automaatin toimintaperiaate?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

automaatin toimintaperiaate?

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Auto on 300-24v ja 5vaihteinen automaatti, ongelma: laatikko ei vaihda pienemmälle kaasua reilusti lisättäessä. esim; ajan n.60kmh ja laatikossa on varmaan 4/5 sisällä, lisään kaasua reilusti melkein kd:lle asti. Laatikko ei vaihda pienempää sisään vaan jurnuttaa isolla vaihteella: EI KIIHDY! sitten jos painan kd:lle asti, laatikko miettii n.4 sekuntia sitten kierrokset nousee ja yhtäkkiä tuuppaa pienempää sisään, siis kauheella viiveellä.

Laatikko toimii muuten hienosti, mietinkin mitenkä laatikko toimii? laatikko tiputtaa vaihdetta kyllä vauhdin hidastuessa esim. risteyksiin tultaessa. Millä periaatteella vaihde vaihtuu pienemmälle, alipaineella? voisiko joku alipaineletku vuotaa?

Laatikon vaijeria on kiristetty ja löysätty...ei haluttua tulosta. ja öljyt ja suodatin on vaihdettu. AAAPUVA tahtoo mä! nam! kiitos! :wink:
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Vaijeri vaikuttaa ulkopuolelta eniten juuri vaihtohetkiin, alipaine vaikuttaa asiaan myös. Jos alipaineissa olisi vuoto niin laatikko paukuttaisi pykäliä aika tuntuvasti, eli olisi kauhian terävät vaihdot.

Kokeile säätää painetta laatikon kyljestä turbiinikopan takaa (ohjeet löytyy foorumilta, tosin 4-vaihteiseen, mutta tässä 722.5-lootassa on samanlainen alipainesäädin)

Kokeile kiristää säätimestä varovasti, ja vaijeria kannattaa kokeilla säätää myös kireämmälle. Vähän kerrallaan.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Omassani samankaltaisia ongelmia:
Vaihdot "töksähtävät" joskus ja välillä vaihtaa isommalle liian aikaisin.
Lisäksi jos ajaa D-asennolla pintakaasulla noin 40 km/h niin laatikko vaihtaa neloselta kolmoselle edes takaisin.
Mihinpäin laatikkoa menee alipaineletku(t) ja mistäpäin konetta ne lähtee laatikolle?
Kyseessä siis 250 d + 4-vaihteinen automaatti.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Alipainesäädin on laatikon vasemmalla puolella turbiinikopan takana ja siihen tulee ohut letku konees suunnalta yläviistosta.

Säätimessä on ~15cm halk. kumihattu, jonka alla on pieni T-avain josta voi säätää painetta.
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Jarkko S kirjoitti:Alipainesäädin on laatikon vasemmalla puolella turbiinikopan takana ja siihen tulee ohut letku konees suunnalta yläviistosta.

Säätimessä on ~15cm halk. kumihattu, jonka alla on pieni T-avain josta voi säätää painetta.
Pitäisi varmaan olla 15mm... se säätö namiskuukkeli on yllättävän pieni. On muuten laatikon toiminta säädön jälkeen parempi... no kyllä se 2->3 vaihto luistaa vieläkin kylmänä, mutta kyllä sillä pärjää.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

:oops: prkl 15mm:hän se piti olla eikä 15cm, oikeinkirjoitus voi olla perjantaisin vaikeaa :roll:
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

?

Viesti Kirjoittaja ansavol »

kuinkakohan paljon tota säädintä kannattaa kerralla kiristää? ilmeisesti kiristämisellä tarkoitettiin myötäpäivään kääntämistä? näytti aika ahtaalta paikalta kun kävin kurkkaamassa auton alla...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ansavol kirjoitti:kuinkakohan paljon tota säädintä kannattaa kerralla kiristää? ilmeisesti kiristämisellä tarkoitettiin myötäpäivään kääntämistä? näytti aika ahtaalta paikalta kun kävin kurkkaamassa auton alla...
Myötäpäivään, puoli kierrosta ei vielä kauheasti vaikuta, eli jos pahasti luistaa niin kierros lisää ja kokeilemaan.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Kun mietin,ni itsepintaisesti tuo kuulostaa quikdawn säätö-ongelmalta...mulla kun ei ole ollu aikoihin mersua,missä olis automaatti,ni en muista onko siinä niinkuin yleisesti on automaateissa,vaijerilla toi toiminto.eli lähtee samasta kiekosta laatikolle kun mihin polkimelta tuleva on kiinnitetty...oliskohan vaijeri katkennu tai jotain..ku mun käsittääkseni se on ainoa toiminto,mikä ohjaa kaasua polkaistessa nopeasti vaihdetta pienemmälle...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mersun KD toimii releellä, vaijerilla ohjataan laatikon käyttäytymistä osakaasulla.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Kyllä se vaijeri vaikuttaa myös täyskaasuvaihtoihin, osana rikka rokassa -periaatteella, mutta että miten se rele oikein vaikuttaa....

Polkimen allahan on kytkin, josta menee kytkentä venttiilille joka sijaitsee ilmeisesti laatikossa(?). Toinen johto menee releelle, joka on vielä yhteydessä tyhjäkäynnin säätöyksikköön. Saa ilmeisesti kierroslukutietoa sieltä(?)

Eli kun polkee kaasun pohjaan, kytkin yhdistää venttiilin releeseen. Jos rele on kierrosluvun perusteella "sitä mieltä, että tars vaihtaa pienempää", se liipasee kärkensä kiinni, ja venttiili saa kytkimen kautta sähvöä. Ja ei kun venttilöimään..

Mutta, mitä se venttiili oikein tekee, ja missä?!?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

oheimala kirjoitti:Kyllä se vaijeri vaikuttaa myös täyskaasuvaihtoihin, osana rikka rokassa -periaatteella, mutta että miten se rele oikein vaikuttaa....

Polkimen allahan on kytkin, josta menee kytkentä venttiilille joka sijaitsee ilmeisesti laatikossa(?). Toinen johto menee releelle, joka on vielä yhteydessä tyhjäkäynnin säätöyksikköön. Saa ilmeisesti kierroslukutietoa sieltä(?)

Eli kun polkee kaasun pohjaan, kytkin yhdistää venttiilin releeseen. Jos rele on kierrosluvun perusteella "sitä mieltä, että tars vaihtaa pienempää", se liipasee kärkensä kiinni, ja venttiili saa kytkimen kautta sähvöä. Ja ei kun venttilöimään..

Mutta, mitä se venttiili oikein tekee, ja missä?!?
Vaijeri ei millään tavalla vaikuta täyskaasuvaihtoon, rele ohjaa sitä täysin.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Minulla kun on rele pimeänä, niin koko vaihtoajoitus on tällä hetkellä pelkän vaijerin varassa. Näin se ainakin vaikuttaa täyskaasuvaihtoihin.

Releen ollessa kunnossa sen vaikutus lienee niin voimakas, että se peittää vaijerin ohjauksen lähes kokonaan. Venttiilin toiminta tuskin kuitenkaan kumoaa vaijerin vaikutusta(?)

Kuitenkin siihen venttiiliin: Missä se sijaitsee, ja mitä se oikesti tekee?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

oheimala kirjoitti:Minulla kun on rele pimeänä, niin koko vaihtoajoitus on tällä hetkellä pelkän vaijerin varassa. Näin se ainakin vaikuttaa täyskaasuvaihtoihin.

Releen ollessa kunnossa sen vaikutus lienee niin voimakas, että se peittää vaijerin ohjauksen lähes kokonaan. Venttiilin toiminta tuskin kuitenkaan kumoaa vaijerin vaikutusta(?)

Kuitenkin siihen venttiiliin: Missä se sijaitsee, ja mitä se oikesti tekee?
Jos rele ei pelaa niin KD ei toimi. Silloin homma on vaijetin varassa, mutta itse Kd toimii vain ja ainoastaan releellä eikä ole säädettävissä.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

No olisko tässä ongelma tapauksessa sitten tämä rele vioittunu?KD:n puolelle musta tää vikaanalyysi menis...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

G280E kirjoitti:No olisko tässä ongelma tapauksessa sitten tämä rele vioittunu?KD:n puolelle musta tää vikaanalyysi menis...
Jep, vika löytynee akselilta:

Ylijännitesuoja

KD:n rele

KD:n nappi
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

toimintaa

Viesti Kirjoittaja esko »

mauri h

kuinka automaatti toimii täysteholähdöillä ?
epäilyttää tehonkesto yli 400 hv tehoilla
olihan eräällä aikaisemmin tehotykissä automaatti
toiminnassa, ilmeisesti kestää käyttöä,,

olen pitäny 5 v getrakia ja sintterikytkintä pomminvarmana
mutta epämiellyttävä ajaa koska ei ole minkäänlaista luistoa
kytkimessä (muualla kylläkin..)

tax free projektiauto olis 300 turbod olis automaatilla
ja alkaa laiskottamaan ainainen vaihteistojen vaihtaminen..


kuullaan lisää ...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: toimintaa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

esko kirjoitti:mauri h

kuinka automaatti toimii täysteholähdöillä ?
epäilyttää tehonkesto yli 400 hv tehoilla
olihan eräällä aikaisemmin tehotykissä automaatti
toiminnassa, ilmeisesti kestää käyttöä,,

olen pitäny 5 v getrakia ja sintterikytkintä pomminvarmana
mutta epämiellyttävä ajaa koska ei ole minkäänlaista luistoa
kytkimessä (muualla kylläkin..)

tax free projektiauto olis 300 turbod olis automaatilla
ja alkaa laiskottamaan ainainen vaihteistojen vaihtaminen..


kuullaan lisää ...
No mulla ainakin ihan vakiohiluilla toimii tosi hyvin, tosin tehoa lienee vain jossain karvan yli 300 hv (ensi viikolla tiedetään paljonko). Tuon automaatin saa kestämään vaikka mitä, Jarkko S palstalta pystyy kohtuuhinnalla vahvistamaan laatikkoa niin että loppuu 7 millisiltä tuotto kesken ennen kuin laatikosta pito.

Mullahan on se painekytkimellä ohjattu alipaineen katkaisu käytössä, omaa tekoa ja auttaa selvästi, suuremmilla ahdoilla katkeaa laatikon ohjausalipaineet ja vaihdot tapahtuvat täysillä, ei luista ainakaan näillä tehoilla, vaan vaihtaa tosi hienon jämäkästi.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: toimintaa

Viesti Kirjoittaja G280E »

Mauri H. kirjoitti:No mulla ainakin ihan vakiohiluilla toimii tosi hyvin, tosin tehoa lienee vain jossain karvan yli 300 hv (ensi viikolla tiedetään paljonko). Tuon automaatin saa kestämään vaikka mitä, Jarkko S palstalta pystyy kohtuuhinnalla vahvistamaan laatikkoa niin että loppuu 7 millisiltä tuotto kesken ennen kuin laatikosta pito.

Mullahan on se painekytkimellä ohjattu alipaineen katkaisu käytössä, omaa tekoa ja auttaa selvästi, suuremmilla ahdoilla katkeaa laatikon ohjausalipaineet ja vaihdot tapahtuvat täysillä, ei luista ainakaan näillä tehoilla, vaan vaihtaa tosi hienon jämäkästi.
siis,onko sulla mitatut hepat kolmesatasessa yli kolmensadan :shock:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: toimintaa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

G280E kirjoitti:siis,onko sulla mitatut hepat kolmesatasessa yli kolmensadan :shock:
Ei oo vielä mitattu, odotus olisi hiukan neljännelle sadalle päästä.

Mullahan tuo on vaan tuollainen vääntöpainotteinen kesy käyttöversio
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

kestääkö

Viesti Kirjoittaja esko »

edellisestä moottorista mitattiin vain vajaa 350 mutta
nykyversiota pitäs olla jotakin 400 mutta..

mielenkiinnolla odotellaan jarkko s kommenttia..

kuullaan lisää myöhemmin
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Juu, kyllä 722.3:sta saa aika jämerän laatikon, mutta niinkuin manuaalikin ei sekään rajattomia kestä :wink:

Mutta eipä ole vielä ainakaan räjähtänyt yhtään Mersun automaattia tehon edessä, kukahan on ensimmäinen? :twisted:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jarkko S kirjoitti:Juu, kyllä 722.3:sta saa aika jämerän laatikon, mutta niinkuin manuaalikin ei sekään rajattomia kestä :wink:

Mutta eipä ole vielä ainakaan räjähtänyt yhtään Mersun automaattia tehon edessä, kukahan on ensimmäinen? :twisted:
Mitenkäs on, eikös joskus ollut puhetta että sen saisi kestämään yli 400 hv, vakionahan se on suunniteltu jonnekin 400 Nm:n väännöille.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kyllä sen pitäisi kestää tuon reilun 400:n tehon, siihen tulee kuitenkin aikalailla kovempaa materiaalia paikoitellen alkuperäiseen nähden.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, yllättävän hyvin tuntuu kestävän tuollaista 300 hv / 500 Nm ihan vakiohiluillakin. Tulevaisuudesssa täytyy sitten vahvistaa tuota laatikkoa.
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

missä?

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Mauri H. kirjoitti:
G280E kirjoitti:No olisko tässä ongelma tapauksessa sitten tämä rele vioittunu?KD:n puolelle musta tää vikaanalyysi menis...
Jep, vika löytynee akselilta:

Ylijännitesuoja

KD:n rele

KD:n nappi
Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Automaatin toiminta..

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Morjes!
Tuli käytyä viime torstaina Tampereella Vänttisen huollossa. Omassani 230E oli samanlaisia oireita. vika paikallistettiin: Autio-Netin kaverit oli vaihtaneet manuaalivaihteisen auton polttoainepumpun releen!! Eli puuttui koko kickdown-nasta releestä. Vänttinen vaihtoi käytetyn releen ja johan rupes kulkeen!!! :lol:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: missä?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ansavol kirjoitti:Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Kierrosluvun rajoitin ja ilmastointi ovat samassa releessä.

Usein päällä lukee Kick Down ja Klima

Akun takaa löytyy.
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

Re: missä?

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Mauri H. kirjoitti:
ansavol kirjoitti:Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Kierrosluvun rajoitin ja ilmastointi ovat samassa releessä.

Usein päällä lukee Kick Down ja Klima

Akun takaa löytyy.
? En löydä akun takaa kuin ADS releen... eikai se nyt siihen ole yhdistetty. Eikä ollu tyhjiä releen paikkojakaan. Missä muualla toi kd:n rele voisi sijaita? alkaa ahistamaan!
tepas
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 12.03.2004 19:21

Re: missä?

Viesti Kirjoittaja tepas »

ansavol kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
ansavol kirjoitti:Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Kierrosluvun rajoitin ja ilmastointi ovat samassa releessä.

Usein päällä lukee Kick Down ja Klima

Akun takaa löytyy.
? En löydä akun takaa kuin ADS releen... eikai se nyt siihen ole yhdistetty. Eikä ollu tyhjiä releen paikkojakaan. Missä muualla toi kd:n rele voisi sijaita? alkaa ahistamaan!
Mistä kyseinen rele löytyy S202? Mitä maksaa?
Vastaa Viestiin