Mikä osa irtosi vitosta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Mikä osa irtosi vitosta?

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Vaihtelin tuossa vakaajan kumeja ja pelkääjän puolelta vakaajan kiinnityksen yläpuolelta irtosi tämä osa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6281473.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=6281499.jpg

Kuuluuko tuon irtonaisen letkun olla jossain kiinni, kohtaan mistä tuo osa irtosi ei näe yhtään mitään. Osa oli kiinni pienellä pellinpalasella, joka irtosi mukana. On ollut löysällä näköjään jo pidempään..
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä osa irtosi vitosta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tunne noita cdi Viton rakenteita mutta näyttää mokkulalta, joka päästää alipainetta säätökelloon sähkön ohjaamana. Voisi olla siten esimerkiksi ahtimen, mutta jotenkin tuntuu, että sen paikka olisi tulipellissä ?

Periaate on kuitenkin simppeli. Yksi alipaineletku sisään suoraan siitäa alipainelinjastosta, ei väliä mistä. Toinen (alipaine)letku menee semmoseen mopon bensansuodattimen näköiseen pömpeliin, josta ilma pääsee vapaasti taivaan tuuliin. Kolmas letku menee säätökohteeseen, eli vaikkapa ahtimen kellolle.

Tuo kakosletku voi siis olla vaikka ulkoilmassa ja se toimii oikein.

...tai sitten se on joku ihanmuu mokkula :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Omaani 400CDI:hin vaihdettiin tuon näköinen osa. Tarkkaa nimeä en muista, mutta joku turbon alipaineen juttu se oli. Mulla oli siitä yksi tuollainen letkun lähtö katkennut juuresta. Korjaaja sanoi, että ei oikeen ole normaalissa ajossa vaikutusta, mutta kun painaa kaasun pohjaan, niin saattaa pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tomp kirjoitti:Korjaaja sanoi, että ei oikeen ole normaalissa ajossa vaikutusta, mutta kun painaa kaasun pohjaan, niin saattaa pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän.
No paskaapa puhui sekin :roll:

CDI moottorista jos irroitetaan ahdinta ohjaava letku, se menee välittömästi vikatilaan ajellessa. Ainoastaan tuo alipaineen ulospäästöletku tukkeutuessaan voi vaikuttaa häiritsevästi. Se kytketään sinne vain sen takia, ettei letkuun pääse sontaa sisälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo vikatilaan menee, eli tällä hetkellä auto ei kiihdy juuri lainkaan. Kuulukohan sen kolmannen letkun olla jossain kiinni, koska kaksi muuta letkua on paikallaan ja kolmas on irti.
W638 CDI
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Vaihdoin juuri tuollaisen omaani vitoon -99 110 cdi ,antaa alipainetta hukkaportin ohjauskellolle. Alipaine Karkaa jos ei ole letkut kiinni ja sitten tulee viellä sähköpiha. Oli kuraa täynnä ja kaikkea epäpuhtautta.
Otin vanhan pöydälle ja purin sen ja sisällä on ohut kalvo joku jousi ja kuula, aika käkikello oli :lol:
Kyllä ne kaikki kolme letkua tulee tuohon mokkulaan, yxs tulee hukkaportin ohauskellolta ja kaksi lähtee ylös.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Eli kaikkien letkujen tulee olla kiinni? Osaatko kertoa mihin tuo osa tulee kiinni ja miten sen saa sinne takaisin?
W638 CDI
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Kyseinen mokkula tulee noille paikkeille missä sun käsi on tuossa alemmassa kuvassa siinnä taisi olla peltiin leikattu pieni "pliisu" ja tuossa mokkulassa on sellainen noin 2mm ohut hahlo siinnä joustavassa kumissa.
Jollet löydä niin käyn tarkistamassa tarkanpaikan.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Muuten homma ok ja letkut paikallaan, mutta en löydä sille kiinnikkeelle pultin paikkaa, eli onko se vakaimen kumin kiinnityksen kanssa samalla pultilla vai jossain muualla?

