vika vai ominaisuus? w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

vika vai ominaisuus? w201

Viesti Kirjoittaja pe »

Minulla on w201 2.0E vm90 bensamersu, ja kun länttään tallan pohjaan niin kierrokset katoavat kokonaan, kun malttaa vähän pienemmällä kaasulla kiihdytellä niin toimii ihan normaalisti.
Onko kyseessä siis ominaisuus vai oisko säädöt hukassa?
Käsittääkseni autossa on 1-piste ruisku? Mitä eroa sillä on tavalliseen kaasariin tai ruiskuun? Ilmeisesti lähempänä kaasaria? :oops:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllä se ihan täysiverinen monipistesuihku on eli mekaaninen, sähköavusteinen KE-jetronic. Oletko säädättänyt sen ruiskun? Vaikuttas siltä että saa liikaa polttoainetta
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Asia voi olla päinvastoinkin eli bensasuodin tukossa ja suurta määrää gasoa ei tule mutta samalla käy myös tosi laihalla.
Onko veto tehotonta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

Viesti Kirjoittaja pe »

atlas kirjoitti:Asia voi olla päinvastoinkin eli bensasuodin tukossa ja suurta määrää gasoa ei tule mutta samalla käy myös tosi laihalla.
Onko veto tehotonta?

Liikaa kun laittaa kaasua niin kierrokset eivät enään nouse, mutta pienemmällä kaasulla kiihtyy ihan normaalisti.
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

Viesti Kirjoittaja pe »

Sergey kirjoitti:kyllä se ihan täysiverinen monipistesuihku on eli mekaaninen, sähköavusteinen KE-jetronic. Oletko säädättänyt sen ruiskun? Vaikuttas siltä että saa liikaa polttoainetta
Liekkö tuota koskaan säädetty :D Varmaan olisi syytä...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

monihan säätelee noita ite korvakuulolta ja saakin auton jotenkuten toimimaan. Mutta säätö on tarkkaa, sitä ei korvakuulolta tee kovin hyvin. Täkäläisellä korjaamolla ko. säätö maksaa 7€ ja samal saa pakokaasumittauksen katsastusta varten.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

Viesti Kirjoittaja pe »

Sergey kirjoitti:monihan säätelee noita ite korvakuulolta ja saakin auton jotenkuten toimimaan. Mutta säätö on tarkkaa, sitä ei korvakuulolta tee kovin hyvin. Täkäläisellä korjaamolla ko. säätö maksaa 7€ ja samal saa pakokaasumittauksen katsastusta varten.
Pitääpä melkein viedä jonnekkin säädettäväksi :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sit ku se tyyppi kysyy sulta et eikö siinä oo tyhjäkäyntiruuvia ni vaihda paikkaa. ko. ruuvi löytyy ventiilikopan ja ilmaputsarin välistä sellainen iso messinginvärinen talttaruuvipää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

Viesti Kirjoittaja pe »

Sergey kirjoitti:sit ku se tyyppi kysyy sulta et eikö siinä oo tyhjäkäyntiruuvia ni vaihda paikkaa. ko. ruuvi löytyy ventiilikopan ja ilmaputsarin välistä sellainen iso messinginvärinen talttaruuvipää.
Mitenkäs tuota muuten itse voisi kokeilla säätää? Voisi kokeilla kun ei oikeastaan ole mitään menetettävää, kun säätöön menee kuitenkin jos en itse saa säädettyä.
Tyhjäkäyntiruuvin paikan tiesinkin, mutta mitä muuta voi säätää ja mistä?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no, ei se kannata. Saat sen luultavasti vaa huonommaks.

tiedoksesi vain että se ruuvi sitten irtoo ku ruuvaat tarpeeks ja putoo imusarjaan jos et tiedä mitä teet :wink: Siitä ilmanputsarin pääl olevasta pienestä reijästä 3mm kuusiokoloruuvi.

Mutta sua on varoitettu! takuulla et saa sitä paremmaksi!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

Viesti Kirjoittaja pe »

Sergey kirjoitti:no, ei se kannata. Saat sen luultavasti vaa huonommaks.

tiedoksesi vain että se ruuvi sitten irtoo ku ruuvaat tarpeeks ja putoo imusarjaan jos et tiedä mitä teet :wink: Siitä ilmanputsarin pääl olevasta pienestä reijästä 3mm kuusiokoloruuvi.

Mutta sua on varoitettu! takuulla et saa sitä paremmaksi!
Ehkä jätän sitten ammattilaiselle :D
kiitos kuitenkin vinkeistä ;)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:no, ei se kannata. Saat sen luultavasti vaa huonommaks.

tiedoksesi vain että se ruuvi sitten irtoo ku ruuvaat tarpeeks ja putoo imusarjaan jos et tiedä mitä teet :wink: Siitä ilmanputsarin pääl olevasta pienestä reijästä 3mm kuusiokoloruuvi.

