JarkkoN kirjoitti:Ei tuo 400E paljon poikkea halvemmista mersuista. Huolto ja osat ovat
ihan kohtuuhintaisia.
Vaihdoin itse aikanaan 220E:stä E420:een ja suurin yllätys oli nimenomaan se, ettei tarvikeosia ollutkaan niin paljoa saatavana. Eri asia tietysti, jos vaan pokkana laittaa vääränlaista osaa.
Perusosat kuten jarrut ja suodattimet ovat molemmissa kasimalleissa suhteellisen halpoja. Alustan puolella ollaan eri sfääreissä. Kun vein omani tukivarsien vaihtoon (alapallot eivät olleet erikseen vaihdettavissa), osat maksoivat 600 euroa ja työtä parisen tuntia. Katselin netistä hinnastoja ja vertailin jousien ja iskarien hintoja perusmalleihin nähden. Kalliita olivat.
Moottorin osat ovat kalliita ja niitä menee enemmän - esimerkiksi pyörijöitä on kaksi, samaten puolia. Monessa lähteessä sanotaan, että moottorin johtosarjaongelma vaivaa kaikkia 91-95-vuosina tehtyjä malleja. Tiedä sitten. Koneessa on erilaisia antureita, joita voi joutua vaihtamaan; niistä kallein taitaa olla ilmamassamittari, joka kustantaa joku 300-400 euroa. Tarvikeosana en sitä löytänyt mistään, käytettyjä (kunnostettuja) kyllä. Jopa moniurahihna maksoi melkein tuplaten rivineloseen verrattuna.
Hyvin pidetyssä E420:ssä on myös räjähtävää voimaa. Monet autoani koeajaneet kommentoivat, että tässähän lentää selkä penkkiin kun painaa kaasun pohjaan. Itse olin tullut asialle immuuniksi. Ajattelin, että totta kai selän kuuluu painua penkkiin, kun lyö tallan pohjaan.
Oma suositukseni on, että jos harkitset 400E:n ja 500E:n välillä, osta ihmeessä 500E. Sen huolto on käytännössä yhtä kallista.
Pikku tarkennus on kuitenkin paikallaan: muistelen, että 400E:n ihan alkumalleissa ei ollut kaikkia osia päivitetty tehoja vastaaviksi. Tällaiseen voi saada halpoja osia. Mutta esimerkiksi omassa E420:ssäni ei ollut missään mitään mainintaa sport-alustasta, mutta silti siinä oli ne ökykalliit sport line -tukivarret. Eli ero 400E:n ja E420:n välillä ei ole pelkästään se, että E-kirjain on eri paikassa.