W220 320 CDI -00 aut.ilmastoinnista kuumaa
W220 320 CDI -00 aut.ilmastoinnista kuumaa
Oireilee seuraavasti: Apukuskin puolelle, ilmastoinnin päällä ollessa työntää kuumaa ilmaa, oli apukuskin näytöllä mitkä asteet tahansa, paitsi LO.
LO asennolle laittaessa viilenee kyllä, mutta siitä astekin ylöspäin, niin kuumaa tulee. Joskus saa kikkailtua "välilämmöt" paikalleen nostamalla hitaasti lämpöjä ylös näytöltä ja laskemalla hitaasti alas, eli ei tottele lämmönsäädin.
Mikähän mahtaa ässää vaivata? Hakua selailin pari tuntia, mutta täydellistä osumaa ei löytynyt tästä mallista ainakaan.
LO asennolle laittaessa viilenee kyllä, mutta siitä astekin ylöspäin, niin kuumaa tulee. Joskus saa kikkailtua "välilämmöt" paikalleen nostamalla hitaasti lämpöjä ylös näytöltä ja laskemalla hitaasti alas, eli ei tottele lämmönsäädin.
Mikähän mahtaa ässää vaivata? Hakua selailin pari tuntia, mutta täydellistä osumaa ei löytynyt tästä mallista ainakaan.
Viimeksi muokannut mikaks, Ke 19.05.2010 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eiköhän vika oo siinä lämppärin magneettiventtiilissä, mikä on pelkääjän puolella konetilan reunassa / nurkassa lähellä peiliä / tuulilasia. Närhenmuniksiko niitä ny sanotaan, mutta koputtelu niihin voi auttaa, kun todennäköisesti toinen kaksoisventtiilin venttiileistä on jumissa. Nehän säätää sitä kuuman veden pääsyä kabiinin kennolle vasemmalle ja oikeelle puolelle. Eli jos vaan toiselta puolelta tulee pirun kuumaa ja toiselta sitten kylmää, niin vikahan on selvä.
Toisaalta jos tohon vaikuttaa ilmastoinnin päälläolo, niin voihan siinä pässinkiveksille menevässä töpselissäkin olla jotain vikaa, hapettumaa tms... Putsaa liitos ja tempase samalla vaikka vähän vasaralla tai lenkkiavaimella (ihan sillai järjen kans) kumpaanki venttiiliin. Itellä oli viime kesänä Väykyssä ongelmana, että pari kertaa rupes kesken kesän viilentelyn lykkäämään oikeen puolen suuttimista tulikuumaa. Sain sitten eräästä hyvästä Ylivieskalaisesta korjaamosta vinkkiä, että niitä voi vähän koputella. Eipä oo sen jälkeen vaivannu koskaan. Seuraava keino olis ollut putsata tai uusia tuo magneettiventtiiliyhdistelmä.
Toisaalta jos tohon vaikuttaa ilmastoinnin päälläolo, niin voihan siinä pässinkiveksille menevässä töpselissäkin olla jotain vikaa, hapettumaa tms... Putsaa liitos ja tempase samalla vaikka vähän vasaralla tai lenkkiavaimella (ihan sillai järjen kans) kumpaanki venttiiliin. Itellä oli viime kesänä Väykyssä ongelmana, että pari kertaa rupes kesken kesän viilentelyn lykkäämään oikeen puolen suuttimista tulikuumaa. Sain sitten eräästä hyvästä Ylivieskalaisesta korjaamosta vinkkiä, että niitä voi vähän koputella. Eipä oo sen jälkeen vaivannu koskaan. Seuraava keino olis ollut putsata tai uusia tuo magneettiventtiiliyhdistelmä.
Tässä olisi syytä tarkentaa tuleeko toiselta puolelta kuumaa vai puuttuuko vain kylmän tulo. Eli lämmittäkö auto toiselle puolelle tulevaa ilmaa ulkoilman tasosta vai pysyykö se samana ja vain toisen puolen ilmaa jäähdytetään. Venttiilit varmaan auki jos ilmaa lämmitetään. Jos jäähdytys toimii vain toispuoleisesti niin se johtuu usein liian vähäisestä kylmäaineen määrästä.masaf1 kirjoitti:Tällöin ei puhalla kylmää mihinkään. Tässä tapauksessahan kuumaa tuli vaan apukuskin puolelle.temep kirjoitti:ainetta löytyy ilmastoinnista? saattaa menettää jopa vuodessa aineet. stefahan se sielläkin on.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ja helpointa on selvittää asia näin:masaf1 kirjoitti:Tällöin ei puhalla kylmää mihinkään. Tässä tapauksessahan kuumaa tuli vaan apukuskin puolelle.temep kirjoitti:ainetta löytyy ilmastoinnista? saattaa menettää jopa vuodessa aineet. stefahan se sielläkin on.
kun tulee apparin puolelle sitä kuumaa....konepelti auki ja napauttaa ruuvarin runkkupäällä sinne kivesten kylkeen ja samalla pitää kättä siinä laitimmaisen suuttimen edessä...siis vasen käsi suuttimelle ja oikealla kopauttaa

näin itsellä....oli ilmainen testi....ja helppo todeta ongelman ydin.
Opel, "weird lieben autos"....
No huh huh
Onko vitossa (-01) näitä kiveksiä? Vai olisko mulla vaan freonituksen puutetta kun välillä tulee TOSI kylmää ja välillä taas kuumaa vaikka olisi säädetty lämmöt ihan minimiin?! Auto on siis 112cdi(01) joka tuskin on käynyt kertaakaan ilmastointi huollossa
Juu ja sama vika se tuntui olevan myös tuossa CE:ssä eli nytkö sitten niitä KIVEKSIÄ etsimään vai freonia pesään??


SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Eiköhän noi kivekset oo kaikissa moderneissa ja vähemmänkin moderneissa Mersuissa, kunhan vaan on lämmönsäätö erikseen kabiinin eri puolille (ollut varmaan todella pitkään). Ja niillähän ei itse asiassa oo mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa, paitsi että epäkunnossa pilaavat helposti sen toiminnan. Mutta siis noin muuten ihan eri järjestelmää eli ilmastointihuolto ei auta mitenkään siinä tapauksessa koska noi säätää sitä kuinka suuri on kuuman veden/glykolin virtaama sisätilojen lämppärikennon osille. Siinä kuumassa vedessä on kuitenkin energiaa paljon enemmän kuin jäähdytyspiirissä, eli vaikka jäähdytys pelais täydellisesti niin noiden venttiilien vittuillessa se jäähdytyskin voi tuntua lehmän lämpimältä hönkäykseltä. Ominaispiirrehän tuolle ropleemalle tuntui olevan se, että ihan yhtäkkiä säädöstä riippumatta toiselta puolelta pukkaa tulikuumaa ilmaa, oli sitten kesä tai talvi (talvella ei välttämättä huomaa).
Senhän voi myös kesällä kokeilla kädellä, että päästääkö se venttiili kuumaa vettä läpi vai ei. Kyllä sen virtauksen tuntee kun jos päästää niin letku sen venttiilin jälkeen on selkeesti kuumempi ku vrt. jos ei virtaa...
Senhän voi myös kesällä kokeilla kädellä, että päästääkö se venttiili kuumaa vettä läpi vai ei. Kyllä sen virtauksen tuntee kun jos päästää niin letku sen venttiilin jälkeen on selkeesti kuumempi ku vrt. jos ei virtaa...
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
masaf1 kirjoitti:Eiköhän noi kivekset oo kaikissa moderneissa ja vähemmänkin moderneissa Mersuissa, kunhan vaan on lämmönsäätö erikseen kabiinin eri puolille (ollut varmaan todella pitkään). Ja niillähän ei itse asiassa oo mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa, paitsi että epäkunnossa pilaavat helposti sen toiminnan. Mutta siis noin muuten ihan eri järjestelmää eli ilmastointihuolto ei auta mitenkään siinä tapauksessa koska noi säätää sitä kuinka suuri on kuuman veden/glykolin virtaama sisätilojen lämppärikennon osille. Siinä kuumassa vedessä on kuitenkin energiaa paljon enemmän kuin jäähdytyspiirissä, eli vaikka jäähdytys pelais täydellisesti niin noiden venttiilien vittuillessa se jäähdytyskin voi tuntua lehmän lämpimältä hönkäykseltä. Ominaispiirrehän tuolle ropleemalle tuntui olevan se, että ihan yhtäkkiä säädöstä riippumatta toiselta puolelta pukkaa tulikuumaa ilmaa, oli sitten kesä tai talvi (talvella ei välttämättä huomaa).
Senhän voi myös kesällä kokeilla kädellä, että päästääkö se venttiili kuumaa vettä läpi vai ei. Kyllä sen virtauksen tuntee kun jos päästää niin letku sen venttiilin jälkeen on selkeesti kuumempi ku vrt. jos ei virtaa...
ihan heti ei voi niellä kohtaa "eri järjestelmät"....eiköhän noi yhdessä sekoita sen oikean lämpöisen sisäänpuhalluslämpötilan suhdetta muuttamalla?...näin olettaisin tälleen muutaman vuoden miettineenä...
Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Mulla ässässä (W140) saman tyyppistä vikaa, luulin aluksi ettei ilmastointi toimi ollenkaan, kun lämmöt säädetty kylmimmilleen, niin tuli vain haaleaa.
Epäilinkin ettei lämmön kierto sulkeudu lämmityslaitteen kennossa kunnolla. Koputtelin venttileitä (närhen munia) pikkuvasaralla, nyt on ilmastointi toiminut hienosti.
Epäilinkin ettei lämmön kierto sulkeudu lämmityslaitteen kennossa kunnolla. Koputtelin venttileitä (närhen munia) pikkuvasaralla, nyt on ilmastointi toiminut hienosti.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Onkohan ne "kivekset" tuossa CE:ssä akun edessä ja lukeeko niissä BOCH ? Uusi juttu mulle niin kyselen tässä sivusta tyhymyyksiä 

SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Onko tällaiset "kivekset" myös -99 cdi E:ssä, jossa on kait jonkinlainen manuaalinen ilmastointi. On nimittäin ihan sama juttu, että välillä apukuskin puoli puhaltaa kuumaa. Mikäli sellaiset on, niin mistähän ne mahtaisi sellainen pikkuisen tumpelompikin löytää 
Entäs sellainen, että kun ilmastointi on päällä, se puhaltaa tosi kylmää, eikä siihen vaikuta mikään säätö, vaikka kuinka kääntäisi vipuja punaiselle.

Entäs sellainen, että kun ilmastointi on päällä, se puhaltaa tosi kylmää, eikä siihen vaikuta mikään säätö, vaikka kuinka kääntäisi vipuja punaiselle.
eikös tuossa 210 korissa ole ollu niissä lämmönsäätö paneeleissa enemmälti sitä vikaa.omakohtaista kokemusta ei kyllä ole kun ovat sattuneet siinä korissa pelaamaan mutta tiedän pari kenellä on ollu 210 korissa niissä rullissa se vika.kaverin autosta kun lainaa ja koklaa niin ei tuu ostettua turhaan uutta jollei ookkaan siinä vika.helppo kuitenki vaihtaa se paneeli...
mikaks kirjoitti:Yritettiin tonkia pässinkivekset esiin tuosta ässästä. Jotain löydettiinkin, eli sijaitsevat ilmeisesti ko. mallissa siinä tuulilasin alapuolella olevassa kourussa melko keskellä? Joutuu repimään pyyhkijän varret näemmä irti, jotta saa sen suojamuovin pois tieltä.
Onkohan tuon muovisuojan irrottamisessa jotakin niksiä? Vaikka nähdäkseni kaikki suojuksen kiinnitysruuvit on irti, tuntuu suojus olevan aika tiukasti kiinni tuulilasin alareunassa?