Kiiltoa konehuoneeseen
Kiiltoa konehuoneeseen
Alkoi tuo SLC:n "harmaantunut / mustunut" konehuoneen olemus kyllästyttää ja aloitin pitkäaikaisprojektin sen puunaamiseksi. Viime vuoden puolella uusin karstalle kärynneet konepeiton äänieristykset uusiin "kiiltäväpintaisiin" eristeisiin (Etolasta - sitä ohuempaa mallia).
Tällä viikolla revin ilmanputsarin kopan (musta) ja poistin maalit Nitro Mors -maalinpoistoaineella (RTV, n. 13e) ja kuplintaa löytyi maalipinnan alta aikalailla
- seuraavaksi annetaan hiomatahnaa sisältävää huopalaikkaa "isän kädellä" ja pannaan vanha saksan pelti kiilumaan lopuksi sitten metallilakka pintaan...
tämän jälkeen vuorossa venakopan kannet...
olisiko arvon studioraadilla hyviä vinkkejä / kokemuksia tämänlaisesta työstöstä? (konetta en ajatellut irrottaa...)
Tällä viikolla revin ilmanputsarin kopan (musta) ja poistin maalit Nitro Mors -maalinpoistoaineella (RTV, n. 13e) ja kuplintaa löytyi maalipinnan alta aikalailla
- seuraavaksi annetaan hiomatahnaa sisältävää huopalaikkaa "isän kädellä" ja pannaan vanha saksan pelti kiilumaan lopuksi sitten metallilakka pintaan...
tämän jälkeen vuorossa venakopan kannet...
olisiko arvon studioraadilla hyviä vinkkejä / kokemuksia tämänlaisesta työstöstä? (konetta en ajatellut irrottaa...)
Eikös M116:ssa ole kannet alumiinin värisetkin, eikä mustat? Patapata on hyvää sen kiillotuksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
maalasin omassa vanhuksessani ihan koe mielessä, öljyfiltterin kotelon(alumiinia) BILTEMAN(luit oikein) sinkkisprayllä. Tuli paremman näköistä jälkeä kuin lasikuulapuhaltamalla, ja on niin alumiinin värinen että. Maali on ollut siinä jo 3vuotta ja vieläkin on kuin "uusi". Ei ole sen jäkeen tullut edes mieleen viedä enää alumiiniosia lasikuulapuhallukseen, kallista ja kauhea homma putsata osat siitä lasipölystä. Varsinkin noissa arimmissa osissa se oli suorastaan riesa, piti tehdä tosi tarkat suojaukset ja silti sai olla sydän syrjällän jäikö sinne jonnekin pölypaskaa. Nyt ei muuta kun kunnon pesu vaikka asetonilla(sekin on varmaan halvinta bilteemassa) ja harjalla, antaa
vähän aikaa kuivua ja sinkkispray päälle. Helppoa ja halpaa
vähän aikaa kuivua ja sinkkispray päälle. Helppoa ja halpaa
Riippuu työpaikasta! Meillä töissä ei ole sitä lasikuulan pölyä kun on olemassa MÄRKÄlasikuulakin ja pinnan karheus on aivan toista luokkaa kuin kuivalla.mertzi60 kirjoitti:Ei ole sen jäkeen tullut edes mieleen viedä enää alumiiniosia lasikuulapuhallukseen, kallista ja kauhea homma putsata osat siitä lasipölystä.
PS. Ja ei ole kallista.(suhteelinen käsitys.)
Märkälasi
Ero on siinä että lasi/vesi "mössö" pumpataan letkuun ja sitten "ammutaan" paineilmalla samalla tavalla kuin kuivakin. Ei "kuluta" materiaalia samalla tavalla kuin kuiva, tavallaan pesee pinnasta lian pois.
No tosin ei niitä vehkeitäkään ole joka firmassa, joten ei ihme että et ole kuullut.
No tosin ei niitä vehkeitäkään ole joka firmassa, joten ei ihme että et ole kuullut.
Joo, kannet on, muttei ilmanputsari. Patapataa loytyyTimo L. kirjoitti:Eikös M116:ssa ole kannet alumiinin värisetkin, eikä mustat? Patapata on hyvää sen kiillotuksessa.
- laitan kuvaa, kun saan putsarin kiinni (ja paasen taalta skandinaavi-katveesta takas Suomeen )
OT: surffaus maksaa n. euron 10 minuuttia...
Onnistuu se mutta ensin tulisi kiillottaa kromattava kappale niin sileäksi kuin mahdollista. Ruosteista peltiä saa hioa aikalailla ennenkuin kaikki kuopat silottuvat. Kromi ei pahemmin peitä pinnan alla olevia virheitä. Hintaa tulee paljon varmasti jos teettää sen jossain. Ilmanputsarin lämpötila nyt ei kovin korkealle nouse. Kovaa työtä se vaatii vaan. Mites ne jenkit sano;Mika_M kirjoitti:
Mutta miten kromaus onnistuu? mitä maksaa? kestääkö kromaus vaihtelevissa lämpötiloissa???
"jos se on hidas, kromaa se" tms.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Kerran viime kesänä tuosta kromauksesta kysyinkin turkulaiselta yritykseltä joka kromaa juttuja ja kohteeksi silloin sanoin puskurit sekä listat ja hinnaksi olisi silloin tullut muutaman tuhatta markkaa sisältäen pohjatyöt...jos nyt ollenkaan muistan oikein. Mutta oli kyllä ihan hyvä palvelu että oikein soittivat ja kahteen kertaan vieläpä kun odotin sähköpostivastausta...yrityksen olen unohtanut mutta löysin sen googlettamalla.
Joo, näin kertoi myös VW-piireissä muutamankymmentä vuotta vaikuttanut duunikaverini: pinnan pitää olla 'peili', jotta kromaus onnistuu kunnolla = stnan ohut kerroshan se kromi on...Muffler kirjoitti: Onnistuu se mutta ensin tulisi kiillottaa kromattava kappale niin sileäksi kuin mahdollista. Ruosteista peltiä saa hioa aikalailla ennenkuin kaikki kuopat silottuvat. Kromi ei pahemmin peitä pinnan alla olevia virheitä. Hintaa tulee paljon varmasti jos teettää sen jossain. Ilmanputsarin lämpötila nyt ei kovin korkealle nouse. Kovaa työtä se vaatii vaan. Mites ne jenkit sano;
"jos se on hidas, kromaa se" tms.
Katsotaan kun huopa on puhunut, pitäis tulla siitäkin aika sileätä jälkeä
- duunin tekee hyvä tuttavani - jos se onnistuu 100%, luulisin, että kohtuuhinnoilla järjestyy muillekin...
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tuli tässä mieleen, että eikös kansi kärsi periaatteessa anodisoida jonkun väriseksi? Niinkuin tehdään paintti aseisiin myös. Ois aika rääd semmonen sähkön sininen kansi..Tai kärsiikö sen ulkopintaa työstää jtoain kuvioo, vai vääntyykö se sen jälkeen lämmössä? ..Tuli vaan mieleen pari tämmöstä villiä ideaa
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Jossain toisessa topicissa joku taisi muistaakseni mainita, että ei kannata lakata. Lakka kuitenkin kupruilee ja sen pois hinkkaamisessa on kovempi työ kuin "ylläpitävässä kiillotuksessa".Mika_M kirjoitti:Hienolta näyttää, laitatko lakkaa pintaan vielä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Tuo venttiilikoppa on kuvassa 400 hiomapaprun ja teräsvillan jäljiltä. Öljyntäyttökorkki on myös kiillotettu kultaseppien käyttämällä valkoisella (= suht karkeaa jalometallihommiin) Dialuxilla.toni kirjoitti:Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Itsekin eilen hieman hionnan jälkeen aloin miettimään, että viitsisikö enää lakkaa laittaa pintaan ollenkaan. Nyt kun se kerran on käsitelty, niin sen "ylläpito" hoituu pelkällä teräsvillalla todella helposti. Sitäpaitsi tuollainen 'silkkikiilto'-pinta on mielestäni ihan hyvännäköinen + putsarin kopan pitäisi kiillellä sitten hieman enemmänkinSaul kirjoitti:Jossain toisessa topicissa joku taisi muistaakseni mainita, että ei kannata lakata. Lakka kuitenkin kupruilee ja sen pois hinkkaamisessa on kovempi työ kuin "ylläpitävässä kiillotuksessa".Mika_M kirjoitti:Hienolta näyttää, laitatko lakkaa pintaan vielä?
heh, juu enMesedesi kirjoitti:Kiillotitko sisäpuoleltakin?
Koulussa meillä käytetään sinistä dialuxia teräksen kiilloitukseen huopalaikalla ja viimeinen kiilloitus semmosella lankalaikalla.350 SLC kirjoitti:Tuo venttiilikoppa on kuvassa 400 hiomapaprun ja teräsvillan jäljiltä. Öljyntäyttökorkki on myös kiillotettu kultaseppien käyttämällä valkoisella (= suht karkeaa jalometallihommiin) Dialuxilla.toni kirjoitti:Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Onnistuu ihan kotikonsten esim dremelillä tai porakoneella.
Mikä on ikävää on se että teräs hapettuu jos sitä ei suojaa, siksihän kromi onkin niin yleistä. Ja kromia ei pahemmin kiilloiteta tommosilla laikoilla ja jos pinta on ohut niin se ei ole kovin kestävä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
En suosittele lakkaamista,koska melko varmasti lämmön vaikutuksesta muuttuu kellertäväksi,silloin tällöin teräsvillalla hinkutus,tai hiomatahnalla.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Joo, letkut on läpikäyty lähinnä vaurioita silmälläpitäen. Onneksi suurin osa tuosta letkumerestä jää putsarin kotelon alle - sen jälkeen pitää silmäillä mikä vaatii vielä 'fiksausta' = ei pomppaa silmille rähjäisyydellään metalliosien kiiluessaMuffler kirjoitti:Vieläkun hieroisit noihin letkuihin sun muihin jotain kumin parannusainetta että nekin näyttäisivät mustilta ja kiiltäviltä niin se olis aikalailla bueno.
Mitäs kustansi tuo ilmanputsarin myllytys?.Jori K kirjoitti:Nyt on sitten molemmat puolet hinkattu. Odottelen, että saan putsarin kopan työstöstä ja paikoilleen. Sitten onkin hyvä zoomailla että mikä pinta jää lopullisesti millekin kiiltoasteelle
Näyttäisi olevan valmista kauraa kromaamoon.
Onko paljon syviä naarmuja putsarissa.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
fix
venol merkkistä tahnaa hionnan jälkee olis suositeltavaa
tavallaan "kova vaha" pintaan, helpompi uusia
kumiosien fixaamiseen autovippareiden vanha konsti ...
jarrunesteellä auton renkaat ja muut kumiosat ja
silikonia päälle..
kuullaan lisää..
tavallaan "kova vaha" pintaan, helpompi uusia
kumiosien fixaamiseen autovippareiden vanha konsti ...
jarrunesteellä auton renkaat ja muut kumiosat ja
silikonia päälle..
kuullaan lisää..