Kiiltoa konehuoneeseen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kiiltoa konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Alkoi tuo SLC:n "harmaantunut / mustunut" konehuoneen olemus kyllästyttää ja aloitin pitkäaikaisprojektin sen puunaamiseksi. Viime vuoden puolella uusin karstalle kärynneet konepeiton äänieristykset uusiin "kiiltäväpintaisiin" eristeisiin (Etolasta - sitä ohuempaa mallia).

Tällä viikolla revin ilmanputsarin kopan (musta) ja poistin maalit Nitro Mors -maalinpoistoaineella (RTV, n. 13e) ja kuplintaa löytyi maalipinnan alta aikalailla :shock:
- seuraavaksi annetaan hiomatahnaa sisältävää huopalaikkaa "isän kädellä" ja pannaan vanha saksan pelti kiilumaan :wink: lopuksi sitten metallilakka pintaan...

tämän jälkeen vuorossa venakopan kannet...

olisiko arvon studioraadilla hyviä vinkkejä / kokemuksia tämänlaisesta työstöstä? (konetta en ajatellut irrottaa...)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikös M116:ssa ole kannet alumiinin värisetkin, eikä mustat? Patapata on hyvää sen kiillotuksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mertzi60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Ma 30.06.2003 11:29
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja mertzi60 »

maalasin omassa vanhuksessani ihan koe mielessä, öljyfiltterin kotelon(alumiinia) BILTEMAN(luit oikein) sinkkisprayllä. Tuli paremman näköistä jälkeä kuin lasikuulapuhaltamalla, ja on niin alumiinin värinen että. Maali on ollut siinä jo 3vuotta ja vieläkin on kuin "uusi". Ei ole sen jäkeen tullut edes mieleen viedä enää alumiiniosia lasikuulapuhallukseen, kallista ja kauhea homma putsata osat siitä lasipölystä. Varsinkin noissa arimmissa osissa se oli suorastaan riesa, piti tehdä tosi tarkat suojaukset ja silti sai olla sydän syrjällän jäikö sinne jonnekin pölypaskaa. Nyt ei muuta kun kunnon pesu vaikka asetonilla(sekin on varmaan halvinta bilteemassa) ja harjalla, antaa
vähän aikaa kuivua ja sinkkispray päälle. Helppoa ja halpaa
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

mertzi60 kirjoitti:Ei ole sen jäkeen tullut edes mieleen viedä enää alumiiniosia lasikuulapuhallukseen, kallista ja kauhea homma putsata osat siitä lasipölystä.
Riippuu työpaikasta! Meillä töissä ei ole sitä lasikuulan pölyä kun on olemassa MÄRKÄlasikuulakin ja pinnan karheus on aivan toista luokkaa kuin kuivalla.

PS. Ja ei ole kallista.(suhteelinen käsitys.)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kertoisitko vähän tarkemmin tuollaisesta Märkälasikuulapuhalluksesta.

Minä en ole kuullutkaan sellaisesta aiemmin. :oops:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Märkälasi

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ero on siinä että lasi/vesi "mössö" pumpataan letkuun ja sitten "ammutaan" paineilmalla samalla tavalla kuin kuivakin. Ei "kuluta" materiaalia samalla tavalla kuin kuiva, tavallaan pesee pinnasta lian pois.

No tosin ei niitä vehkeitäkään ole joka firmassa, joten ei ihme että et ole kuullut.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Kuva

(lainattu lowrider topicista)

Kyllä se kiiltävä mesen konehuone on komia!!! Kun on tottunut näkemään niitä (nokivasaroita) vähemmän kiiltäviä.

Mutta miten kromaus onnistuu? mitä maksaa? kestääkö kromaus vaihtelevissa lämpötiloissa???
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Timo L. kirjoitti:Eikös M116:ssa ole kannet alumiinin värisetkin, eikä mustat? Patapata on hyvää sen kiillotuksessa.
Joo, kannet on, muttei ilmanputsari. Patapataa loytyy :D
- laitan kuvaa, kun saan putsarin kiinni (ja paasen taalta skandinaavi-katveesta takas Suomeen :wink: )

OT: surffaus maksaa n. euron 10 minuuttia...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mika_M kirjoitti:
Mutta miten kromaus onnistuu? mitä maksaa? kestääkö kromaus vaihtelevissa lämpötiloissa???
Onnistuu se mutta ensin tulisi kiillottaa kromattava kappale niin sileäksi kuin mahdollista. Ruosteista peltiä saa hioa aikalailla ennenkuin kaikki kuopat silottuvat. Kromi ei pahemmin peitä pinnan alla olevia virheitä. Hintaa tulee paljon varmasti jos teettää sen jossain. Ilmanputsarin lämpötila nyt ei kovin korkealle nouse. Kovaa työtä se vaatii vaan. Mites ne jenkit sano;
"jos se on hidas, kromaa se" tms.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Kerran viime kesänä tuosta kromauksesta kysyinkin turkulaiselta yritykseltä joka kromaa juttuja ja kohteeksi silloin sanoin puskurit sekä listat ja hinnaksi olisi silloin tullut muutaman tuhatta markkaa sisältäen pohjatyöt...jos nyt ollenkaan muistan oikein. Mutta oli kyllä ihan hyvä palvelu että oikein soittivat ja kahteen kertaan vieläpä kun odotin sähköpostivastausta...yrityksen olen unohtanut mutta löysin sen googlettamalla.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Muffler kirjoitti: Onnistuu se mutta ensin tulisi kiillottaa kromattava kappale niin sileäksi kuin mahdollista. Ruosteista peltiä saa hioa aikalailla ennenkuin kaikki kuopat silottuvat. Kromi ei pahemmin peitä pinnan alla olevia virheitä. Hintaa tulee paljon varmasti jos teettää sen jossain. Ilmanputsarin lämpötila nyt ei kovin korkealle nouse. Kovaa työtä se vaatii vaan. Mites ne jenkit sano;
"jos se on hidas, kromaa se" tms.
Joo, näin kertoi myös VW-piireissä muutamankymmentä vuotta vaikuttanut duunikaverini: pinnan pitää olla 'peili', jotta kromaus onnistuu kunnolla = stnan ohut kerroshan se kromi on...

Katsotaan kun huopa on puhunut, pitäis tulla siitäkin aika sileätä jälkeä :wink:
- duunin tekee hyvä tuttavani - jos se onnistuu 100%, luulisin, että kohtuuhinnoilla järjestyy muillekin...
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Tänään siirryin venakopan kansiin 400 hiomapaperin, teräsvillan ja huopa/kiillotusvaha -setin kanssa... "Käsipelillä", sano kultaseppä.
Kuva
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onkohan ne uutenakaan olleet noin kiiltäviä. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että ne olisi originaalisti aikalailla mattapintaiset.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Tuli tässä mieleen, että eikös kansi kärsi periaatteessa anodisoida jonkun väriseksi? Niinkuin tehdään paintti aseisiin myös. Ois aika rääd semmonen sähkön sininen kansi..Tai kärsiikö sen ulkopintaa työstää jtoain kuvioo, vai vääntyykö se sen jälkeen lämmössä? ..Tuli vaan mieleen pari tämmöstä villiä ideaa :P
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Mesedesi kirjoitti:Onkohan ne uutenakaan olleet noin kiiltäviä. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että ne olisi originaalisti aikalailla mattapintaiset.
Näin itsekin luulen, mutta kun nyt tälle tielle on lähdetty niin... :wink:
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Tuosta näkee hieman eroa hiotun ja hiomattoman välillä. Hiottu koppa on teräsvillapinnalla, jolle taidan sen jättääkin (ettei nyt ihan sokaistu joka kerta kun pellin aukaisee :shock: )

Kuva
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Hienolta näyttää, laitatko lakkaa pintaan vielä?
toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.12.2003 12:36

Viesti Kirjoittaja toni »

Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mika_M kirjoitti:Hienolta näyttää, laitatko lakkaa pintaan vielä?
Jossain toisessa topicissa joku taisi muistaakseni mainita, että ei kannata lakata. Lakka kuitenkin kupruilee ja sen pois hinkkaamisessa on kovempi työ kuin "ylläpitävässä kiillotuksessa".
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kiillotitko sisäpuoleltakin? :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

toni kirjoitti:Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Tuo venttiilikoppa on kuvassa 400 hiomapaprun ja teräsvillan jäljiltä. Öljyntäyttökorkki on myös kiillotettu kultaseppien käyttämällä valkoisella (= suht karkeaa jalometallihommiin) Dialuxilla.
Saul kirjoitti:
Mika_M kirjoitti:Hienolta näyttää, laitatko lakkaa pintaan vielä?
Jossain toisessa topicissa joku taisi muistaakseni mainita, että ei kannata lakata. Lakka kuitenkin kupruilee ja sen pois hinkkaamisessa on kovempi työ kuin "ylläpitävässä kiillotuksessa".
Itsekin eilen hieman hionnan jälkeen aloin miettimään, että viitsisikö enää lakkaa laittaa pintaan ollenkaan. Nyt kun se kerran on käsitelty, niin sen "ylläpito" hoituu pelkällä teräsvillalla todella helposti. Sitäpaitsi tuollainen 'silkkikiilto'-pinta on mielestäni ihan hyvännäköinen + putsarin kopan pitäisi kiillellä sitten hieman enemmänkin :wink:
Mesedesi kirjoitti:Kiillotitko sisäpuoleltakin? :D
heh, juu en :wink:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

350 SLC kirjoitti:
toni kirjoitti:Minkä merkkistä on tuo hiomatahna mitä olet käyttänyt?
Tuo venttiilikoppa on kuvassa 400 hiomapaprun ja teräsvillan jäljiltä. Öljyntäyttökorkki on myös kiillotettu kultaseppien käyttämällä valkoisella (= suht karkeaa jalometallihommiin) Dialuxilla.
Koulussa meillä käytetään sinistä dialuxia teräksen kiilloitukseen huopalaikalla ja viimeinen kiilloitus semmosella lankalaikalla.
Onnistuu ihan kotikonsten esim dremelillä tai porakoneella.
Mikä on ikävää on se että teräs hapettuu jos sitä ei suojaa, siksihän kromi onkin niin yleistä. Ja kromia ei pahemmin kiilloiteta tommosilla laikoilla ja jos pinta on ohut niin se ei ole kovin kestävä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

En suosittele lakkaamista,koska melko varmasti lämmön vaikutuksesta muuttuu kellertäväksi,silloin tällöin teräsvillalla hinkutus,tai hiomatahnalla.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Nyt on sitten molemmat puolet hinkattu. Odottelen, että saan putsarin kopan työstöstä ja paikoilleen. Sitten onkin hyvä zoomailla että mikä pinta jää lopullisesti millekin kiiltoasteelle :wink:
Kuva
Kuva
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Jestas että tulee siistiä, pitäisköhän toi twincami laittaa vastaavaan kiiltoon. Ehkä joskus.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vieläkun hieroisit noihin letkuihin sun muihin jotain kumin parannusainetta että nekin näyttäisivät mustilta ja kiiltäviltä niin se olis aikalailla bueno.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Muffler kirjoitti:Vieläkun hieroisit noihin letkuihin sun muihin jotain kumin parannusainetta että nekin näyttäisivät mustilta ja kiiltäviltä niin se olis aikalailla bueno.
Joo, letkut on läpikäyty lähinnä vaurioita silmälläpitäen. Onneksi suurin osa tuosta letkumerestä jää putsarin kotelon alle - sen jälkeen pitää silmäillä mikä vaatii vielä 'fiksausta' = ei pomppaa silmille rähjäisyydellään metalliosien kiiluessa :shock:
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Pientä updatea: ilmanputsarin kotelo pohjatöiden ja hionnan jälkeen:
Kuva
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Jori K kirjoitti:Nyt on sitten molemmat puolet hinkattu. Odottelen, että saan putsarin kopan työstöstä ja paikoilleen. Sitten onkin hyvä zoomailla että mikä pinta jää lopullisesti millekin kiiltoasteelle :wink:
Mitäs kustansi tuo ilmanputsarin myllytys?.
Näyttäisi olevan valmista kauraa kromaamoon.
Onko paljon syviä naarmuja putsarissa.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

fix

Viesti Kirjoittaja esko »

venol merkkistä tahnaa hionnan jälkee olis suositeltavaa
tavallaan "kova vaha" pintaan, helpompi uusia

kumiosien fixaamiseen autovippareiden vanha konsti ...
jarrunesteellä auton renkaat ja muut kumiosat ja
silikonia päälle..

kuullaan lisää..
Vastaa Viestiin