Auto on 300-24v ja 5vaihteinen automaatti, ongelma: laatikko ei vaihda pienemmälle kaasua reilusti lisättäessä. esim; ajan n.60kmh ja laatikossa on varmaan 4/5 sisällä, lisään kaasua reilusti melkein kd:lle asti. Laatikko ei vaihda pienempää sisään vaan jurnuttaa isolla vaihteella: EI KIIHDY! sitten jos painan kd:lle asti, laatikko miettii n.4 sekuntia sitten kierrokset nousee ja yhtäkkiä tuuppaa pienempää sisään, siis kauheella viiveellä.
Laatikko toimii muuten hienosti, mietinkin mitenkä laatikko toimii? laatikko tiputtaa vaihdetta kyllä vauhdin hidastuessa esim. risteyksiin tultaessa. Millä periaatteella vaihde vaihtuu pienemmälle, alipaineella? voisiko joku alipaineletku vuotaa?
Laatikon vaijeria on kiristetty ja löysätty...ei haluttua tulosta. ja öljyt ja suodatin on vaihdettu. AAAPUVA tahtoo mä! nam! kiitos!
Vaijeri vaikuttaa ulkopuolelta eniten juuri vaihtohetkiin, alipaine vaikuttaa asiaan myös. Jos alipaineissa olisi vuoto niin laatikko paukuttaisi pykäliä aika tuntuvasti, eli olisi kauhian terävät vaihdot.
Kokeile säätää painetta laatikon kyljestä turbiinikopan takaa (ohjeet löytyy foorumilta, tosin 4-vaihteiseen, mutta tässä 722.5-lootassa on samanlainen alipainesäädin)
Kokeile kiristää säätimestä varovasti, ja vaijeria kannattaa kokeilla säätää myös kireämmälle. Vähän kerrallaan.
Omassani samankaltaisia ongelmia:
Vaihdot "töksähtävät" joskus ja välillä vaihtaa isommalle liian aikaisin.
Lisäksi jos ajaa D-asennolla pintakaasulla noin 40 km/h niin laatikko vaihtaa neloselta kolmoselle edes takaisin.
Mihinpäin laatikkoa menee alipaineletku(t) ja mistäpäin konetta ne lähtee laatikolle?
Kyseessä siis 250 d + 4-vaihteinen automaatti.
Jarkko S kirjoitti:Alipainesäädin on laatikon vasemmalla puolella turbiinikopan takana ja siihen tulee ohut letku konees suunnalta yläviistosta.
Säätimessä on ~15cm halk. kumihattu, jonka alla on pieni T-avain josta voi säätää painetta.
Pitäisi varmaan olla 15mm... se säätö namiskuukkeli on yllättävän pieni. On muuten laatikon toiminta säädön jälkeen parempi... no kyllä se 2->3 vaihto luistaa vieläkin kylmänä, mutta kyllä sillä pärjää.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
kuinkakohan paljon tota säädintä kannattaa kerralla kiristää? ilmeisesti kiristämisellä tarkoitettiin myötäpäivään kääntämistä? näytti aika ahtaalta paikalta kun kävin kurkkaamassa auton alla...
ansavol kirjoitti:kuinkakohan paljon tota säädintä kannattaa kerralla kiristää? ilmeisesti kiristämisellä tarkoitettiin myötäpäivään kääntämistä? näytti aika ahtaalta paikalta kun kävin kurkkaamassa auton alla...
Myötäpäivään, puoli kierrosta ei vielä kauheasti vaikuta, eli jos pahasti luistaa niin kierros lisää ja kokeilemaan.
Kun mietin,ni itsepintaisesti tuo kuulostaa quikdawn säätö-ongelmalta...mulla kun ei ole ollu aikoihin mersua,missä olis automaatti,ni en muista onko siinä niinkuin yleisesti on automaateissa,vaijerilla toi toiminto.eli lähtee samasta kiekosta laatikolle kun mihin polkimelta tuleva on kiinnitetty...oliskohan vaijeri katkennu tai jotain..ku mun käsittääkseni se on ainoa toiminto,mikä ohjaa kaasua polkaistessa nopeasti vaihdetta pienemmälle...
Kyllä se vaijeri vaikuttaa myös täyskaasuvaihtoihin, osana rikka rokassa -periaatteella, mutta että miten se rele oikein vaikuttaa....
Polkimen allahan on kytkin, josta menee kytkentä venttiilille joka sijaitsee ilmeisesti laatikossa(?). Toinen johto menee releelle, joka on vielä yhteydessä tyhjäkäynnin säätöyksikköön. Saa ilmeisesti kierroslukutietoa sieltä(?)
Eli kun polkee kaasun pohjaan, kytkin yhdistää venttiilin releeseen. Jos rele on kierrosluvun perusteella "sitä mieltä, että tars vaihtaa pienempää", se liipasee kärkensä kiinni, ja venttiili saa kytkimen kautta sähvöä. Ja ei kun venttilöimään..
Mutta, mitä se venttiili oikein tekee, ja missä?!?
oheimala kirjoitti:Kyllä se vaijeri vaikuttaa myös täyskaasuvaihtoihin, osana rikka rokassa -periaatteella, mutta että miten se rele oikein vaikuttaa....
Polkimen allahan on kytkin, josta menee kytkentä venttiilille joka sijaitsee ilmeisesti laatikossa(?). Toinen johto menee releelle, joka on vielä yhteydessä tyhjäkäynnin säätöyksikköön. Saa ilmeisesti kierroslukutietoa sieltä(?)
Eli kun polkee kaasun pohjaan, kytkin yhdistää venttiilin releeseen. Jos rele on kierrosluvun perusteella "sitä mieltä, että tars vaihtaa pienempää", se liipasee kärkensä kiinni, ja venttiili saa kytkimen kautta sähvöä. Ja ei kun venttilöimään..
Mutta, mitä se venttiili oikein tekee, ja missä?!?
Vaijeri ei millään tavalla vaikuta täyskaasuvaihtoon, rele ohjaa sitä täysin.
Minulla kun on rele pimeänä, niin koko vaihtoajoitus on tällä hetkellä pelkän vaijerin varassa. Näin se ainakin vaikuttaa täyskaasuvaihtoihin.
Releen ollessa kunnossa sen vaikutus lienee niin voimakas, että se peittää vaijerin ohjauksen lähes kokonaan. Venttiilin toiminta tuskin kuitenkaan kumoaa vaijerin vaikutusta(?)
Kuitenkin siihen venttiiliin: Missä se sijaitsee, ja mitä se oikesti tekee?
oheimala kirjoitti:Minulla kun on rele pimeänä, niin koko vaihtoajoitus on tällä hetkellä pelkän vaijerin varassa. Näin se ainakin vaikuttaa täyskaasuvaihtoihin.
Releen ollessa kunnossa sen vaikutus lienee niin voimakas, että se peittää vaijerin ohjauksen lähes kokonaan. Venttiilin toiminta tuskin kuitenkaan kumoaa vaijerin vaikutusta(?)
Kuitenkin siihen venttiiliin: Missä se sijaitsee, ja mitä se oikesti tekee?
Jos rele ei pelaa niin KD ei toimi. Silloin homma on vaijetin varassa, mutta itse Kd toimii vain ja ainoastaan releellä eikä ole säädettävissä.
kuinka automaatti toimii täysteholähdöillä ?
epäilyttää tehonkesto yli 400 hv tehoilla
olihan eräällä aikaisemmin tehotykissä automaatti
toiminnassa, ilmeisesti kestää käyttöä,,
olen pitäny 5 v getrakia ja sintterikytkintä pomminvarmana
mutta epämiellyttävä ajaa koska ei ole minkäänlaista luistoa
kytkimessä (muualla kylläkin..)
tax free projektiauto olis 300 turbod olis automaatilla
ja alkaa laiskottamaan ainainen vaihteistojen vaihtaminen..
kuinka automaatti toimii täysteholähdöillä ?
epäilyttää tehonkesto yli 400 hv tehoilla
olihan eräällä aikaisemmin tehotykissä automaatti
toiminnassa, ilmeisesti kestää käyttöä,,
olen pitäny 5 v getrakia ja sintterikytkintä pomminvarmana
mutta epämiellyttävä ajaa koska ei ole minkäänlaista luistoa
kytkimessä (muualla kylläkin..)
tax free projektiauto olis 300 turbod olis automaatilla
ja alkaa laiskottamaan ainainen vaihteistojen vaihtaminen..
kuullaan lisää ...
No mulla ainakin ihan vakiohiluilla toimii tosi hyvin, tosin tehoa lienee vain jossain karvan yli 300 hv (ensi viikolla tiedetään paljonko). Tuon automaatin saa kestämään vaikka mitä, Jarkko S palstalta pystyy kohtuuhinnalla vahvistamaan laatikkoa niin että loppuu 7 millisiltä tuotto kesken ennen kuin laatikosta pito.
Mullahan on se painekytkimellä ohjattu alipaineen katkaisu käytössä, omaa tekoa ja auttaa selvästi, suuremmilla ahdoilla katkeaa laatikon ohjausalipaineet ja vaihdot tapahtuvat täysillä, ei luista ainakaan näillä tehoilla, vaan vaihtaa tosi hienon jämäkästi.
Mauri H. kirjoitti:No mulla ainakin ihan vakiohiluilla toimii tosi hyvin, tosin tehoa lienee vain jossain karvan yli 300 hv (ensi viikolla tiedetään paljonko). Tuon automaatin saa kestämään vaikka mitä, Jarkko S palstalta pystyy kohtuuhinnalla vahvistamaan laatikkoa niin että loppuu 7 millisiltä tuotto kesken ennen kuin laatikosta pito.
Mullahan on se painekytkimellä ohjattu alipaineen katkaisu käytössä, omaa tekoa ja auttaa selvästi, suuremmilla ahdoilla katkeaa laatikon ohjausalipaineet ja vaihdot tapahtuvat täysillä, ei luista ainakaan näillä tehoilla, vaan vaihtaa tosi hienon jämäkästi.
siis,onko sulla mitatut hepat kolmesatasessa yli kolmensadan
G280E kirjoitti:No olisko tässä ongelma tapauksessa sitten tämä rele vioittunu?KD:n puolelle musta tää vikaanalyysi menis...
Jep, vika löytynee akselilta:
Ylijännitesuoja
KD:n rele
KD:n nappi
Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Morjes!
Tuli käytyä viime torstaina Tampereella Vänttisen huollossa. Omassani 230E oli samanlaisia oireita. vika paikallistettiin: Autio-Netin kaverit oli vaihtaneet manuaalivaihteisen auton polttoainepumpun releen!! Eli puuttui koko kickdown-nasta releestä. Vänttinen vaihtoi käytetyn releen ja johan rupes kulkeen!!!
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
ansavol kirjoitti:Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Kierrosluvun rajoitin ja ilmastointi ovat samassa releessä.
ansavol kirjoitti:Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Kierrosluvun rajoitin ja ilmastointi ovat samassa releessä.
Usein päällä lukee Kick Down ja Klima
Akun takaa löytyy.
? En löydä akun takaa kuin ADS releen... eikai se nyt siihen ole yhdistetty. Eikä ollu tyhjiä releen paikkojakaan. Missä muualla toi kd:n rele voisi sijaita? alkaa ahistamaan!
ansavol kirjoitti:Ylijännitesuoja on ok! ja kd:n nappi on ok! missähän mahtaa toi kd:n rele sijaita? ei ole akun takana. Vai onko se mahdollisesti yhdistetty johonkin toiseen releeseen?
Kierrosluvun rajoitin ja ilmastointi ovat samassa releessä.
Usein päällä lukee Kick Down ja Klima
Akun takaa löytyy.
? En löydä akun takaa kuin ADS releen... eikai se nyt siihen ole yhdistetty. Eikä ollu tyhjiä releen paikkojakaan. Missä muualla toi kd:n rele voisi sijaita? alkaa ahistamaan!