W123 kaasuttimen huolto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
linil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 12.08.2004 15:31

W123 kaasuttimen huolto

Viesti Kirjoittaja linil »

Löytyykö pääkaupunkiseudulta vielä kaasutinosaajia? Kysymyksessä seiskaysi 230 Stromberg 175 Cd -kaasuttimella.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Mitäs oireita siinä nyt on? Jos huono käynnistyvyys, tarkista toimiiko automaattiryyppy, jos römpöttää kaasutettaessa, tarkista vaimennin männän öljymäärä, mikäli ei ota kierroksia, tarkista onko kalvo ehjä.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Vieläköhän Kaasutin experteissä toiminut,olikohan Mäkelä sukunimeltään
olis jossain voimisaan.?Hän jos kuka taitaisi nuo kaasarit jos minkä moiset!Muistaako joku,tai tietääkö jotain ko henkilöstä??
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jos paneutuu asiaan niin korjauksen voi oppia itsekin. Tarkista aluksi onko kalvo puhki ja että mäntä on puhdas. Sitten katso silmämääräisesti että neulassa ei näy kulumisen merkkejä, ja myös että sitä vastaavan suuttimen reikä ei ole kulunut soikeaksi. Automaattirikastimen säätöön löytyy ohjeet mm. netistä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
linil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 12.08.2004 15:31

Viesti Kirjoittaja linil »

Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia. Tyhjäkäynti on epätasaista tai sitä ei ole ollenkaan jos ei säädä tyhjäkäyntikierroksia korkeammaksi. Kiihtyy ok, mutta nykii tasakaasulla. Nykiminen voi tietysti johtua muustakin kuin kaauttimesta, mutta esimerkiksi sähköpuolta on jo tsekattu. Auto on seissyt toistakymmentä vuotta ja herätelty henkiin viime kesänä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

linil kirjoitti:Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia. Tyhjäkäynti on epätasaista tai sitä ei ole ollenkaan jos ei säädä tyhjäkäyntikierroksia korkeammaksi. Kiihtyy ok, mutta nykii tasakaasulla. Nykiminen voi tietysti johtua muustakin kuin kaauttimesta, mutta esimerkiksi sähköpuolta on jo tsekattu. Auto on seissyt toistakymmentä vuotta ja herätelty henkiin viime kesänä.
Kuulostaa siltä että kalvo on puhki? Eli avaa kaasuttimen yläkansi. Sitten otat männän neulan kanssa veke ja näät kalvon kunnon.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ainiin, jos selviät kalvon vaihdolla niin sen saa lähimmästä motonetista, maksaa euron.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Vieläköhän Kaasutin experteissä toiminut,olikohan Mäkelä sukunimeltään
olis jossain voimisaan.?Hän jos kuka taitaisi nuo kaasarit jos minkä moiset!Muistaako joku,tai tietääkö jotain ko henkilöstä??
Mäkelän Lassesta lienee kysymys. Toimii nykyään AD-korjaamo Etelänautohuollossa Klaukkalassa.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Tutkihan myös alipainevuodot. Tulppaa vaikka kaikki turhat alipainetta käyttävät kohteet kuten penkkien lukitus jne. pois. Ei kai tarvi muuta jättää kuin jarrutehostin. Ja varmista että sytty on kohdallaan, ei välttämättä ole kaasariongelma.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

petri kirjoitti:
jaakko.putkisaari kirjoitti:Vieläköhän Kaasutin experteissä toiminut,olikohan Mäkelä sukunimeltään
olis jossain voimisaan.?Hän jos kuka taitaisi nuo kaasarit jos minkä moiset!Muistaako joku,tai tietääkö jotain ko henkilöstä??
Mäkelän Lassesta lienee kysymys. Toimii nykyään AD-korjaamo Etelänautohuollossa Klaukkalassa.
Petrillä oli tietoa,itse olin Mäkelän Lassen kanssa pari vuosikymmentä sitten tekemisissä kaasutin asioissa viimeksi..mihinkä tää aika on menny?

Tää nyt meni vähän ot puolelle,pitäisi jossain vaiheessa käydä miestä moikkaamassa.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Jos on noin kauan seissyt, niin voi olla niiden venttiilien lautaset ruosteessa, jotka ovat seisonta ajan olleet avoinna. Tällainen vastaava tapaus oli juuri yksi, kun ihmeteltiin, että isoilla kierroksilla käy kohtuullisesti, mutta alle 1500rpm röpötti ja oli voimaton. Eli siis puristuspaineet kannattaa mitata, jos suuria eroja, niin se kyllä vie tyhjäkäynnin epätasaiseksi.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu ja sitte jos seokset on säädetty ohjearvoon (eli aika laihalle) voi tota nykimistä pintakaasulla esiintyä myös sen kuluneen suuttimen (eli se reikä johon luistin neula uppoo) johdosta. Nyt ei ole kokemusta ihan just tästä kaasariversiosta, mutta Volvoissa käytetty Strombergin 175 CD teki juuri tuota. Lienee aika pitkälle sama kaasari. Lopulta pakokaasupäästöjä ei oikein saanu kohdilleen mitenkään ja siis jos vielä saikin, nykytti pintakaasulla. Suuttimen (ja neulan) vaihto auttoi.

Tästä on nyt jo ainakin kymmenen vuotta, kun näiden kanssa puljasin ja tuolloin hyvälaatuisia suuttimia oli vaikee löytää. Merkkiliikkeestä tais löytyä parhaat. Tarvikeliikkeiden suuttimet oli jo valmiiksi huonoja. Siis koneistus ei vaan ollu ihan onnistunu ja kartiokkuus kai pielessä. Näytti hyvältä, mutta ei vaan saanu säädettyä kunnolla kohdilleen.

EDIT: Valmistusmaan, muistaakseni, piti olla Englanti, jolloin voi toivoa, että suutin olis vielä kunnollinen. Italialaiset oli vähän sinne päin. Tätä asiaa vatvottiin parinkin Volvoihin perehtyneen kaasariasentajan kanssa tuolloin.

Vanhoissa Strömbergeissä suutin oli ruuvattu malli, uudemmissa puristussovitteella. Puristettaessa paikalleen pitää olla tarkkana, mille syvyydelle asentaa, että seokset on vielä säädettävissä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

w123 230 175CD kadottaa öljyä. Minne se menee? Kalvo on ehjä, neula näyttää melkohyvältä yms. edellämainitut asiat tarkistettu... Mitään oireita ei ole muutakuin se että bensaa taitaa kulua reippaanlaisesti ja käy siis rikkaalla eikä taho saada säädettyä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin