W 126; ASR - valo palaa, joskus myös ABS.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

W 126; ASR - valo palaa, joskus myös ABS.

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

SEC 420-90 on kyseessä, asr valo syttyy kohtapuoliin kun on liikkeelle lähdetty, heti kun nopeusmittari alkaa toimia, n. 40 km/h vauhdissa.

Välillä myös abs valo syttyy kesken ajon. Olisiko nopeaa ratkaisua ?

Jännitteet kohdillaan (akku ladattu ) ja ylijänniterele uuden näköinen.
Viimeksi muokannut t10ojt, Su 13.06.2010 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Erikokoiset renkaat?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Anturit puhdistettu edestä? Anturien johdot kunnossa? Anturien johdot voi uusia ihan tavallisella pyöreällä 2 -napaisella johdolla. Liitokset tinaten ja kutistemuovilla suojaus. Kokemusta on jo yli 5 vuotta että toimii ja kestää.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

jahas

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

ABS antureita ei vielä mitattu, renkaat tottavie samankokoiset.

Pitänee ottaa pyörät pois ja puhallella hiukkasen.
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

onkos samat anturit

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

eli onko abs- ja asr anturit erikseen vai ottaako tiedot samoista antureista ?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sama anturi antaa nopeustiedon sekä ABS:lle että ASR:lle.

Eiköhän kuitenkin ASR-perässä ole kaksi pyörintänopeuden anturia. Jos
on ABS ilman ASR:a, niin perässä on vain yksi anturi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

akku

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Akkua latailtu ja huomattu seuraavaa; latausjännite ilman puhaltimia / radiota / valoja 13.99 v ja vehkeet päällä 13.5 v

Tämäpä se ei taida riittää, joten hain hiilet nyt aluksi laturiin.

Olisiko noin helppo vika ? Valo oli jo yhden startin jälkeen loistamatta melkeen kilometrin...siis asr-valo, abs palaa vaan satunnaisesti.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: akku

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

t10ojt kirjoitti:Akkua latailtu ja huomattu seuraavaa; latausjännite ilman puhaltimia / radiota / valoja 13.99 v ja vehkeet päällä 13.5 v

Tämäpä se ei taida riittää, joten hain hiilet nyt aluksi laturiin.

Olisiko noin helppo vika ? Valo oli jo yhden startin jälkeen loistamatta melkeen kilometrin...siis asr-valo, abs palaa vaan satunnaisesti.
mullakin oli samaa vikkaa ja uusin koko laturin ja vika hävis :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

jahas

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Nyt hiilet ja säädin vaihdettu, ei vaikutusta. EtuABS- anturit tosi uuden näköiset, samoin ylijänniterele, eli vikaa on ennenkin metsästetty.

Etuanturien kehillä ei sontaa. Se rele konehuoneessa, jossa lukee 8 cyl, klima ym. ollut varmaan auki, koska näyttää uudelleenkasatulta.

ASR-valo syttyy vasta sitten, kun on kiihdyttänyt ja nopeus alkaa olla tasainen, tai nostaa kaasua.

Mistähän tuota seuraavaksi metsästäisi, akku mitattu ja ok.

Niin, auto kun oli nosturilla laitoimme sen käymään ja yksi rengas kerrallaan pyörimään, mistään pyörästä ei valo syttynyt, kolmio kyllä välkkyi mittaristossa, kun takapalloja pyöritettiin ja löi jarrua päälle.
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

no ni

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Nyt tuo hiukan parantui, eli pihasta lähdettäessä nappasin lumiketjukatkaisijan päälle ja pystyi ajamaan monta kilometriä, ennenkuin ASR-valo ja sittemmi myös ABS tuikahtivat tauluu.

Systeemi selkeästi pelaa, ku o toiminnassa, mutta jostaisyystä vikamoodi tulee aika herkästi.

Uusin huomia oli, että vaikka valot syttyvät, nyt ei lähde konetehot pois eikä kaasu jäkitä vastaan...Hmmm...
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: jahas

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

t10ojt kirjoitti:Nyt hiilet ja säädin vaihdettu, ei vaikutusta. EtuABS- anturit tosi uuden näköiset, samoin ylijänniterele, eli vikaa on ennenkin metsästetty.

Etuanturien kehillä ei sontaa. Se rele konehuoneessa, jossa lukee 8 cyl, klima ym. ollut varmaan auki, koska näyttää uudelleenkasatulta.

ASR-valo syttyy vasta sitten, kun on kiihdyttänyt ja nopeus alkaa olla tasainen, tai nostaa kaasua.

Mistähän tuota seuraavaksi metsästäisi, akku mitattu ja ok.

Niin, auto kun oli nosturilla laitoimme sen käymään ja yksi rengas kerrallaan pyörimään, mistään pyörästä ei valo syttynyt, kolmio kyllä välkkyi mittaristossa, kun takapalloja pyöritettiin ja löi jarrua päälle.
jos tarkotat tätä relettä niin se on ilimastoinnin rele :wink:
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Just

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Tämä rele on näköjään auki ollut. Olisko ne kuulut tinaukset olleet mustana.

Mutta taas monen sammuttelukerran jälkeen pääsin kulkuun ilman, että valot heti syttyvät, tulos ; 23 km ajoa ilman temppuja- vasta kotikujalla valot tuli tauluun ja kaasu jäkitti.

Kävi mielessä, että olisko se kaasuläppä yksi vikakohde, onkohan monella ollut siinä vaivaa ?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Just

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

t10ojt kirjoitti:Tämä rele on näköjään auki ollut. Olisko ne kuulut tinaukset olleet mustana.

Mutta taas monen sammuttelukerran jälkeen pääsin kulkuun ilman, että valot heti syttyvät, tulos ; 23 km ajoa ilman temppuja- vasta kotikujalla valot tuli tauluun ja kaasu jäkitti.

Kävi mielessä, että olisko se kaasuläppä yksi vikakohde, onkohan monella ollut siinä vaivaa ?
uskosin kumminkin että laturissa jokin olematon vika missä jännite putoo aivan hetkeksi alle sallitun taikka ABS poksissa vikkaa :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 126; ASR - valo palaa, joskus myös ABS.

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

t10ojt kirjoitti:SEC 420-90 on kyseessä, asr valo syttyy kohtapuoliin kun on liikkeelle lähdetty, heti kun nopeusmittari alkaa toimia, n. 40 km/h vauhdissa.

Välillä myös abs valo syttyy kesken ajon. Olisiko nopeaa ratkaisua ?

Jännitteet kohdillaan (akku ladattu ) ja ylijänniterele uuden näköinen.

Hyvää tietoa tuolta mitä ABS valon palaminen voi myös merkitä YJ- releen häiriötä/vikaa. On muitakin hyviä vinkkejä MB miehillle.
Linkki. http://capriceman.ifastnet.com/site/
Meseillään
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

joo, ylijänniterele on uuden näköinen, tosin sehän ei vielä kerro mitään.

Tosiaan ihmetyttää se, että välillä voi ajella pätkänmatkaa niin, että laitteet toimii ja sitten pimahtaa. Eli täysin mykkänä nuot ei ole (vielä).
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Kylmiä tinauksia releessä omassani oli niitä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

t10ojt kirjoitti:joo, ylijänniterele on uuden näköinen, tosin sehän ei vielä kerro mitään.

Tosiaan ihmetyttää se, että välillä voi ajella pätkänmatkaa niin, että laitteet toimii ja sitten pimahtaa. Eli täysin mykkänä nuot ei ole (vielä).
Kannattaa käydä releen tinaukset läpi kaikki pikakolvilla ja varo kuumentamasta liikaa osia välillä jäähdyttele rauhassa ja jatka taas.
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllähän se yj-releessä voi vika ollakin.
Virta riittää hyvin eli jännite taso on hyvä ja sitten kun vikapalaa voi olla että jokin tinaus ei päästäkään tarpeeksi tavaraa läpi,lämpenee ja jännite laskee ja abs ainakin syttyy silloin heti.
Siistin tai uuden näköinen rele ei merkkaa mitään.
Olihan jollakin uuden releen kanssa ongelmia kun releen liitin työnsi naaras puolen edellään ulottumattomiin ja täten ei saanut kosketusta eli sekin kannattaa katsoa että relepohjassa on kaikki nartut samassa tasossa,ja löysiä liittimiä ei ole.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

johtoja

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Kaikenmoisia johtoja heiluteltu konetilassa ja maadoituksia katseltu, ei syttynyt valo.

toisaalta välillä kun laittoi käymään ja antoi olla, niin ASR-valo syttyi vaikkei auto liikkunut senttiäkään.

Mitenkäs tuo mittaristo vaikuttaa tähän ? Meinaan tätä, että löytyykö tästä autosta jokin nopeusanturi ja jos, niin mistäpäin ?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos siellä on nopeusanturi, niin se on Hall-anturi nopeusmittarissa.
Se antaa pulssimaisen nopeustiedon. Pulssi on tarpeen ainakin
ulkolämpömittarille ja radion äänenvoimakkuuden säädölle nopeuden
mukaan.

Jos ASR-valo syttyy auton seistessä, niin tuskin vika on nopeusanturissa.
Nopeusanturia ei edes käytetä ABS:n tai ASR:n toiminnassa, nopeustieto
tulee ABS-antureilta.

Voisitko mitata tarkalla jännitemittarilla tai oskilloskoopilla ASR:n tai ABS:n
jännitettä? Oskilloskooppi näyttäisi häiriötkin. Mittauksen maadoitus tulisi
myös ottaa mitattavalta laitteelta, jos haluaa tarkastella maadoituksvikoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Oskilloskooppia ei juur nyt ole seinällä...

Mites nuo jarrupalat, monet näköjään tarjoaa eri versioita ASR-malliin.
Mikäs ero noissa mahtaa piillä ?

Ja jarrupalojen kuluneisuustunnistinjohdot, onko niillä mitään merkitystä tässä ?
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Re: Just

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

touhottaja kirjoitti:
t10ojt kirjoitti:Tämä rele on näköjään auki ollut. Olisko ne kuulut tinaukset olleet mustana.

Mutta taas monen sammuttelukerran jälkeen pääsin kulkuun ilman, että valot heti syttyvät, tulos ; 23 km ajoa ilman temppuja- vasta kotikujalla valot tuli tauluun ja kaasu jäkitti.

Kävi mielessä, että olisko se kaasuläppä yksi vikakohde, onkohan monella ollut siinä vaivaa ?
uskosin kumminkin että laturissa jokin olematon vika missä jännite putoo aivan hetkeksi alle sallitun taikka ABS poksissa vikkaa :roll:
Kuinkas tuon laturin sitten mittais, tai mittauttaisi ?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Lähin autosähkökorjaamo varmaankin mittaisi laturin luotettavasti
ja jopa ilmaiseksi tai ainakin halvalla. Diodeja siihen ei kai vaihdettu.

Jos vika ei ole jännitteissä tai ylijännitereleessä, niin sitten ne
johdotukset kaasuläppään tms. voi olla pielessä.

ASR käyttää jarruja, joten jokin jarruihin liittyvä juttukin voisi ainakin teoriassa olla vikana.

Niin olikos siitä luettu mitään vikakoodeja?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

vikakoodit

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Vikakoodit vielä lukematta, entinen omistaja sanoi vian tulleen talven aikana, jolloin akunkenkä oli irti...Jotain releitä kuulemma heiluteltu ja valo jossainvälissä sammunut, palatakseen uudestaan.

Hiukan kuitenkin epäilyttää, mutta toisaalta 330tkm voi olla liikaa joillekin osille.

Kaasuläppä ja sen kuluva anturi kanssa tuli itelle mieleen.

Etujarrulevyt
kuulemma myös on tähän hiljakkoin vaihdettu, tulipa mieleen.
Vastaa Viestiin