W124:n ruostepaikat
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
W124:n ruostepaikat
Olen puuhaillut ja katsellut "korkeahelmaisten" (1990->) W124:n ruostekorjausten kanssa ja saanut jonkinlaisen käsityksen minne ne kukkaset syntyvät.
Face lift malli, jossa konepelti ja takapelti ovat erilaiset, on ruostemielessä hiukan edeltäjäänsä huonompi. Konepelti ruostuu siinä maskin vierestä, koska siihen on ympätty peltiä. Vanhemmassa mallissa tämä kohta ei ruostu, koska siinä maskin reunus on kromia, joka kestää paremmin korroosiota.
Face lift mallin takapelti on jostain syystä helpompi ruostumaan. Vanhemman mallin takapeltikin ruostuu mutta vain alareunastaan jossa on muovilista tai sitten jos luukun väliin on jatetetty jotain kun luukkua on lyöty kiinni, niin ruostumisen alku on varmaa, jos vaurioita ei korjata.
Aloitetaan edestä:
Etulokasuojat vilkkujen alta: Sinne pääsee lika ja kosteus. Ruostesuojaus uutena olisi auttanut paljon tässä.
Etulokasuojan kaaret: Alkaa yleensä siitä missä muovipusskurin ja pellin välliin jää rako. Kaaret muiltakin osin ruostuvat. Massaus auttaa.'
Ovet korkean listan liittymäkohdasta. Tienpuoleinen ovi yleensä enemmän. Tässä auttaisi kun kerran vuodessa irroittasi paneelit ja putsaisi kiinnityskohdat ja korjaisi ruosteenalut heti tuoreeltaan.
Oven kahvan juuret: putsaus auttaa.
Takalokasuoja: Jarrupöly ja kivet kieppuvat tässä mallissa tähän kohtaan ja kuumana rikkovat maalipintaa. Olen joskus vahatessa huomnnut, että ko. paikka on kuin santapaperia. Metallin palasia loytyy jopa takalokasuojan muovipaneelista ja tietenkin ruosteessa.
Oven karmit yleensä sailyvät ruosteettomina (toisin kuin Väyrysessä), vaikka olen niitäkin ruosteessa nähnyt.
Takana ruostuu saumakohta jossa peräpään helma ja kylkihelma kohtaavat- Paikka on paksua peltiä, joten kunnosn korjaus peliin. Mattoa avaamalla ja takavalon poistamalla sinne pääsee myös takaapäin.
Takavalot kannattaa myös irroittaa, sillä niiden koloissa saattaa pesiä näkymätön ruoste (taas enemmän tien puolella.
Takauukun alareuna vanhemmassa mallissa muovilistan alta. Lista pois aika ajoin ja alustan putsaus/ruostepaikkaus.
Alustasta ruostuvat ainakin jarruletkut.
Koska auto on tekniikaltaan hyvä ja kestävä, kannattaa hyväpeltisiä yksilöitä hoitaa, sillä niillä on vielä vuosia edessä liikenteessä.
Face lift malli, jossa konepelti ja takapelti ovat erilaiset, on ruostemielessä hiukan edeltäjäänsä huonompi. Konepelti ruostuu siinä maskin vierestä, koska siihen on ympätty peltiä. Vanhemmassa mallissa tämä kohta ei ruostu, koska siinä maskin reunus on kromia, joka kestää paremmin korroosiota.
Face lift mallin takapelti on jostain syystä helpompi ruostumaan. Vanhemman mallin takapeltikin ruostuu mutta vain alareunastaan jossa on muovilista tai sitten jos luukun väliin on jatetetty jotain kun luukkua on lyöty kiinni, niin ruostumisen alku on varmaa, jos vaurioita ei korjata.
Aloitetaan edestä:
Etulokasuojat vilkkujen alta: Sinne pääsee lika ja kosteus. Ruostesuojaus uutena olisi auttanut paljon tässä.
Etulokasuojan kaaret: Alkaa yleensä siitä missä muovipusskurin ja pellin välliin jää rako. Kaaret muiltakin osin ruostuvat. Massaus auttaa.'
Ovet korkean listan liittymäkohdasta. Tienpuoleinen ovi yleensä enemmän. Tässä auttaisi kun kerran vuodessa irroittasi paneelit ja putsaisi kiinnityskohdat ja korjaisi ruosteenalut heti tuoreeltaan.
Oven kahvan juuret: putsaus auttaa.
Takalokasuoja: Jarrupöly ja kivet kieppuvat tässä mallissa tähän kohtaan ja kuumana rikkovat maalipintaa. Olen joskus vahatessa huomnnut, että ko. paikka on kuin santapaperia. Metallin palasia loytyy jopa takalokasuojan muovipaneelista ja tietenkin ruosteessa.
Oven karmit yleensä sailyvät ruosteettomina (toisin kuin Väyrysessä), vaikka olen niitäkin ruosteessa nähnyt.
Takana ruostuu saumakohta jossa peräpään helma ja kylkihelma kohtaavat- Paikka on paksua peltiä, joten kunnosn korjaus peliin. Mattoa avaamalla ja takavalon poistamalla sinne pääsee myös takaapäin.
Takavalot kannattaa myös irroittaa, sillä niiden koloissa saattaa pesiä näkymätön ruoste (taas enemmän tien puolella.
Takauukun alareuna vanhemmassa mallissa muovilistan alta. Lista pois aika ajoin ja alustan putsaus/ruostepaikkaus.
Alustasta ruostuvat ainakin jarruletkut.
Koska auto on tekniikaltaan hyvä ja kestävä, kannattaa hyväpeltisiä yksilöitä hoitaa, sillä niillä on vielä vuosia edessä liikenteessä.
Jep. W124E:n (1993-1997) ruostumiseen vaikuttanee myös se, että tuolloin tehdas alkoi asteittain käyttämään vesivärejä korin maalaukseen. Kuulemma esim. varapyöräkotelosta pystyy tsekkaamaan, kummalla auto on maalattu: jos kotelo on korinvärinen, maali on vesiohenteista. Jos tumman harmaa, myrkkymaalia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Höpö höpö. Ei lankku ruostu. Ainoa ruostuva Mese on Väykky. Näin on palstalla annettu ymmärtää. Ei nuo ole ruosteita, ne on jotain "kukkasia" 

Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
niitä "kukkasia" voi kutsua myös ajan patinaksijukka-tre kirjoitti:Höpö höpö. Ei lankku ruostu. Ainoa ruostuva Mese on Väykky. Näin on palstalla annettu ymmärtää. Ei nuo ole ruosteita, ne on jotain "kukkasia"

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sitä mätää on myös siellä sivulistojen alla. Ja myös lasin alareunassa. Ja peltisen alareunankin alla. Jajaja...nj^ kirjoitti:monessa 124:sessa ja 201:sessä nähnyt myös katon etukulmissa ruostetta (mm. omassa päivittäin). Paskamainen korjata kun lasin joutuu irrottamaan. Noh, talvella kuitenkin uusi lasi niin eipä tässä mitn menetetä, korjataan silloin!

Omassa oli ruostetta jokapaikassa, mutta reiälle asti seuraavissa(Tuolloin tämä auto oli siis juuri leimattu!):
-Molemmin puolin sisälokarin ja pystyn runkopalkin saumat puoleen matkaan asti irti(siis massojen repimisen jälkeen)
-Takavalojen takaa lähtenyt hiukan peltiä katoamaan, hiekkapuhallus riitti
-Takalasin alareunassa reikä
-lattiasta paha sanoa reikämäärää, jokatapauksessa kaikkien nostopisteiden ympäristö oli laajasti mätä, sekä etulattiat keskemmältäkin.
-helmojen sivuista kaikki nostopisteet reiällä
-molempien iskaritukien takana reiät jos toisetkin
-etusisälokareissa reiällä useimmat muovilokarin kiinnikeruuvit(kun lähti pyörittämään siis, jäi ruosteinen pellinpala käteen)
-oikea valontausta kadonnut kokonaan. Oikeastaan koko oikeasta sisälokarista puuttui puolet.(vasen oli tallella, sisälokarin etuosan joku vaihtanut joskus kolarin takia)
-syylärin poikkipalkki ei ollut enää juurikaan päädyistään kiinni
-vasen takakallistuksenvakaajan kiinnike ruostui korista irti
-Ovista olis ehkä vielä saanut, mutta oli siinä kunnossa jo, että vaihdettiin niistä 3kpl
-varapyöränkotelossa 1 reikä
-Molemmat takakaaret takaosasta, sekä muovin alta takapuskuriin asti.
-Tämän lisäksi erinäisiä pienempiä reikiä siellä täällä muutamia. Ja tietty sellasta ruostetta, joka ei vielä puhjennut hiekkapuhalluksessa.
Päällepäin auto oli ihan perussiisti, siis sellanen kun 70% tuolla tiellä nyt liikkuvista. Ja tosiaan tuoreella leimalla.

Auto siis tuossa kunnossa 5 vuotta takaperin, jolloin myös korjattiin kunnolla. Edelleen on ajossa, ei ole 5 vuodessa muuttunut miksikään mikään muu, kuin helvetin tarvikelokasuojat(uusittiin siis tuolloin 5 vuotta sitten) mätänee väkisin alta pois, vaikka on kotelosuojat ja massat.
Viimeksi muokannut Whaeva, Pe 09.07.2010 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menee kokoa auto
W124 kun alkaa ruostumaan niin tuntuu menevän koko auto saman tien.
Re: Menee kokoa auto
No nogeoman kirjoitti:W124 kun alkaa ruostumaan niin tuntuu menevän koko auto saman tien.


Alustasta voisi lisätä listaan

autodidakti
Re:
Pitääkö tämä paikkaansa? Tuli laitettua E200D -94, jossa harmaa tuo varapyöräkotelo. Mikäs muuten mädättää nuo kummatkin etukulmat sisälokareista (pissapojan säiliön etupuolelta ja toiselta puolelta vastaavasta paikasta) ja sitten jossakin W124:ssa tuo sisälokarin ja pilarin yhtymäkohta sen korimassan alta mätänee?Timo L. kirjoitti:Jep. W124E:n (1993-1997) ruostumiseen vaikuttanee myös se, että tuolloin tehdas alkoi asteittain käyttämään vesivärejä korin maalaukseen. Kuulemma esim. varapyöräkotelosta pystyy tsekkaamaan, kummalla auto on maalattu: jos kotelo on korinvärinen, maali on vesiohenteista. Jos tumman harmaa, myrkkymaalia.
Re: W124:n ruostepaikat
Kyllä se todennäköisesti pitää paikkansa, ainakin viimeaikaisten empiiristen tutkimusteni mukaan
. Minkä värinen autosi on?
Etuloksuihin pääsee kuraa ja siellä on oikea hylly sitä varten. Originaalisisäloksu kannattaa irroittaa kerran vuoteen ja puhdistaa tuo hylly.

Etuloksuihin pääsee kuraa ja siellä on oikea hylly sitä varten. Originaalisisäloksu kannattaa irroittaa kerran vuoteen ja puhdistaa tuo hylly.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124:n ruostepaikat
Tuo nykyinen E200d on musta.Timo L. kirjoitti:Kyllä se todennäköisesti pitää paikkansa, ainakin viimeaikaisten empiiristen tutkimusteni mukaan. Minkä värinen autosi on?
Etuloksuihin pääsee kuraa ja siellä on oikea hylly sitä varten. Originaalisisäloksu kannattaa irroittaa kerran vuoteen ja puhdistaa tuo hylly.