kunkku moottorin valinta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

kunkku moottorin valinta

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Kumpi moottori on kestävämpi om606 turbo 177hv. vai uudempi 320cdi rivi kutonen missä alunperin 197hv???
Ajatuksena,ettei perusmoottoria avata. Ahdin vaihtuu ja ruiskupuoleen kajotaan. Tehotavoite olisi 260-300hv välillä, mutta kumpi moottoreista kestää n.200hv jakuvaa tehoa 3500-4000rpm välillä muutaman tunnin...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jälkimmäisellä moottorilla pääset tuohon tavoitteeseen ilman ahtimen tai ruiskujen sorkkimista pelkällä ohjelmoinnilla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tämä on pelkkää mutua (niinkuin kaikki muukin mistä puhun :oops: :lol: ), mutta olen saanut käsityksen että nämä CDI koneet ei olisi aivan niin kestäviä kun vanhat rivipumpulliset? Oonko ihan harhakuvitelmassa vai onko totta? Noilla tehoilla kestää kyllä molemmat, mutta tuosta muutaman tunnin ratarällätyksestä en osaa sanoa :D
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei oo olemassa ku yks kunkku 8) ja se ei ole cdi...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole vielä rakennettu yhtäkään cdi moottoria oikealla reseptillä tähän maahan, joten turha spekuloida.

Eikä tästä maasta löydy vielä sitä moottorinohjaimen tekijääkään, jolla cdi ohjataan ideaalisesti suurille tehoille ja ahtimille, enkä nyt puhu olemassa olevian moottorinohjaimien modifiointia karttoja muokkaamalla . :roll:

Tuo nj^ mielikuva muodostuu lähinnä siitä, että cdi moottoriseen autoon ei ole lainsäädännön puitteissa voitu laittaa "riittävää" ahdinta...eikä tosin ole sitä ohjaustakaan osattu tehdä :roll:

Kysyjän tehojen kannalta aivan sama kumman ottaa...riippuu ihan kenelle haluaa maksaa modifikaatioista, pumppuun vai ohjelmaan. Mistähän tässä edes on kyse, millä meinataan komentaa cdi:n suuttimia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: kunkku moottorin valinta

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

sikryj kirjoitti:Kumpi moottori on kestävämpi om606 turbo 177hv. vai uudempi 320cdi rivi kutonen missä alunperin 197hv???
Ajatuksena,ettei perusmoottoria avata. Ahdin vaihtuu ja ruiskupuoleen kajotaan. Tehotavoite olisi 260-300hv välillä, mutta kumpi moottoreista kestää n.200hv jakuvaa tehoa 3500-4000rpm välillä muutaman tunnin...

pakko sohaista vähän ampiaispesään....

tässä sen näkee miten hyviä noi polttoöljyllä syötettävät on....

"mutta kumpi moottoreista kestää n.200hv jakuvaa tehoa 3500-4000rpm välillä muutaman tunnin.."

tuohan jo kertoo kaiken....? :wink:


mitäs jos ostat tältä foorumilta myynnissä olevan e420 koneen...siinä on ilman virittelyä haluamasi teho....ja kestää vaikka useamman tunnin... :D
Opel, "weird lieben autos"....
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

kumpi

Viesti Kirjoittaja sikryj »

veskola kirjoitti:Ei ole vielä rakennettu yhtäkään cdi moottoria oikealla reseptillä tähän maahan, joten turha spekuloida.

Eikä tästä maasta löydy vielä sitä moottorinohjaimen tekijääkään, jolla cdi ohjataan ideaalisesti suurille tehoille ja ahtimille, enkä nyt puhu olemassa olevian moottorinohjaimien modifiointia karttoja muokkaamalla . :roll:

Tuo nj^ mielikuva muodostuu lähinnä siitä, että cdi moottoriseen autoon ei ole lainsäädännön puitteissa voitu laittaa "riittävää" ahdinta...eikä tosin ole sitä ohjaustakaan osattu tehdä :roll:

Kysyjän tehojen kannalta aivan sama kumman ottaa...riippuu ihan kenelle haluaa maksaa modifikaatioista, pumppuun vai ohjelmaan. Mistähän tässä edes on kyse, millä meinataan komentaa cdi:n suuttimia.
Eli paketti on suunnitteilla veneeseen joten se 200hv muutaman tunnin ajan toteutuu silloin tällöin. Om606 mynäpumpulla cdi taas omalla boxillaan. Mutta haen takaa kumpi on mekaanisesti kestävämpi.
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: kunkku moottorin valinta

Viesti Kirjoittaja sikryj »

eemeli 210 kirjoitti:
sikryj kirjoitti:Kumpi moottori on kestävämpi om606 turbo 177hv. vai uudempi 320cdi rivi kutonen missä alunperin 197hv???
Ajatuksena,ettei perusmoottoria avata. Ahdin vaihtuu ja ruiskupuoleen kajotaan. Tehotavoite olisi 260-300hv välillä, mutta kumpi moottoreista kestää n.200hv jakuvaa tehoa 3500-4000rpm välillä muutaman tunnin...

pakko sohaista vähän ampiaispesään....

tässä sen näkee miten hyviä noi polttoöljyllä syötettävät on....

"mutta kumpi moottoreista kestää n.200hv jakuvaa tehoa 3500-4000rpm välillä muutaman tunnin.."

tuohan jo kertoo kaiken....? :wink:


mitäs jos ostat tältä foorumilta myynnissä olevan e420 koneen...siinä on ilman virittelyä haluamasi teho....ja kestää vaikka useamman tunnin... :D
En löytänyt tuota 420 ilmoitusta.. Ja tuo v8 voi olla liian leveä, pitäisi päästä mittailemaan
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No cdi kone on jo vakiona tuon tehoinen, 204 kaakkia w211 korissa. Luulis tuon kestävän paremmin, kun ei tarvitse virittää yhtään. Polttoainetaloudellisuus on tod. näk. parempi uudemmalla konstruktiolla. Tosin om 606 on yksinkertaisempi asentaa, kun ei ole mitään boxeja kytkettävänä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Venekäyttöön ihan tavisjärjellä ajatellen sellainen kone, jossa on niin vähän sähköä kuin mahdollista, so. tässä tapauksessa 606. Vikatilan kuittaaminen uudelleenkäynnistämällä neljän minuutin välein ei edes metrisessä aallokossa välttämättä tunnu kovin motivoivalta.

Vanha viisaushan kertoo, että veneeseen hankittavat elektroniikkavehkeet valitaan seuraavasti: otetaan ämpäri täyteen jäävettä. Kävellään halutun vehkeen kanssa 10 metrin päähän ja heitetään se kohti ämpäriä. Toistetaan niin kauan että laite lentää vesiämpäriin. Jos se vielä ämpäristä pois nostettaessa toimii, sen hankitaa voidaan jo alkaa harkita. :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

veneeseen ehdottomasti OM606. kaverilla on 280hv mynä-versiona ja on sillä jo jokunen tuhat tuntia ajeltu. Viime kesänä ajettiin Maarianhaminasta Visbyhyn 8-9 tuntia urku auki keskinopeudella 20 solmua, eikä mitää oireita.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

valinta

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Taitaa Om606 viedä tämän kilpailun..........
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: kunkku moottorin valinta

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

eemeli 210 kirjoitti:pakko sohaista vähän ampiaispesään....

tässä sen näkee miten hyviä noi polttoöljyllä syötettävät on....

"mutta kumpi moottoreista kestää n.200hv jakuvaa tehoa 3500-4000rpm välillä muutaman tunnin.."

tuohan jo kertoo kaiken....? :wink:


mitäs jos ostat tältä foorumilta myynnissä olevan e420 koneen...siinä on ilman virittelyä haluamasi teho....ja kestää vaikka useamman tunnin... :D
Pakko sohasta takas sen verran että jo OM603 kestää tuolla vaatimattomalla 200hp teholla ja nuilla kierroksilla vaikka maailman tappiin :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaikki ko. koneet vaatinee venekäytössä jo tehokkaan moottoriöljyn jäähdytyksen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaatihan ne ihan ihan perjantai-illaan cruisinkikäytössäkin :twisted: :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3975
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Maailman tappi = kunnes Mersun kansipahvi taas kohta hajoaa ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tomant kirjoitti:Maailman tappi = kunnes Mersun kansipahvi taas kohta hajoaa ,-)

tomant
606sen Peltitiiviste ei taida ihan helpolla korkata. :roll:

Onko muuten CDI:ssä myös peltitiiviste?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:606sen Peltitiiviste ei taida ihan helpolla korkata. :roll:
No tuo on kyllä totta, se alkaa vain vuotamaan paineen alla :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

veskola kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:606sen Peltitiiviste ei taida ihan helpolla korkata. :roll:
No tuo on kyllä totta, se alkaa vain vuotamaan paineen alla :lol:
Sehän pitää liimata varmuuden maksimoimiseksi eli VHT Copper Gaskettia pintaan niin vanhakin näyttää nuorelta :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mika.T kirjoitti:Kaikki ko. koneet vaatinee venekäytössä jo tehokkaan moottoriöljyn jäähdytyksen.
Kuten myös jos normaalisti joutuu kunnolla rasitukselle autokäytössäkin raskaan kärry vedossa oma mersukin nostaa pakolämmöt jonnekkin 350 asteen seutuun vakkari ajossa... ja silloin allkaa pitemmillä siirtymillä nouseen öljynlämmöt... ja massatiiviste kestää om602 helposti ajella 1.8bar ahdoilla niin miksipäs ei 603 niin kuin XUX63 mainitsikin mut ei sitten reilulla 2bar käy niin kuin toissa manataina posahti komeesti tiivari rintapeltiä vasten :shock: ... mut pelti tiivisteellä sitten eri lailla... mut 200hp ei kuutosessa paljoa tarvi ahtoihin koskea eikä 300hp tehoihinkaan kun vaan ahdin on sopiva... mut vene käytössä pakokaasulämpömittari on hyvä varuste se on minulla tuossa autossakin säästänyt paljon.... ja säätimen kun rukkauttaa vene käytöön passelin mynällä niin veikkaan et on aika huippu....
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

XUX63 kirjoitti:Sehän pitää liimata varmuuden maksimoimiseksi eli VHT Copper Gaskettia pintaan niin vanhakin näyttää nuorelta :lol:
No sitähän nyt pitää laittaa massatiivisteenkin kanssa niin tulee enemmän tehoa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muamoottormiehet kiihyttellöö... :roll:

Kun tilloot joolukortilla ahtoja, niin voet saaha jo juhannuksena venneen plaaniin...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Viesti Kirjoittaja sikryj »

tuikku kirjoitti:.
Muamoottormiehet kiihyttellöö... :roll:

Kun tilloot joolukortilla ahtoja, niin voet saaha jo juhannuksena venneen plaaniin...
Meinaatko, että ahdot nousevat liian hitaasti. Ajatuksena laittaa hx35w 12 pakopesällä... max. tehoksi riittäisi 260hv--> ??
Milläköhän kierroksilla tuo alkaa heräilemään? :shock:
Vastaa Viestiin