun ohjekirjassa on. :lol:
Mistä tiedät että se on webaston kytkin? Webastohan on faceliftissä lisävaruste. Omassa 210:ssä tuo kytkin ohjasi pelkästään sähköistä lisälämmitintä.
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

...

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Aivan... nyt päästään asiaan... eli mitä sillä kytkimen painalluksella tapahtuu?

Sen ainakin tiedän että konehuoneen puolelta alkaa kuulua hurinaa noin 2-3 min jälkeen. Eli webasto ilmeisesti kytkeytyy päälle? Samoin kun painan kytkimen off-asentoon hurina lakkaa noin 10sek päästä, mutta pieni surina sieltä vielä senkin jälkeen kuuluu noin parin minsan ajan... Onko se jonkinlainen puhdistuskäynti polttoainekäyttöiselle lämmittimelle?

Mutta toi sähkökäyttöinen lämmitin taitaa olla saksan keleihin sopivampi, vai miten on?

ps. aika paljon muuten resonoi tuo lämmittimen "hurina" runkoon ja sitä kautta kabiiniin... oisko siihe lääkettä?
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

...

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Ei oo kelloa asennettuna, joten siinä valossa en näkis tota niin hienoks kapistukseks. Jos aamulla haluu lämpimän koneen muutenku roikan perästä niin joutuu rämpiä hangessa näppäämään kytkimen päälle :D

Akkukin on niin huonona jo että varmaan jässähtäis koko paska siihen ja täytyis kävellä töihin... :D
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: E200 cdi lisälämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja tempera »

DBFI kirjoitti:
tempera kirjoitti: :idea: Se on webaston kytkin ja siitä lämmitetään konetta pakkasella vartin verran ennen starttia. On hieno peli ja ei tarvitse lohkolämmitintä.
Se on tehdasasennus koska se kytkin on siinä tuhkiksen vieressä. Onko sulla kello siinä vielä ja jos on niin sen voi myös ajastaa. Se sähköinen lämmitin on automaattinen ja lämmittää nesteitä niin kauan kunnes se on sopivan lämmintä. Se on siinä jäähdyttimen täyttöastian vieressä sellainen pieni musta laatikko. Joskus kun ajaa kylmällä autolla ja pysähtyy ja sammuttaa mottorin niin pellin alta kuuluu surinaa vielä vähän aikaa. Se Webasto on Oikeassa etupyörän kotelossa ja sieltä tulee joskus mieto löpön haju. Se sähköinen lämmitin saattaa olla sökö mutta kesällä siitä ei ole niin paljon haittaa. Kannattaa korjauttaa se kumminkin niin ei tule niitä vikailmoituksia.
PS :arrow: :arrow: Jos sulla on ohjekirja niin sieltä selviää aika paljon jos viitsii lukea n 500 sivua niin kun mun ohjekirjassa on. :lol:
Mistä tiedät että se on webaston kytkin? Webastohan on faceliftissä lisävaruste. Omassa 210:ssä tuo kytkin ohjasi pelkästään sähköistä lisälämmitintä.
Sehän on Webaston kytkin tosin tässä tapauksessa jälkiasennuksena.
Ps mulla on ajastin mutta en ole käyttänyt sitä kertaakaan koska aamuisin ei ole pakko lähteä mihinkään määrättyyn aikaan. Kerkiin käydä laittamassa sen päälle ennen lähtöä koska auto seisoo rappusista viiden metrin päässä.
Siinä on hyvää aikaa raaputella ikkunat ja lakaista lumet auton päältä. Enkä ole enää käyttänytkään sitä koska aamuisin on jo plus asteita.
Siinä kuuluu mullakin kova humina ja resenointi kun Webasto pyörii.
En tiedä millainen sulla on mutta tämä ei käytä akkua loppuun vaan sammuttaa itsensä puolen tunnin jälkeen tai ennemmin jos akussa on enää starttivirta. Niin auto oli E320cdi. Lisäksi vielä siihen sähköiseen lämmittimeen ei minulla ole katkaisijaa. Luultavasti se sähkölämmitin siellä pyörii koska autoon tulee lämmintä ilmaa vaikka kone ei ole ehtinyt lämmetä. :roll:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Sulla on vainiott vaan webasto lisälämmittimenä ilman kellosarjaa eli Z-kittiä. Kurkkaa hantin puolen etulokarin alle, niin näet siellä pienen pakoputken, josta webasto puhaltaa savunsa pihalle. Idea on se, että noissa välimallin autoissa on molemmat, sähköinen lisälämmitin ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin. PA-käyttöinen ilman kelloa toimii siis siten, että kytkimen ollessa ON-asennossa webasto toimii aina automaattisesti ulkolämpötilan ollessa alle 7 astetta ja koneen lämpötilan alle 70 astetta. Jos ulkona on enempi ku 7 astetta niin ei tuo lähde päälle vaikka olis nappula sen sallimassa. Ja jos nappula OFFilla, ei lähde käyntiin ikinä.

Kyseessä on siis lämmitin, mitä voit nyt tällä hetkellä käyttää vaan silloin kun auto on käynnissä, koska Z-kittiä tuossa ei ole.

Itse en kyllä enää maksais 400 € lisälämppärivastuksesta. Mulla kans oli kärähtäny vastus pari vuotta sitten ja sen uusitutin vikakoodien poistamiseksi. Eipä ole paljoa huomannu, että siitä olis mitään muuta apua kuin että pakkasella pukkaa sähkölämmitettyä leutoa ilmaa kabiiniin heti eikä 5 minsan päästä. Ja kun on webasto kellolla tai edes lohkolämmitin sisäpistokkeella, niin sitten toi vasta turha vehje on hintasekseen. No poistuipahan se lisälämmitysvastuksen vikakoodi...

Ihan vinkkinä sanon, että hommaa ja asennuta tuohon kellosarja tai telestart tms. niin saat laitettua autos lämpeneen vaikka kännykällä.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: ...

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

vainiott kirjoitti:Ei oo kelloa asennettuna, joten siinä valossa en näkis tota niin hienoks kapistukseks. Jos aamulla haluu lämpimän koneen muutenku roikan perästä niin joutuu rämpiä hangessa näppäämään kytkimen päälle :D

Akkukin on niin huonona jo että varmaan jässähtäis koko paska siihen ja täytyis kävellä töihin... :D
Lisäksi pitää laittaa auto käyntiin :lol:
Avatar
tomppajii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 10.01.2007 20:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja tomppajii »

Mulla on tuossa 220cdi -00 väykyssä sekä Webasto, että sähkölämmitin. Webastolle ei ole kelloa, vaan samanlainen kytkin tuhkiksen vieressä kuin tuossa 220cdi -01:ssä, jossa taas ei ole kuin sähkölämmitin. Ilmeisesti noissa ensimmäisissä facelift cdi:ssä on vakiona molemmat, kun taas hieman uudemmissa siitä on luovuttu?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Joo 1999-2000 on molemmat, sen jälkeen luovuttu pa-käyttöisestä lisälämmittimestä eli pitää olla lisävarustekoodina rastitettu, jos on webasto 2001->.
vainiott
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: La 13.02.2010 23:50
Paikkakunta: Kokkola

...

Viesti Kirjoittaja vainiott »

Kiitoksia infosta!!

Vielä ku sais sen resonoivan äänen hiljaisemmaks...
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Mulla on kai se sähkönen (2001 E200CDi), en oo koskaan huomannu että se vaikuttas mitään mihinkään. valo kytkimessä syttyy ja sammuu mutta ei mitään muuta.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

jarskak kirjoitti:Mulla on kai se sähkönen (2001 E200CDi), en oo koskaan huomannu että se vaikuttas mitään mihinkään. valo kytkimessä syttyy ja sammuu mutta ei mitään muuta.
Koklaa vaikka -10 pakkasella. Näillä keleillä ei ole merkitystä. Käynnistä ekana päivänä auto niin, että tuo vastus ei ole päällä ja laita käsi suuttimelle ja kato niin tulee kylmää.

Toisena päivänä tai moottorin ollessa yhtä kylmä ku ekana, käynnistä auto ja anna ton vastuksen olla päällä. Sieltä tulee hyvinkin pian ilmaa, joka on haaleaa, ei kuumaa mutta ei kylmääkään... Kyllä tuo varmaan ikkunoiden sulamiseen vaikuttaisi. Ei vaan ole ikinä tarvinut testata kun on webasto ja jos ei ole se päällä niin on tolpan nokassa ainakin.
Vastaa Viestiin