Alkoi tuo SLC:n "harmaantunut / mustunut" konehuoneen olemus kyllästyttää ja aloitin pitkäaikaisprojektin sen puunaamiseksi. Viime vuoden puolella uusin karstalle kärynneet konepeiton äänieristykset uusiin "kiiltäväpintaisiin" eristeisiin (Etolasta - sitä ohuempaa mallia).
Tällä viikolla revin ilmanputsarin kopan (musta) ja poistin maalit Nitro Mors -maalinpoistoaineella (RTV, n. 13e) ja kuplintaa löytyi maalipinnan alta aikalailla
- seuraavaksi annetaan hiomatahnaa sisältävää huopalaikkaa "isän kädellä" ja pannaan vanha saksan pelti kiilumaan lopuksi sitten metallilakka pintaan...
tämän jälkeen vuorossa venakopan kannet...
olisiko arvon studioraadilla hyviä vinkkejä / kokemuksia tämänlaisesta työstöstä? (konetta en ajatellut irrottaa...)
Eikös M116:ssa ole kannet alumiinin värisetkin, eikä mustat? Patapata on hyvää sen kiillotuksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
maalasin omassa vanhuksessani ihan koe mielessä, öljyfiltterin kotelon(alumiinia) BILTEMAN(luit oikein) sinkkisprayllä. Tuli paremman näköistä jälkeä kuin lasikuulapuhaltamalla, ja on niin alumiinin värinen että. Maali on ollut siinä jo 3vuotta ja vieläkin on kuin "uusi". Ei ole sen jäkeen tullut edes mieleen viedä enää alumiiniosia lasikuulapuhallukseen, kallista ja kauhea homma putsata osat siitä lasipölystä. Varsinkin noissa arimmissa osissa se oli suorastaan riesa, piti tehdä tosi tarkat suojaukset ja silti sai olla sydän syrjällän jäikö sinne jonnekin pölypaskaa. Nyt ei muuta kun kunnon pesu vaikka asetonilla(sekin on varmaan halvinta bilteemassa) ja harjalla, antaa
vähän aikaa kuivua ja sinkkispray päälle. Helppoa ja halpaa
mertzi60 kirjoitti:Ei ole sen jäkeen tullut edes mieleen viedä enää alumiiniosia lasikuulapuhallukseen, kallista ja kauhea homma putsata osat siitä lasipölystä.
Riippuu työpaikasta! Meillä töissä ei ole sitä lasikuulan pölyä kun on olemassa MÄRKÄlasikuulakin ja pinnan karheus on aivan toista luokkaa kuin kuivalla.
Ero on siinä että lasi/vesi "mössö" pumpataan letkuun ja sitten "ammutaan" paineilmalla samalla tavalla kuin kuivakin. Ei "kuluta" materiaalia samalla tavalla kuin kuiva, tavallaan pesee pinnasta lian pois.
No tosin ei niitä vehkeitäkään ole joka firmassa, joten ei ihme että et ole kuullut.
Mika_M kirjoitti:
Mutta miten kromaus onnistuu? mitä maksaa? kestääkö kromaus vaihtelevissa lämpötiloissa???
Onnistuu se mutta ensin tulisi kiillottaa kromattava kappale niin sileäksi kuin mahdollista. Ruosteista peltiä saa hioa aikalailla ennenkuin kaikki kuopat silottuvat. Kromi ei pahemmin peitä pinnan alla olevia virheitä. Hintaa tulee paljon varmasti jos teettää sen jossain. Ilmanputsarin lämpötila nyt ei kovin korkealle nouse. Kovaa työtä se vaatii vaan. Mites ne jenkit sano;
"jos se on hidas, kromaa se" tms.
Kerran viime kesänä tuosta kromauksesta kysyinkin turkulaiselta yritykseltä joka kromaa juttuja ja kohteeksi silloin sanoin puskurit sekä listat ja hinnaksi olisi silloin tullut muutaman tuhatta markkaa sisältäen pohjatyöt...jos nyt ollenkaan muistan oikein. Mutta oli kyllä ihan hyvä palvelu että oikein soittivat ja kahteen kertaan vieläpä kun odotin sähköpostivastausta...yrityksen olen unohtanut mutta löysin sen googlettamalla.
Muffler kirjoitti:
Onnistuu se mutta ensin tulisi kiillottaa kromattava kappale niin sileäksi kuin mahdollista. Ruosteista peltiä saa hioa aikalailla ennenkuin kaikki kuopat silottuvat. Kromi ei pahemmin peitä pinnan alla olevia virheitä. Hintaa tulee paljon varmasti jos teettää sen jossain. Ilmanputsarin lämpötila nyt ei kovin korkealle nouse. Kovaa työtä se vaatii vaan. Mites ne jenkit sano;
"jos se on hidas, kromaa se" tms.
Joo, näin kertoi myös VW-piireissä muutamankymmentä vuotta vaikuttanut duunikaverini: pinnan pitää olla 'peili', jotta kromaus onnistuu kunnolla = stnan ohut kerroshan se kromi on...
Katsotaan kun huopa on puhunut, pitäis tulla siitäkin aika sileätä jälkeä
- duunin tekee hyvä tuttavani - jos se onnistuu 100%, luulisin, että kohtuuhinnoilla järjestyy muillekin...
Tuli tässä mieleen, että eikös kansi kärsi periaatteessa anodisoida jonkun väriseksi? Niinkuin tehdään paintti aseisiin myös. Ois aika rääd semmonen sähkön sininen kansi..Tai kärsiikö sen ulkopintaa työstää jtoain kuvioo, vai vääntyykö se sen jälkeen lämmössä? ..Tuli vaan mieleen pari tämmöstä villiä ideaa
Mesedesi kirjoitti:Onkohan ne uutenakaan olleet noin kiiltäviä. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että ne olisi originaalisti aikalailla mattapintaiset.
Näin itsekin luulen, mutta kun nyt tälle tielle on lähdetty niin...
Tuosta näkee hieman eroa hiotun ja hiomattoman välillä. Hiottu koppa on teräsvillapinnalla, jolle taidan sen jättääkin (ettei nyt ihan sokaistu joka kerta kun pellin aukaisee )
Jossain toisessa topicissa joku taisi muistaakseni mainita, että ei kannata lakata. Lakka kuitenkin kupruilee ja sen pois hinkkaamisessa on kovempi työ kuin "ylläpitävässä kiillotuksessa".
toni kirjoitti:Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Tuo venttiilikoppa on kuvassa 400 hiomapaprun ja teräsvillan jäljiltä. Öljyntäyttökorkki on myös kiillotettu kultaseppien käyttämällä valkoisella (= suht karkeaa jalometallihommiin) Dialuxilla.
Jossain toisessa topicissa joku taisi muistaakseni mainita, että ei kannata lakata. Lakka kuitenkin kupruilee ja sen pois hinkkaamisessa on kovempi työ kuin "ylläpitävässä kiillotuksessa".
Itsekin eilen hieman hionnan jälkeen aloin miettimään, että viitsisikö enää lakkaa laittaa pintaan ollenkaan. Nyt kun se kerran on käsitelty, niin sen "ylläpito" hoituu pelkällä teräsvillalla todella helposti. Sitäpaitsi tuollainen 'silkkikiilto'-pinta on mielestäni ihan hyvännäköinen + putsarin kopan pitäisi kiillellä sitten hieman enemmänkin
toni kirjoitti:Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Tuo venttiilikoppa on kuvassa 400 hiomapaprun ja teräsvillan jäljiltä. Öljyntäyttökorkki on myös kiillotettu kultaseppien käyttämällä valkoisella (= suht karkeaa jalometallihommiin) Dialuxilla.
Koulussa meillä käytetään sinistä dialuxia teräksen kiilloitukseen huopalaikalla ja viimeinen kiilloitus semmosella lankalaikalla.
Onnistuu ihan kotikonsten esim dremelillä tai porakoneella.
Mikä on ikävää on se että teräs hapettuu jos sitä ei suojaa, siksihän kromi onkin niin yleistä. Ja kromia ei pahemmin kiilloiteta tommosilla laikoilla ja jos pinta on ohut niin se ei ole kovin kestävä.
En suosittele lakkaamista,koska melko varmasti lämmön vaikutuksesta muuttuu kellertäväksi,silloin tällöin teräsvillalla hinkutus,tai hiomatahnalla.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Nyt on sitten molemmat puolet hinkattu. Odottelen, että saan putsarin kopan työstöstä ja paikoilleen. Sitten onkin hyvä zoomailla että mikä pinta jää lopullisesti millekin kiiltoasteelle
Vieläkun hieroisit noihin letkuihin sun muihin jotain kumin parannusainetta että nekin näyttäisivät mustilta ja kiiltäviltä niin se olis aikalailla bueno.
Muffler kirjoitti:Vieläkun hieroisit noihin letkuihin sun muihin jotain kumin parannusainetta että nekin näyttäisivät mustilta ja kiiltäviltä niin se olis aikalailla bueno.
Joo, letkut on läpikäyty lähinnä vaurioita silmälläpitäen. Onneksi suurin osa tuosta letkumerestä jää putsarin kotelon alle - sen jälkeen pitää silmäillä mikä vaatii vielä 'fiksausta' = ei pomppaa silmille rähjäisyydellään metalliosien kiiluessa
Jori K kirjoitti:Nyt on sitten molemmat puolet hinkattu. Odottelen, että saan putsarin kopan työstöstä ja paikoilleen. Sitten onkin hyvä zoomailla että mikä pinta jää lopullisesti millekin kiiltoasteelle
Mitäs kustansi tuo ilmanputsarin myllytys?.
Näyttäisi olevan valmista kauraa kromaamoon.
Onko paljon syviä naarmuja putsarissa.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?