käsijarru

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tapsa.jalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08

käsijarru

Viesti Kirjoittaja tapsa.jalonen »

onko muilla ongelmia käsijarrun kanssa lähinnä pyöristä lähtevät jäätyvät 124 200d 771000km 89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei mulla ainakaan ole oikein mitään ongelmia kässärin kanssa. mun käsityksen mukaan näistä vanhoista autoista mersu on sellanen, missä vähiten temppuilee käsijarru. automaateissa se voi jumittaa, kun sitä ei käytetä. mutta voitelua sinne vaijeriin, niin luulis helpottavan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

pera8x kirjoitti:ei mulla ainakaan ole oikein mitään ongelmia kässärin kanssa. mun käsityksen mukaan näistä vanhoista autoista mersu on sellanen, missä vähiten temppuilee käsijarru. automaateissa se voi jumittaa, kun sitä ei käytetä. mutta voitelua sinne vaijeriin, niin luulis helpottavan.
:roll: :evil: Ei tule ongelmia kun aina pysäyttäessä silloin tällöin painaa seisontajarrun päälle ja pois. Ei kannata talvella jättää päälle ellei ole ihan pakko. Lämpimät rummut ym sulattaa lunta ja se jäätyy niin tulee ongelmia.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Oliskohan kässärivaijerin kuoressa hiukka vikaa, imee vettä sisäänsä ja jäätyy?
Koska vika ilmeni? Jos ilmeni talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, olen varma, että sulla on liian pitkät pultit vanteissa ja ottaa kenkiin kiinni... aika legendaarista mersuissa. :D
Omassa mersussa kyllä pelaa kässäri kuin unelma, ei oo ikinä jäätynyt. Muijan pösössä taas kässäriä ei voi vetää, jos vähnkään pakkasen puolella lämpötila...
tapsa.jalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08

käsijarru

Viesti Kirjoittaja tapsa.jalonen »

molemmat vaijerin kuoret palasina ja umpi jäässä käytän jarrua lähes aina
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

tapsa.jalonen kirjoitti:molemmat vaijerin kuoret palasina ja umpi jäässä käytän jarrua lähes aina
Jeps, niistä vaijereista se sitten johtu.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

En haluais olla jälkiviisas, mutta painan jarrun päälle aina kun parkkeeraan auton. Eli vähintään 4 x päivässä.

Ei ole ollut "käsijarru" ongelmia missään mersussa. :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Todella harvoin oon kuullu että MB:ssä käppäri jäätyy.

Taitaa se vika sillon johtua vaijerin huonosta kunnosta.

Ei ole niinkun ooppelissa (ainakin useemmissa vanhemmissa) että pienileka kuuluu talvivarustukseen.
Ja sillon mielellään käytetään peltivanteita. :lol: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Timo999 kirjoitti:En haluais olla jälkiviisas, mutta painan jarrun päälle aina kun parkkeeraan auton. Eli vähintään 4 x päivässä.

Ei ole ollut "käsijarru" ongelmia missään mersussa. :roll:
Eipä se kässärin polkeminen juuri auta, jos on vaijerinkuoret riekaleina. :wink: Jäätyy väkisin.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Whaeva kirjoitti: Eipä se kässärin polkeminen juuri auta, jos on vaijerinkuoret riekaleina. :wink: Jäätyy väkisin.
Jos ne vaijerinkuoret on rikki niin sinne pitää laittaa uudet tilalle. :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Timo999 kirjoitti:
Whaeva kirjoitti: Eipä se kässärin polkeminen juuri auta, jos on vaijerinkuoret riekaleina. :wink: Jäätyy väkisin.
Jos ne vaijerinkuoret on rikki niin sinne pitää laittaa uudet tilalle. :wink:
Niimpä.
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

w201

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

mistä kiristetään w201 käsijarrua? Saako keskikonsolin alta? ei huvittas huvikseen sitä purkaa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ainakin jarrulevyn kun irrottaa niin siinä on semmonen kiristys ruuvi :wink:
Mutta aika pian kiristyksen jälkeen se taas vässähtää.. "Ominaisuus" mersuissa :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Kiitän, joo ei sen väliä ku vaan just ennen katsastusta kiristää :D
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

W210:ssä sai kiristettyä niin, että ottaa takarenkaasta yhden pultin pois. Sen jälkeen katsoo valolla pultin reiästä. Pyörittää rengasta niin, että pultin reiästä näkyy sellainen "ratas", tätä ratasta pyörittämällä (esim talttapää meisselillä) toiseen suuntaa kiristyy ja toiseen suuntaan löystyy käsijarru. Kuvittelen, että vois toimia muissakin noin, tosin ei ole varmaa tietoa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tomp kirjoitti:W210:ssä sai kiristettyä niin, että ottaa takarenkaasta yhden pultin pois. Sen jälkeen katsoo valolla pultin reiästä. Pyörittää rengasta niin, että pultin reiästä näkyy sellainen "ratas", tätä ratasta pyörittämällä (esim talttapää meisselillä) toiseen suuntaa kiristyy ja toiseen suuntaan löystyy käsijarru. Kuvittelen, että vois toimia muissakin noin, tosin ei ole varmaa tietoa.
Taitaapa hoitua samalla tavalla itseasiassa tenavassa.. Tuli vaan tuo jarrulevyn poisto ajankohtaiseksi niin kurkkasin.

Kyllä ne katsuritkin muuten tietää tenavan käsijarruista jotakin, koska toi on mennyt katsastuksesta läpi niin, että ei pidä käytännössä yhtään :D
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saa ne pitämään jos huvittaa...mitäänhän oikeassa elämässä ei tee automaatiautolla, jossa on toimiva käkkäri.

Video herkistelystä
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Aikanaan oli pelko persauksessa aina ennen katsastusta, vaikka sääti käsijarrun kohdilleen, että meneekö läpi vai ei. Nippanappa yleensä meni, kunnes sitten viimein ei menny eli toinen puoli ei ottanu kiinni yhtään.

Vaihdoin käsijarruvaijerit taakse, linkut sieltä jarrurumpujen sisältä ja jarrukengät. Sen jälkeen en olekaan pariin vuoteen jarruja säätäny eli nyt jo ainakin kaks katsastusta säätämättä läpi.

Ongelmahan oli, että vaijerit, linkut rummuissa ja linkku siinä vaijereiden etupäässä olivat jumissa. Niitä kun herkisteli, ei ole ollu ongelmia. Käkkäriä tulee lisäksi käytettyä lähes päivittäin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Kiitos hyvästä vinkistä, helposti sai kiristettyä ku otti yhden pultin vaan pois :) ny pelaa mahtavasti
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja ana007 »

w210 käsijarrua eilen säädin, mutta en saa soralla kuskinpuolen rengasta laahaamaan, pitäiskö molemmat rengaat tehdä lukkojarrutuksen soralla jos käsijarru on kunnossa? Apukuskin takarengas menee lukkoon. Ei taida nyt mistään tietää pitääkö kuskin puoli riittävästi katsastukseen? Ainakaan käsipelillä ei kuskin puolta takarengasta saa pyörimään, mutta eipä sitä tuhansia kiloja jaksa kyllä kääntääkään. 50% vissiin saa olla ero pyörien välillä. Viime vuonna meni just ja just läpi ja taas varmaan sama juttu.

Vaijerin löysäsin ja käänsin navasta kengät kiinni kuten monessa ketjussa on ohjeistettu ja sitten naksun auki päin ja vaijeri takas tiukalle penkinalla olevasta säädöstä jonka löysäsin ensin. Levyt ja kengät oli ihan hyvän näköset kun levynkin irrotin.

Aika outo toi w210 farkun penkinalla oleva säätö. Kuusiokololla jompaankumpaan suuntaa väkisin kun kääntää niin saa löysälle tai tiukalle, tuntuu vaan että se hajoo kun sitä kääntää. Pitäskö sille tehdä muutakin kun väkisin kuusiokoloruuvista kääntää jotta ei mee rikki.

Eli kysymys oli että saatteko molemmat takarengaat soralla 10km/h vauhdissa lukkoon kässärillä?
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

itellä ilmeni ongelmia kässärin kans pesun jälkeen. auto yöksi lämpimään talliin kuten aina. kosteutta kertyi rummun sisälle ja kengät ruostui rumpuun kiinni. no siitä kun aamulla lähti pakittelemaan niin kuului vaan "runks" ja sieläpä ne hilppeet pyöri yhtenä sekasotkuna. no enää en jätä talliissa jarrua päälle... en tiiä oisko auttanu jos ois autoa liikauttanu ensin eteenpäin? 124 -87.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5727
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän se jumittaminen niitä hilippeitä irrota, ne on täytyny olla jo ennestään irti taikka sitten liian pitkät pyöränpultit on ne hajottanu :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

juu eise jumittaminen mitään irrota vaan pakilla lähteminen. siihen malliin paukahti kun liikkeelle lähti että ei jääny epäselväksi...
no sama sille halpaa remonttia. itse kuitenkin nytkäytän autoa ensin eteenpäin jos epäilystä jarrun jumimisesta.
ja en jätä kässäriä päälle pesun jälkeen.
liian pitkien pyöräpulttien nimeen en vanno, ne kun on siististi pussissa pajan hyllyllä. eine sieltä asti yllä niitä rojuja särkemään. :wink:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5727
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ihan vaan ymmärtämisen helpottamiseksi :idea: en tarkottanukkaan niitä pultteja mikkä siellä pussissa on pajan hyllyllä, johan se tyhmempikin tietää (MINÄ) että ne ei voi mitenkään rikkoo taka jarrulevyn sisällä olevia seisontajarrun osia :oops:jos ne ovat olleet vaurion syntyessä siellä pussissa pajan hyllyllä :lol:
mullakin on muutama sata eri mittasta mersun pyörän pulttia hyllyssä, eikä nekään ole vielä mitään rikkoneet :arrow:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

....käsijarrun ero saa olla 70%. Ja käytännössä tarvii kyllä hiekalla mennä molemmat pyörät lukkoon, jotta jarruissa on riittävä teho.
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Pienen herkistelyhetken ja osienvaihtosession jälkeen sain tosiaan omankin auton pysymään mäessä käsijarrulla, siistiä :) Toivotaan ettei heti taas löysty
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vastaa Viestiin