Ravistus ratissa joskus ?
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Ravistus ratissa joskus ?
No niin ruvetaas arpomaan.
Vaihdoin 124E:hen jarrulevyt ja palat eteen ja taakse.
Kun lähdin koeajolle alkoi 100kmh vauhdissa yhtäkkiä ratti ravistaa pirusti. Takaisin talliin tarkistamaan että satulat ja levyt tuli kiinni. Renkaat takaisin ja kokeilemaan, ja edelleen ravisti.
Takaisin kokeilemaan väljiä, ja kuskin puolella tuntuu väljää jossain kun rengasta heiluttaa sivusuunnassa. Matkustajan puolella tuntuu vähän väljää kun rengasta heiluttaa pystysuunnassa. Kuskin puolella väljää on enemmän, muttei paljoa.
Kun lähdin kokeilemaan uudelleen, ei enää ravistanut ?
Moottoritiellä 100kmh vauhdissa loivassa käänteessä ratissa tuntuu pieni ravistus, mutta suoraan ajettaessa ei ravista. Vika siis katosi ! Mikähän mahtoi aiheuttaa... ?!
Vaihdoin 124E:hen jarrulevyt ja palat eteen ja taakse.
Kun lähdin koeajolle alkoi 100kmh vauhdissa yhtäkkiä ratti ravistaa pirusti. Takaisin talliin tarkistamaan että satulat ja levyt tuli kiinni. Renkaat takaisin ja kokeilemaan, ja edelleen ravisti.
Takaisin kokeilemaan väljiä, ja kuskin puolella tuntuu väljää jossain kun rengasta heiluttaa sivusuunnassa. Matkustajan puolella tuntuu vähän väljää kun rengasta heiluttaa pystysuunnassa. Kuskin puolella väljää on enemmän, muttei paljoa.
Kun lähdin kokeilemaan uudelleen, ei enää ravistanut ?
Moottoritiellä 100kmh vauhdissa loivassa käänteessä ratissa tuntuu pieni ravistus, mutta suoraan ajettaessa ei ravista. Vika siis katosi ! Mikähän mahtoi aiheuttaa... ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Hmm...
Kummatkin laakerit pyörivät äänettömästi, eikä väljää tunnu laakereissa. Putsaus teräsharjalla tehty perusteellisesti ennen kasausta. Siis joskus ravistaa, joskus ei.
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
No niin.
Kyllä viilasin, ja putsasin myös jarrusatulan vastapuolet. Kasasin vielä kuparitahnalla. Mutta tänään on tutkittu, ja vika ilmeisesti löytyi.
Apusimpukka on löysä, ja korjaus-sarja ostettu. Kuskin ulommassa raidetangon päässä löysää, ei tosin paljoa. Apusimpukan väljyys tuntuu erityisesti matkustajan puolella, jota lähellä apusimpukka sijaitseekin. Alkuviikosta selviää oliko vika siinä !
Apusimpukka on löysä, ja korjaus-sarja ostettu. Kuskin ulommassa raidetangon päässä löysää, ei tosin paljoa. Apusimpukan väljyys tuntuu erityisesti matkustajan puolella, jota lähellä apusimpukka sijaitseekin. Alkuviikosta selviää oliko vika siinä !
Ei päivää ilman ongelmia :)
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Ravistus ratissa joskus ?
Mulla oli aikoinaan 4-maticissa sama homma ja ohjausen iskunvaimennin oli entinen,en tiedä onko normaalissa 124 sellainen.jupasierra kirjoitti:No niin ruvetaas arpomaan.
Vaihdoin 124E:hen jarrulevyt ja palat eteen ja taakse.
Kun lähdin koeajolle alkoi 100kmh vauhdissa yhtäkkiä ratti ravistaa pirusti. Takaisin talliin tarkistamaan että satulat ja levyt tuli kiinni. Renkaat takaisin ja kokeilemaan, ja edelleen ravisti.
Takaisin kokeilemaan väljiä, ja kuskin puolella tuntuu väljää jossain kun rengasta heiluttaa sivusuunnassa. Matkustajan puolella tuntuu vähän väljää kun rengasta heiluttaa pystysuunnassa. Kuskin puolella väljää on enemmän, muttei paljoa.
Kun lähdin kokeilemaan uudelleen, ei enää ravistanut ?
Moottoritiellä 100kmh vauhdissa loivassa käänteessä ratissa tuntuu pieni ravistus, mutta suoraan ajettaessa ei ravista. Vika siis katosi ! Mikähän mahtoi aiheuttaa... ?!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Ihan niinkuin muistakin iskareista, jos se on melto eikä pane yhtään hanttiin kun koitat liikutella, niin eikun vaihtoon vaan. Menee siinä samalla, kun tussaroit niitä apusimpukan heloja...jupasierra kirjoitti:Mistä sen tietää olevan viallinen ?

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Ihan niinkuin muistakin iskareista
Siis mistä sen tietää olevan viallinen, irroittamatta sitä ? Apusimpukan korjaus-sarja ja raidetangon pää vaihdettu tänään, eikä ravista. Vanhat apusimpukan helat oli 1mm halkaisijaltaan pienempiä kuin uudet. Väljää siis oli melkoisesti.
Miten varsinainen ohjaus-simpukka tiukataan ? Kuopissa vielä kolahtaa, ja simpukassa tuntuu löysää. Kun renkaat kääntää jompaan kumpaan sivuun, tuntuu väljää aika paljon. Renkaat suorassa väljää taas ei tunnu ?!
Siis mistä sen tietää olevan viallinen, irroittamatta sitä ? Apusimpukan korjaus-sarja ja raidetangon pää vaihdettu tänään, eikä ravista. Vanhat apusimpukan helat oli 1mm halkaisijaltaan pienempiä kuin uudet. Väljää siis oli melkoisesti.
Miten varsinainen ohjaus-simpukka tiukataan ? Kuopissa vielä kolahtaa, ja simpukassa tuntuu löysää. Kun renkaat kääntää jompaan kumpaan sivuun, tuntuu väljää aika paljon. Renkaat suorassa väljää taas ei tunnu ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Ei mistään, mut sehän on kahdella pultilla kiinni eli helppo irrottaa ja tarkistaa.Siis mistä sen tietää olevan viallinen, irroittamatta sitä ?
Joskus ihmettilin samaa ja kiristin simpukkaa, ei hävinnyt välys käännettynä, eli simpukka ok kerran väljää ei tunnu pyörät suorassa, renkaat linkussa noissa on vissiin aina väljää ?Kun renkaat kääntää jompaan kumpaan sivuun, tuntuu väljää aika paljon. Renkaat suorassa väljää taas ei tunnu ?!
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Kuinkahan tässä tapauksessa käynyt?Tulipa mieleen kysyä noin yleisesti,että voiko etuiskari olla ikäänkuin salakavalasti rikki,eli ei esim.toimi kaikilla nopeuksilla kuten pitää -vaikuttaen ajattavuuteen- vaikka ei anna selkeitä merkkejä vaihdon tarpeestaan,ja testitkin näyttävät ok arvoja?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Keskiasennossa pari-kolme senttiä ratin kehältä mitattuna.jupasierra kirjoitti:Jossain vielä kolahtaa, mutta löysää ei tunnu missään renkaat suorassa. Voiko löysä olla simpukassa vaikka ei renkaassa tunnu. Paljonko ratti saa heilua kun auto on paikallaan eikä ole käynnissä ?
Alatukivarsien tai kallistuksenvaimentajien kumien väljyyskin voi
aiheuttaa kolinoita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006