mittariston keltaiset alueet?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
mittariston keltaiset alueet?
tuossa viikonloppuna ajellessa rupesin miettimään w210 mallissa (taitaapi olla muissakin?) mittaristossa olevia keltaisia alueita 30-35kmh ja 50-60kmh kohdalla...???
mitähän ne on?.
ensin luulin että vaihto"valoja" mutta kun ei ne osu millekään vaihteen kohdalle....taitaa ottaa ykkösellä 70 ja kakkosella yli sata tuo e420, muistaakseni...
tietäiskö joku tai arvaisko ihan vaan huvikseen noiden funktion?
mielenkiinnosta kyselen.
mitähän ne on?.
ensin luulin että vaihto"valoja" mutta kun ei ne osu millekään vaihteen kohdalle....taitaa ottaa ykkösellä 70 ja kakkosella yli sata tuo e420, muistaakseni...
tietäiskö joku tai arvaisko ihan vaan huvikseen noiden funktion?
mielenkiinnosta kyselen.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
simos kirjoitti:Mutua, tai joskus jotain luullu kuulevani.
Oliskohan jonkin sortin huomionopeuksia taajamissa tms. Siis saksalaisessa liikenne ympäristössä.
no itsekin ajattelin näin mutta kun en mielestäni saksassa ajellessa törmännyt missään noihin rajoituksiin....ja vielä ihmeellisempää olisi josko samat keltaiset jätetään euroopan muihinkin maihin vietäviin malleihin....
voi olla että olet kyllä oikeassakin.
just ajattelin että onko ne vaan siksi että saa nopeammin katseen oikeaan paikkaan mittaristossa kun alkaa etsiä vauhtiaan?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
On tullut tätä(kin) mietittyä öisin pitkiä matkoja yksin ajellessa.
Mulla on W124 200E nelivaihteisena, ja siinä on vain yksi tuollainen keltainen alue, siinä viidenkympin kupeessa. Lisäksi mittaristossa on pienet keltaiset I, II ja III -merkinnät eri nopeuksien kohdalla. Olen ajatellut, että jospa nuo numeromerkinnät olisivat tehtaan suosituksia kyseisten vaihteiden maksiminopeuksiksi, ja se keltainen alue pienin nopeus, jota suurimmalla vaihteella eli nelosella olisi suotavaa ajaa. Ainakin moottorin ominaisuuksien puolesta tuo kuulostaisi loogiselta.
Olisiko näissä ilmeisesti viisivaihteisten autojen kahden keltaisen alueen mittaristoissa sitten vastaavat "vaihtoalueet" kahdelle suurimmalle vaihteelle?
Ja tämä oli siis mutua, kai joku nyt tämänkin ihan oikeasti tietää...
Mulla on W124 200E nelivaihteisena, ja siinä on vain yksi tuollainen keltainen alue, siinä viidenkympin kupeessa. Lisäksi mittaristossa on pienet keltaiset I, II ja III -merkinnät eri nopeuksien kohdalla. Olen ajatellut, että jospa nuo numeromerkinnät olisivat tehtaan suosituksia kyseisten vaihteiden maksiminopeuksiksi, ja se keltainen alue pienin nopeus, jota suurimmalla vaihteella eli nelosella olisi suotavaa ajaa. Ainakin moottorin ominaisuuksien puolesta tuo kuulostaisi loogiselta.
Olisiko näissä ilmeisesti viisivaihteisten autojen kahden keltaisen alueen mittaristoissa sitten vastaavat "vaihtoalueet" kahdelle suurimmalle vaihteelle?
Ja tämä oli siis mutua, kai joku nyt tämänkin ihan oikeasti tietää...

Automaateista löytyy samat oranssit alueet mittaristossa.... että eipä taida olla vaihteiden käytön suhteen mitään merkitystä noilla.kareliaani kirjoitti:On tullut tätä(kin) mietittyä öisin pitkiä matkoja yksin ajellessa.
Mulla on W124 200E nelivaihteisena, ja siinä on vain yksi tuollainen keltainen alue, siinä viidenkympin kupeessa. Lisäksi mittaristossa on pienet keltaiset I, II ja III -merkinnät eri nopeuksien kohdalla. Olen ajatellut, että jospa nuo numeromerkinnät olisivat tehtaan suosituksia kyseisten vaihteiden maksiminopeuksiksi, ja se keltainen alue pienin nopeus, jota suurimmalla vaihteella eli nelosella olisi suotavaa ajaa. Ainakin moottorin ominaisuuksien puolesta tuo kuulostaisi loogiselta.
Olisiko näissä ilmeisesti viisivaihteisten autojen kahden keltaisen alueen mittaristoissa sitten vastaavat "vaihtoalueet" kahdelle suurimmalle vaihteelle?
Ja tämä oli siis mutua, kai joku nyt tämänkin ihan oikeasti tietää...
Oisko tosiaan vain saksassa katsottu että on alueita "a" joissa ajellaan noin neljääkymppiä ja alueita "b" joissa ajellaan kuuttakymppiä ja lopuilla alueilla ajellaan sen mitä parhaaksi katsotaan ja jos joku jää alle alueella "c" niin on kävellyt väärässä paikassa tien yli....

Oisko alue "a"= lapsia pyörii täällä ja "b"= aikuisia jalankulkijoita ja c= ulkomaalaisia

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Veikkaan että tehtaan säädöissä on niissä kohtii ollu vaihdot. Itselläni on tosiaan nuo merkit 40 80 120 160, jokaisessa kohtaa loppuu vaihde, ja siis aivan tasan tarkkaan niissä kohdissa. Sama logiikka pätisi 4-vaihteiseen automaattiin, toki vaan täyskiihdytyksellä tehtaan säädöillä 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
ihan selkeästi nuo I, II ja III on se nopeus, jossa kyseinen vaihde loppuu, ainakin oma automaatti 300E jää paukuttamaan rajoitinta vasten kyseisessä nopeudessa ja pykälän mukainen vaihde päällä (2 ja 3 vain pystyy testaamaan...) asian voi muuten tarkistaa ihan mersun käyttöohjekirjasta 
I alue n. 65 km/h II alue n. 105 km/h ja III alue n. 170 km/h omassa mittaristossa...
eli tuossa vielä kuva mittaristosta http://jysal.pp.fi/mersu/mittaristo.jpg
ja on monessa muussakin autossa joku erikoisuus tuossa n. 50 km/h nopeudessa... meidän rellussa esim. 50 km/h nopeusviiva mittaristossa on punainen, kun muut on valkoisia jne.

I alue n. 65 km/h II alue n. 105 km/h ja III alue n. 170 km/h omassa mittaristossa...
eli tuossa vielä kuva mittaristosta http://jysal.pp.fi/mersu/mittaristo.jpg
ja on monessa muussakin autossa joku erikoisuus tuossa n. 50 km/h nopeudessa... meidän rellussa esim. 50 km/h nopeusviiva mittaristossa on punainen, kun muut on valkoisia jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:ihan selkeästi nuo I, II ja III on se nopeus, jossa kyseinen vaihde loppuu, ainakin oma automaatti 300E jää paukuttamaan rajoitinta vasten kyseisessä nopeudessa ja pykälän mukainen vaihde päällä (2 ja 3 vain pystyy testaamaan...) asian voi muuten tarkistaa ihan mersun käyttöohjekirjasta
I alue n. 65 km/h II alue n. 105 km/h ja III alue n. 170 km/h omassa mittaristossa...
eli tuossa vielä kuva mittaristosta http://jysal.pp.fi/mersu/mittaristo.jpg
ja on monessa muussakin autossa joku erikoisuus tuossa n. 50 km/h nopeudessa... meidän rellussa esim. 50 km/h nopeusviiva mittaristossa on punainen, kun muut on valkoisia jne.
No, nuo I, II ja III nyt vaihtoihin voi liittyäkkin, luulin että puhuttiin nuista vinoviivoitettuna kuvassa näkyvistä alueista. Tuo näyttää tenavan mittaristolta... Tuommoiset tais olla entisessä w201024:ssäkin.
Näemä tuossa w202028:ssa ei ookkaan roomalaisia numeroita:
http://www.youtube.com/watch?v=xtY8RLvrVt4
Sama viivoitettu alue siellä on 50-60 kohdalla kyllä...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
oho, eipä sitten ollutkaan ihan yksiselitteinen asia...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....
kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.
todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....
kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.
todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Mittariston keltaiset viivat
W210E kirjoitti:oho, eipä sitten ollutkaan ihan yksiselitteinen asia...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....
kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.
todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...
---
Moro!
Ensimmäinen kirjoitus tällä foorumilla! Viime viikonloppuna hommasin elämäni ensimmäisen auton, mallia Mercedes-Benz 230E -91. Aivan mahtava ajettava! Olen niin ylpeä kyseisestä autosta

No niin eli aiheeseen...
Tutkin tuota käyttöohjekirjaa, niin siellä mainittiin mittariston keltaisten alueiden olevan vuoristossa ajoa varten erityisesti automaattiversioita varten. Jos esimerkiksi joutuu vetämään raskasta kuormaa, täytyy vaihteistovipu valita asentoon '1' tai '2'. Alamäessä voi sitten tarkkailla ettei nopeus nouse yli "keltaisten alueiden" eli ettei kone käy ylikierroksilla. Onkohan kaikissa automaattimalleissa kierroslukumittari? Jos ei ole, niin tieto on enemmän kuin hyödyllinen

Oma mielipiteeni on se, että vanhat perusmallien automaatit on tehty naisille

Nykyiset ovat jo melko kehittyneitä ja hyviä ajaa

Toivottavasti kirjoitus ei mennyt pahasti metsään!
Hyviä helteiden jatkoja!
Vahvin teoria kyllä lie, että se juuri osoittaa sopivan taajamanopeuden se keltaraidoitettu alue.
Ja tästä on perinteitä enemmänkin: W110/W111:n "väriä vaihtava" nopeusmittarin viisari on todellakin keltapunainen juuri välillä 50-60 km/h.
Samoin ainakin VW:n pakuissa oli aikanaan raidoitettu pätkä mittarissa samoissa kohdin -- tiedä, liekö niissäkään nykyään.
Ihan kelpo perustelu helpottaa luettavutta, tietysti.
Ja tästä on perinteitä enemmänkin: W110/W111:n "väriä vaihtava" nopeusmittarin viisari on todellakin keltapunainen juuri välillä 50-60 km/h.
Samoin ainakin VW:n pakuissa oli aikanaan raidoitettu pätkä mittarissa samoissa kohdin -- tiedä, liekö niissäkään nykyään.
Ihan kelpo perustelu helpottaa luettavutta, tietysti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mittariston keltaiset viivat
Jii'86 kirjoitti:W210E kirjoitti:oho, eipä sitten ollutkaan ihan yksiselitteinen asia...
kysyin muuten veholta samaa asiaa...ei selitystä. tai no jotain, "vaihtovaloja" tai "nopeusrajoutuksia"....
kyse oli siis noista raidoitetuista alueista...ainakaan omassani ei ole noita selkeitä I II ja III jne merkkejä.
todellakin monissa autoissa on noita "vaihtovaloja" punaisella jne merkitty mittaristoon mutta nuo raidoitetut on kyllä hämärä juttu...
---
Moro!
Ensimmäinen kirjoitus tällä foorumilla! Viime viikonloppuna hommasin elämäni ensimmäisen auton, mallia Mercedes-Benz 230E -91. Aivan mahtava ajettava! Olen niin ylpeä kyseisestä autosta
No niin eli aiheeseen...
Tutkin tuota käyttöohjekirjaa, niin siellä mainittiin mittariston keltaisten alueiden olevan vuoristossa ajoa varten erityisesti automaattiversioita varten. Jos esimerkiksi joutuu vetämään raskasta kuormaa, täytyy vaihteistovipu valita asentoon '1' tai '2'. Alamäessä voi sitten tarkkailla ettei nopeus nouse yli "keltaisten alueiden" eli ettei kone käy ylikierroksilla. Onkohan kaikissa automaattimalleissa kierroslukumittari? Jos ei ole, niin tieto on enemmän kuin hyödyllinen
Oma mielipiteeni on se, että vanhat perusmallien automaatit on tehty naisille![]()
Nykyiset ovat jo melko kehittyneitä ja hyviä ajaa
Toivottavasti kirjoitus ei mennyt pahasti metsään!
Hyviä helteiden jatkoja!
thanks, tuo kuulostaa jo ihan oikealta.
mihinkään muuhun ne ei sovi sitten millään ilveellä.
niin, siis nämä punaisella ympyröidyt kohdat tuossa kuvassa olevassa mittarissa osoittaa ne "ylikierroskohdat", joista nyt oli puhetta vuoristossa ajettaessa tai missä tahansa (sama pätee tietysti myös manuaalilla ajettaessa...)
mittristo
se raidoitettu alue taas ei liity mitenkään mihinkään vaihteeseen, vaan osoittaa taajamanopeusaluetta, nykyään kun on tullut myös muitakin, kuin se perinteinen 50 tai 60 km/h, niin uudempiin autoihin on lisätty vastaava kohta myös n. 30 km/h kohtaan..
itse olen sitä mieltä, että vanhat automatit juuri on tehty miehille ja uudemmat sitten myös naisille, kun ne vaihtaa niin "neitimäisesti"
vanhalla 722.3 ja 722.4 (luultavasti myös 722.5) laatikolla siis pitää osata ajaa, että se ei ole sellaista "niskojen katkomista"
eli ajamisessa pitää olla paljon sellaista "perstuntumaa ja aavistamista" laatikon toiminnasta mukana, että laatikon saa vaihtamaan sivistyneesti, uudemmilla taas saa keskittyä vain kaasuttamiseen/ajamiseen yleisesti ja tietokone hoitaa vaihtamiset sivistyneesti ...
mittristo
se raidoitettu alue taas ei liity mitenkään mihinkään vaihteeseen, vaan osoittaa taajamanopeusaluetta, nykyään kun on tullut myös muitakin, kuin se perinteinen 50 tai 60 km/h, niin uudempiin autoihin on lisätty vastaava kohta myös n. 30 km/h kohtaan..
itse olen sitä mieltä, että vanhat automatit juuri on tehty miehille ja uudemmat sitten myös naisille, kun ne vaihtaa niin "neitimäisesti"


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
joo, se olikin varauksella, kun en ole sellaisella päässyt ajelemaan, vaikka samaa "perhettä" kai ovatkin, niin on se kai jo niin paljon uudempaa tekniikkaa, että ei paisko vaihteita sisään, kuten .3 ja .4 laatikotSergey kirjoitti:napa, valitettavasti on sanottava että 722.5 ei nakkele niskoja

vaikka ei tuo oma 722.3 laatikkokaan tee sitä äkkiliikettä, kuin kickdown tai täyskaasu vaihdoissa, muuten mennään ihan "jenkki laatikkojen" tyylillä (ilman luistoa kylläkin)...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."