KL:n uudet narinanivelet tarkistettu Yllätys oli suuri!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

KL:n uudet narinanivelet tarkistettu Yllätys oli suuri!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tilasin KL:ltä uudet narinanivelet ja tänään iski piruus mieleen. Otin kummastakin uudesta nivelestä toisen suojakumin pois ja yllätys oli suuri. Rasvaa oli sen verran että pitempikyntisen kynnen alle olis kaikki mahtunu eikä rasvaa ollut yhtään itse nivelessä. Siis nivel oli aivan kuiva :roll: :roll:

Lämmitin niveltä ihan hiustenkuivaajalla ja rasva osoittautui sellaiseksi että kaikki rasva lähti puukon kärjen mukaan. Mitään ei jääny uraan jossa rasva oli :roll: :roll: Tällaisella rasvalla ei käsitääkseni ole minkäänlaisia voiteluominaisuuksia. Jos kyseessä olis ollu vähänkään laadullista vaseliinia olisi se sulanut ja ei todellakaan olis puukonkärjen mukaan lähteny. Ei siis todellakaan ihme että narinat ei tahdo kestää. Rasva aivan paskaa aivan liian vähän ja sekin vähä ihan väärässä paikassa.

No voitelin narinat sitten X1R aineella siten että laitoin uran (josta suojakumi oli poisettu) ääriään myöten täyteen ainetta ja pumppasin alapuolella olevalla suojakumilla nivelen täyteen ainetta. Kun ura tyhjeni lisäsin ainetta niin kauan että ilmakuplia ei enään tullu. Lopuksi kumi paikoilleen. Luulisi voitelun pelaavan pikasen paremmin.

Paras tavara voisi olla kuumennettu vaseliini. Samalla periaatteella nivelen vosi saada täyteen. Luulis kestävän paljon kauemmin kuin uusi kuiva mitättömällä määrällä laitettu paskavaselliini voideltu nivel. :twisted: :twisted:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Varsin kun miettii miten tehdas kasaa nivelen.Osat kuivana kokoon,eihän koneet saa olla paskassa sitten viiru rasvaa suojakumin alle ja vielä kun sais kumin niin ettei kukaan pääsis kurkkaamaan sisälle kuin särkemällä sitä.
Neularuiskulla vaan perä öljyä kumin sisään uusiin niveliin,niin on tyhjää parempi.
Onkos se narina rakenteeltaan sellanen että siellä pysyy kumin alla vain rasva?
Pysyykö perä öljy?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

näinhän se tahtoo olla monessa nivelessä, eli itse osa on ihan hyvä ja laadukas, mutta rasvaus on unohdettu täysin :evil: mutta ei se mikään ihme ole, ikuinen työ = ikuinen nälkä :wink: ja osavalmistajat on tienneet tämän aina...

vähän kun viitsii itse nähdä vaivaa osaa vaihtaessa, niin saa tarvikeosatkin kestämään yllättävän pitkään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, jokainen nivel vaan piikillä välillä täyteen öljyä, niin kestävät yleensä niin kauan, kuin auto on samalla omistajalla.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun piikillä laittaa öljyä kannattaa toiseen kumiin tökätä toinen pelkkä piikki että sieltä pääsee ilma poistumaan. On siitäkin kokemusta että kummi poksahtaa pois paikoiltaan kun ruutalla ruuttaa öljyvaseliiniseosta eikä huolehdi siitä että nivelen sisälltä pääsee paine pois. Tekohengitin narinoita talvella just tuolla konstilla. Öljy käsittääkseni pysyy sisällä kunhan kummit on vaan ehjät. Eipä nuo uudet ollu ainakaan toistaiseksi vuotan pöydälle mitään.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Onko siellä muovia niissä nivelien sisässä?
Jos on, niin kestääkö ne öljyjä ja minkälaisia öljyjä?
Tekis mieli piikittää keulasta kaikki nivelet :oops:
Meneekö vesi sisään piikin reiästä?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joissain rasvanipoilla varustetuissa palloissa on kumeissa reikä että ylimääräinen rasva ja paine poistuu ja en ole niissä tavannut vettä.

Itsellä olis tarkoitus ruiskuttaa peräöljyä myös niveliin.
Toisekseen jos nivel on jo ruosteessa,siis narinat,jolloin ne on tieten loput,
saattaa tulla aika nopeasti öljynnin jälkeen liikkuva mutta väljä nivel mutta saahan sit laittaa uuden nivelen ja olla hyvillään että löytyi yksi huono nivel.
Ja uuteen niveleen myös peräöljyä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

nh1131 kirjoitti:Onko siellä muovia niissä nivelien sisässä?
Jos on, niin kestääkö ne öljyjä ja minkälaisia öljyjä?
Tekis mieli piikittää keulasta kaikki nivelet :oops:
Meneekö vesi sisään piikin reiästä?
Ainakaan nuissa uusissa narinoissa ei oo muovia eikä ollu ukkelin 87 lankun nivelissä kun ne purettiin jokunen vuosi sitten. Veikkaan ettei nuissa ole muovia käytetty joten ölyvoitelun voinee suorittaa. Omat kiskaisen pihalle tässä lähiaikoina. Sittenhän tuon näkeen mitä sisällään pitävät. Jouset vaihtuu myös ympäriinsä 18mm kumien kera sekä apusimpukan sisuskalut.

Pitää sit takapään muutikin nivelet käydä läpi kun jouset on irrallaan. Pitäis vaan työkalu siihen hommaan tehdä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, eikös niissä kaikissa oo muovit sisällä ? ainakin mitä ite oon poistanut on ollut.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

epk kirjoitti:hmm, eikös niissä kaikissa oo muovit sisällä ? ainakin mitä ite oon poistanut on ollut.
Nuo uudet näyttää siltä ettei niisä olisi? Ei oo kyllä tullu räjäytettyä yhtään narinaa joten jos muovi on ns. keskellä niveltä ulkokuoressa niin se tosiaan ei välttämättä näy suojakumin urasta. Missäskohtaa tuo muovi on?
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Tarkoitin sitä muovia, että onko kaikissa nivelissä. Ei siis pelkästään narinassa. Vaihdatin autooni sen pienen nivelen joka on alatukivarressa ja se on sitten yhteydessä kallistuksenvakaajaan, siinä oli nivelen sisässä muovinen osa joka oli palloa vasten. Siitä ajattelin että muissakin pallonivelissä vois olla muovia. Siitä johdattelin kysymykseni että minkälaista öljyä kannattas piikittää jotta sais pitkäää ikää pallonivelille.
W211:ssä niitä on useita :shock:
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kyllä niissä narinaheloissa on nyloninen "pesä" kuten kaikkissa muissakin mersun nivelissä!
tuo nylon kyllä katoaa nopsaan nivelestä kun suojakumit alkaa vuotaa ruostemoska ottaa vallan nivelen voitelusta.
mineraali pohjaista peräöljyä pystyy laittamaan niveleen,nylon ja suojakumi kyllä kestää sen mutta nämä spray rasvat,rostoff ja yleisvoiteluaineet on myrkkyä ainakin suojakumille,on opittu kantapäänkautta :roll:
ML W164
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vaihdoin molemmin puolin narinat ja sahasin rautasahalla halki toisen. Totta kyllä sieltä muovinen pesä löytyi. Toiselta puolen narahtava ääni kuului noin puolivuotta takaperin mutta epäilen ettei se nuista ole kuulunut. Ei nuo nivelet mitään uusia tietty ole mutta muovipesä oli ainakin tuossa toisessa vielä täysin ehjä joten ei ainakaan rauta rautaa vasten oo päässy hankaamaan. No niin tai näin nyt on uudet laitettu sekä jouset ympäriinsä. Maavara nousi useita senttejä.

Sitä hiukan äimistelin kun ajettavuus parani ennalleen pelkkien etujousien vaihdolla :shock: Nyt menee tietämyöten kuten ennenkin. Keulahan nousi noin 3 - 4cm. Se on paljon mutta mitenkäs se ajettavuuden paranemiseen liittyy :?: Eipä tuo tietty haittaa ja apusimpukan korjaussarja on vielä pöydällä mutta ei taida kannattaa vaihtaa? Takakelkan kumit ja koiranluut näytti olevan vielä kunnossa kun vääntelin ja kääntelin niitä narinoitten vaihdon yhteydessä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

korjaussatsi vaan paikal, ei mee kuitenkaan kauaa sen laitossa, vanha kuitenkin jo vanha.
orsii-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 15.03.2010 23:11
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Mitäs kaikkea tuohon korjaussatsiin kuuluu? onkos minkämoinen homma vaihdella? :D meinaapi omassakin olla jo melko paljon väljää apusimpukassa...
C250TDT
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Apu-korjaus sarja.Sis.laakerit 2,sisäholkit ja uusi pultti ja mutteri.
Vaihto tosi helppo,ei tartte palloniveliä purkaa edestä vaan varsi palloineen käännetään edestä pois ja uudet sisus kalut ja mutteri tosi tiukalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
-Arska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 12.08.2004 13:53
Paikkakunta: Kokkola

narina nivelet

Viesti Kirjoittaja -Arska- »

Minun 210 mesessä alkoi inhoittava narina takapäässä pari vuotta sitten. Narina nivel on osuva nimitys nivelten äänelle.
Laitoin silloin neularuiskulla molemmin puolin paksua öljyä suojakumen läpi ja ei ole sen jälkeen narissut. en tiedä kauanko nivelet kestää näin vaimennettuna mutta ei näy kumista ulospäin kosteutta ja kaikki senpuoleen on ok.
-Arska-
Vastaa Viestiin