2,4d tilalle mitä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

2,4d tilalle mitä?

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

123 korin mersu, dieselöity coupe -76 vuodelta. koneena helvetin pirteä 2.4d :lol: kysymys kuuluu!

kumpaa konetta alan katsella tilalle, 124 mersun 2.5td/3.0td vai 123 3.0td? laatikoksi olen harkinnut automaattia,millä tavoin tätä ohjataan? ja mahtaako alustan tai jarrujen kannalta olla mitä vaihdettavaa?

tehotavoite maltillinen ~250hv ja saada toimiva paketti. kaikki vinkit kehiin :)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

123:n OM617A-kone on edukkaampi hankkia ainakin ja 250hp ulos saaminen ei edellytä mitn rakettitiedettä..

Tietty uudemmat koneet menee hiukan pienemmällä kulutuksella.

Tulipa vaan mieleen että onko autosi korinvaihtoyksilö, se kun tuppaa rajottamaan rakentelua jos katsastaakin haluaa..

Toisalta jos tyytyy hieman kesympään, niin ahtaa sen 2,4Deen..
Siihen mullakin olis ylimääräisenä turbosetti..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

tuota om617a konetta vähän mietinkin. pitääpäs huomenissa vilkasta mitä siellä otteessa lukikaan. ja käydä vielä konttorilla kysäsee.
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

"autoon vaihdettu MB 230c-123c mallinen kori kuopion katsastuskonttorin luvalla no 27/8-89 20.3.89. korin numero *********** valmistenumero varmennettu vasemman etujousen joustintukeen. LTJ-mallimerkintä 4Dsedan 5-240 D-123D/2800"

mitä tuo nyt selkokielellä tarkottaa. prosentteja ei näy ainakaan missään,mutta tuleeko niitä korinvaihdosta :roll:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Korinvaihto rajottaa tekemiset aika vähään, tulee helvatasti prosentteja :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

mut miksi ei ole prossia merkitty??? kävi mielessä tuollaisen 2.4 turbotus. eikös om617a koneessa ole samankokoiset kanget kuin 2.4
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Ei niitä prosentteja oo aina merkitty ja nykyään on melkeempä vielä vähemmän tietoa itse otteessa. Konttorilla kuitenkin tiedot näkyy koneella.
Tuo korinvaihto tarkoittaa käytännössä sitä, että muutoskatsastukset on mahdottomia prosenttien paukkuessa yli. Johtuen muutaman vuoden takaisesta prosenttitaulukoiden muuttumisesta :cry:
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

pitää käydä maanantaina konttorilla :roll:
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Korinvaihtoautossa saa käyttää sitä prosenttitaulukkoa mikä oli käytössä auton teko hetkellä.
Saa myös käyttää uutta jos siitä on jotain hyötyä.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

paljonko pitäneis tulla prosentteja turbotuksesta ja coolerista? tai moottorinvaihdosta. tai sittenhän on yksi mahdollisuus remmiahdin ja leimaa aina ilman hihnaa :lol:
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Asiaa kysellessäni sain katsastuskonttorilta vastauksen että turbotus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon. (14%)
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

kumma juttu. edellisessä 200 mersussani turbolla ja coolerilla oli prosentit vain 2% ja coolerin tai ahtimen tietoja ei lainkaan
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Osien lisäämisestä ei tule prosentteja, vain vaihdetuista ja poistetuista. Turbon lisäminen rinnastetaan moottorinvaihtoon, mutta se ei koske prosenttikohtaa. Esim. vaihdetusta pakosarjasta voi tulla se 2%.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Joo ei tule prosentteja kuin vaihdetuista osista, eli jos vain lisää osia eli sovittaa turbon vakiopakosarjaankin niin ei mitään. Ongelma korinvaihto vehkeessä on että jos sen muutoskatsastaa nyt niin prosentit kuitenkin lasketaan uusiksi nykytaulukon mukaan, joka aiheuttaa sen että prosentit menee heti yli (korin osuus nykyän paljon entistä suurempi).
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

niin eli jos muokkaan vakio pakosarjaa niin että saan siihen liitettyä turbon ei tarvitse myöskään muutoskatsastaa? tai ei ainakaan prosentteja tule. tarvittava cooleri voi olla sitten vaikeampi saada papereihin.

eikös silloin olisi järkevämpää hommata remmiahdin tai remmillä käytettävä turbo,se missä on pelkkä kompura.mikä se nimeltään olikaan :lol: silloinhan ahtoilma on jo ahtimelta lähtiessään viileämpää?

tuollainen
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/pro ... t/P1SC.jpg
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mekaanisen ahtimen hyviä puolia on, se ettei männät lämpiä kun ei ole pakovastapainetta.
Kyllä procharger lämpiää ,kun paljon ajetaan ja tarvitsee välijäähdyttimen .
Tarvii turbo muutoskatsastaa vaikka laittaa omalla sarjalla, sen takia kun moottoria ylipaineistaa niin yleensä teho lisääntyy.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

niin niin mutta tuleeko prosentteja niinkuin joku sanoi ettei tule lisätyistä osista
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Ei tule lisätyistä prosentteja, mutta ongelma on se että prosentti taulukot muuttui jokunen vuosi sitten, ja muutoskatsastuksessa prosentit lasketaan nykyisen mukaan. Koska nykyisissä taulukoisa korin osuus on kasvanu huomattavasti niin korin vaihto auto menee lähes varmasti yli. Eli jos autoa ei tarvi muutoskatsastaa niin ei ongelmia, mutta muutoskatsastusta ei voi korinvaihdoille enää tehdä vaan ne joutuu pitämään semmoisena miksi ne on vanhojen sääntöjen aikana tehty.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

jopas on paska laki
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

"laitat vaan mersun oman kolmisatasen turbokoneen siihen" näin sanoi konttorilla yksi inssi ja toinen otti kopiot otteesta ja aikoi ottaa selville prosentit ja soittaa muutoksen tehneelle konttorille vielä. :lol:
Vastaa Viestiin