250 ahdot hukassa.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

250 ahdot hukassa.

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

Eli hämmästyttää kummastuttaa kun tänään aamulla lähdin ajamaan, niin tuntuu kuin olisi joku etanavaihde päällä ja ahdot oli tippunut puolella. Mikä mahtaa olla avuksi?

Niin ja autohan oli w124 250 turbo diisseli.
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

ahdot alkaa nousemaan vasta hieman siinävaiheessa kun pitäisi jo vaihdetta vaihtaa..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Oletko tarkistanut painepuolen putket ja letkut sekä niiden liitokset? Onko turbon akseli ja laakerointi OK?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

tomant kirjoitti:Oletko tarkistanut painepuolen putket ja letkut sekä niiden liitokset? Onko turbon akseli ja laakerointi OK?

tomant

letkut ja putket on ookoo ja liitokset.. akselia ja laakerointia ei ole vielä kerennyt katsomaan.. Näin tietämättömänä kysyisin, että huomasin räpeltäessäni että yhden venttiilin kannasta vuosi ilmaa... ei paljoa mutta vähän..?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voisi auttaa kun tietäisi minkä venttiilin, missä päin konehuonetta ? Onko koneessa EGR eli pakosarjasta rosteriputki imusarjaan, jossa venttiili.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla oli joskus aikoinaan samaa vikaa vm89:ssä 250tdt:ssä. alipaine ohjattu ahdin tyyppi. pikkasen oli vaikeuksia saada systeemi toimiin, niin heitin kaiken maailman alipaine mokkulat ja pakokaasun kierrättimet kuuseen ja käänsin kellon painetoimiseks. sitten vaan letku imusarjalta hukkaportin kellolle ja taas ahto. en jaksanu alkaa päätäni vaivaan jumittavan systeemin kanssa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

Meni senat sakaisin kun venttiilistä puhuin tarkoitin siis suutinta, ensimmäisen suuttimenjuuresta nousee sellaisiä diisselikuplia eli vuotaa, koitin vasaralla ja ruuvimeisselillä lyödä kovempaan kiinni mutta eipä vuoto loppunut.. voikohan olla että on venttiili tukossa tai jotakin?
Avatar
azamaza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.08.2008 20:23
Paikkakunta: hattula

Viesti Kirjoittaja azamaza »

ettei vaan paluuletku vuotais naftaa sinne suuttimen juureen,joka sitten kiehuu siellä... :?:
210.025
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

azamaza kirjoitti:ettei vaan paluuletku vuotais naftaa sinne suuttimen juureen,joka sitten kiehuu siellä... :?:
ei ihan helpolla kiehu. jos nesteet koneessa, niin ei sitä kantta niin kuumaks saa, että alkis nafta kiehuun.

veikkaisin, että taitaa esikammion välistä valskata pakokaasua pihalle ja paluulinjan naftavuoto sitten ilmoittaa asiasta kiehumisella. uus tiiviste prikka vaan sinne kammion ja suuttimen väliin, niin taas toimii. itse ahtamattomuuteen tämä esikammio vaiva tuskin mitään vaikuttaa. mutta hyvähän sekin on korjata.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...mutta ei todellakaan vasaralla ja ruuvimeisselillä :roll:

Tuon ahtovian kanssa tällä toisella vialla ei ole mitään tekemistä. Kannattaa korjata ennen kuin esikammion ja/tai suuttimen vuoto on sitä luokkaa, ettei enää korjaannu kiristämällä. Ohje / asiasta löytyy tarinaa haulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voi olla myös niin että esikammion ja kannen välistä vuotaa. Paine tulee sen kiristysrenkaan ja kammion laen välistä suutinpoteroon eikä ollenkaan kiristysrenjaan jenkojen kautta vaikka kannessa onkin kevennys tuon kiristysrenkaan jengoissa. Kevennys on pakkokin olla että esikammio menee just oikeassa asennossa kanteen.

Omassa tulee kans just samalla tavalla kuplia suuttimen juuresta ja satavarmaa on se ettei suuttimenjuuresta vuoda. Mielestäni pikkukuplimisesta ei kannata huolestua mutta jos vuotaa niin ettei pa enää pysy siinä poterossa on aika tehdä asialle jotakin. Vajaan vuoden on pikkukuplimista ollu. Sattuneesta syystä poterot täyttyi pa:sta viikko sitten ja miksikään ei ollu muuttunu kupliminen. Ainakaan vielä :roll:

Edittiä vielä: Pakosarjan pultit kiinni? 250:ssä ei taida sitä jousto-osaa olla pakosarjassa? 300:ssa se on nelosen ja vitosen välissä. Menee rikki jossain vaiheessa --> vaikuttaa ahtimen toimintaan. Imusarjan pultit kiinni? Hukkaportin kellon jousi ehjä? Jos ahdin on kunnossa melkein vois sanoa että painevuoto on jossakin. Olikos siinä pakokaasun kierrätyshilppeitä? Jos on niin osaa myös sieltä vuotaa niin että ahdot hukkuu. Ne nailoniset O-renkaat ahtoputkissa on kyllä aika jämäkkää tekoa joten sieltä tuskin vuotaa.

Hukkiksen kelloa ei taida sormin jaksaa painaa auki jos jousi on kunnossa. Tietty jos on oikein lujanäppinen kaveri niin saa aukeamaan.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Vois olla että turbon ja alipaine ventiilin välinen putki irti tai vuotaa.

Tai EGR systeemissä joku alipaine letku vaa irti.

Mihinkä asti ne ahdot oikein nousee.....?

Voi olla että siinä akun vieressä oleva venttiili kummittelee.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kuningassorvari kirjoitti:Vois olla että turbon ja alipaine ventiilin välinen putki irti tai vuotaa.

Tai EGR systeemissä joku alipaine letku vaa irti.

Mihinkä asti ne ahdot oikein nousee.....?

Voi olla että siinä akun vieressä oleva venttiili kummittelee.
Jos kerta lankusta kyse niin omassa ei ainakaan oo alipaineella ohjattuna mitään ahtimeen liittyvää. Ei EGR:ää eikä muutakaan. C:ssä sitävastoin taitaa olla?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On niissä loppupään w124ssa alipainella egr ja hukkis.
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

Ajattelin jottakun se turbo kuitenkin pyörii siellä, joten voiko vika johtua nesteensaamis ongelmasta? tuossa myös kuva yhdestä pikkuvuodosta, voikos vuoto johtua suuttimen tukkeutumisesta?? tuntuu aika kaukaa haetulta mutta kuitenkin...?

Kuva
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi ei vaikuta mihinkään, ellei nyt ihan solkenaan vuoda.

ootko mitannu niitä ahtopaineita? siitä olis hyvä alottaa, niin tietäise edes pikkasen, että ahtaako ollenkaan, vai mitä siellä tapahtuu.

vahva veikkaus on, että siinä ahtimen ohjauksessa on jotakin pielessä. esim. "ylipaine anturi" voi olla vikana. luulee, että ahtoja on liikaa ja tiputtaa sitten ne nollille. taikka jotakin muuta vastaavaa. pikkuvika, mikä on hankala paikantaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

ylipaineanturi on koitettu ohittaa eikä mitään tapahtunut, ahdot alkaa nousemaan vasta 2,5-3 tonnissa todellahitaasti 0,5 asti josta ei nouse ollenkaan enään.. normaalisti ennen oli maksimiahdot 1,0..
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Mitä vuos mallia se sinun kulkinees on...?

Mulla on kans 250 turbo diesel siinä kun oli egr systeemit kiinni , ei tarvinnu kun yhdestä ali/ylipaine venttiilistä ottaa letku irti nii ei työntäny kun sen 0.5 bar.

Jos sulla on egr kannattaa sieltä vikaa ehtiä.
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

egr muistaakseni on kyllä, vuosimallia -92..
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Kahteleppas sieltä ne kaikki pienet kumiletkut jos jostai ois lähtteny letku irti.

Siinähän niitä on ilmanputsarin molemmin puolin ja turbon tuli pellissä pari.
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

Nyt vika sitte löyty, ilmavuoto.. nyt pelittää turbo sitten ihan normaalisti, mutta ahdot ei nouse vain kun 0.5 mutta tuntuu kuitenkin kun toimis niinkun ennenkin kun ahto 1,0 asti?
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Oliko vika niissä egr systeemeissä....?
Avatar
Teemunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 13.04.2010 12:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Teemunen »

ei siinä egr:ää ollutkaan onneks, muistelin väärin..
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Viesti Kirjoittaja Islander »

Sattuisko kellään olemaan kuvia näistä letkuista jotka menee tossa ilmanputsarin vieressä että mitkä letkut kuuluu yhteen. Itellä sama vika vieläkin mutta vikaa ei ole löytynyt.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Vastaa Viestiin