käsijarru
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08
käsijarru
onko muilla ongelmia käsijarrun kanssa lähinnä pyöristä lähtevät jäätyvät 124 200d 771000km 89
pera8x kirjoitti:ei mulla ainakaan ole oikein mitään ongelmia kässärin kanssa. mun käsityksen mukaan näistä vanhoista autoista mersu on sellanen, missä vähiten temppuilee käsijarru. automaateissa se voi jumittaa, kun sitä ei käytetä. mutta voitelua sinne vaijeriin, niin luulis helpottavan.


MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Oliskohan kässärivaijerin kuoressa hiukka vikaa, imee vettä sisäänsä ja jäätyy?
Koska vika ilmeni? Jos ilmeni talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, olen varma, että sulla on liian pitkät pultit vanteissa ja ottaa kenkiin kiinni... aika legendaarista mersuissa.
Omassa mersussa kyllä pelaa kässäri kuin unelma, ei oo ikinä jäätynyt. Muijan pösössä taas kässäriä ei voi vetää, jos vähnkään pakkasen puolella lämpötila...
Koska vika ilmeni? Jos ilmeni talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, olen varma, että sulla on liian pitkät pultit vanteissa ja ottaa kenkiin kiinni... aika legendaarista mersuissa.

Omassa mersussa kyllä pelaa kässäri kuin unelma, ei oo ikinä jäätynyt. Muijan pösössä taas kässäriä ei voi vetää, jos vähnkään pakkasen puolella lämpötila...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08
käsijarru
molemmat vaijerin kuoret palasina ja umpi jäässä käytän jarrua lähes aina
Re: käsijarru
Jeps, niistä vaijereista se sitten johtu.tapsa.jalonen kirjoitti:molemmat vaijerin kuoret palasina ja umpi jäässä käytän jarrua lähes aina
En haluais olla jälkiviisas, mutta painan jarrun päälle aina kun parkkeeraan auton. Eli vähintään 4 x päivässä.
Ei ole ollut "käsijarru" ongelmia missään mersussa.
Ei ole ollut "käsijarru" ongelmia missään mersussa.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Todella harvoin oon kuullu että MB:ssä käppäri jäätyy.
Taitaa se vika sillon johtua vaijerin huonosta kunnosta.
Ei ole niinkun ooppelissa (ainakin useemmissa vanhemmissa) että pienileka kuuluu talvivarustukseen.
Ja sillon mielellään käytetään peltivanteita.

Taitaa se vika sillon johtua vaijerin huonosta kunnosta.
Ei ole niinkun ooppelissa (ainakin useemmissa vanhemmissa) että pienileka kuuluu talvivarustukseen.
Ja sillon mielellään käytetään peltivanteita.


C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jos ne vaijerinkuoret on rikki niin sinne pitää laittaa uudet tilalle.Whaeva kirjoitti: Eipä se kässärin polkeminen juuri auta, jos on vaijerinkuoret riekaleina.Jäätyy väkisin.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
W210:ssä sai kiristettyä niin, että ottaa takarenkaasta yhden pultin pois. Sen jälkeen katsoo valolla pultin reiästä. Pyörittää rengasta niin, että pultin reiästä näkyy sellainen "ratas", tätä ratasta pyörittämällä (esim talttapää meisselillä) toiseen suuntaa kiristyy ja toiseen suuntaan löystyy käsijarru. Kuvittelen, että vois toimia muissakin noin, tosin ei ole varmaa tietoa.
Taitaapa hoitua samalla tavalla itseasiassa tenavassa.. Tuli vaan tuo jarrulevyn poisto ajankohtaiseksi niin kurkkasin.Tomp kirjoitti:W210:ssä sai kiristettyä niin, että ottaa takarenkaasta yhden pultin pois. Sen jälkeen katsoo valolla pultin reiästä. Pyörittää rengasta niin, että pultin reiästä näkyy sellainen "ratas", tätä ratasta pyörittämällä (esim talttapää meisselillä) toiseen suuntaa kiristyy ja toiseen suuntaan löystyy käsijarru. Kuvittelen, että vois toimia muissakin noin, tosin ei ole varmaa tietoa.
Kyllä ne katsuritkin muuten tietää tenavan käsijarruista jotakin, koska toi on mennyt katsastuksesta läpi niin, että ei pidä käytännössä yhtään

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Saa ne pitämään jos huvittaa...mitäänhän oikeassa elämässä ei tee automaatiautolla, jossa on toimiva käkkäri.
Video herkistelystä
Video herkistelystä
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aikanaan oli pelko persauksessa aina ennen katsastusta, vaikka sääti käsijarrun kohdilleen, että meneekö läpi vai ei. Nippanappa yleensä meni, kunnes sitten viimein ei menny eli toinen puoli ei ottanu kiinni yhtään.
Vaihdoin käsijarruvaijerit taakse, linkut sieltä jarrurumpujen sisältä ja jarrukengät. Sen jälkeen en olekaan pariin vuoteen jarruja säätäny eli nyt jo ainakin kaks katsastusta säätämättä läpi.
Ongelmahan oli, että vaijerit, linkut rummuissa ja linkku siinä vaijereiden etupäässä olivat jumissa. Niitä kun herkisteli, ei ole ollu ongelmia. Käkkäriä tulee lisäksi käytettyä lähes päivittäin.
Vaihdoin käsijarruvaijerit taakse, linkut sieltä jarrurumpujen sisältä ja jarrukengät. Sen jälkeen en olekaan pariin vuoteen jarruja säätäny eli nyt jo ainakin kaks katsastusta säätämättä läpi.
Ongelmahan oli, että vaijerit, linkut rummuissa ja linkku siinä vaijereiden etupäässä olivat jumissa. Niitä kun herkisteli, ei ole ollu ongelmia. Käkkäriä tulee lisäksi käytettyä lähes päivittäin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
w210 käsijarrua eilen säädin, mutta en saa soralla kuskinpuolen rengasta laahaamaan, pitäiskö molemmat rengaat tehdä lukkojarrutuksen soralla jos käsijarru on kunnossa? Apukuskin takarengas menee lukkoon. Ei taida nyt mistään tietää pitääkö kuskin puoli riittävästi katsastukseen? Ainakaan käsipelillä ei kuskin puolta takarengasta saa pyörimään, mutta eipä sitä tuhansia kiloja jaksa kyllä kääntääkään. 50% vissiin saa olla ero pyörien välillä. Viime vuonna meni just ja just läpi ja taas varmaan sama juttu.
Vaijerin löysäsin ja käänsin navasta kengät kiinni kuten monessa ketjussa on ohjeistettu ja sitten naksun auki päin ja vaijeri takas tiukalle penkinalla olevasta säädöstä jonka löysäsin ensin. Levyt ja kengät oli ihan hyvän näköset kun levynkin irrotin.
Aika outo toi w210 farkun penkinalla oleva säätö. Kuusiokololla jompaankumpaan suuntaa väkisin kun kääntää niin saa löysälle tai tiukalle, tuntuu vaan että se hajoo kun sitä kääntää. Pitäskö sille tehdä muutakin kun väkisin kuusiokoloruuvista kääntää jotta ei mee rikki.
Eli kysymys oli että saatteko molemmat takarengaat soralla 10km/h vauhdissa lukkoon kässärillä?
Vaijerin löysäsin ja käänsin navasta kengät kiinni kuten monessa ketjussa on ohjeistettu ja sitten naksun auki päin ja vaijeri takas tiukalle penkinalla olevasta säädöstä jonka löysäsin ensin. Levyt ja kengät oli ihan hyvän näköset kun levynkin irrotin.
Aika outo toi w210 farkun penkinalla oleva säätö. Kuusiokololla jompaankumpaan suuntaa väkisin kun kääntää niin saa löysälle tai tiukalle, tuntuu vaan että se hajoo kun sitä kääntää. Pitäskö sille tehdä muutakin kun väkisin kuusiokoloruuvista kääntää jotta ei mee rikki.
Eli kysymys oli että saatteko molemmat takarengaat soralla 10km/h vauhdissa lukkoon kässärillä?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
itellä ilmeni ongelmia kässärin kans pesun jälkeen. auto yöksi lämpimään talliin kuten aina. kosteutta kertyi rummun sisälle ja kengät ruostui rumpuun kiinni. no siitä kun aamulla lähti pakittelemaan niin kuului vaan "runks" ja sieläpä ne hilppeet pyöri yhtenä sekasotkuna. no enää en jätä talliissa jarrua päälle... en tiiä oisko auttanu jos ois autoa liikauttanu ensin eteenpäin? 124 -87.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5727
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
juu eise jumittaminen mitään irrota vaan pakilla lähteminen. siihen malliin paukahti kun liikkeelle lähti että ei jääny epäselväksi...
no sama sille halpaa remonttia. itse kuitenkin nytkäytän autoa ensin eteenpäin jos epäilystä jarrun jumimisesta.
ja en jätä kässäriä päälle pesun jälkeen.
liian pitkien pyöräpulttien nimeen en vanno, ne kun on siististi pussissa pajan hyllyllä. eine sieltä asti yllä niitä rojuja särkemään.
no sama sille halpaa remonttia. itse kuitenkin nytkäytän autoa ensin eteenpäin jos epäilystä jarrun jumimisesta.
ja en jätä kässäriä päälle pesun jälkeen.
liian pitkien pyöräpulttien nimeen en vanno, ne kun on siististi pussissa pajan hyllyllä. eine sieltä asti yllä niitä rojuja särkemään.

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5727
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
ihan vaan ymmärtämisen helpottamiseksi
en tarkottanukkaan niitä pultteja mikkä siellä pussissa on pajan hyllyllä, johan se tyhmempikin tietää (MINÄ) että ne ei voi mitenkään rikkoo taka jarrulevyn sisällä olevia seisontajarrun osia :oops:jos ne ovat olleet vaurion syntyessä siellä pussissa pajan hyllyllä
mullakin on muutama sata eri mittasta mersun pyörän pulttia hyllyssä, eikä nekään ole vielä mitään rikkoneet


mullakin on muutama sata eri mittasta mersun pyörän pulttia hyllyssä, eikä nekään ole vielä mitään rikkoneet

mullon pelkkiä romuja vaan