Mutta sua on varoitettu! takuulla et saa sitä paremmaksi!
miten sä voit sanoa noin :shock: minäkin teen harva se päivä pientä hienosäätöä tuolle omalle 300E:lle, kun tuntuu vaativan aivan eri säädöt riippuen lämpötilasta tai kuun asennosta :D kuusiokoko avain on aina mukana kun tuolla tulee ajeltua...

sitä CO säätö ruuvia ei sitten saa pyöritellä ihan hervottomasti, vaan ihan pieniä kääntöjä vain... "5 tai 10 minuuttia" kellon asteikolla on sellainen säätöalue, jolla pitää pysyä, jos ei halua aloittaa aivan alusta säätämistä... ehkä "30 minuuttia", jos on jouduttu viimeksi vetämään säätö aivan toiseen laitaan :roll: ja kyllä, pian lähtee ke-jetti :wink:

katsastukseen minäkin säädin koneen avulla ja printtasin arvoista lapun, mutta ajettavat säädöt olen tehnyt perstuntumalla ja korvakuulolla, että koska kone käy ja vetää hyvin... ei sillä nikottelevalla ja sammuilevalla autolla tohtinut mihinkään liikenteeseen lähteä, mutta olipahan "vihreät arvot" :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no just tuon takia :D Ja tiedän et sul o keskimäärästä parrempi tatsi ko. ruuvin hieromiseen. Mulla w201 edellinen omistaja oli säätänu sen ruuvin nii äärimilleen ja sain sen irti. Mielenkiintoinen homma saaha takas... kertakaikkiaan :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllähän se voi ensikertalaiselle tuottaa lisää ongelmia...

mun piti myös purkaa koko määräjakaja, kun tummat oli ruuvannut sen ruuvin niin tiukalle (vai löyhällä, no samaa vikaa kuitenkin, kuin sulla), että koko lautanen kanitti sen varassa eikä säätäminen edes onnistunut purkamatta koko systeemiä ensin :x se kuusiokolo ei mennyt sinne lautasen varressa olevaan tilaansa, kun oli niin kauan ruuvattu, kuin ruuvi liikkuu :P pientä käyntihäiriötä meinas olla :P

nyt muuten kun vaihdoin sen bensapumpun, niin ei ole tarvinnut, kuin 2 kertaa tehdä pientä hienosäätöä, ensin meinas olla liian laihalla ja hieman nyki ajossa/kiihdytyksissä ja sitten oli hetken liian rikkaalla, mutta nyt tuntuu hyvältä... olen ajellut jo yli 400 km säätämättä, mikä on kyllä ehdottomasti uusi ennätys, aikaisempi tais olla jotain 50 km :D mutta se aikaisempi säädön tarve selittyy varmaan sillä rikkinäisellä bensapumpulla :idea:

kyllä mä yritin yleismittarilla katsella niitä lambdan lukemiakin, mutta korvakuulolla sain paremman tuloksen mielestäni :roll: kapeakaistainen lambda kun ei kerro muuta, kuin että ollaan laihalla tai rikkaalla... jos olis viittinyt ruuvata laajakaista lambdan putkeen kiinni, niin sitten olis voinut sillä hieroa oikein kunnolla kohdalleen, mutta tuo riittää mulle nyt, kun se ke-jet saa pian häädön muutenkin :twisted: ja onhan mulla muistissa hyvin se kuinka seokset käytäytyi siinä testerissä, ei se tosiaan montaa "minuuttia" tarvitse se ruuvi liikettä, kun esim. hc:t jo pomppaa yli 1000...katsastus säätöjä on kyllä aika hankala saada aikaan korvakuulolla, jos ei kaikki natsaa kohdalleen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

NAPA,sun pitäis vielä ruveta säätämään EHAn säätöaluetta kohdilleen niin sitten löytyy lopullinen hyvä seos kohdilleen.
Itse säädin ja rupeshan sitten pelaamaan.
Aikas tarkkaa hommaa,mutta eikun amppeeri alueella yleismittari EHAn johdon väliin ja sitten sihtaamaan siihen -30 - +30 alueen sisään sillä pienellä ruuvilla ,välillä purkaen ja bensaa haisten kyllä se lopulta löytyy.
Vanhemmitenhan se karkaa säätö alueeltaa ja silloinkin riittää ihan 1/8 kierrosta tai jotain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:NAPA,sun pitäis vielä ruveta säätämään EHAn säätöaluetta kohdilleen niin sitten löytyy lopullinen hyvä seos kohdilleen.
Itse säädin ja rupeshan sitten pelaamaan.
Aikas tarkkaa hommaa,mutta eikun amppeeri alueella yleismittari EHAn johdon väliin ja sitten sihtaamaan siihen -30 - +30 alueen sisään sillä pienellä ruuvilla ,välillä purkaen ja bensaa haisten kyllä se lopulta löytyy.
Vanhemmitenhan se karkaa säätö alueeltaa ja silloinkin riittää ihan 1/8 kierrosta tai jotain.
harkitsin tuota viikko sitten, mutta päätin tyytyä tuohon nykyiseen tilanteeseen, kun auto ei temppuile enää mitenkään odottamattomasti ja sen EHA:n säätö on niin rasittavaa ruuvaamista, kun motivaatio on nyt 0 tuon ke-jetin kanssa :wink: ja olis pitänyt ostaa vielä sellainen yleismittarikin, jossa olis se kosketuskulma ominaisuus, että olis saanut tarkistaa kaikki mahdolliset "tiedot" sieltä diagnostiikka pistokkeesta... nyt vedin ihan "tunteella" ja hyvä tuli :D

olis se toisaalta ollut hyvä tehdä ihan oppimis/kertausmielessä, niin osais paremmin neuvoa/auttaa, jos joku painii saman ongelman kanssa... tiedä vaikka huomenna innostuisin kokeilemaankin, kun näyttää tulevan vapaapäivä ja pajalle päin olis asiaa :idea: ne amppeerit ainakin vois tarkistaa, kun sen nyt pystyy tekemään muutaman minuutin työllä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin