Ravistus ratissa joskus ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Ravistus ratissa joskus ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No niin ruvetaas arpomaan.
Vaihdoin 124E:hen jarrulevyt ja palat eteen ja taakse.
Kun lähdin koeajolle alkoi 100kmh vauhdissa yhtäkkiä ratti ravistaa pirusti. Takaisin talliin tarkistamaan että satulat ja levyt tuli kiinni. Renkaat takaisin ja kokeilemaan, ja edelleen ravisti.
Takaisin kokeilemaan väljiä, ja kuskin puolella tuntuu väljää jossain kun rengasta heiluttaa sivusuunnassa. Matkustajan puolella tuntuu vähän väljää kun rengasta heiluttaa pystysuunnassa. Kuskin puolella väljää on enemmän, muttei paljoa.
Kun lähdin kokeilemaan uudelleen, ei enää ravistanut ?
Moottoritiellä 100kmh vauhdissa loivassa käänteessä ratissa tuntuu pieni ravistus, mutta suoraan ajettaessa ei ravista. Vika siis katosi ! Mikähän mahtoi aiheuttaa... ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
warrior70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 13.02.2010 19:09
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja warrior70 »

Veikkaisin pyöränlaakeria? Ootko ottanu rasvakupin pois ja kattonu mitä sinne kuuluu?
Jos sieltä löytyy semmosta mustaa möhnää mikä ennen on ollu rasvaa, niin luultavasti siellä on väljääkin.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Poistitko ruosteet jarrulevyn ja navan välistä?
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Hmm...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kummatkin laakerit pyörivät äänettömästi, eikä väljää tunnu laakereissa. Putsaus teräsharjalla tehty perusteellisesti ennen kasausta. Siis joskus ravistaa, joskus ei.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Viilasitko jarrupalan liut puhtaiksi, vaikuttaisi siltä, että pala jumittaisi lievästi.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

No niin.

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kyllä viilasin, ja putsasin myös jarrusatulan vastapuolet. Kasasin vielä kuparitahnalla. Mutta tänään on tutkittu, ja vika ilmeisesti löytyi.
Apusimpukka on löysä, ja korjaus-sarja ostettu. Kuskin ulommassa raidetangon päässä löysää, ei tosin paljoa. Apusimpukan väljyys tuntuu erityisesti matkustajan puolella, jota lähellä apusimpukka sijaitseekin. Alkuviikosta selviää oliko vika siinä !
Ei päivää ilman ongelmia :)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Ravistus ratissa joskus ?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jupasierra kirjoitti:No niin ruvetaas arpomaan.
Vaihdoin 124E:hen jarrulevyt ja palat eteen ja taakse.
Kun lähdin koeajolle alkoi 100kmh vauhdissa yhtäkkiä ratti ravistaa pirusti. Takaisin talliin tarkistamaan että satulat ja levyt tuli kiinni. Renkaat takaisin ja kokeilemaan, ja edelleen ravisti.
Takaisin kokeilemaan väljiä, ja kuskin puolella tuntuu väljää jossain kun rengasta heiluttaa sivusuunnassa. Matkustajan puolella tuntuu vähän väljää kun rengasta heiluttaa pystysuunnassa. Kuskin puolella väljää on enemmän, muttei paljoa.
Kun lähdin kokeilemaan uudelleen, ei enää ravistanut ?
Moottoritiellä 100kmh vauhdissa loivassa käänteessä ratissa tuntuu pieni ravistus, mutta suoraan ajettaessa ei ravista. Vika siis katosi ! Mikähän mahtoi aiheuttaa... ?!
Mulla oli aikoinaan 4-maticissa sama homma ja ohjausen iskunvaimennin oli entinen,en tiedä onko normaalissa 124 sellainen.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kyllä siellä se iskunvaimennin on. Mistä sen tietää olevan viallinen ? Jos ottaa irti niin samalla pitää vaihtaa uusi tilalle, on siinä töitä kummiskin tarpeeksi.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jupasierra kirjoitti:Mistä sen tietää olevan viallinen ?
Ihan niinkuin muistakin iskareista, jos se on melto eikä pane yhtään hanttiin kun koitat liikutella, niin eikun vaihtoon vaan. Menee siinä samalla, kun tussaroit niitä apusimpukan heloja... :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Ihan niinkuin muistakin iskareista

Siis mistä sen tietää olevan viallinen, irroittamatta sitä ? Apusimpukan korjaus-sarja ja raidetangon pää vaihdettu tänään, eikä ravista. Vanhat apusimpukan helat oli 1mm halkaisijaltaan pienempiä kuin uudet. Väljää siis oli melkoisesti.
Miten varsinainen ohjaus-simpukka tiukataan ? Kuopissa vielä kolahtaa, ja simpukassa tuntuu löysää. Kun renkaat kääntää jompaan kumpaan sivuun, tuntuu väljää aika paljon. Renkaat suorassa väljää taas ei tunnu ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Siis mistä sen tietää olevan viallinen, irroittamatta sitä ?
Ei mistään, mut sehän on kahdella pultilla kiinni eli helppo irrottaa ja tarkistaa.
Kun renkaat kääntää jompaan kumpaan sivuun, tuntuu väljää aika paljon. Renkaat suorassa väljää taas ei tunnu ?!
Joskus ihmettilin samaa ja kiristin simpukkaa, ei hävinnyt välys käännettynä, eli simpukka ok kerran väljää ei tunnu pyörät suorassa, renkaat linkussa noissa on vissiin aina väljää ?
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Jossain vielä kolahtaa, mutta löysää ei tunnu missään renkaat suorassa. Voiko löysä olla simpukassa vaikka ei renkaassa tunnu. Paljonko ratti saa heilua kun auto on paikallaan eikä ole käynnissä ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kuinkahan tässä tapauksessa käynyt?Tulipa mieleen kysyä noin yleisesti,että voiko etuiskari olla ikäänkuin salakavalasti rikki,eli ei esim.toimi kaikilla nopeuksilla kuten pitää -vaikuttaen ajattavuuteen- vaikka ei anna selkeitä merkkejä vaihdon tarpeestaan,ja testitkin näyttävät ok arvoja?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tavallinen iskari/kaasuiskari ei voi olla hajalla kuvailemallasi tavalla.
Ajon aikana säätyvät iskarit ovat asia erikseen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

jupasierra kirjoitti:Jossain vielä kolahtaa, mutta löysää ei tunnu missään renkaat suorassa. Voiko löysä olla simpukassa vaikka ei renkaassa tunnu. Paljonko ratti saa heilua kun auto on paikallaan eikä ole käynnissä ?
Keskiasennossa pari-kolme senttiä ratin kehältä mitattuna.

Alatukivarsien tai kallistuksenvaimentajien kumien väljyyskin voi
aiheuttaa kolinoita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin