300E-24 jarrut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

300E-24 jarrut

Viesti Kirjoittaja napa »

eli millaiset jarrut noissa w124 koppaisissa 300E-24 nyt oikein on :roll:

konttorilla oli puhetta, että tuollaista 300E-24 mallia vois käyttää verrokkina, jos päätän tuota omaa 300E (m103 kone) mallia ruveta ahtamaan, kun auto ei ollut paperien mukaan vähäpäästöinen :D eli saisin ottaa sen 220 heppaa + 20% tehoa irti, eli n. 260 hp ilman mutoksia alustaan/jarruihin...

finsquirtin sivuilla tuli sellaista tietoa, että niissä olis 4 mäntäiset satulat, mutta itse muistelin, että niitä löytyy myös normaalin 300E:n satuloilla :?

jos joudun vaihtamaan tuollaiset 4 mäntäiset satulat, niin sitten kyllä hyppään heti vähintään samaan kokoluokkaan, mitä 500E mallista löytyy :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ite en oo ainakaa kuullu ku 4-mäntäsistä? Ja tuo 20% muuten pätee vaa jos verrokkina on mallisarjan tehokkain malli :(
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

männistä en tiijä ku en oo purkanu koskaa.

mutta 300 M103 sportlinen satula on monta senttiä "ohuempi" ja jarrulevyki on ohuempi ja pienempi kuin m104 sportline.

Noi alla kuvatut keski-isot ja isotjarrut on siitä ärsyttävät ettei voi käyttää mitä tahansa vanteita kun ne ottaa vanteen puoliin kiinni. Esim W210 peltivanne ei mahdu ilman 10mm spaceria kuten se sopii suoraan tavallisen 300:n akselille.
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 06.11.2009 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kaikista 24v malleista löytyy 4-mäntäiset etusatulat. Tuossa kuva sellaisista:

Kuva

420 ja 500 on myös nelimäntäiset, mutta astetta isommat. Eli tällaiset

Kuva
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jarkki kirjoitti:Ite en oo ainakaa kuullu ku 4-mäntäsistä? Ja tuo 20% muuten pätee vaa jos verrokkina on mallisarjan tehokkain malli :(
konttorin mukaan se mallisarjan tehokkain on juuri tuo 300E-24 malli, esim. E500 ei kuulemma kuulu enää samaan mallisarjaan tämän kyseisen konttorin mukaan, siitäkin kun oli puhetta :? niin ja oma300E on -89 mallia, jos sillä on jotain merkitystä...

se mulla on ollu tiedossa, että 22mm ja 25mm paksuja levyjä löytyy näistä 300E-24 malleista, mutta tuota 4 mäntäistä satulaa en muistanut, jotenkin olen olettanut, että nämä joissa on 22mm paksu levy olis samalla satulalla, kuin normaali 300E malli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

jos pykälien mukaan mennään niin alustan rakenteet pitäs olla 24 venaisesta eli tukivarret on erillaiset kui 300 e mallissa. Mutta eihän jos inssi sen hyväksyy noin niin asia on tuskin ne mitenkkään muuten 24 v tukivarret paitsi ketun kalliit ostaa kun pitää hommata koko tukivarsi jos nivel väljistyy.Itse vaihdoin alatukivarsineen jarrut omaan 260 joka on dieselöity monivena mosalle. Samaa miettinyt että mitä tarviis vielä muutella että sais leimattu 220 hp +20 prossaaa diiselin tehot tolle korille. voimansiirtokin on oma lajinsa vaatiiko ne sen perän joka on sillä isommalla lautas pyörällä kuin normi asd perät. muuten olis omassa täysin vastaava 24 paitsi perä kun se on sillä isolla asd.llä mutta ei sillä perällä mikä on monivenasen oma järjestelmä muuten olisin sen vaihtanut mutta ei ole 2,65 perävälityksellä olevaa perää monivenbensassa
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

eli haen konttorilta laput jossa kerrotaan mikä on verrokki auto ja sen mukaan leimaan tehot . eli joko leimaan sen 300 e +20 prossa tai jos inssi hyväksyy niin sitten 24v +20 prossaa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo +20% koski vain sitä mallisarjan tehokkainta :? jos olen oikein käsittänyt, muuten mennään aina verrokki auton mukaan, eli jos verrokkina on normaali 300E, niin sitten se 188 hp...

eli normi 300E + 20% ei ole edes vaihtoehtoina listalla...

3 inssin kanssa tänään keskusteltiin ja ne meinas, että verrataan 300E-24 malliin ja menis muka ilman muutoksia läpi sillä 220 hp + 20% säännöllä :?

nuo inssit on aika inhimillisiä täällä, eli ymmärtävät myös harrastajaa... juuri hiljattain leimattiin vähäpäästöinen sierra scorpparin 2.9 ltr:n cosworth V6 koneella, melkein alkoivat kehumaan, että hyvä kun jotku jaksaa vielä vääntää tälläisiä :D eivätkä alkaneet tutkia millä syyllä saisivat torpattua tämänkin projektin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Petehrillä näkyy olevan alapallossa rasvanippa! 8)
Samaa olen miettiny itekkin että laitan nipat noihin alapalloihin pitenis ikä niillä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Olisi mukava kuulla inssien perustelu miksi 320, 400/420 ja 500 ei kuulu samaan mallisarjaan vaikka jokaisen valmistenumero alkaa wdb124.

Mutta jos noin käy niin hyvä juttuhan se vain on. Itse en ole ikinä käsittänyt, miksi +20% sääntö toimii vain mallisarjan tehokkaimmassa, miksi tuota samaa liukumaa ei sallita joka ikiseen tehoversioon?
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä ainakin 320 kuuluu mallisarjaan, mutta sinähän ei ole yhtään enempää tehoa kuin 300-24v mallissa ja jarrutkin on samat. 500 ei tietääkseni ole mersun tehtaalla tehty, joten se lienee syy. Pienemmistä v8 koneisista en sitten osaa sanoa. Oma on farkku joten siinä ainakin on luonnollista että 300-24v/320 on suurin vertailumalli, kun isommilla ei kai fakkua ole tehtykään.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Ei kai korimallilla ole merkitystä noihin vertailumalleihin? Eli kyllähän farkkuunkin saisi periaatteessa laittaa kasikoneen, samoin kun coupeen. Taitaa vaan olla kova urakka. Juben 230ce projektissa oli juttua että inssin puolesta kasin olisi saanut laittaa, ellen ihan väärin muista?
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

niin kuin sanoin inssiin siunaus. muutokset käskee kirjoittaa paperille ja sitten romut kiinni ja konttorille. muutaman kerran on vatipäitten kanssa väitelty asioista ja se on totta että osa haluaa tarkoituksella vesittää projektin. monessa tapauksessa on tosiaan tehty hieno projekti jossa turvallisuuskin on otettu huomioon sekään ei meinaa riittää vasta kuin pienen väännön jälkeen. en tarkoita että tarvis fiestaan saada remmiahdettua viperin moottoria laittaa rumpujarruilla ja lattarauta alatukivarsilla :D :D :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tässä olen nyt muutaman päivän koettanut sulatella tuota jarrujen päivittämistä 300E-24 versiota vastaaviksi, eikä se ajatuksena enää niin kauhealta tunnu :roll:

sais sitten vaihtaa nuo 300E:n vakio etujarrut kilpuriin takajarruiksi (kai ne sinne jotenkin saa mahtumaan :? käsijarrulle siinä ei ole tarvetta, ainakaan tuolle mersun vakiolle...)

tehojen puolesta tuo 300E-24 malli kävis vielä ihan hyvin, kun sillä täyttyy vielä se 7 kg/KW sääntö omamassan ja tehon suhteessa, oma 300E painaa otteen mukaan 1420 kg ja saisin ottaa vertailumoottori säännön mukaan tehoja laillisesti 264 hp, kun taas tuo 7 kg/KW raja on jotain 295 hp :roll:

jos taas käyttäis (tai joutuis/sais käyttää) 500E mallia vertailuautona, tulee tuo tehon ja omamassan suhde rajoittavaksi tekijäksi :? eli muutama kymmenen lisähevosvoimaa, mutta kohtuuttomat kustannukset jarrujen (myös takana jäähdytetyt levyt, eikä käytössä missään muussa versiossa), tukivarsien ym. osien takia (tehtaan tekemissä autoissa tuo liika teho kai hyväksytään, mutta ei näissä itse viritellyissä)

takajarrut tais olla myös suuremmat tuossa 300E-24 mallissa (oliko ne nyt 278 mm/9 mm, kun normaali 300E mallissa ne on 258 mm/9mm), mutta ne samat jarrut tais löytyä myös farmarista, joten niiden saatavuus sopivalla hintaa ei ole ongelma :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

takjarrut on 300e-24v sedan mallissa samat kuin pienempi koneisissa farkuissa, 300te-24v eli farkku on sitten jäähdytetyillä takalevyillä ja hieman isompimäntäisillä satuloilla levyn halkaisija kuitenkin pysyy samana.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jani R-K kirjoitti:takjarrut on 300e-24v sedan mallissa samat kuin pienempi koneisissa farkuissa, 300te-24v eli farkku on sitten jäähdytetyillä takalevyillä ja hieman isompimäntäisillä satuloilla levyn halkaisija kuitenkin pysyy samana.
juu, eli mulle piisaa nuo normaali farkun takajarrut, kun ainakin varaosa numerojen perusteella olis samat :roll:

pitää edes jossakin yrittää säästää...

vaikka suurin työ taitaa olla säätää kone eaton m90 + holset 40 super yhdistelmällä niin pieleen, että jää tehot tosiaan tuohon n. 260 heppaan :D

muistaakseni ne vaatii nykyään vähintään sen 0.5 bar ahtoja teholappuun näkyväksi, vaikka eihän tuo taida vielä ongelma olla noilla ahdoilla saada jäämään tehoja noin pieneksi... (300E vakio tehot n. 180 ja siihen jos laskee 50% lisää, niin tulee tuollainen n. 270 hp... sytkää hieman vituilleen ja seokset sikarikkaalle, niin eiköhän se riitä :P) pitää säveltää vielä niin, että remmi ei putoa pelistä pois, kun turbo alkaa ahtamaan, niin sekin syö vähän tehoja :P vielä megalla joku pytty jättämään sytytystä pois (rpm soft rajoitin), niin johan jää pelivaraa :D

niin ja pakoputkella on myös kumma vaikutus tehoihin :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

napa kirjoitti:vaikka suurin työ taitaa olla säätää kone eaton m90 + holset 40 super yhdistelmällä niin pieleen, että jää tehot tosiaan tuohon n. 260 heppaan :D
Ei ole ongelma on toyotan 2Jzgte koneesta (3litrainen tuplaturbo vakiona noin 280) dynotettu 170 heppaa (toinen turbo poistettu ja toinen korvattu gt40 garretilla)
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Petehri kirjoitti:Kaikista 24v malleista löytyy 4-mäntäiset etusatulat. Tuossa kuva sellaisista:

[ http://img.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Alusta/alusta4.jpg ]

420 ja 500 on myös nelimäntäiset, mutta astetta isommat. Eli tällaiset

[ http://img.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Alusta2008/P8140019.jpg ]
420E jarrusatulat hankittu, mutta tuli tuon ylemmän kuvan mukaiset "pikkujarrujen satulat", vaikka niiden piti olla samat, kuin 500E:ssä :? no, asia nyt on siltäosin ihan sama, jos ne vain saa jotenkin pyörimään ja sopimaan alatukivarren kanssa... pääasiahan on kuitenkin se, että on 4-mäntäiset satulat, niin konttorilla ovat sitten tyytyväisiä jarruihin...

vai lähetitkö Petehri mulle vahingossa väärät satulat, kun puhelimessa kerroit noiden satuloiden olevan ne isommat 4-mäntäiset, eli samat mitä 500E on käytetty, eikä sellaiset, kuin esim. 300E-24 mallissa olevat :? vaikka saman kokoiset jarrumännät noissa molemmissa satuloissa on, että teholtaan ovat kyllä täysin identtiset, paloista en tiedä, onko nekin vielä samat...

tosin näistä ei ota välillä pirukaan selvää, kun 4-mäntäisiä satuloita löytyy 22 mm, 25 mm, 28 mm ja 30 mm paksulle levylle w124 malleissa...

eli satulat on, vielä pitäis keksiä niiden sisälle sopivan kokoiset levyt :twisted: jos sinne kokeilis mulkata jotku 330-345 mm kokoluokkaa olevat levyt, kun soveltamaan kerran kuitenkin joutuu sen alapallon takia, niin samalla säätämisellä vois mennä isommat levytkin paikalleen :idea:

edit: niin ja tuo eaton M90 mistä tuolla aikaisemmin puhuin on vaihtunut ihi:n valmistamaan ruuviahtimeen, eli C32 AMG:n alkuperäiseen remmiin... muutenkin projekti on vähän vielä osien hankinta vaiheessa, paljoa niitä ei enää puutu, että päästään asentamaan :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

aamupäivä mennyt taas nettiä selaten ja sain sellaisen ajatuksen päähäni, että asentaisin B6 passatin etujarrulevyt... halkaisija olis niissä 312 mm ja levyn paksuus 25 mm... hyvä asia noissa levyissä on se, että niiden "korkeus" on n. 46 mm (300E vakio levyn mitta 43 mm ja 300E-24 levyn mitta 47.5 mm) keskireikä 68 mm (mersun omissa 67mm) eli ne pitäis olla aika lähellä "bolt on" levyjä :shock: pulttijako tietysti se sama mikä mersussakin, eli 5x112 mm...

pientä säätöä noiden kanssa varmaan joutuu tekemään, mutta noihin varmaan päädyn :roll:

hintaa noilla pitäis olla alle 100 €/kpl, joten pysytään vielä budjetissakin...

laitan lisää infoa asiasta, jos tästä jotain tulee... eli varaosa numeroa kyseiselle levylle ja mitä sen kanssa joutuu muokkaamaan jarruissa, että ne saa sopimaan 300E-24 mallin jarrusatuloiden kanssa...

nuo oli siis suurimmat levyt, mitkä tuli vastaan 25 mm paksuudessa, suuremmat pompsaht sitten jo yli 30 mm paksuiksi ja niitä ei näihin "pikkusatuloihin" enää soviteta ilman suurempia muutoksia...

Kuva

edit: ainakin täältä saa kyseisiä levyjä, mutta mallina vain on audi A4... hinta pitää vielä varmistaa, että onko tuo pari vai kappale hinta :roll:

http://www.slamit.net/product_info.php?products_id=6102
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

passatin/audin/skodan levyt tuli ja pääsin niitä tänään vähän kokeilemaan, mutta toppas siihen, kun mersun napa on muutaman millin liian suuri, eli ei sovi tuon VAG konsernin tuotteen sisään... eli pitää käydä etunapojen kanssa jututtamassa sorvaria... sen sain jo selville, että alapalloniveleen ei pitäis ottaa kiinni, kun vertailin 200D:n etulevyä tuohon isompaan passatin levyyn :D

onneksi aloin kokeilemaan niitä siihen 200D:n raatoon, niin ei tarvitse pitää kiirettä tuon sovittelun kanssa, siinähän se joutaa makamaan vaikka koko kesän ilman toista etupyörää...

muuten homma vaikuttais aika selvältä...

levyt maksoi jotain 40 €/kpl, kun paikallisessa tarvikeliikkeessä oli raju -35% alennus jarruosista :P otin ne ihan tavallisina, enkä tuollaisina reijitettyinä, mitä tuolla ylempänä olevassa kuvassa... tuo kuva muuten on jostakin n. 288 mm levystä, eikä ainakaan passatin levystä...

jos ei ole kauhesti intoa muutella osia, niin ei ehkä kannata lähteä sovittelemaan näitä passatin levyjä mersuun :roll: minä vien kuitenkin projektin loppuun ihan kokeilumielessä... se toinen vaihtoehtohan on ostaa ne kalliimmat alatukivarret ja vakio 294/25 mm levyt... yksi lisähoukutin mulla on myös se, kun näihin passatteihin on saatavilla vissiin myös 345 mm levyjä :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

napa kirjoitti:passatin/audin/skodan levyt tuli ja pääsin niitä tänään vähän kokeilemaan, mutta toppas siihen, kun mersun napa on muutaman millin liian suuri, eli ei sovi tuon VAG konsernin tuotteen sisään... eli pitää käydä etunapojen kanssa jututtamassa sorvaria.
Eikö kannattaisi ottaa siitä levyn reiästä vähän pois?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Harri126 kirjoitti: Eikö kannattaisi ottaa siitä levyn reiästä vähän pois?
valitettavasti siinä levyssä ei ole sorvaus varaa tuossa kohtaa, ainakaan jos meinaa, että se ei ekassa jarrutuksessa korkkaa hattua irti itse levystä, mutta onneksi mersun navassa on ylimääräistä...

saabissa mulla on käynyt 3 kertaa niin, että hattu lähtee irti itse levystä... kerran jopa hiekkatiellä :shock:

tuossa vielä linkki niihin passatin 345/25 mm levyihin, jotka löysin vasta tänään... mutta tietysti noissa 345 mm levyissä on eri hatunkorkeus taas mitä näissä 312 mm levyissä tai jotain muuta mikä estää niiden hyödyntämisen :roll:

http://www.namotorsports.net/detail.cfm ... /ATCW30115
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

en päässyt sorvarille tänään, kun sillä oli muita kiireitä, mutta uteliaisuuttani mittailin tuon vakio 284x22 mm levyn ja tuon passatin 312x25 mm levyn strategisia mittoja ja tuloksena oli, että passatin levy tulee vain 1 mm lähemmäs alapalloa, kuin tuo vakio levy, eli siltä osin asiat tuntuu olevan juuri niin, kuin pitääkin :D

tuossa passatin levyssä tulee mukana myös "2 mm spaceri", kun levyn kiinnitys pinta on passatin levyssä 7.5 mm paksu ja mersun levyssä vain 5.5 mm... jokainen milli tässä on vain positiivinen asia, niin satula pysyy vanteesta kauempana...

sais vain sovitella sitä tuonne etunapaan oikein tosissaan, niin näkis mitä muutoksia pitää satulan etäisyyden kanssa tehdä, vai onko vain pakko sorvata levyn halkaisijasta pois niin paljon, että se sopii "bolt on" tyylillä...

nythän riittää, että etujarrut on vähintään sen 294x25 mm levyllä ja niillä 300-24 mallin satuloilla, niin ne täyttää katsastuksessa vaatimukset vertailuauton jarruista...

joskus myöhemmin vois ulkonäöllisistä syistä sitten päivittää jarrut sille 345x25 mm levylle, kun levyn sovitustyö on tehty jo näillä pienemmillä :wink: ja jättää nämä ns. talvivanteiden jarruiksi

kai siihen otteeseen sais merkinnän, että jarrut muutettu vastaamaan 300-24 mallin jarruja, eikä siihen mitään varsinaisia mittoja tule :roll: no, nuo asiat saa sitten sovittua/tarkistettua konttorilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kylläpäs aika on rientänyt :oops: no, tänään sain aikaisesi repiä navat irti mersusta ja huomenna pitäis mennä sorvarille napojen + levyjen kanssa, sorvautan nuo skodan levyt 295 mm halkaisijalle, niin pysyy satula paremmin bolt on mallina... vaatimus levyn halkaisijalle on siis 294 mm...

huomenna illasta pitäis olla parempaa tietoa, kuinka asian kanssa sitten lopulta kävi :roll:

satuloita sovittelin kyllä jo tänään vakio levy kanssa ja hyvin sinne jää pelivaraa noiden 18" vanteiden kanssa... satulaa voi tuoda tarvittaessa n. 10 mm ulommas alkuperäisestä paikastaan, että alkaa ottamaan vanteen puoliin... ne 345 mm levyt kummittelee vieläkin tulevaisuuden hankinta listalla, kun aika pieniltä tuollaiset n.300 mm levyt näyttää 18" vanteen sisällä :? no, ne voi jäädä tekemättäkin, kun ovat vain ulkonäöllistä asiaa, eikä niiden avulla autosta saa yhtään enempää tehoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei saanut vielä tänään napoja ja levyjä sorvarilta, kun se lupas vasta huomenna aamusta ottaa ne työn alle...

jos sitten huomenna sais jotain aikaiseksi tällä rintamalla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no nyt on "isot jarrut" kiinni :D ei noissa nyt oikeasti ollutkaan paljon työtä, kun vain sai ne navat ensin sorvautettua oikean kokoisiksi, eli aika lailla "plug and play" mallia nuo skodan jarrut mersuun loppujen lopuksi on :roll:

alla on muutama kuva jarruista... toisessa kuvassa yritin kuvata sitä jarrulevyn ja alapallon välystä, mutta aika suttuinen tuosta kuvasta tuli, kuten muistakin, kun oli vain kännykkä mukana :oops: välys on kuitenkin n. 4-6 mm luokkaa (2 kpl n. 3 mm prikkaa on satulan kiinnityksen välissä, yhteensä siis 6 mm on satula ulompana, kuin mersun omalla levyllä), eli mersun omalla levyllä se hankais raakasti alapalloon... ja se yksi ihme kuva (viides) on otettu näyttämään tilannetta vanteen sisältä katsottuna :P

satulan sisältä hioin pois sen pienen portaan tuosta jarrulevyn jäähdytysripojen kohdalta, niin ei tarvinnut pelata aivan millilleen satulan etäisyyden kanssa, paljoa siihen ei nytkään jäänyt pelivaraa, kun tuo skodan levy taitaa olla milliä paksumpi, kuin mersun vastaava, vaikka nimellismitta molemmilla paksuudessa onkin 25 mm, koska myös jarrupaloista joutui viilaamaan n. 1 mm pois kitkapintaa, että ne alkoi sopimaan paikalleen...

jarrulevyn lukitsin napaan kiinni yhdellä 5 mm putkisokalla, että se ei pääse pyörähtämään vanteen asennuksen aikana, sitä 6 mm pientä pulttia en alkanut enää sovittamaan...

peltivanteetkin sopii näiden jarrujen kanssa, ainakin nuo 7.5 x 16" ET 41 malliset ja laitan ne talvivanteiksi...

ne skodan 345 mm jarrut voi myös unohtaa, koska ne on 30 mm paksut, ainakin näille samoille satuloille :(

napaan sopii vielä mersun omakin jarrulevy, eli mitään peruuttamatonta muutosta ei ole tarvinnut tehdä...

loppu kommenttina vois todeta, että jos on halua säästää useita satasia alatukivarsien hinnassa, niin nämä skodan jarrut on yksi hyvä vaihtoehto jarrupäivitystä tekevälle tai jos pitäis se kallis alatukivarsi vaihtaa uuteen, skodan jarrulevyä käyttämällä voi vaihtaa sen normaalin alatukivarren ;)

edit: tarkennettu mittoja ja lisätty tietoja ja lisätty puuttuvat k kirjaimet...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin ja nyt tuli sellainen asia mieleen, että teen myös siihen kilpuriin etujarrut tuollaisista 312 mm skodan levyistä... niissä on hyvinkin sorvausvaraa ohentaa ne sille esim. 300E:ssä vakiona olevalle satulalle, johon mahtuu 22 mm paksu levy, nyt kun on satulatkin ylimääräisenä, niin ei tarvitse investoida, kuin ne levyt... siinä en ota halkaisijasta pois yhtään, vaan sovitan sen satulan tuolle 312 mm halkaisijalle tekemällä adapterin satulalle...

olin aikaisemmin jo vähällä ostaa siihen wilwoodin satulat, mutta nyt säästyy niidenkin hankinnalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin