nyt kysyn että voinko asentaa turbon w201 2.6 e

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

nyt kysyn että voinko asentaa turbon w201 2.6 e

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

Eli tämmöstä asjaa tiedustelen että voinko asentaa lailisesti mersun 190 2.6 e turbon?? ja olen miettinyt että mihin voisin verrata sitä sitten?? ai niin autoni on vuosi malliltaa 1987 vuoden mersun 190 2.6 e eli nyt olisi tiedot tarpeen
Morguz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 22.02.2010 01:57
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Morguz »

Taitaa olla niin vanha laite et toi on ei vähäpäästönen eli voi turbottaa.
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

juu selvä. mut mihin voin verrata sitä??
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

No vertaa vaikka tohon sun nykyseen autoon. Jos muuttaa vähän jarruja niin vois verrata 16-venttiilisiin.
Katalysaattorin joudut laittamaan.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

juu kiitti vinkistä. muuten käykö dieselin 2.6 kannentiiviste tähän malliin ??
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Eipä oo 2,6sia dieseleitä. Eikä käy 250D:n kannentiiviste, tai ilmeisesti mikään dieselin kannentiiviste. :idea: Liekkö sillä edes väliä, eikös nuo kapeakantisten dieseleiden ja bensojen tiivisteet oo samaa tavaraa?
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se alkuperäinen kansipahvi pitäis kestää pienen turbotuksen, kun tässä 2.6 koneessa on se etu, että pyttyjen väli on todella leveä, kun männät/poraus on niin "pieni"... sama lohkohan on tehtaalla tehty poraamalla pytyt isommiksi 3 litraiseksi ja siinäkin kestää vakio pahvi turbotuksen maltillisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

juu juu kiitti tiedosta. saako sitten tähän jyrkempiä nokkia mistään?? ja mikä on vakio suuttimien ohmi luku??
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

muuten tietääkö joku teistä 2.6 bensa mersun mäntien mittoja eli halk, pit ja männäntappin reijän halk??
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuulema vakio nokka on hyvä turbotusnokka? mene ja tiedä. Suuttimet on mekaaniset... autossasi on KE-jetronic elektroonisesti avustettu mekaaninen ruisku.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

juu juu. eiks tässä mallissa tarvii isontaa suuttimia?? muuten käykö 300 td öljypohja tähän autoon??
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt täytyy todeta, että olis ehkä paras unohtaa koko turbotus, noilla tiedoilla :roll:

voit joutua nimittäin rakentamaan koko polttoainepuolen uusiksi säädettävällä ECU:lla ja sähkösuuttimilla, tuon mekaanisen KE-jetin tilalle, jos meinaat enemmän tehoja ottaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

200hp tostakin saa varmaa ihan KE-Jetillä? Eikös mosselmanin turbosarjalla saanut 180hp parilitrasestakin, ennenkuin tuli jetti vastaan?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo ja m103 300:een mosselmannilla sai kait 245 heppaa. nJa samat osat siinä on ku 260, ruiskun säädis vaan vähä eroa. Kun kopioi mosselmannin satsin niin siitähä o hyvä alottaa. Ja ei tartte tehä mitää muutoksia alkuperäiseen... paitsi säätöihin :!:

Minäkää mikää paras puhuja ole ku en turpoista tiiä yhtää mittää mutta miks dieselin osia pitäs sotkee bensaan? Mitä vikaa niissä alkuperäisissä bensan osissa on?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mallu21 kirjoitti: muuten käykö 300 td öljypohja tähän autoon??
meinasitko, että sais turbon öljynpaluulle valmiin reijän :roll: ei siinä dieselin öljypohjassa sellaista ole, lohkon kyljestä ne öljyt menee, että ei ole dieselin ö-pohjasta tässä mitään apua...

turbodieselin öljypumppu kyllä kannattaa vaihtaa, siinä on tuotto suurempi ja paineet on tyhjäkäynnilläkin siellä n. 3 kilossa... bensakoneen omalla pumpulla paineet on jossakin 0.5 ja 1.5 välillä tyhjäkäynnillä ja turbo tietysti vielä haukkaa oman osansa tuotosta, että tuskin on edes tuotakaan, mitä vakiona...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

nj^ kirjoitti:200hp tostakin saa varmaa ihan KE-Jetillä? Eikös mosselmanin turbosarjalla saanut 180hp parilitrasestakin, ennenkuin tuli jetti vastaan?
Kaksilitraisesta 190E:stä saa pienelläkin turbolla helposti yli 180 hevosvoimaa alkuperäisellä KE-Jetillä, joten 2,6-litraisesta pitäisi saada helposti reilusti yli 200 hevosvoimaa sopivalla turbolla ja välijäähyllä, kun sytytyksen pitää kurissa esim. Boost Timing Masterilla.

Muutoskatsastuksessa kannattanee vertailumoottoriksi ottaa 190E 2.5-16 -mallin moottori ja sen mallin mukaiset jarrut, jouset, vakaajat ym.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

napa kirjoitti:
mallu21 kirjoitti: muuten käykö 300 td öljypohja tähän autoon??
meinasitko, että sais turbon öljynpaluulle valmiin reijän :roll: ei siinä dieselin öljypohjassa sellaista ole, lohkon kyljestä ne öljyt menee, että ei ole dieselin ö-pohjasta tässä mitään apua...

turbodieselin öljypumppu kyllä kannattaa vaihtaa, siinä on tuotto suurempi ja paineet on tyhjäkäynnilläkin siellä n. 3 kilossa... bensakoneen omalla pumpulla paineet on jossakin 0.5 ja 1.5 välillä tyhjäkäynnillä ja turbo tietysti vielä haukkaa oman osansa tuotosta, että tuskin on edes tuotakaan, mitä vakiona...
Eipä käy dieselin öljypumppu bensaan, kuten ei myöskään kannentiivistekkään.
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

selvä. muuten katselin tossa vähän w201 2.6 e 16 v jarruja niin ne on edestä samat ja takana on vaan tehokkaammat satulat ja levyt on vaan jäähdytetyt. no alustasta mun ei tervii huolehtia kun löytyy tallista bilsteinin alusta sarja -40mm -40mm. ostin tossa just kannen tiivisteen niin meinasin laser leikkauttaa kuparista samanlaisen mut paksumman (1.7mm) vaan. ja puhaltimeksi tulee garretin 30 hyrskytin kun tuolta hyllystä löytyy yks semmonen peruskorjattu. sitten mä kysyn että tähän malliin ei taida saada valmista pakosarjaa mistään. ja mitähän toi k-jeti tykkää jos laitan bensanpaine säätimen että voisin rikastaa seoksia. ja tosiaan tarkotus ei ole kauheesti tehdä mitään yli 300 hv moottoria vaan sopivan mukava ja tehokas käyttö auto vaan :lol:
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

no joo w201 2.6 16v ei ole olemasakaan. 2.3 ja 2.5 16v on ja niissä on edessä isommat jarrut kuin 2.6 ja takana kaikissa w201sissä on samat jarrut. mitähän sää oot kahtellu.
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

varmaan sitten tota. mites tää auttaisi http://www.finboost.fi/index.php?go=enrichment ton k-jetin kanssa?? ja nyt sitten pitäisi vaan keksiä sopivat suuttimet jos laittaisi ton lisärikastuspiirin olisiko kellään kokemuksia tommosesta systeemistä?? ja mitä suosittelette??
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

jukkis. kirjoitti:no joo w201 2.6 16v ei ole olemasakaan. 2.3 ja 2.5 16v on ja niissä on edessä isommat jarrut kuin 2.6 ja takana kaikissa w201sissä on samat jarrut. mitähän sää oot kahtellu.
Mahtaako pitää paikkaansa? Motonetistä ei meinaan löytynyt kuin yksisylinterisiin takajarruihin varaosia :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

mallu21 kirjoitti:...mitähän toi k-jeti tykkää jos laitan bensanpaine säätimen että voisin rikastaa seoksia,,,
KE-Jetronicissa ei ulkoisen paineen lisääminen vaikuta virtausmäärään, koska sama paine menee myös yläkammioon. KE-Jetissä vaikuttaa virtaukseen paine-ero, jota voi EHA:lla muuttaa jossain määrin. Tuollaon lisätietoa KE-Jetistä ja turbosta nelisylinterisessä koneessa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse unohtaisin tuollaiset lisärikastus systeemit, eli joko tyytyisin niihin tehoihin, mitä siillä vakiona olevasta k (tai ke-jetistä) saa irti tai sitten vaihtaisin kokonaan ruiskua...

"laillisesti" 190 koppaisesta saa kai ottaa tehoja jotain alle 250 heppaa, kun tulee se 7 kg/Kw raja vastaan, vaikka laittais millaista alusta/jarru palikaa kiinni... ja tuo 250 heppaa taitaa olla juuri ja juuri saavutettavissa myös ke-jetillä 6 pyttyisessä koneessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nj^ kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:no joo w201 2.6 16v ei ole olemasakaan. 2.3 ja 2.5 16v on ja niissä on edessä isommat jarrut kuin 2.6 ja takana kaikissa w201sissä on samat jarrut. mitähän sää oot kahtellu.
Mahtaako pitää paikkaansa? Motonetistä ei meinaan löytynyt kuin yksisylinterisiin takajarruihin varaosia :roll:
jaa missähän mallissa on yksisylinteriset satulat takana? eiköhän ne ole kaikissa kahdella sylinterillä(yksi levyn kummallakin puolella)
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Sitä minä en sitten tiedä, epäilin aluksi jotakin 200D mallia :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

mut voihan se toho olla leimalla eri kun mitä se on todellisuudessa.
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

siis tehot
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jokatapauksessa tarvit vaihtaa jarruja ja alustan osia koska ei ole muita vertailukohteita kuin tuo 2.5 16V. Kukaan katsuri ei usko sua jos meet alkuperäistehoilla katsastamaan turboo ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mallu21
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:05

Viesti Kirjoittaja mallu21 »

juu kyl mä sen tiedän. voinko mä muka verrata 190 2.6 e tohon 190 2.5 16v? onks 2.5 16v mallisarjan tehokkain?? jos on niin paljon siinä on sitten potkua?? kun omassa on 160 hv.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mallu21 kirjoitti:juu kyl mä sen tiedän. voinko mä muka verrata 190 2.6 e tohon 190 2.5 16v? onks 2.5 16v mallisarjan tehokkain?? jos on niin paljon siinä on sitten potkua?? kun omassa on 160 hv.
katittomassa versiossa 204 heppaa ja katillisessa 197 hp... ja jos tuohon laksetaan lisää se 20 % mallisarjan tehokkain periaatteella, niin n. 240 hp saa olla penkityslapossa, mieluluumin kuitenkin aina hieman alle sen laskennallisen maksimin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin