W220 320 CDI -00 aut.ilmastoinnista kuumaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

W220 320 CDI -00 aut.ilmastoinnista kuumaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Oireilee seuraavasti: Apukuskin puolelle, ilmastoinnin päällä ollessa työntää kuumaa ilmaa, oli apukuskin näytöllä mitkä asteet tahansa, paitsi LO.

LO asennolle laittaessa viilenee kyllä, mutta siitä astekin ylöspäin, niin kuumaa tulee. Joskus saa kikkailtua "välilämmöt" paikalleen nostamalla hitaasti lämpöjä ylös näytöltä ja laskemalla hitaasti alas, eli ei tottele lämmönsäädin.

Mikähän mahtaa ässää vaivata? Hakua selailin pari tuntia, mutta täydellistä osumaa ei löytynyt tästä mallista ainakaan.
Viimeksi muokannut mikaks, Ke 19.05.2010 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

saatiinkohan tähän koskaan selvyyttä kun omassa samoja oireita???,400cdi-01
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Vikaa ei ole vielä paikallistettu, mutta ei sitä ole etsittykään. Nyt kuumilla keleillä olisi mukava saada pelaamaan kunnolla. Käsitin, että näissäkin olisi tuo expansion venttiili, joka saattaa aiheuttaa moisen oikuttelun?, varma en tietysti ole.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eiköhän vika oo siinä lämppärin magneettiventtiilissä, mikä on pelkääjän puolella konetilan reunassa / nurkassa lähellä peiliä / tuulilasia. Närhenmuniksiko niitä ny sanotaan, mutta koputtelu niihin voi auttaa, kun todennäköisesti toinen kaksoisventtiilin venttiileistä on jumissa. Nehän säätää sitä kuuman veden pääsyä kabiinin kennolle vasemmalle ja oikeelle puolelle. Eli jos vaan toiselta puolelta tulee pirun kuumaa ja toiselta sitten kylmää, niin vikahan on selvä.

Toisaalta jos tohon vaikuttaa ilmastoinnin päälläolo, niin voihan siinä pässinkiveksille menevässä töpselissäkin olla jotain vikaa, hapettumaa tms... Putsaa liitos ja tempase samalla vaikka vähän vasaralla tai lenkkiavaimella (ihan sillai järjen kans) kumpaanki venttiiliin. Itellä oli viime kesänä Väykyssä ongelmana, että pari kertaa rupes kesken kesän viilentelyn lykkäämään oikeen puolen suuttimista tulikuumaa. Sain sitten eräästä hyvästä Ylivieskalaisesta korjaamosta vinkkiä, että niitä voi vähän koputella. Eipä oo sen jälkeen vaivannu koskaan. Seuraava keino olis ollut putsata tai uusia tuo magneettiventtiiliyhdistelmä.
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

mä sain omani kuntoon!pikku juttu ku vaan viittii vähän perehtyä.mun venttiileissä oli vaan paskaa niin se sulki ja aukasi itteensä niinku mikäkin... lisää löydät aiheesta käyttämällä hakua....w220 pässinmunat...
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Niin, kaikkia juttuja yrittänyt täältä asian tiimoilta tonkia ja olen löytänytkin, mutta ko. malliin vähän köyhästi. Melko newbie näiden marsujen kanssa, niin hieman saatte antaa anteeksi. "Pässinmunat" Olisinko ikinä arvannut, että juuri tuo hakusana on se oikea :D:D
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tahi sitten "närhenmunat". :D
S204
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

pässinmunista meilläpäin puhutaan... :D kantsii lukee ne jutut sieltä niin selkee melkolailla.helppo homma tehdä ite ja mun ainaki pelittää taas täydellisesti!ja säästyy puhdasta rahaa! :D
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

ainetta löytyy ilmastoinnista? saattaa menettää jopa vuodessa aineet. stefahan se sielläkin on.
Mercedes-Benz A45 AMG -14
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

temep kirjoitti:ainetta löytyy ilmastoinnista? saattaa menettää jopa vuodessa aineet. stefahan se sielläkin on.
Tällöin ei puhalla kylmää mihinkään. Tässä tapauksessahan kuumaa tuli vaan apukuskin puolelle.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13726
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

masaf1 kirjoitti:
temep kirjoitti:ainetta löytyy ilmastoinnista? saattaa menettää jopa vuodessa aineet. stefahan se sielläkin on.
Tällöin ei puhalla kylmää mihinkään. Tässä tapauksessahan kuumaa tuli vaan apukuskin puolelle.
Tässä olisi syytä tarkentaa tuleeko toiselta puolelta kuumaa vai puuttuuko vain kylmän tulo. Eli lämmittäkö auto toiselle puolelle tulevaa ilmaa ulkoilman tasosta vai pysyykö se samana ja vain toisen puolen ilmaa jäähdytetään. Venttiilit varmaan auki jos ilmaa lämmitetään. Jos jäähdytys toimii vain toispuoleisesti niin se johtuu usein liian vähäisestä kylmäaineen määrästä.
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Tässä olisi syytä tarkentaa tuleeko toiselta puolelta kuumaa vai puuttuuko vain kylmän tulo
Kyllä sieltä apukuskin puolelta ihan lämppärikuumaa tulee kylmän tilalle, kun temppuilu alkaa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

masaf1 kirjoitti:
temep kirjoitti:ainetta löytyy ilmastoinnista? saattaa menettää jopa vuodessa aineet. stefahan se sielläkin on.
Tällöin ei puhalla kylmää mihinkään. Tässä tapauksessahan kuumaa tuli vaan apukuskin puolelle.
ja helpointa on selvittää asia näin:

kun tulee apparin puolelle sitä kuumaa....konepelti auki ja napauttaa ruuvarin runkkupäällä sinne kivesten kylkeen ja samalla pitää kättä siinä laitimmaisen suuttimen edessä...siis vasen käsi suuttimelle ja oikealla kopauttaa :wink: ....hetken päästä tulee kylmää täydellä...

näin itsellä....oli ilmainen testi....ja helppo todeta ongelman ydin.
Opel, "weird lieben autos"....
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

No huh huh ;) Onko vitossa (-01) näitä kiveksiä? Vai olisko mulla vaan freonituksen puutetta kun välillä tulee TOSI kylmää ja välillä taas kuumaa vaikka olisi säädetty lämmöt ihan minimiin?! Auto on siis 112cdi(01) joka tuskin on käynyt kertaakaan ilmastointi huollossa :roll: Juu ja sama vika se tuntui olevan myös tuossa CE:ssä eli nytkö sitten niitä KIVEKSIÄ etsimään vai freonia pesään??
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eiköhän noi kivekset oo kaikissa moderneissa ja vähemmänkin moderneissa Mersuissa, kunhan vaan on lämmönsäätö erikseen kabiinin eri puolille (ollut varmaan todella pitkään). Ja niillähän ei itse asiassa oo mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa, paitsi että epäkunnossa pilaavat helposti sen toiminnan. Mutta siis noin muuten ihan eri järjestelmää eli ilmastointihuolto ei auta mitenkään siinä tapauksessa koska noi säätää sitä kuinka suuri on kuuman veden/glykolin virtaama sisätilojen lämppärikennon osille. Siinä kuumassa vedessä on kuitenkin energiaa paljon enemmän kuin jäähdytyspiirissä, eli vaikka jäähdytys pelais täydellisesti niin noiden venttiilien vittuillessa se jäähdytyskin voi tuntua lehmän lämpimältä hönkäykseltä. Ominaispiirrehän tuolle ropleemalle tuntui olevan se, että ihan yhtäkkiä säädöstä riippumatta toiselta puolelta pukkaa tulikuumaa ilmaa, oli sitten kesä tai talvi (talvella ei välttämättä huomaa).

Senhän voi myös kesällä kokeilla kädellä, että päästääkö se venttiili kuumaa vettä läpi vai ei. Kyllä sen virtauksen tuntee kun jos päästää niin letku sen venttiilin jälkeen on selkeesti kuumempi ku vrt. jos ei virtaa...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

masaf1 kirjoitti:Eiköhän noi kivekset oo kaikissa moderneissa ja vähemmänkin moderneissa Mersuissa, kunhan vaan on lämmönsäätö erikseen kabiinin eri puolille (ollut varmaan todella pitkään). Ja niillähän ei itse asiassa oo mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa, paitsi että epäkunnossa pilaavat helposti sen toiminnan. Mutta siis noin muuten ihan eri järjestelmää eli ilmastointihuolto ei auta mitenkään siinä tapauksessa koska noi säätää sitä kuinka suuri on kuuman veden/glykolin virtaama sisätilojen lämppärikennon osille. Siinä kuumassa vedessä on kuitenkin energiaa paljon enemmän kuin jäähdytyspiirissä, eli vaikka jäähdytys pelais täydellisesti niin noiden venttiilien vittuillessa se jäähdytyskin voi tuntua lehmän lämpimältä hönkäykseltä. Ominaispiirrehän tuolle ropleemalle tuntui olevan se, että ihan yhtäkkiä säädöstä riippumatta toiselta puolelta pukkaa tulikuumaa ilmaa, oli sitten kesä tai talvi (talvella ei välttämättä huomaa).



Senhän voi myös kesällä kokeilla kädellä, että päästääkö se venttiili kuumaa vettä läpi vai ei. Kyllä sen virtauksen tuntee kun jos päästää niin letku sen venttiilin jälkeen on selkeesti kuumempi ku vrt. jos ei virtaa...


ihan heti ei voi niellä kohtaa "eri järjestelmät"....eiköhän noi yhdessä sekoita sen oikean lämpöisen sisäänpuhalluslämpötilan suhdetta muuttamalla?...näin olettaisin tälleen muutaman vuoden miettineenä...
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

No siis mutta kumpikin on erillinen suljettu piirinsä ja toisessa kiertää vesiglykoli ja toisessa kylmäaine.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

masaf1 kirjoitti:No siis mutta kumpikin on erillinen suljettu piirinsä ja toisessa kiertää vesiglykoli ja toisessa kylmäaine.

niin silleen joo....mutta yhteispelillä ne sen oikean lämmön saa aikaiseksi....ja samalla panelilla niitä ohjaillaan automatiikan takaa....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Yritettiin tonkia pässinkivekset esiin tuosta ässästä. Jotain löydettiinkin, eli sijaitsevat ilmeisesti ko. mallissa siinä tuulilasin alapuolella olevassa kourussa melko keskellä? Joutuu repimään pyyhkijän varret näemmä irti, jotta saa sen suojamuovin pois tieltä.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Mulla ässässä (W140) saman tyyppistä vikaa, luulin aluksi ettei ilmastointi toimi ollenkaan, kun lämmöt säädetty kylmimmilleen, niin tuli vain haaleaa.
Epäilinkin ettei lämmön kierto sulkeudu lämmityslaitteen kennossa kunnolla. Koputtelin venttileitä (närhen munia) pikkuvasaralla, nyt on ilmastointi toiminut hienosti.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Onkohan ne "kivekset" tuossa CE:ssä akun edessä ja lukeeko niissä BOCH ? Uusi juttu mulle niin kyselen tässä sivusta tyhymyyksiä :roll:
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Kiveksiä on nyt kolisteltu ja pikaisen testilenkin perusteella tuntui auttavan, eli toimii. Mitäs jos nämä alkaa kenkkuilemaan jatkossa, niin vissiin vaihto, vai voiko mitenkään entrata avaamalla, herkistelemällä?
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

niinku aikasemin jo kirjottelin niin ne saa purettua ja tyhjättyä kaikesta ylimääräsestä.omat on toimineet putsaamisen jälkeen ongelmitta.purku ohjekin löytyy täältä kun viitsii vaan käyttää hakua...ei kannata tuhlata rahaa uusiin...
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Asia vilpitön. En ollut tarkkana :oops: . Anyway. Korjaamolla nämä hommat tosiaan maksaa vasemman käden ja mummon säästöt.
heliK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 28.01.2010 19:32

Viesti Kirjoittaja heliK »

Onko tällaiset "kivekset" myös -99 cdi E:ssä, jossa on kait jonkinlainen manuaalinen ilmastointi. On nimittäin ihan sama juttu, että välillä apukuskin puoli puhaltaa kuumaa. Mikäli sellaiset on, niin mistähän ne mahtaisi sellainen pikkuisen tumpelompikin löytää :)

Entäs sellainen, että kun ilmastointi on päällä, se puhaltaa tosi kylmää, eikä siihen vaikuta mikään säätö, vaikka kuinka kääntäisi vipuja punaiselle.
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

eikös tuossa 210 korissa ole ollu niissä lämmönsäätö paneeleissa enemmälti sitä vikaa.omakohtaista kokemusta ei kyllä ole kun ovat sattuneet siinä korissa pelaamaan mutta tiedän pari kenellä on ollu 210 korissa niissä rullissa se vika.kaverin autosta kun lainaa ja koklaa niin ei tuu ostettua turhaan uutta jollei ookkaan siinä vika.helppo kuitenki vaihtaa se paneeli...
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

mikaks kirjoitti:Yritettiin tonkia pässinkivekset esiin tuosta ässästä. Jotain löydettiinkin, eli sijaitsevat ilmeisesti ko. mallissa siinä tuulilasin alapuolella olevassa kourussa melko keskellä? Joutuu repimään pyyhkijän varret näemmä irti, jotta saa sen suojamuovin pois tieltä.


Onkohan tuon muovisuojan irrottamisessa jotakin niksiä? Vaikka nähdäkseni kaikki suojuksen kiinnitysruuvit on irti, tuntuu suojus olevan aika tiukasti kiinni tuulilasin alareunassa?
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

siinä on sellanen ura joka painetaan sinne autossa olevaan vastapeluriin.eli meisselillä hiukan avitat sieltä tuulilasin alareunasta niin alkaa lähtemään...
Avatar
mikaks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 27.09.2006 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mikaks »

Muutamia päiviä testiajoa takana ja temppuilu alkoi uudestaan. Vaikutusta kuitenkin kiveksien kolistelulla oli. Täytyy vissiin ottaa kivekset pöydälle kokonaan puhdistukseen ja samalla huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä. Kait kymmenessä vuodessa on jo jonkun verran p*skaa kertynyt järjestelmään.
c220cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja c220cdi »

minulla oli sama ongelma kunnes kävin täytättämässä ilmastoinnin. siihen loppu se ongelma!
Vastaa Viestiin