M116 motti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

M116 motti

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Tulipa toteutettua monivuotinen haave ja hankittua W116. 350 koneella
eli ymmärääkseni M116

Joitain foorumeja läpi kahlanneena on jotenkin tullut sellainen kuva
että M116 ei ole oikein "haluttu"....

Onko kyseinen motti jotenkin ongelmallinen tms...?
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Ei kai M116:ssa ole mitään sen kummempaa vikaa. Intohimojen kohdehan on yleensä mallisarjan suurin ja örein eli M117 tai peräti M100, joten siinä mielessä nuo pikkulohkot ovat jääneet vaille ansaitsemaansa arvostusta.

Onnea hankinnalle ja mukavia kilomertejä. W116 on minun mielikuvissani upea auto ja oivallinen harrastukohde.
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minusta M116 on oikein mainio moottori W116:een, kierrosherkähkö ja auto liikkuu sillä paljon mukavammin kuin M110:lla. Ajo on jopa vaivatonta. Perustan kokemukseni kylläkin vain yhteen 1973 350 SE:n ajokeikkaan. En ole kuullut perusmoottorissa olevan mitään sen ihmeempää, mitä M117:ssakaan. Minkä ikäinen se on, eli kumpi ruisku?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Samat sisuskaluthan tuossa116 koneessa on kuin 117:ssä kampiakselia lukuunottamatta, jossa on pienempi polvi. Tästähän vois sitten vetää sellaisen johtopäätöksen, että pienemmällä rasituksella ja lisäksi kampisuhde "parempi". Kierroksia tosin enempi. Vähintäänkin yhtähyvä kuin 117.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Welcome 116lover!

Juhannuksena ajelin muutama kymmenen km 1984-mallisella 380 SL:llä. Minulla oli jo ennakko-odotukset pyh, pikkulohko, ei edes M117 saatikka jos vertaa omaan M100:aan.

Ja kilin kellit, jumankekka mikä auto; murisee alhaalta vääntäen ihan riittävästi. En tohtinut kierrättää kun ei ollut oma mutta pari kertaa annoin enemmin happea ja kulku oli edelleen makoisaa.

Mut, tuo oli K-Jetti jo, vaikkakin US-speksit. Joka tapauksess nam nam :D .

Ja tuossa toimi kikkari vaikka ei painanut poljinta pohjaan, kuten omassa ex-280SE:ssä, saman vuotinen. Kai sen noin toimii kuulua. Sorry OT.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Juu terve vaan kaikille tasapuolisesti,ikävä kyllä ei koneen vuosimallista
ole mitään tietoa,auto on alunperin 280SE -76 ja M116 tekniikka vaihdettu yli 20 vuotta sitten.
Siitä pääsenkin jatkokysymykseen onko jotain ulkoisia tunnisteita/koneen numeroa näkyvissä josta voisi päätellä koneen ikää?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

116lover kirjoitti:Juu terve vaan kaikille tasapuolisesti,ikävä kyllä ei koneen vuosimallista
ole mitään tietoa,auto on alunperin 280SE -76 ja M116 tekniikka vaihdettu yli 20 vuotta sitten.
Siitä pääsenkin jatkokysymykseen onko jotain ulkoisia tunnisteita/koneen numeroa näkyvissä josta voisi päätellä koneen ikää?
onko se tällänen :roll:
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Moottorin sarjanumero löytyy takaosasta V- lohkojen välistä heti vaihdelaatikon rajapinnasta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

116lover kirjoitti:Juu terve vaan kaikille tasapuolisesti,ikävä kyllä ei koneen vuosimallista
ole mitään tietoa,auto on alunperin 280SE -76 ja M116 tekniikka vaihdettu yli 20 vuotta sitten.
Siitä pääsenkin jatkokysymykseen onko jotain ulkoisia tunnisteita/koneen numeroa näkyvissä josta voisi päätellä koneen ikää?
Onko kyseessä Nettiauton vihreä yksilö?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

116lover kirjoitti:Juu terve vaan kaikille tasapuolisesti,ikävä kyllä ei koneen vuosimallista
ole mitään tietoa,auto on alunperin 280SE -76 ja M116 tekniikka vaihdettu yli 20 vuotta sitten.
Siitä pääsenkin jatkokysymykseen onko jotain ulkoisia tunnisteita/koneen numeroa näkyvissä josta voisi päätellä koneen ikää?
76 vuonna taisi olla molemmilla ruiskuilla D ja K.
Nuohan tunnistaa helpoiten ilmanpuhdistimen kotelosta.
D:ssä koleto pyöreä ja torvi vänkärin puolelle ja taasen K:ssa kotelo takaosasta ei pyöreä vaan osaksi suoraa ja torvi sojottaa kuskin puolelle.
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Kiitoksia tiedoista K-mallihan tuo on.

Ja kyllä,tämä on se Nettiauton vihreä yksilö.
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Seuraavanlainen huomio on tässä viime päivinä tullu tehtyä,aika ajoin
tyhjäkäynillä kuuluu koneesta kilahdus,aivan kuin napauttaisi vasaralla
lohkon kylkeen.
Jokohan viikon tuttavuuden jälkeen romua tunkee lohkosta läpi :shock:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mittaa ensin puristukset. Älä ajele paljoa, äläkä varsinkaan kierrätä konetta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Puristuksia löytyy kyllä.

Venttiilien säätöä voisi koittaa seuraavaksi?

Tuosta nyt tuskin tulee hullua hurskaammaksi mutta laitoinpa aikani
kuluksi.
Tuossa tosin ei kilausta kuulu.
Minusta ihan normaali kasin käyntiääni?

http://www.youtube.com/watch?v=cITKXWA677o[url][/url]

Tuossa kone kylmänä siis....
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Siinä on hydraulinen venttiilinsäätö.

Taitaa olla jostain keinuvivusta menny pinnat, tai nokan kärki on jo menny mutkille. Jos tämä nyt minun läppäristä kuulosti millekkään, niin aikamoinen säläkättäjähän tuo vielä on...

Onhan tuossa näköjään näpräämistä jonkinverran.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Eli koneistamo kutsuu.

No se saapi vielä odottaa,pohja on "revitty" auki ja hitsauskonetta odotellaan.
Toivottavasti pysyy läjässä sinne asti :roll:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Noo...jos nyt haluat sitten koneistaa, niin eikun siitä vaan.

Itse ainankin aukaisisin venttiilikopat ja katsoisin miltä nokka-akselit ja keinuvivut näyttävät.

En tiedä tietystikään herran taloudellisesta tilanteesta, mutta M116/M117 motin remontointi ei sitten ole niitä halvimpia savottoja, mitä maa päällään kantaa. Varaudu tapauskohtaisesti maksimissaan noin 8000 euron budjettiin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

8000 vain? Eikös esim. joihinkin saman ikäisiin Maserateihin remontti maksa
luokkaa 20ke.Kaikki on suhteellista



8)

Joo täytyypä tutkia josko siihen joku korjaus löytysi,toivottavasti
siihen ei mitään 8ke pala.

Tuohon korimalliin kun tuli hurahdettua pikku lapsukaisena,
ja vasta nyt sai aikaiseksi kyseisen laitteen hankkia.

Aina se "polte" tuli tukahdutettua järkisyyllä:
Olen melkoisen tumpelo mitä auton korjaukseen tulee.

Renkaat öljyt suodattimet yms nyt tulee vaihdettua,mutta siihen jää.

Jos ei muuta osaa kannattaa kyseiset rottelot jättää suosiolla muiden harmiksi.

Mutta kun polte ei koskaan hävinny,ajattelin että pakko se on hankkia
jollei asiaa halua kuolinvuoteella asti parkua.

Kriteerit autolle oli

-W116 kasin koneella

-Ajokuntoinen,leima oltava voimassa ainakin kesän yli.

-yleisilmeeltään kohtuullinen

-Ajetaan,tankataan,ja lisäillään öljyjä/vettä

-Jos auto hajoaa,voi voi

-Jos ei mene enää katsatuksesta läpi,voi voi.

Kuitenkin tuo homma on alkanut leviämään kuin paska tuulettimessa,
kun tuon pohjankin kunnostustyö on tullu aloitettua ystävien opastuksella,vaikkei siitä pitänyt edes murehtia.

Jos tuosta ei mitään ikinä tule,voin todeta,ettei ollut tarkoituskaan.

Mutta tulipahan koettua,se tässä on tärkeintä.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Tuollaisesta W116:sta 8 koneisesta täälläkin vähän unelmoidaan, tosin sais olla vähintään se 450. Joku kauppaili remontoitua vanhempaa MB:n 8 konetta, (tyyppiä en muista) taannoin 800 euroon. Sehän olisi pitänyt korjata talteen, tai joku sen kait korjasikin.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei ne osat juuri kalliimpia oo ku muihinkaan, tai ainakaa kaikki...riippuu tietenki mistä ostaa. Ite tilailin semmosesta paikasta ku www.autohausaz.com
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No pelkästään männät oli 300e / kpl. Kun niitä viimeksi tiedustelin.

Jos moottorissa on käytetty pelkkää vettä jäähdytyksessä, niin se on mitä todennäköisemmin syönyt myös kanavia kannen ja lohkon tasosta. Sieltä saattaa löytyä vesivuotoja. Niitten hitsauksessa ja paikkauksessa palaa joitain satasia.

Tiivistesarja oli jotain 800 - 1000 e nurkilla...

Kiertokangen laakerit tais olla jotain 80e/mäntä. Runkolaakereita en muista. Öljypumppu oli muistaakseni 200 euron luokkaa, joten kyllä siitä hintaa rupeaa kiipeämään.

Jakoketju 80 luokkaa, laahaimet oli ihan muutamia hassuja euroja. Samoiten kannenpultit jos on venähtänyt yli arvojensa, niin niissäkin on maksamista...

Originaali tulpanjohtosarja oli noin 800 euron luokkaa....Tuossa näyttää olevan ihan mitkäliekkään-tyyliset roikat.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
116lover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.07.2010 22:07

Viesti Kirjoittaja 116lover »

Tuolta sen varmaan PITÄISI kuulostaa
http://www.youtube.com/watch?v=erloye1nTR0[url]

Aikamoinen ero kun vertaa omaan.Kuin yö ja päivä.

Tänään piti suorittaa autolla siirtoajo.

Pienen pysäyksen jälkeen kun käynnisti uudestaan oli selvästi ainakin
pari pyttyä poissa pelistä ja melkoinen usva takana.
Kyllä ne sieltä n. 5s. jälkeen heräili henkiin mutta kaipa se alkaa olemaan R.I.P.


[/url]
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Terve!

Aluksi nyt kannattaa käydä läpi nostajat + sytytyspuoli.

Kokeilee niillä mitä tapahtuu.

Jos se liikkuu omin voimin, ei pahemmin kolise ja ottaa kierroksia, ei tilanne ole vielä niin kriittinen.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No tuola autohaussisa nii tiivisteet tulis jotai 250E luokkaa suomeen, kiertokangen laakerit koko koneeseen 130E, männänrenkaat 30E/mäntä(ite mäntiä ei näyttäny olevan) jne. ei niistä osista mitää järjettömiä kannata maksaa...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Vastaa Viestiin