Eli siinä lattapalassa mikä työnnettään siitä mokkulan kumista läpi on ainakin pultin mentävä reikä?
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo pultinkin paikka löytyi, osaatko kuvailla kummin päin se mokkula kuuluu olla kiinnikkeeseen nähden? Letkut on niin lyhyet.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Eipä kierrä auto paikallaan yli 3000rpm, ajossa kyllä, mutta ei kulje silti mihinkään. Laitoin alipainekellon letkut paikalleen, mutta eipä auttanut asiaan. Onko ehdotuksia?
W638 CDI
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

veskola kirjoitti:
Tomp kirjoitti:Korjaaja sanoi, että ei oikeen ole normaalissa ajossa vaikutusta, mutta kun painaa kaasun pohjaan, niin saattaa pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän.
No paskaapa puhui sekin :roll:

CDI moottorista jos irroitetaan ahdinta ohjaava letku, se menee välittömästi vikatilaan ajellessa. Ainoastaan tuo alipaineen ulospäästöletku tukkeutuessaan voi vaikuttaa häiritsevästi. Se kytketään sinne vain sen takia, ettei letkuun pääse sontaa sisälle.
No ei ainakaan vikatilassa ollut auto, eikä mitään muutakaan, että olis ajossa huomannut. Enkä osaa sanoa mikä letkuista oli se joka oli irronnut, taisi olla juuri joku alipaineletku. Mutta joka tapauksessa kaikki toimi normaalisti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sepäs se just, jos se kolmas letku otetaan pois tai katkaistaan se nippa niin ei mitään vaikutusta. Se pitää vain valita oikein :lol: Ne kaikki kolme on omalla tavallaan alipaineletkuja, yksi kuljettaa alipaineen taivaantuuliin. Toinen ahtimen kelloon suljettuun tilaan ja kolmas kuljettaa sitä pelipaikalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Oisko mitään vinkkiä heittää kun ei auto kulje mhinkään edelleenkään. Kiertää kyllä paikallaan, mutta ajossa tuntuu, että ei olisi koko turboa mukana.
W638 CDI
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Pakoputken hiukkassuodatin tukossa?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito110 kirjoitti:Oisko mitään vinkkiä heittää kun ei auto kulje mhinkään edelleenkään. Kiertää kyllä paikallaan, mutta ajossa tuntuu, että ei olisi koko turboa mukana.
Eikös ne ole tehtaalta lähtiessä just tommosia :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vito110 kirjoitti:Eipä kierrä auto paikallaan yli 3000rpm, ajossa kyllä
Paikallaan rajoittaa kierrokset 3000 jos kytkin pohjassa, kytkin ylhäällä kiertää kyllä yli 4000. Tai sitten otti kierrokset kytkin pohjassa, ei muista enää.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Mikäs osa se on siinä ilmanputsarilta lähtevässä putkessa? Tuli vain mieleen, että pesin moottorin painepesurilla jokin aika sitten, että oisko siitä tullut tämä harmi.
W638 CDI
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Eli sulla pääsee edelleen se alipaine jostain karkuun ja ei tee tarpeeksi imua hukkaportin ohjauskellolle ja siksi ei nosta ahtoja (on vikatilassa).
Tee tai osta alipainemittari ja tarkista kaikki liitokset sen kanssa. Itselläni oli alipaineletku irti lampunumpiosta ja vikaa ettisin paripäivää kunnes mittarilla löytyi minne se ailipaine hävisi.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Kysyn nyt vielä, että ne kaikki kolme letkua kuuluu tulla siihen mötikkään kiinni?

Johonkin muoviseen tappiin sen irtonaisen työnsin jossa tuntui olevan pieni reikä, mutta kun näe sinne kunnolla niin jäi epävarmaksi.

Pitää mennä vielä tarkistamaan asia.
W638 CDI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei noitten vikatilojen kanssa kannata itse tuhlata aikaa kun se vika voi johtua mitä ihmeellisimmistä asioista.

Testeriin kiinni ja vikamuistin nollaus. Sitten pieni ajolenkki ja jos vika uusiutuu niin sitten testeriin lukemaan se uusiutunut vika.

Toki ensin pitää kaikki johdot/letkut olla oikein kiinni.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksi putkista on huohotin niin että sille sama onko kiinni vai ei.
Veikkaan että vikakoodina löytyy 1470.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Lähti toimimaan kun otin kertaalleen letkut irti ja vähän puhaltelin letkuihin.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tai sitten tietokone päätti luovuttaa ja otti vikatilan pois päältä :lol:

Näiden sähköautojen kanssa kannattaa tehdä silleen, että kun on mielestään saanut kaikki osat ja letkut paikalleen, laittaa virrat päälle ja pois joitakin kertoja. Ainakin mun automaattiloota haluaa välillä varmistusta, että nyt on korjattu...
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Hyvin mahollista, että päätti luovuttaa :lol: Ihmeellisesti kyllä tyhjäkäynnillä välillä jättää kierrokset 3000rpm ja välillä taas kiertää, mutta silti toimii ajossa normaalisti toistaiseksi...
W638 CDI
Vastaa Viestiin