Kytkin irroittaa huonosti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Naku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 27.05.2004 23:11
Paikkakunta: Espoo

Kytkin irroittaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Naku »

moi,
mikä voisi aiheuttaa sen, että kytkin tuntuu irroittavan huonosti ? Tilanne on huonontunut hitaasti, ei siis tullut yht'äkkiä.

Nestettä on ja sitä ei vuoda mistään. Voisiko neste olla vuosien saatossa mennyt niin huonolaatuiseksi, että se aiheuttaisi em. ilmiön ?

Potilas on -99 w202 CDI farkku.

THX !

- Naku -
Naku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 27.05.2004 23:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Naku »

moro,
oliko kysymykseni...

a) liian vaikea ?
b) liian helppo ?
c) tyhmä :shock: ?

kun ei ole vinkkejä kuvattuun ongelmaan (kytkin irroittaa huonosti) löytynyt.
Tuo tilanne on edelleen tapetilla, autolla voi kyllä ajaa, mutta jotain kummaa siinä on ja en oikein tiedä mistä lähtisin vikaa etsimään ?

THX !

-Naku-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tapahtuuko nyt irroitus ihan lattian rajassa?Vai irroitus tapahtuu ylempänä mutta syvemmälle painettaessa ei tilanne muutu?
Onko nestettä säiliössä tarpeeksi?
Onko polkimessa ylhäällä ollessa tyhjää varaa ennenkuin tuntuu vastusta?
Onko lattiamatto välissä?
Nouseeko normi asennossa polin vielä ylöspäin jos nostat sitä jalalla auttaen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Naku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 27.05.2004 23:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Naku »

moi,
juurikin noin eli irroitus tapahtuu aivan lattian rajassa.

Säiliössä on normaali määrä nestettä ja määrä on tarkistettu säännöllisesti, lisäksi autoa säilytetään silloin tällöin paikassa (puhdas talli, betonilattia) missä kaikki nesteiden vuodot on helppo huomata -> eli ei vuoda mitään.

Liikkeen yläpäässä on aivan pieni "tyhjä", siis jokunen milli, mutta se on aika ollut niin, siinä ei olo mielestäni muutosta.
Poljin ei nouse jalalla auttaen enempää eli nousee normaalisti "yläasentoon"

Lattimattokin on tarkistettu, välillä jopa ajettu ilman sitä :D . Ei auttanut.

Siis polkimen asento ja poljintuntuma on aivan entisenlainen ei mitään eroa, eikä mitään poikkeavaa, ainoastaan toiminnassa se, että irroitus tapauhtuu aivan siellä liikkeen ääripäässä eli lattiarajassa. Ja tietenkin painvastoin, että kytkin ottaa myös kiinni heti siellä lattian rajassa.

- Naku -
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minusta järjestelmässä on nyt vain ilmaa.
Mutta mistähän se on sinne kertynyt?Tai sitten kytkin on totaallisesti finaalissa.
Pajonko on autosi ajettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Jos vauhtipyörän silmälaakeri on lopussa se aiheuttaa kytkimen huonon irroituksen.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Voihan tuossa olla työsylinteri (laatikon kyjessä) vika, männän tiiviste päästää nesteet/paineen väärälle puolelle. Pääsylinteri vika taitaa jättää polkimen pohjaan muistaakseni.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

kuulostaa siltä, että kytkinkopan sisällä se vika on.
Mulla oli edellisessä Mersussa semmonen vika, että kytkinkopassa oleva käpälä oli kulunut niin, että se kopan takaseinässä oleva kuula oli menossa käpästä läpi. Irrotus tapahtui ihan liikkeen lopussa.
Eikös nykyään painelaakerin runko ole muovia. Voi olla, että muovit on sulanu tai kulunu niin, että likkerata on liian lyhyt.
Kuvauksen mukaan kytkinpolkimen tuntuma on ihan OK.
Vaihda nyt se kytkin-neste ihan ensin varuilta kuitenkin.
Naku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 27.05.2004 23:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Naku »

moi,
kiitos vinkeistä missä vika voisi olla !

Varmaan helpoin ensiapu on tuo nesteen vaihto ja siksipä kysynkin miten se helpoimmin hoituu ? Ohjeet on varmaan jossain täällä foorumissa...

- Naku -
Naku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 27.05.2004 23:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Naku »

moi,
nyt vihdoin uudet nesteet ja ilmaus suoritettu, mutta valitettavasti vaiva ei korjaantunut :cry:
Eli jonkinlainen kytkinremontti on edessä ja itsellä ei ole paikkaa eikä osaamista hommaan, notta hyvät vinkit osaavasta korjaamosta PK seudulla / lähistöllä otetaan kumarruksella vastaan ! Tai jos joku kiinnostunut remonttimies ottamaan ko. homman vastaan...

- Naku -
Naku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 27.05.2004 23:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Naku »

Notta sellainen tieto tuossa tuli, että edelleenkin vika voisi olla siinä että järjestelmässä on ilmaa ja että MB:n kytkin ilmataan alakautta eli ikäänkuin väärinpäin normaalitapaukseen verrattuna.

Onko näin ?

- Naku -
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

isännän väykyssä(200CDI) sama vika,ja se korjaantu kytkinpaketin vaihdolla.
Kuulemma olis selvinnyt pelkällä silmälaakerinkin vaihdolla,kun se ainoastaan oli surkeassa kunnossa...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Vastaa Viestiin