mittariston keltaiset alueet?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

mittariston keltaiset alueet?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tuossa viikonloppuna ajellessa rupesin miettimään w210 mallissa (taitaapi olla muissakin?) mittaristossa olevia keltaisia alueita 30-35kmh ja 50-60kmh kohdalla...???

mitähän ne on?.

ensin luulin että vaihto"valoja" mutta kun ei ne osu millekään vaihteen kohdalle....taitaa ottaa ykkösellä 70 ja kakkosella yli sata tuo e420, muistaakseni...

tietäiskö joku tai arvaisko ihan vaan huvikseen noiden funktion?

mielenkiinnosta kyselen.
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Mutua, tai joskus jotain luullu kuulevani.

Oliskohan jonkin sortin huomionopeuksia taajamissa tms. Siis saksalaisessa liikenne ympäristössä.
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja onre »

Mulle joku väitti että se 50-60km/h keltainen ois hinausnopeus. Mene tiedä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

simos kirjoitti:Mutua, tai joskus jotain luullu kuulevani.

Oliskohan jonkin sortin huomionopeuksia taajamissa tms. Siis saksalaisessa liikenne ympäristössä.

no itsekin ajattelin näin mutta kun en mielestäni saksassa ajellessa törmännyt missään noihin rajoituksiin....ja vielä ihmeellisempää olisi josko samat keltaiset jätetään euroopan muihinkin maihin vietäviin malleihin....

voi olla että olet kyllä oikeassakin.

just ajattelin että onko ne vaan siksi että saa nopeammin katseen oikeaan paikkaan mittaristossa kun alkaa etsiä vauhtiaan?
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Kyllä ite oon aina ajatellut että ne on juuri taajamassa ajoa varten. Tiiä sitten...
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

W210E kirjoitti:ja vielä ihmeellisempää olisi josko samat keltaiset jätetään euroopan muihinkin maihin vietäviin malleihin....
Onhan noissa saksan parkkivalotkin :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

On tullut tätä(kin) mietittyä öisin pitkiä matkoja yksin ajellessa.

Mulla on W124 200E nelivaihteisena, ja siinä on vain yksi tuollainen keltainen alue, siinä viidenkympin kupeessa. Lisäksi mittaristossa on pienet keltaiset I, II ja III -merkinnät eri nopeuksien kohdalla. Olen ajatellut, että jospa nuo numeromerkinnät olisivat tehtaan suosituksia kyseisten vaihteiden maksiminopeuksiksi, ja se keltainen alue pienin nopeus, jota suurimmalla vaihteella eli nelosella olisi suotavaa ajaa. Ainakin moottorin ominaisuuksien puolesta tuo kuulostaisi loogiselta.

Olisiko näissä ilmeisesti viisivaihteisten autojen kahden keltaisen alueen mittaristoissa sitten vastaavat "vaihtoalueet" kahdelle suurimmalle vaihteelle?

Ja tämä oli siis mutua, kai joku nyt tämänkin ihan oikeasti tietää... :)
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ne pienet nyppylät kuvaavat koska vaihde vain yksinkertaisesti loppuu. Iso alue on mulla siinä 50-60 välissä ja olen kuvitellut että se kiinnittää huomion oleelliselle alueelle ajaessa. Siis nopeasti vilkaistessa!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kareliaani kirjoitti:On tullut tätä(kin) mietittyä öisin pitkiä matkoja yksin ajellessa.

Mulla on W124 200E nelivaihteisena, ja siinä on vain yksi tuollainen keltainen alue, siinä viidenkympin kupeessa. Lisäksi mittaristossa on pienet keltaiset I, II ja III -merkinnät eri nopeuksien kohdalla. Olen ajatellut, että jospa nuo numeromerkinnät olisivat tehtaan suosituksia kyseisten vaihteiden maksiminopeuksiksi, ja se keltainen alue pienin nopeus, jota suurimmalla vaihteella eli nelosella olisi suotavaa ajaa. Ainakin moottorin ominaisuuksien puolesta tuo kuulostaisi loogiselta.

Olisiko näissä ilmeisesti viisivaihteisten autojen kahden keltaisen alueen mittaristoissa sitten vastaavat "vaihtoalueet" kahdelle suurimmalle vaihteelle?

Ja tämä oli siis mutua, kai joku nyt tämänkin ihan oikeasti tietää... :)
Automaateista löytyy samat oranssit alueet mittaristossa.... että eipä taida olla vaihteiden käytön suhteen mitään merkitystä noilla.

Oisko tosiaan vain saksassa katsottu että on alueita "a" joissa ajellaan noin neljääkymppiä ja alueita "b" joissa ajellaan kuuttakymppiä ja lopuilla alueilla ajellaan sen mitä parhaaksi katsotaan ja jos joku jää alle alueella "c" niin on kävellyt väärässä paikassa tien yli.... ;)

Oisko alue "a"= lapsia pyörii täällä ja "b"= aikuisia jalankulkijoita ja c= ulkomaalaisia :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Veikkaan että tehtaan säädöissä on niissä kohtii ollu vaihdot. Itselläni on tosiaan nuo merkit 40 80 120 160, jokaisessa kohtaa loppuu vaihde, ja siis aivan tasan tarkkaan niissä kohdissa. Sama logiikka pätisi 4-vaihteiseen automaattiin, toki vaan täyskiihdytyksellä tehtaan säädöillä :idea:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ihan selkeästi nuo I, II ja III on se nopeus, jossa kyseinen vaihde loppuu, ainakin oma automaatti 300E jää paukuttamaan rajoitinta vasten kyseisessä nopeudessa ja pykälän mukainen vaihde päällä (2 ja 3 vain pystyy testaamaan...) asian voi muuten tarkistaa ihan mersun käyttöohjekirjasta ;)

I alue n. 65 km/h II alue n. 105 km/h ja III alue n. 170 km/h omassa mittaristossa...

eli tuossa vielä kuva mittaristosta http://jysal.pp.fi/mersu/mittaristo.jpg

ja on monessa muussakin autossa joku erikoisuus tuossa n. 50 km/h nopeudessa... meidän rellussa esim. 50 km/h nopeusviiva mittaristossa on punainen, kun muut on valkoisia jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

napa kirjoitti:ihan selkeästi nuo I, II ja III on se nopeus, jossa kyseinen vaihde loppuu, ainakin oma automaatti 300E jää paukuttamaan rajoitinta vasten kyseisessä nopeudessa ja pykälän mukainen vaihde päällä (2 ja 3 vain pystyy testaamaan...) asian voi muuten tarkistaa ihan mersun käyttöohjekirjasta ;)

I alue n. 65 km/h II alue n. 105 km/h ja III alue n. 170 km/h omassa mittaristossa...

eli tuossa vielä kuva mittaristosta http://jysal.pp.fi/mersu/mittaristo.jpg

ja on monessa muussakin autossa joku erikoisuus tuossa n. 50 km/h nopeudessa... meidän rellussa esim. 50 km/h nopeusviiva mittaristossa on punainen, kun muut on valkoisia jne.

No, nuo I, II ja III nyt vaihtoihin voi liittyäkkin, luulin että puhuttiin nuista vinoviivoitettuna kuvassa näkyvistä alueista. Tuo näyttää tenavan mittaristolta... Tuommoiset tais olla entisessä w201024:ssäkin.

Näemä tuossa w202028:ssa ei ookkaan roomalaisia numeroita:

http://www.youtube.com/watch?v=xtY8RLvrVt4

Sama viivoitettu alue siellä on 50-60 kohdalla kyllä...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Vähän tartuttiin sivuaiheeseen, mutta anyhow. Onko jollakin lukea vaikka suomenkielisesta manumaalista, mitä nuo raidoitetut alueet ovat?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

oho, eipä sitten ollutkaan ihan yksiselitteinen asia...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....

kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.

todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Uusissa ei mitään grafiikkaa nopeusmittaristossa olekaan paitsi silloin kun vakionopeussäädintä käyttää. Tulee viivoja ulkokehälle.

Uudemmissa malleissa vakionopeudensäädin nostaa nopeutta 10 km/h per tietyn mittainen napautus. Voi säädellä myös vaikka 1 km/h kerrallaan...
Jii'86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 07.06.2010 02:07

Mittariston keltaiset viivat

Viesti Kirjoittaja Jii'86 »

W210E kirjoitti:oho, eipä sitten ollutkaan ihan yksiselitteinen asia...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....

kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.

todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...

---

Moro!

Ensimmäinen kirjoitus tällä foorumilla! Viime viikonloppuna hommasin elämäni ensimmäisen auton, mallia Mercedes-Benz 230E -91. Aivan mahtava ajettava! Olen niin ylpeä kyseisestä autosta :)

No niin eli aiheeseen...

Tutkin tuota käyttöohjekirjaa, niin siellä mainittiin mittariston keltaisten alueiden olevan vuoristossa ajoa varten erityisesti automaattiversioita varten. Jos esimerkiksi joutuu vetämään raskasta kuormaa, täytyy vaihteistovipu valita asentoon '1' tai '2'. Alamäessä voi sitten tarkkailla ettei nopeus nouse yli "keltaisten alueiden" eli ettei kone käy ylikierroksilla. Onkohan kaikissa automaattimalleissa kierroslukumittari? Jos ei ole, niin tieto on enemmän kuin hyödyllinen :)

Oma mielipiteeni on se, että vanhat perusmallien automaatit on tehty naisille :D
Nykyiset ovat jo melko kehittyneitä ja hyviä ajaa :)

Toivottavasti kirjoitus ei mennyt pahasti metsään!

Hyviä helteiden jatkoja!
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Onhan noissa vanhoissa mersuissa hyvät automaatit, kunhan säätää ne kohdilleen :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei ne kyllä oikein ole verrattuna uudempiin...No siltikään manuaali ei ole vaihtoehto.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

No ei tietenkään :lol: sanoin vaan että ei ne vanhatkaan mitään huonoja ole
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vahvin teoria kyllä lie, että se juuri osoittaa sopivan taajamanopeuden se keltaraidoitettu alue.

Ja tästä on perinteitä enemmänkin: W110/W111:n "väriä vaihtava" nopeusmittarin viisari on todellakin keltapunainen juuri välillä 50-60 km/h.
Samoin ainakin VW:n pakuissa oli aikanaan raidoitettu pätkä mittarissa samoissa kohdin -- tiedä, liekö niissäkään nykyään.

Ihan kelpo perustelu helpottaa luettavutta, tietysti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mittariston keltaiset viivat

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jii'86 kirjoitti:
W210E kirjoitti:oho, eipä sitten ollutkaan ihan yksiselitteinen asia...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....

kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.

todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...

---

Moro!

Ensimmäinen kirjoitus tällä foorumilla! Viime viikonloppuna hommasin elämäni ensimmäisen auton, mallia Mercedes-Benz 230E -91. Aivan mahtava ajettava! Olen niin ylpeä kyseisestä autosta :)

No niin eli aiheeseen...

Tutkin tuota käyttöohjekirjaa, niin siellä mainittiin mittariston keltaisten alueiden olevan vuoristossa ajoa varten erityisesti automaattiversioita varten. Jos esimerkiksi joutuu vetämään raskasta kuormaa, täytyy vaihteistovipu valita asentoon '1' tai '2'. Alamäessä voi sitten tarkkailla ettei nopeus nouse yli "keltaisten alueiden" eli ettei kone käy ylikierroksilla. Onkohan kaikissa automaattimalleissa kierroslukumittari? Jos ei ole, niin tieto on enemmän kuin hyödyllinen :)

Oma mielipiteeni on se, että vanhat perusmallien automaatit on tehty naisille :D
Nykyiset ovat jo melko kehittyneitä ja hyviä ajaa :)

Toivottavasti kirjoitus ei mennyt pahasti metsään!

Hyviä helteiden jatkoja!

thanks, tuo kuulostaa jo ihan oikealta.

mihinkään muuhun ne ei sovi sitten millään ilveellä.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kait se on tuo pakko sitten uskoa :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin, siis nämä punaisella ympyröidyt kohdat tuossa kuvassa olevassa mittarissa osoittaa ne "ylikierroskohdat", joista nyt oli puhetta vuoristossa ajettaessa tai missä tahansa (sama pätee tietysti myös manuaalilla ajettaessa...)

mittristo

se raidoitettu alue taas ei liity mitenkään mihinkään vaihteeseen, vaan osoittaa taajamanopeusaluetta, nykyään kun on tullut myös muitakin, kuin se perinteinen 50 tai 60 km/h, niin uudempiin autoihin on lisätty vastaava kohta myös n. 30 km/h kohtaan..

itse olen sitä mieltä, että vanhat automatit juuri on tehty miehille ja uudemmat sitten myös naisille, kun ne vaihtaa niin "neitimäisesti" :D vanhalla 722.3 ja 722.4 (luultavasti myös 722.5) laatikolla siis pitää osata ajaa, että se ei ole sellaista "niskojen katkomista" :wink: eli ajamisessa pitää olla paljon sellaista "perstuntumaa ja aavistamista" laatikon toiminnasta mukana, että laatikon saa vaihtamaan sivistyneesti, uudemmilla taas saa keskittyä vain kaasuttamiseen/ajamiseen yleisesti ja tietokone hoitaa vaihtamiset sivistyneesti ...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Niinnko kyllä reikä pitää olla päässä jos vuoristossa vetää kärryä noilla pikkuviivoilla :lol: Tosiaan niinkuin navan kanssa jo todettiin, merkkaavat vaihteen loppumista, ei kierrä enempään :P
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa, valitettavasti on sanottava että 722.5 ei nakkele niskoja ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:napa, valitettavasti on sanottava että 722.5 ei nakkele niskoja ;)
joo, se olikin varauksella, kun en ole sellaisella päässyt ajelemaan, vaikka samaa "perhettä" kai ovatkin, niin on se kai jo niin paljon uudempaa tekniikkaa, että ei paisko vaihteita sisään, kuten .3 ja .4 laatikot :D

vaikka ei tuo oma 722.3 laatikkokaan tee sitä äkkiliikettä, kuin kickdown tai täyskaasu vaihdoissa, muuten mennään ihan "jenkki laatikkojen" tyylillä (ilman luistoa kylläkin)...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin