Vanteet + alusta W124...
[quote="Scr"][quote="Sergey"]ei taida 235 olla normien mukainen kumi 9,5 tuuman vanteelle. ellei renkaan valmistaja sano toisin.[/quote]
Itse asiassa, olen kysellyt rengas liikkeistä ja heillä kun on OTR kirjat ( tai jotain sinnepäin :o ) Niin ovat katsoneet että 235 on kapein sallittu kumi 9,5 vanteelle.
Eli kumin puolesta menee, ja luulisin että jää kulutuspinta kaarien sisäpuolelle. Mutta kun vanne tulee hieman ulos kaaren reunasta :o Katsastusasemalle soitin ja sanoivat että vähän niin ja näin on, pitäisi nähdä ennen kuin mitään uskaltaa sanoa. Ei vaan viitsisi 235 kumia testimielessä ostaa :l Eli onko joku saanut kyseistä vannekokoa, 9,5" et35. leimattua muokkaamattomilla kaarilla :o[/quote]
Helpottais paljon jos tietäis kuinka paljon madallettu? eli paljonko etäisyys pyörän kaaresta vanteen keskiöön takana?
Itse asiassa, olen kysellyt rengas liikkeistä ja heillä kun on OTR kirjat ( tai jotain sinnepäin :o ) Niin ovat katsoneet että 235 on kapein sallittu kumi 9,5 vanteelle.
Eli kumin puolesta menee, ja luulisin että jää kulutuspinta kaarien sisäpuolelle. Mutta kun vanne tulee hieman ulos kaaren reunasta :o Katsastusasemalle soitin ja sanoivat että vähän niin ja näin on, pitäisi nähdä ennen kuin mitään uskaltaa sanoa. Ei vaan viitsisi 235 kumia testimielessä ostaa :l Eli onko joku saanut kyseistä vannekokoa, 9,5" et35. leimattua muokkaamattomilla kaarilla :o[/quote]
Helpottais paljon jos tietäis kuinka paljon madallettu? eli paljonko etäisyys pyörän kaaresta vanteen keskiöön takana?
Dtr kirjoitti:Scr kirjoitti:Itse asiassa, olen kysellyt rengas liikkeistä ja heillä kun on OTR kirjat ( tai jotain sinnepäinSergey kirjoitti:ei taida 235 olla normien mukainen kumi 9,5 tuuman vanteelle. ellei renkaan valmistaja sano toisin.) Niin ovat katsoneet että 235 on kapein sallittu kumi 9,5 vanteelle.
Eli kumin puolesta menee, ja luulisin että jää kulutuspinta kaarien sisäpuolelle. Mutta kun vanne tulee hieman ulos kaaren reunastaKatsastusasemalle soitin ja sanoivat että vähän niin ja näin on, pitäisi nähdä ennen kuin mitään uskaltaa sanoa. Ei vaan viitsisi 235 kumia testimielessä ostaa :l Eli onko joku saanut kyseistä vannekokoa, 9,5" et35. leimattua muokkaamattomilla kaarilla
Helpottais paljon jos tietäis kuinka paljon madallettu? eli paljonko etäisyys pyörän kaaresta vanteen keskiöön takana?
Vakio alusta tällä hetkellä, eli sillä menis muutoskatsastukseen.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Mutta meneekö leimalle? :lDtr kirjoitti:Joo no eiköhän luulis mahtuvan, kun mulla on 18x9 ET35 vanteet takana omassa c124:ssa 235/40R18 kumeilla ja h&r -35mm jouset kakkosen kumeilla (325mm etäisyys kaaresta vanteen keskiöön) ja hyvin mahtuu siltikin. Eihän tuo 9,5" vanne tule kuin 6mm ulommas.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
[quote="Scr"][quote="Dtr"]Joo no eiköhän luulis mahtuvan, kun mulla on 18x9 ET35 vanteet takana omassa c124:ssa 235/40R18 kumeilla ja h&r -35mm jouset kakkosen kumeilla (325mm etäisyys kaaresta vanteen keskiöön) ja hyvin mahtuu siltikin. Eihän tuo 9,5" vanne tule kuin 6mm ulommas.[/quote]
Mutta meneekö leimalle? :l[/quote]
Kyllä mulla meni muutoskatsastuksesta läpi noilla vanteilla ja renkailla k1-katsastuksessa ja miksipäs ei ois menny kun ei ottanu mihinkään kiinni, eikä tule liian ulos.
Mutta meneekö leimalle? :l[/quote]
Kyllä mulla meni muutoskatsastuksesta läpi noilla vanteilla ja renkailla k1-katsastuksessa ja miksipäs ei ois menny kun ei ottanu mihinkään kiinni, eikä tule liian ulos.
Illalla klo 23 kuvasin kelmeässä valossa aikaansaannosta... hmm... ei oikein miellytä.
Auto on liian korkea, ja eturenkaat tulee liian ulos.

Pitää ottaa valoisassa lisäkuvia kunhan saan auton tähän hollille
.
Niin vanteissahan ei ole mitään vikaa; BBS RS 236 8.5X17 ET 30.


Ei kestä lähempää tarkastelua; keskiössä on maali lohkeillut vähän ja kehissä vielä syöpymää
mutta kiilloitin kumminkin jos noilla nyt kesän ajelis. Renkaat 225/45x17.
Niin vielä on pari uudenveroisia kehiäkin jemmassa kun noista on kahdesta sorvattu
reilu milli kanttarinaarmuja pois.
Auto on liian korkea, ja eturenkaat tulee liian ulos.

Pitää ottaa valoisassa lisäkuvia kunhan saan auton tähän hollille

Niin vanteissahan ei ole mitään vikaa; BBS RS 236 8.5X17 ET 30.


Ei kestä lähempää tarkastelua; keskiössä on maali lohkeillut vähän ja kehissä vielä syöpymää
mutta kiilloitin kumminkin jos noilla nyt kesän ajelis. Renkaat 225/45x17.
Niin vielä on pari uudenveroisia kehiäkin jemmassa kun noista on kahdesta sorvattu
reilu milli kanttarinaarmuja pois.
Viimeksi muokannut karra, Ma 17.05.2010 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Tässä nyt kuvia. En siis tiedä mitä teen, laittasko myyntiin nuo... ajoltaan ihan OK -
paljon parempi kuin 8.5X18 ET35 joilla 235/40 renkaat.
On vaan vähän hassun näköinen, kävi niin kun W109 kanssa jotta pentat piti saada mut ei ne istunut autoon.
Palasin orkkikseen, ja jos tässä palaisikin R129 vanteeseen, niitä on nyt tuossa valmiina yksi sarja.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170116.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170117.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170118.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170119.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170120.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170121.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170122.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170123.jpg
paljon parempi kuin 8.5X18 ET35 joilla 235/40 renkaat.
On vaan vähän hassun näköinen, kävi niin kun W109 kanssa jotta pentat piti saada mut ei ne istunut autoon.
Palasin orkkikseen, ja jos tässä palaisikin R129 vanteeseen, niitä on nyt tuossa valmiina yksi sarja.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170116.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170117.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170118.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170119.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170120.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170121.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170122.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170123.jpg
Viimeksi muokannut karra, Ti 25.05.2010 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Juu kyllä varmaan voisi, mutta minä en sitä tee kun tuo on käyttisManu300cea24 kirjoitti:Eikö tuota autoo vois pudottaa sen 40-50mm ja kattoo sitten miten ne käy.

Ja tuli kokeiltua alumiinin kiilloitustakin, eli jotain uutta

Mut tosiaan pitää keskittyä harrasteautoihin... prkl sopisikohan nuo 6.3 alle jos laittas Ahveniston ratapäiville ihan kokeeksi heinäkuussa

Pitää varmaan kokeilla sopivuutta; Sergeyllähän on leveät 17" W108 alla mutta niissä on pienempi ET kuin näissä.
RS098 ei menny W111 alle ilman spaceria joten ei taida nuokaan mahtua

Ja saattais museostatus karista jos joutuisi muutoskatsastamaan vannekoon,
ja ilman muutosta voisi matkanteko tyssätä jos huono tuuri käy.
Voishan ne ottaa takapaksiiin ja vaihtaa ratavarikolla alle

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
takana tää pienempi ET20 ajaa asiansa mutta sinulle edessä on pakko olla ET30. Koska sun autosta ei kait rullata kaaria isommaks. niiku mulla joutu tekemään jotta mahtui eteen (n 5mm)
eli kokeile vaan! ne sopii varmasti. voin lainaa tarvittaes sulle yhet 15mm spacerit jos paat ne taakse. Sinne nääs mahtuis vaikka et0.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
tänään tuli laitettua sitten alle 235/40 18 eteen ja 265/35 18 taakse, kun niiden 245/45 18 eturenkaiden kanssa olis joutunut tekemään liikaa pellitöitä... takana pääsi ihan samalla takomisella, kuin mitä niiden 255/45 18 kumien kanssa olis joutunut tekemään, mutta etupää meni nyt ihan muokkaamatta
vanteet edessä 8" leveät ET 35 ja takana 9" leveät ET 30
pienestä sen on välillä kiinni
sentti pois leveydestä ja 5 profiilista, niin tilanne on aivan erilainen
kaarimankelointia en vielään joutunut tekemään, ihan pärjäs 5 kilon lekalla
kauniithan ne kaaret ei ole, mutta täyttävät lain kirjaimen... huomenna ptäis käydä vielä muutoskatsastamassa nuo renkaat, niin olis oikein virallisetkin...
mutta sitten se suurin uutinen/hämmästys, ajettavuus parani huomattavasti talvirenkaisiin nähden, vaikka nuo onkin jo aika matalat ja leveät kumit... ei puolla kumpaankaan suuntaan ja uria ei edes huomaa maantiellä
itse varauduin siihen, että melkoinen uratutka tuosta tulee, mutta se pitää vain kärsiä... tais se harjanvarren ja rullamitan kanssa tehty 4 pyöräsuuntaus onnistua aika hyvin talvella 

pienestä sen on välillä kiinni



mutta sitten se suurin uutinen/hämmästys, ajettavuus parani huomattavasti talvirenkaisiin nähden, vaikka nuo onkin jo aika matalat ja leveät kumit... ei puolla kumpaankaan suuntaan ja uria ei edes huomaa maantiellä


Viimeksi muokannut napa, Su 06.06.2010 01:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
nyt ehdin jo hieman tutkia ostoksiakin, eli niitä renkaita... aika pyöreä olkapää niissä näyttää olevan, eli ei ne saiskaan olla mitkään uratutkat
silti tuo oma w124 yllätti ajettavuudellaan, en olis uskonut, että nyt kun auto on yli 20 vuotta vanha ja siihen laittaa "ylileveät ja matalat" renkaat, niin se on parempi ajaa, kuin vastaavat w124 koppaiset silloin -90 luvun alussa, joilla oli ajettu 400 000 km vähemmän
jopa työmaan w211 "häviää" tuolle alustan osalta, kun siinä on 245/45 17 renkaat
se hakee ja seilaa ihan kiitettävästi, nyt siihen onkin päätetty laittaa 215 tai 225/55 17 renkaat (jotain kapeaa ja korkeaa kuitenkin, joissa kantavuus vielä riittää ja mahtuvat pyörimään), että sillä viitsii ajaa 
renkaiden hinta oli "halvinta mitä liikkeestä löytyy", eturenkaat on jotku marshall merkkiset ja takana vissiin nexen 3000 tai jotain... 400 € nuo oli yhteensä
tiedä sitten vaikuttaako tuo mun korotettu alusta kuinka paljon parantavasti siihen ajettavuuteen, reilu 15 senttiä näyttää olevan esim. takarenkaasta kaareen
edessä jää n. 5 senttiin... pitääkin käydä nappaamassa kuva, on se niin räyhäkkään näköinen...
edit: ei tuolla pimeessä enää mitään kuvia saanut otettua, mutta laitetaan nyt tämä vähiten epäonnistunut... http://jysal.pp.fi/mersu/300E/300E%2018.jpg kottikärryn pyöriltähän nuo 18" tuolla alla näyttää, kun niille piti tuollaiset nahkat vetää päälle
ne 45 profiilin kumit oli paljon muhkeamman näköiset, mutta ne olis tosiaan vaatineet liikaa muutoksia etupäähän, että olis tunnissa homman hoidellut... nyt siis vain tarkoitus saada nuo renkaat leimattua, että saa rauhassa keskittyä tekniikan päivittämiseen, takakaaret teen uudet, kun on paremmin aikaa, vaikka hyvin nuo 15 minuutissa muotoillut "500E tyyppiset" levitykset tuohon koriin muuten istuu, taidan pitäytyä tuossa tyylissä, mutta fisummin toteutettuna vain
madaltamaan en ala, sitten en pääsisi kulkemaan tuolla töissä, nytkin on ihan kintaalla, että pääsee kulkemaan...

silti tuo oma w124 yllätti ajettavuudellaan, en olis uskonut, että nyt kun auto on yli 20 vuotta vanha ja siihen laittaa "ylileveät ja matalat" renkaat, niin se on parempi ajaa, kuin vastaavat w124 koppaiset silloin -90 luvun alussa, joilla oli ajettu 400 000 km vähemmän

jopa työmaan w211 "häviää" tuolle alustan osalta, kun siinä on 245/45 17 renkaat


renkaiden hinta oli "halvinta mitä liikkeestä löytyy", eturenkaat on jotku marshall merkkiset ja takana vissiin nexen 3000 tai jotain... 400 € nuo oli yhteensä

tiedä sitten vaikuttaako tuo mun korotettu alusta kuinka paljon parantavasti siihen ajettavuuteen, reilu 15 senttiä näyttää olevan esim. takarenkaasta kaareen

edit: ei tuolla pimeessä enää mitään kuvia saanut otettua, mutta laitetaan nyt tämä vähiten epäonnistunut... http://jysal.pp.fi/mersu/300E/300E%2018.jpg kottikärryn pyöriltähän nuo 18" tuolla alla näyttää, kun niille piti tuollaiset nahkat vetää päälle


madaltamaan en ala, sitten en pääsisi kulkemaan tuolla töissä, nytkin on ihan kintaalla, että pääsee kulkemaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- masterrontti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 136
- Liittynyt: La 04.07.2009 13:53
- Paikkakunta: Tampere
Mites satalankkuun mahtuis 18" ET34 ja nakkeina 245/40 ?
Näyttäis ainaki coupeen mahtuvan kohtuu "hyvin". Mitenhän sitten ko auto kuitenki lasketaan aika matalaksi, niin kuinkahan käy
Näyttäis ainaki coupeen mahtuvan kohtuu "hyvin". Mitenhän sitten ko auto kuitenki lasketaan aika matalaksi, niin kuinkahan käy

xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
No sitä meikäki sille on sanonu, mutta tivaa ja näytti kuvaa ettei se nyt niin paha ole edessäkään.. jokatapauksessa ajattelin ostaa sinne kapeammat kumitepk kirjoitti:ainaki edessä varma fail

xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
miten niinepk kirjoitti:ainaki edessä varma fail



mulla oli hetken ne 245/45 edessä, mutta niiden ongelma oli muualla, kuin leveydessä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jep, jos matala, ni sitte vaikka 215/45. mulla on 225/45/17 ja se mahtuu jos sattuu olemaan pyöreäolkainen rengasmalli. Nykyiset kesärenkaat ei sitä ole ja raapiiAM kirjoitti:Matalaan on ihan turha yrittää 245/40/18 rengasta, 225/40 jo hieman liian iso.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- masterrontti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 136
- Liittynyt: La 04.07.2009 13:53
- Paikkakunta: Tampere
Tässä nyt kesä 2010 look: R129 vanteet. Gummeina on muuten Good Year Vector 215/55R16 M+S V-luokan renkaat, pintaa 6 mm, paistettu syksyllä 06. On muuten perkaleen hyvät ajossa; hiljaiset ja suuntavakaat. Kuviokin on kuin pohjolan kesärenkaissa
.





1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: To 10.09.2009 13:01
- Paikkakunta: Lahti
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: To 10.09.2009 13:01
- Paikkakunta: Lahti
nonni.. siinäpä se syy.. mersu näyttää hurjalta ilmaan nostettuna jopa vakiovanteilla.
ei pitäs työtä jättää ikinä kesken... mul pistää viel 6mm enemmä ulos eikä raavi
takana tarkalleen 15mm kaaresta ulkona ja edessä 21mm... eli pitää laittaa taakse viel 10mm spacer välii että saa sopivasti ulos...


ei pitäs työtä jättää ikinä kesken... mul pistää viel 6mm enemmä ulos eikä raavi
takana tarkalleen 15mm kaaresta ulkona ja edessä 21mm... eli pitää laittaa taakse viel 10mm spacer välii että saa sopivasti ulos...


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021