W123 kaasuttimen huolto
W123 kaasuttimen huolto
Löytyykö pääkaupunkiseudulta vielä kaasutinosaajia? Kysymyksessä seiskaysi 230 Stromberg 175 Cd -kaasuttimella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Jos paneutuu asiaan niin korjauksen voi oppia itsekin. Tarkista aluksi onko kalvo puhki ja että mäntä on puhdas. Sitten katso silmämääräisesti että neulassa ei näy kulumisen merkkejä, ja myös että sitä vastaavan suuttimen reikä ei ole kulunut soikeaksi. Automaattirikastimen säätöön löytyy ohjeet mm. netistä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia. Tyhjäkäynti on epätasaista tai sitä ei ole ollenkaan jos ei säädä tyhjäkäyntikierroksia korkeammaksi. Kiihtyy ok, mutta nykii tasakaasulla. Nykiminen voi tietysti johtua muustakin kuin kaauttimesta, mutta esimerkiksi sähköpuolta on jo tsekattu. Auto on seissyt toistakymmentä vuotta ja herätelty henkiin viime kesänä.
Kuulostaa siltä että kalvo on puhki? Eli avaa kaasuttimen yläkansi. Sitten otat männän neulan kanssa veke ja näät kalvon kunnon.linil kirjoitti:Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia. Tyhjäkäynti on epätasaista tai sitä ei ole ollenkaan jos ei säädä tyhjäkäyntikierroksia korkeammaksi. Kiihtyy ok, mutta nykii tasakaasulla. Nykiminen voi tietysti johtua muustakin kuin kaauttimesta, mutta esimerkiksi sähköpuolta on jo tsekattu. Auto on seissyt toistakymmentä vuotta ja herätelty henkiin viime kesänä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Mäkelän Lassesta lienee kysymys. Toimii nykyään AD-korjaamo Etelänautohuollossa Klaukkalassa.jaakko.putkisaari kirjoitti:Vieläköhän Kaasutin experteissä toiminut,olikohan Mäkelä sukunimeltään
olis jossain voimisaan.?Hän jos kuka taitaisi nuo kaasarit jos minkä moiset!Muistaako joku,tai tietääkö jotain ko henkilöstä??
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Tutkihan myös alipainevuodot. Tulppaa vaikka kaikki turhat alipainetta käyttävät kohteet kuten penkkien lukitus jne. pois. Ei kai tarvi muuta jättää kuin jarrutehostin. Ja varmista että sytty on kohdallaan, ei välttämättä ole kaasariongelma.
Marko
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Petrillä oli tietoa,itse olin Mäkelän Lassen kanssa pari vuosikymmentä sitten tekemisissä kaasutin asioissa viimeksi..mihinkä tää aika on menny?petri kirjoitti:Mäkelän Lassesta lienee kysymys. Toimii nykyään AD-korjaamo Etelänautohuollossa Klaukkalassa.jaakko.putkisaari kirjoitti:Vieläköhän Kaasutin experteissä toiminut,olikohan Mäkelä sukunimeltään
olis jossain voimisaan.?Hän jos kuka taitaisi nuo kaasarit jos minkä moiset!Muistaako joku,tai tietääkö jotain ko henkilöstä??
Tää nyt meni vähän ot puolelle,pitäisi jossain vaiheessa käydä miestä moikkaamassa.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Jos on noin kauan seissyt, niin voi olla niiden venttiilien lautaset ruosteessa, jotka ovat seisonta ajan olleet avoinna. Tällainen vastaava tapaus oli juuri yksi, kun ihmeteltiin, että isoilla kierroksilla käy kohtuullisesti, mutta alle 1500rpm röpötti ja oli voimaton. Eli siis puristuspaineet kannattaa mitata, jos suuria eroja, niin se kyllä vie tyhjäkäynnin epätasaiseksi.
Juu ja sitte jos seokset on säädetty ohjearvoon (eli aika laihalle) voi tota nykimistä pintakaasulla esiintyä myös sen kuluneen suuttimen (eli se reikä johon luistin neula uppoo) johdosta. Nyt ei ole kokemusta ihan just tästä kaasariversiosta, mutta Volvoissa käytetty Strombergin 175 CD teki juuri tuota. Lienee aika pitkälle sama kaasari. Lopulta pakokaasupäästöjä ei oikein saanu kohdilleen mitenkään ja siis jos vielä saikin, nykytti pintakaasulla. Suuttimen (ja neulan) vaihto auttoi.
Tästä on nyt jo ainakin kymmenen vuotta, kun näiden kanssa puljasin ja tuolloin hyvälaatuisia suuttimia oli vaikee löytää. Merkkiliikkeestä tais löytyä parhaat. Tarvikeliikkeiden suuttimet oli jo valmiiksi huonoja. Siis koneistus ei vaan ollu ihan onnistunu ja kartiokkuus kai pielessä. Näytti hyvältä, mutta ei vaan saanu säädettyä kunnolla kohdilleen.
EDIT: Valmistusmaan, muistaakseni, piti olla Englanti, jolloin voi toivoa, että suutin olis vielä kunnollinen. Italialaiset oli vähän sinne päin. Tätä asiaa vatvottiin parinkin Volvoihin perehtyneen kaasariasentajan kanssa tuolloin.
Vanhoissa Strömbergeissä suutin oli ruuvattu malli, uudemmissa puristussovitteella. Puristettaessa paikalleen pitää olla tarkkana, mille syvyydelle asentaa, että seokset on vielä säädettävissä.
Tästä on nyt jo ainakin kymmenen vuotta, kun näiden kanssa puljasin ja tuolloin hyvälaatuisia suuttimia oli vaikee löytää. Merkkiliikkeestä tais löytyä parhaat. Tarvikeliikkeiden suuttimet oli jo valmiiksi huonoja. Siis koneistus ei vaan ollu ihan onnistunu ja kartiokkuus kai pielessä. Näytti hyvältä, mutta ei vaan saanu säädettyä kunnolla kohdilleen.
EDIT: Valmistusmaan, muistaakseni, piti olla Englanti, jolloin voi toivoa, että suutin olis vielä kunnollinen. Italialaiset oli vähän sinne päin. Tätä asiaa vatvottiin parinkin Volvoihin perehtyneen kaasariasentajan kanssa tuolloin.
Vanhoissa Strömbergeissä suutin oli ruuvattu malli, uudemmissa puristussovitteella. Puristettaessa paikalleen pitää olla tarkkana, mille syvyydelle asentaa, että seokset on vielä säädettävissä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
w123 230 175CD kadottaa öljyä. Minne se menee? Kalvo on ehjä, neula näyttää melkohyvältä yms. edellämainitut asiat tarkistettu... Mitään oireita ei ole muutakuin se että bensaa taitaa kulua reippaanlaisesti ja käy siis rikkaalla eikä taho saada säädettyä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021