W124:n ruostepaikat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

W124:n ruostepaikat

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Olen puuhaillut ja katsellut "korkeahelmaisten" (1990->) W124:n ruostekorjausten kanssa ja saanut jonkinlaisen käsityksen minne ne kukkaset syntyvät.

Face lift malli, jossa konepelti ja takapelti ovat erilaiset, on ruostemielessä hiukan edeltäjäänsä huonompi. Konepelti ruostuu siinä maskin vierestä, koska siihen on ympätty peltiä. Vanhemmassa mallissa tämä kohta ei ruostu, koska siinä maskin reunus on kromia, joka kestää paremmin korroosiota.

Face lift mallin takapelti on jostain syystä helpompi ruostumaan. Vanhemman mallin takapeltikin ruostuu mutta vain alareunastaan jossa on muovilista tai sitten jos luukun väliin on jatetetty jotain kun luukkua on lyöty kiinni, niin ruostumisen alku on varmaa, jos vaurioita ei korjata.

Aloitetaan edestä:

Etulokasuojat vilkkujen alta: Sinne pääsee lika ja kosteus. Ruostesuojaus uutena olisi auttanut paljon tässä.

Etulokasuojan kaaret: Alkaa yleensä siitä missä muovipusskurin ja pellin välliin jää rako. Kaaret muiltakin osin ruostuvat. Massaus auttaa.'

Ovet korkean listan liittymäkohdasta. Tienpuoleinen ovi yleensä enemmän. Tässä auttaisi kun kerran vuodessa irroittasi paneelit ja putsaisi kiinnityskohdat ja korjaisi ruosteenalut heti tuoreeltaan.

Oven kahvan juuret: putsaus auttaa.

Takalokasuoja: Jarrupöly ja kivet kieppuvat tässä mallissa tähän kohtaan ja kuumana rikkovat maalipintaa. Olen joskus vahatessa huomnnut, että ko. paikka on kuin santapaperia. Metallin palasia loytyy jopa takalokasuojan muovipaneelista ja tietenkin ruosteessa.

Oven karmit yleensä sailyvät ruosteettomina (toisin kuin Väyrysessä), vaikka olen niitäkin ruosteessa nähnyt.

Takana ruostuu saumakohta jossa peräpään helma ja kylkihelma kohtaavat- Paikka on paksua peltiä, joten kunnosn korjaus peliin. Mattoa avaamalla ja takavalon poistamalla sinne pääsee myös takaapäin.

Takavalot kannattaa myös irroittaa, sillä niiden koloissa saattaa pesiä näkymätön ruoste (taas enemmän tien puolella.

Takauukun alareuna vanhemmassa mallissa muovilistan alta. Lista pois aika ajoin ja alustan putsaus/ruostepaikkaus.

Alustasta ruostuvat ainakin jarruletkut.

Koska auto on tekniikaltaan hyvä ja kestävä, kannattaa hyväpeltisiä yksilöitä hoitaa, sillä niillä on vielä vuosia edessä liikenteessä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep. W124E:n (1993-1997) ruostumiseen vaikuttanee myös se, että tuolloin tehdas alkoi asteittain käyttämään vesivärejä korin maalaukseen. Kuulemma esim. varapyöräkotelosta pystyy tsekkaamaan, kummalla auto on maalattu: jos kotelo on korinvärinen, maali on vesiohenteista. Jos tumman harmaa, myrkkymaalia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Höpö höpö. Ei lankku ruostu. Ainoa ruostuva Mese on Väykky. Näin on palstalla annettu ymmärtää. Ei nuo ole ruosteita, ne on jotain "kukkasia" :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jukka-tre kirjoitti:Höpö höpö. Ei lankku ruostu. Ainoa ruostuva Mese on Väykky. Näin on palstalla annettu ymmärtää. Ei nuo ole ruosteita, ne on jotain "kukkasia" :D
niitä "kukkasia" voi kutsua myös ajan patinaksi :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Anna vain kaikkien kukkien kukkia niin alkaa viimein päiväkin paistaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

lisäisin listaasi, takaikkunan kehyksen alta (ei näe)
kotelosuojaus auttaisi. pystyy tekemään, jos tietää minne 8)

Lopuksi pieni näsäviisaus
kaarik kirjoitti:Alustasta ruostuvat ainakin jarruletkut.
jarruletkut ei ruostu, mutta putket voi ruostua
autodidakti
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Kiitos korjauksesta, etkut ei tietenkään ruostu vaan putket. Pikkuikkunan kulma takana ruostuu kyllä ja puuttuu listasta, kuten mainitsit.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

monessa 124:sessa ja 201:sessä nähnyt myös katon etukulmissa ruostetta (mm. omassa päivittäin :cry:). Paskamainen korjata kun lasin joutuu irrottamaan. Noh, talvella kuitenkin uusi lasi niin eipä tässä mitn menetetä, korjataan silloin!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

nj^ kirjoitti:monessa 124:sessa ja 201:sessä nähnyt myös katon etukulmissa ruostetta (mm. omassa päivittäin :cry:). Paskamainen korjata kun lasin joutuu irrottamaan. Noh, talvella kuitenkin uusi lasi niin eipä tässä mitn menetetä, korjataan silloin!
Sitä mätää on myös siellä sivulistojen alla. Ja myös lasin alareunassa. Ja peltisen alareunankin alla. Jajaja... :lol:

Omassa oli ruostetta jokapaikassa, mutta reiälle asti seuraavissa(Tuolloin tämä auto oli siis juuri leimattu!):
-Molemmin puolin sisälokarin ja pystyn runkopalkin saumat puoleen matkaan asti irti(siis massojen repimisen jälkeen)
-Takavalojen takaa lähtenyt hiukan peltiä katoamaan, hiekkapuhallus riitti
-Takalasin alareunassa reikä
-lattiasta paha sanoa reikämäärää, jokatapauksessa kaikkien nostopisteiden ympäristö oli laajasti mätä, sekä etulattiat keskemmältäkin.
-helmojen sivuista kaikki nostopisteet reiällä
-molempien iskaritukien takana reiät jos toisetkin
-etusisälokareissa reiällä useimmat muovilokarin kiinnikeruuvit(kun lähti pyörittämään siis, jäi ruosteinen pellinpala käteen)
-oikea valontausta kadonnut kokonaan. Oikeastaan koko oikeasta sisälokarista puuttui puolet.(vasen oli tallella, sisälokarin etuosan joku vaihtanut joskus kolarin takia)
-syylärin poikkipalkki ei ollut enää juurikaan päädyistään kiinni
-vasen takakallistuksenvakaajan kiinnike ruostui korista irti
-Ovista olis ehkä vielä saanut, mutta oli siinä kunnossa jo, että vaihdettiin niistä 3kpl
-varapyöränkotelossa 1 reikä
-Molemmat takakaaret takaosasta, sekä muovin alta takapuskuriin asti.
-Tämän lisäksi erinäisiä pienempiä reikiä siellä täällä muutamia. Ja tietty sellasta ruostetta, joka ei vielä puhjennut hiekkapuhalluksessa.

Päällepäin auto oli ihan perussiisti, siis sellanen kun 70% tuolla tiellä nyt liikkuvista. Ja tosiaan tuoreella leimalla. :wink:

Auto siis tuossa kunnossa 5 vuotta takaperin, jolloin myös korjattiin kunnolla. Edelleen on ajossa, ei ole 5 vuodessa muuttunut miksikään mikään muu, kuin helvetin tarvikelokasuojat(uusittiin siis tuolloin 5 vuotta sitten) mätänee väkisin alta pois, vaikka on kotelosuojat ja massat.
Viimeksi muokannut Whaeva, Pe 09.07.2010 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Menee kokoa auto

Viesti Kirjoittaja geoman »

W124 kun alkaa ruostumaan niin tuntuu menevän koko auto saman tien.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Menee kokoa auto

Viesti Kirjoittaja felmit »

geoman kirjoitti:W124 kun alkaa ruostumaan niin tuntuu menevän koko auto saman tien.
No no :? : Omassa on löytynyt terve pelti kuitenkin vierestä :wink:

Alustasta voisi lisätä listaan :arrow: takakelkan etummaiset rungon kiinnityspisteet
autodidakti
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re:

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Timo L. kirjoitti:Jep. W124E:n (1993-1997) ruostumiseen vaikuttanee myös se, että tuolloin tehdas alkoi asteittain käyttämään vesivärejä korin maalaukseen. Kuulemma esim. varapyöräkotelosta pystyy tsekkaamaan, kummalla auto on maalattu: jos kotelo on korinvärinen, maali on vesiohenteista. Jos tumman harmaa, myrkkymaalia.
Pitääkö tämä paikkaansa? Tuli laitettua E200D -94, jossa harmaa tuo varapyöräkotelo. Mikäs muuten mädättää nuo kummatkin etukulmat sisälokareista (pissapojan säiliön etupuolelta ja toiselta puolelta vastaavasta paikasta) ja sitten jossakin W124:ssa tuo sisälokarin ja pilarin yhtymäkohta sen korimassan alta mätänee?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124:n ruostepaikat

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä se todennäköisesti pitää paikkansa, ainakin viimeaikaisten empiiristen tutkimusteni mukaan :-). Minkä värinen autosi on?

Etuloksuihin pääsee kuraa ja siellä on oikea hylly sitä varten. Originaalisisäloksu kannattaa irroittaa kerran vuoteen ja puhdistaa tuo hylly.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124:n ruostepaikat

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Timo L. kirjoitti:Kyllä se todennäköisesti pitää paikkansa, ainakin viimeaikaisten empiiristen tutkimusteni mukaan :-). Minkä värinen autosi on?

Etuloksuihin pääsee kuraa ja siellä on oikea hylly sitä varten. Originaalisisäloksu kannattaa irroittaa kerran vuoteen ja puhdistaa tuo hylly.
Tuo nykyinen E200d on musta.
Vastaa Viestiin