124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kumipää kirjoitti:Ostetaan neekerin raajoista tehyt veivit 603:seen :lol:
Tsot...tsot.
Ei rasistiset kommentit kuulu sivistyneitten kielenkäyttöön.
Suoli24- ja Halla-ahon kommentit voi viedä leivättömän pöydän ääreen.

Taitaisi se Veskolan toimenpide olevan paikallaan tässä tapauksessa.
Tämän jos minkään kuuluisi sivuston ylläpitäjien sensuroivan.

Olen pannut merkille, että minukin sanomisiani, jotka sentään ovat huipputietämystä, karsitaan modeitten mieltymyksien mukaan topiceista.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

rumilus kirjoitti: Olen pannut merkille, että minukin sanomisiani, jotka sentään ovat huipputietämystä, karsitaan modeitten mieltymyksien mukaan topiceista.
haiskahtaa joku.. miksi sitä ny kutsuttiinkaa?..
aa! OMAKEHU.

miksei vois jo lopettaa tämmönen tai perustaa oma topicci tällääseen essonpaarin vääntämiseen?...
oon pitäny tätä foorumia fiksuna paikkana jossa saa tietoa tarvittaes. eikä ruveta vänkämään suomi24 tyylihin mut olin näköjää vääräs :cry: :cry: ...
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

rumilus kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Ostetaan tumman raajoista tehyt veivit 603:seen :lol:
Tsot...tsot.
Ei rasistiset kommentit kuulu sivistyneitten kielenkäyttöön.
Suoli24- ja Halla-ahon kommentit voi viedä leivättömän pöydän ääreen.

Taitaisi se Veskolan toimenpide olevan paikallaan tässä tapauksessa.
Tämän jos minkään kuuluisi sivuston ylläpitäjien sensuroivan.

Olen pannut merkille, että minukin sanomisiani, jotka sentään ovat huipputietämystä, karsitaan modeitten mieltymyksien mukaan topiceista.
Edit: rasismia karsittu..
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Tompa124 kirjoitti: miksei vois jo lopettaa tämmönen tai perustaa oma topicci tällääseen essonpaarin vääntämiseen?...
oon pitäny tätä foorumia fiksuna paikkana jossa saa tietoa tarvittaes. eikä ruveta vänkämään suomi24 tyylihin mut olin näköjää vääräs :cry: :cry: ...
kyllä tässä topikissa on puhuttu harvinaisen paljon asiaa, mutta jos sitä ei ole huomannut, niin se on sitten oma vika... ja homma on pysynyt vieläpä jopa harvinaisen siistinä :shock:

monesti on jo todettu tässäkin topikissa, että se iso turbo ja isot elementit ei ole se oikea tapa saada vapari OM603 tehokasta ja kestävää moottoria, vaikka huhupuheissa näin se asia aina tuntuu olevankin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kumipää kirjoitti:Ostetaan tumman raajoista tehyt veivit 603:seen :lol:



Edit: rasismia karsittu..
ei mustalaisen raajat kestä edes sitä mitä valkoisen :D

oikea termi olisi afroamerikkalaisen :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

napa kirjoitti:
Tompa124 kirjoitti: miksei vois jo lopettaa tämmönen tai perustaa oma topicci tällääseen essonpaarin vääntämiseen?...
oon pitäny tätä foorumia fiksuna paikkana jossa saa tietoa tarvittaes. eikä ruveta vänkämään suomi24 tyylihin mut olin näköjää vääräs :cry: :cry: ...
kyllä tässä topikissa on puhuttu harvinaisen paljon asiaa, mutta jos sitä ei ole huomannut, niin se on sitten oma vika... ja homma on pysynyt vieläpä jopa harvinaisen siistinä :shock:

monesti on jo todettu tässäkin topikissa, että se iso turbo ja isot elementit ei ole se oikea tapa saada vapari OM603 tehokasta ja kestävää moottoria, vaikka huhupuheissa näin se asia aina tuntuu olevankin...
Mutta se on todettu mones mones muuski toicis? asiaa on puhuttu mutta vain ohi alkuperäsen asian.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:Vito ehdottomasti roskiin, Ekokemin lavalle. Tän topikin tärkeimmät taisikin olla tässä... :wink:
Ei kyllä pysty, en ole raaka ihminen, katsokaapas nyt tätä dokumenttia.

Kuva

Kuvan piirsi 4,5 vuotias tyttäreni ja kuten näkyy ollaan koko perhe yhtä hymyä kun ajellaan Vitolla 10:n tanskandogin kanssa tänään Saloon pentutarkastukseen. Pari rekkaakin piti siinä ohittaa matkalla kun haluttiin, että matka taittuu ja laulu raikaa mutta turvallisesti onnistui :D

Eikä tämä ole ainoa Vito-piirustus, niitä on ja paljon. Mehän tytön kanssa ajellaan aina kahdestaan aamuin illoin töihin/hoitoon. Äiti kuulemma ajaa liian hiljaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

napa kirjoitti: ei mustalaisen raajat kestä edes sitä mitä valkoisen :D
Eikös kansallispukuisenkin raajat olisi ihan hyvät, kun ne kuitenkin on lähes käyttämättömät...

Veskola, jos olisin edes jollakin tapaa hellämielinen tai edes jollain tapaa hyväksyisin nuo alamittaiset kääpiöt, joita lapsiksikin kutsutaan, niin miksei Vito saisi jäädä rauhaan, mutta kun en ole... :lol:

Kääpiöiden painopistekkin on ihan päin /Cettä...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Höhöhöh, topicin otsikko "super turbotus" ja puhutaan afroamerikkalaisten raajoista. Shillälailla poijjaat, aloitampa topicin tuonne "offtopicciin" tästä turbotuksesta. Toivotaan ihan jo topicin aloittajankin kannalta, että tämä afroamerikkalaisten solmupiste keskustelu jatkuisi siellä =D

Pääset sinne kun klikkaat tästä
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

rumilus kirjoitti:Olen pannut merkille, että minukin sanomisiani, jotka sentään ovat huipputietämystä.
No voi hyvää v*tun päivää :lol: Voiko enempää itseään täynnä olevaa kommenttia edes olla :roll: Mitkäkän ne mahtaa sunkin meriitit olla asian tiimoilta? Luulis tuollaisen huipputietäjän olevan vähintää Ilmorin tai vastaavan kioskin palkkalistoilla sen sijaa että myy purkkari roinaa foorumeilla kalliimmalla ku mitä veholla maksaa uusi vastaava. Vaikka sun osat varmaan värähtelee paremmin ku alkuperäset nii siintä kannattaa jo hieman maksaakin extraa?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

sonikki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Olen pannut merkille, että minukin sanomisiani, jotka sentään ovat huipputietämystä.
No voi hyvää v*tun päivää :lol: Voiko enempää itseään täynnä olevaa kommenttia edes olla :roll: Mitkäkän ne mahtaa sunkin meriitit olla asian tiimoilta? Luulis tuollaisen huipputietäjän olevan vähintää Ilmorin tai vastaavan kioskin palkkalistoilla sen sijaa että myy purkkari roinaa foorumeilla kalliimmalla ku mitä veholla maksaa uusi vastaava. Vaikka sun osat varmaan värähtelee paremmin ku alkuperäset nii siintä kannattaa jo hieman maksaakin extraa?
Ihanne tilanne olisi,että rumilus pysyisi siellä norsunluutornissaan.
Ja sitten kommentoisi,kun alempiarvoinen foorumin väki häntä anelisi kertomaan edes hivenen valtavasta tietomäärästään.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

sonikki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Olen pannut merkille, että minukin sanomisiani, jotka sentään ovat huipputietämystä.
No voi hyvää v*tun päivää :lol: Voiko enempää itseään täynnä olevaa kommenttia edes olla :roll: Mitkäkän ne mahtaa sunkin meriitit olla asian tiimoilta? Luulis tuollaisen huipputietäjän olevan vähintää Ilmorin tai vastaavan kioskin palkkalistoilla sen sijaa että myy purkkari roinaa foorumeilla kalliimmalla ku mitä veholla maksaa uusi vastaava. Vaikka sun osat varmaan värähtelee paremmin ku alkuperäset nii siintä kannattaa jo hieman maksaakin extraa?

Harvalla on varaa sanoa asia suoraan niinkuin se on.
Sinunkin köperö lörpellys ei anna aihetta olla itseään kehumatta.
Tämäkin meni nyt toisen solvaamiseksi, mutta annetaan se mitä pyydetään.
Ei sinukaan olisi ollut mitenkään tarvetta kirjoittaa tähän topiciin, mutta ilmeisesti huomasit omat tietotaitosi alalta, ja senvuoksi aloit solvaavaan sävyyn heittämään lokaa niskaani.
En olisi väittämääni omasta hyvyydestä tai tietotaidosta maininnut sanallakaan, mutta kun tätä foorumia on seurannut jonkun aikaa, on täällä hyvin vähän tietotaitoa omaavaa porukkaa. Suurin osa, niinkuin sinäkin on vaan suunsoittajia, jotka eivät tiedä muutakuin suunsoitosta.
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

No eipä ole sultakaan kovinkaan paljon muuta antia tullut tähän topicciin, kuin suunsoittoa. :roll:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jombe kirjoitti:No eipä ole sultakaan kovinkaan paljon muuta antia tullut tähän topicciin, kuin suunsoittoa. :roll:
Annahan jokin esimerkki suunsoitosta?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jombe kirjoitti:No eipä ole sultakaan kovinkaan paljon muuta antia tullut tähän topicciin, kuin suunsoittoa. :roll:
ei tähänkään...kaikissa sama homma jatkuu.
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

muuris kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Tämä foorumi ei ole oikea paikka kertoilla sieltä täältä moottoritekniikan saloja, eikä muutenkaan ole hyväksi saada nuorisoa riettaalle tielle.
On kyllä mahtavat perustelut, aina vaan vedotaan ettei kannata harrastajaforumille kirjoitella. Vissiin vanhustenkodin liitutaulu on sitten parempi paikka? Turha pojitellaan muita, kun ei ees tiedä, millaista porukkaa täälläkin kirjottelee.

rumilus kirjoitti:Sitten kun opiskelee riittävän kauan...riittävän tasoisessa oppilaitoksessa ja riittävästi moottoritekniikkaa, niin selviää se , miksi väittämäni on tosi.
Sun riittävän tasoiset opiskelut ei nähtävästi riitä edes siihen, että osaisit vastata yksinkertaisiin kysymyksiin. Ilmeisesti opiskeltu on ja kauan, muttei sitten koskaan valmistuttu. Ei voi muuten käsittää, mistä tollasia patoumia voi tulla (tuossa olettamassa taisin al..ylentyä Sinun tasollesi). Oot olevinas muita korkeammalla tasolla, joten meeppä vaa sinne eliittiliitutaululle kirjottelee, anna vääräuskoisten olla.

rumilus kirjoitti:ketuttaa suoraan sanottuna jotkin pullistelijat, jotka eivät moottoritekniikasta tiedä yhtään mitään, pitää sitä suurempaa elämää asiasta.
...
Kannattaisi pitää pienempää kapelia asiasta, ennekuin laukoo asiasta mitään.
Minkä helvetin takia sä sitten vielä soitat suutas, kun ei ole mitään perusteluita väitteilles? Jos täällä on tekijämiehiä ja suunsoittajia, niin kumpaankohan kastiin sinä kuulut..

rumilus kirjoitti:Minun puolesta asia on loppuun käsitelty.
Eiköhän myö kaikki toivota sitä.

Siinä jo valmiiks lainattuna yhdestä viestistä, enpä jaksa copy&pastettaa tämän enempää.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Käytännön tietoa on vaikea jakaa jos ei sitä ole :lol:
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

:D
Viimeksi muokannut Stonehead, Ke 28.07.2010 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Tieto lisää tuskaa ja mitä enempi tietää nii sitä vähemmän huomaa tietävänsä...teoriatiedot on hyvä apu virittelyssä ja kaikenlaisessa rakentelussa, muttei asioista sen vuoksi kannata liian monimutkasia tehä...taitaa rumilus kyllä tahallaa täälä ärsyttää, hupasta ollu lukia :lol: Anyway, jos kaikki ihmiset ois oikeasti tuollasia nii elettäis varmaa vielä suunnillee kivikaudella ku mitää ei vois eikä kannattais tehä... Ja kovasti ku näistä värähtelyistä varoiteltu nii onko joku saanu Mersun kampiakselin katki? En oo ainakaa kuullu... Ja V8- moottoritki haukuttii, mutta kummastihan noistaki on kautta aikain tehoja revitty...ainut OIKEA moottori jos multa kysytään, värähtelyistä ym. huolimatta :D Ei sen puoleen, että väittäsin vastaan noissa värähtelyjutuissa ku en oo niihin nii perehtyny, mutta turha niistä on murehtia ennenku aletaa isolla rahalla hakee aivan viimesimpiä tehoja ja kestävyyttä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Hannu-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 07.07.2005 18:25

Viesti Kirjoittaja -Hannu- »

Onpas mahtava keskustelu. Mielenkiinnolla olen lukenut pitkää keskusteluanne ja miettinyt mikä saa yhden ihmisen niin katkeraksi, että tuomitsee omalla ”elämänkokemuksellaan, maalaisjärjellään ja huipputietämyksellään” suurimman osan tähän kirjoitukseen osallistuneiden harrastuksen ”hihhuloinniksi” ja epäilee, että harrastajilla on vielä ”pimeä puoli otsalohkossa”? Miten moottoreiden virittely voikaan aiheuttaa yhdelle ihmiselle niin paljon mielipahaa, että jaksaa vatvoa sitä sivutolkulla varsinkaan kun keskustelun aloittaja ei mielestäni pyytänyt mitään moralisointia sen paremmin kuin kysellyt, että sopiiko asiantuntijalle moottorini virittäminen? Varsinkin kun virityksen kohteena on vielä ”väärä” moottori.

Musiikki on hyvä harrastus…jonkun mielestä. Välttämättä jokainen täällä ei halua vaihtaa ”hihhulointia” esimerkiksi musiikin harrastamiseksi vaan antaa niiden harrastaa musiikkia joita se kiinnostaa kuitenkaan musiikin harrastajia tuomitsematta , pilkkaamatta tai opettamatta vaikka monesta varmaan kyseinen harrastus saattaakin kuulostaa ”kitaranuoritouhulta”. Jospa se ”pimeä puoli otsalohkossa” onkin toiselta nimeltään suvaitsevaisuus jonkun toisen harrastusta kohtaan…?

Ainakin yhden asiantuntijan teksteissä on vilissyt hienoja termejä yksi toisensa perään. Teoriaa ja perusteluita on kerrottu miten erottaa ”oikeat ja väärät” moottorit. Kun moottoritehtaissa on kuitenkin niitä viisaita insinöörejä niin minkä ihmeen takia sellaisia ”vääriä” moottoreita on sitten edes suunniteltu ja valmistettu? Jopa myytäviin autoihin niitä on laitettu…

Paljon on teksteissä asiaakin, mutta siinä vaiheessa kun asiantuntijamme kertoi öljyn lauhduttamisesta putosi pohja koko tarinoinnista. Mahtaa siinä käydä moottori kuumana jos öljyä joutuu oikein lauhduttamaan. Toivottavasti ei sentään tarvi vielä jäähdytysnestettä lauhduttaa…

Ja eikun virittämään lisää :D
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

hehehehehheheheheh voi jeesus :) helpompi oli tänää vaihtaa mynä pumppu mersuu ku saada täältä jotain fiksua aikaseks (NE TIETÄÄ jotka kirjottanut minulle yv kiitos tiedoista niistä ollut apua ja parille muulle jotka pysyny asiassa ja kirjoittanut asiaa tääl kiitos) ja yhtään yv tullu missä ei ois ollu asiaa et ne paskan jauhajat on todellaki tajunnu pysyä vaan tääl kirjottelemas.

- kun ihmiset taas ymmärtäneet osa väärin nii´n nyt kerron. eli mulla on jo mersus kiinni: cooleri.putkisto.mynäpumppu.ahtoputket+paine kotelo ja auto kulkee ny vakio ahtimella ja sen tilalle haluisin isomman ja rahaa/väli rahaa antaa 400e ja voin kertoa et meillä päin ku on tuo valmet tos nii saan ihan uuden switcheri s200 alle 400e mut aattelin ensiks kysellä holsetteja ku porukka niitä kehunut ja todellaki pienen pudjetin homma on, tätä tää o liiton tuilla ja näillä mennää.. nyt auto tosiaan kehrää mynän voimin mutta säätö töitä viel (kaasuvivuis) oletettavasti ei ota oikee jenkaa ja tulivaa mielee (pumpum ex omistajan kans) ku tuo alkuperäsen td pumppu ja mulla vapari vivut mut täytyy tutkia asiaa huomen.. ja kun saan sen ahtimen ja hukkaportin ja ajelen tovin ja vien penkkii nii kirjottelen tänne miten käy.. jos vaikka alkuusa ajelis kilolla ja totuttas mersua ajatukseen ahdoista ja sit enempi. ja saa nähä miten käy ja ei tosiaan paskaa kiinnosta ne jotka kirjottaa et elä tee sori meni jo...

-huomenna lisää ja jos viikon sisään sais isomman ahtimen kiinni ja kokeilee pieniä vetoja...

ja kysymys voinko poistaa viestejä täältä joista en välitä lyhenis meinaa tää juttu 2 sivuu varmaa.. jopa kaverit kävi nauraa tääl näille jutuile ku kerroin et käykääs kattoo :D mutt tosiaan tähän asti mersu forum palvellu mua hyvin ja minkäs tää sivusto sille mahtaa et paskiaisetkin omistavat mersuja :D
johtaja: Antti Peltomäki
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

S200 ei ole ollenkaan pöllömpi ahdin. Jos halvalla saat niin kannattaa melkein kokeilla. Piätisi hakata esim hx35 helpostikkin.
diipa daapa...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jombe kirjoitti:
muuris kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Tämä foorumi ei ole oikea paikka kertoilla sieltä täältä moottoritekniikan saloja, eikä muutenkaan ole hyväksi saada nuorisoa riettaalle tielle.
On kyllä mahtavat perustelut, aina vaan vedotaan ettei kannata harrastajaforumille kirjoitella. Vissiin vanhustenkodin liitutaulu on sitten parempi paikka? Turha pojitellaan muita, kun ei ees tiedä, millaista porukkaa täälläkin kirjottelee.

rumilus kirjoitti:Sitten kun opiskelee riittävän kauan...riittävän tasoisessa oppilaitoksessa ja riittävästi moottoritekniikkaa, niin selviää se , miksi väittämäni on tosi.
Sun riittävän tasoiset opiskelut ei nähtävästi riitä edes siihen, että osaisit vastata yksinkertaisiin kysymyksiin. Ilmeisesti opiskeltu on ja kauan, muttei sitten koskaan valmistuttu. Ei voi muuten käsittää, mistä tollasia patoumia voi tulla (tuossa olettamassa taisin al..ylentyä Sinun tasollesi). Oot olevinas muita korkeammalla tasolla, joten meeppä vaa sinne eliittiliitutaululle kirjottelee, anna vääräuskoisten olla.

rumilus kirjoitti:ketuttaa suoraan sanottuna jotkin pullistelijat, jotka eivät moottoritekniikasta tiedä yhtään mitään, pitää sitä suurempaa elämää asiasta.
...
Kannattaisi pitää pienempää kapelia asiasta, ennekuin laukoo asiasta mitään.
Minkä helvetin takia sä sitten vielä soitat suutas, kun ei ole mitään perusteluita väitteilles? Jos täällä on tekijämiehiä ja suunsoittajia, niin kumpaankohan kastiin sinä kuulut..

rumilus kirjoitti:Minun puolesta asia on loppuun käsitelty.
Eiköhän myö kaikki toivota sitä.

Siinä jo valmiiks lainattuna yhdestä viestistä, enpä jaksa copy&pastettaa tämän enempää.
Vai tämmönen asiointi on suunsoittoa ! :shock:

Edelleenkin kehottaisin moottoreiden suunnittelun ja hienofiilaamisen jättävän alan asiantuntijoille. Maallikot pökkii päätään vaan seinään.
Mäntämoottoreille suunnitellaan tietyt toimintarajat, jotta ne saadaan edes jollakin tapaa kestäväksi. Puhutaan hyvin pienistä maginaaleista joissa pyöritään, jos niitä toimintaan vaikuttavia tekijöitä muutetaan, mennään vaaralliselle alueelle. Jopa 100 r/min kierrosnopeuden lisääminen voi aiheuttaa sillä kierrosalueella moottoririkkoon kohdistuvia värähelyjä. Silloin kun moottori käy toistuvia pitkäjaksoisia aikoja tietyllä kierrosalueella, moottoririkko on vääjäämättä varmaa.
Mitä näistä näköjään mitään kannata puhua, kun näyttää vastakaiku menevän kuuroille korville. Pököpäitä näyttää olevan entistä enemmän, mitä tarkemmin selvittäisi asian ongelmaa.

Vielä tuolle aikaisemmin kirjoittaneelle mööttöriöljyjen lauhduttamisesta, kun putosi pohja pois koko asialta.
Sanon sinulle, että kyllä niitä moottorin öljylämpöjä seurataan kovanluokan kuormitustilanteissa, jossa lämmöt nousee jopa 200 C-asteeseen. Männännopeuden olessa luokkaa 50 m/s. Öljyä on siten lauhdutettava, koska se on helpoin tapa vähentää moottorin lämpökuormaa. Onhan niitä moottoreita ajettu nestemäisellä silokonilla, jossa ei tarvitse öljyä-ja vesi-seos jäähdytystä, mutta se on asia toinen.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kylmäkoneissa on lauhduttimia, mutta eikös autoissa kuitenkin käytetä jäähdyttimiä? Kaasuja lauhdutetaan, nesteitä jäähdytetään. Tuskin om 603 koneessa öljynlämpö missään vaiheessa lähenee 200 astetta, romua on tullut jo paljon aikaisemminm.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Sanoppas yksi esimerkki moottorista jossa männännopeus on 50 m/s ?
Eikös lauhduttaminen ollu höyryn muuttamista takaisin nesteeksi, joten luultavasti pelkkä öljynjäähdytin riittää vielä näihin moottoreihin.
Nuo kovantason oppilaitokset ovat todella maallikon järjen ulottumattomissa :lol:
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Niin tietääkö se rumilus montaki tapausta missä Mersusta kampiakseleita katkennu? Esim. 603sia moni laulattanu yli 7000rpm eikä tietääkseni kampurat katkennu...

Ja alkuperäiseen aiheeseen sivuten, nii projektihan vaikuttas olevan ihan hyvässä vauhdissa. Vakioahtimella nyt vielä koita malttaa mieles ja sit isomman ahtimen kans voi ruuvailla jo vähä enempi voimaa. Sitten jos ja KUN :D pääset makuun ja ruuvaat nii että rupee vetään niin älä revitä kylmänä ja muista jälkikäyttö. Jos se jossain vaiheessa särkyy nii sulla on hilut konee ympärillä valmiina, joten sit ei muutaku alkuperänen turbomylly peruskoneeksi, halvin ja nopein ratkasu.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JP74 kirjoitti:Kylmäkoneissa on lauhduttimia, mutta eikös autoissa kuitenkin käytetä jäähdyttimiä? Kaasuja lauhdutetaan, nesteitä jäähdytetään. Tuskin om 603 koneessa öljynlämpö missään vaiheessa lähenee 200 astetta, romua on tullut jo paljon aikaisemminm.

Terminologiat jäähdytyksessä/lauhdutuksessa menee monella vellit ja puurot sekaisin, olisi parempi ettei kirjoittaisi asiasta enempää, kun tuntuu tämäntason asioista eriäviä mielipiteitä. Ei kannattaisi peruskoulussa opittuja asioita niin kovin tyrkkäämään näihin asioihin, jos on tietoa hiukan pidemmälle menneestä fysikaalisien lämpöoppien tuntemuksista.
Kylmätekniikassa käytetään höyrystimiä ja lauhduttimia, siitä syystä, että järjestelmässä käytetään yleisesti kompressoritekniikkaa höyryn puristamiseksi nestemäiseen olomuotoon.
Paineenalaisissa kaasuissa lauhduttimia, jossa tilavuussuhteet/ painesuhteet määräävät terminologian käytön.
Samoin nestemäisissä järjestelmissä käytetään lauhduttimia ja jäähdyttimiä, riippuen minkälaisia partikkeleita järjestelmässä kiertää.
Siellä voi olla sekä kaasun-että nesteen olomuotoja.

En vastaile enää asiassa kysymyksiin, kun nämä tiedot ovat helposti saatavilla muualtakin.
Tietysti voin korvausta vastaan lähettää sähköpostilla teknistä spesiaalitietoa, jos joku haluaa tutustua aiheeseen lähemmin.

"
patroltd


Sanoppas yksi esimerkki moottorista jossa männännopeus on 50 m/s ?
Eikös lauhduttaminen ollu höyryn muuttamista takaisin nesteeksi, joten luultavasti pelkkä öljynjäähdytin riittää vielä näihin moottoreihin.
Nuo kovantason oppilaitokset ovat todella maallikon järjen ulottumattomissa "

Tällä foorumilla ei voi...eikä kannata kertoa mainituista moottoreista.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Joo älä kerro enempää, f1:kään ei yllä moisiin nopeuksiin.
Sun taso taitaa olla niin ylhäällä ettei siellä juuri muita olekkaan, no eipä tässä muuta, tämä asia on selvitetty.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

patroltd kirjoitti:Joo älä kerro enempää, f1:kään ei yllä moisiin nopeuksiin.
Sun taso taitaa olla niin ylhäällä ettei siellä juuri muita olekkaan, no eipä tässä muuta, tämä asia on selvitetty.
Niin..ei tuo F1-taso ole kuin 1...........10-asteikolla luokkaa 5.
Että se niistä F1:stä.
Ei sille nyt perkele voi mitään, jos kävelee silmät- ja korvat auki elämässä. Niitä asioita sanotaan elämänkokemuksiksi, mahdollisesti niiksi hiljaisiksi tiedoiksi, joista ei huudella julkisesti.
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ja täällä taas :) ei perkele :DDDDDDD taas oli onnex tullu yv eräät joita en halua edes kuulla ei sinne onnex ole kirjoitellu mutta mutta joo kyselin jo eile s200 ahinta ja niitä voipi pian löytyä taas ihan aseveli hintaan ku miettiny jo pitkään että pitäskö semmonen lyyä mut ois kiva tietää lisää minkälaisia tuloksia tullu semmosel ja onko liian pieni vai iso jne faktaa tästä ja vaikka olisit 1 kymmenestä kirjoita vain kuhan tulis ees yks viesti jossa tietoa kun nyt jo tiedän että tähän väliin tulee ainaki 9 joutavan päivästä :) mutta tiukkaa vääntöö kyl on tääl jä tää tosiaan ois ihan kivaaki viel jos ei ois oma tiedon haku pääl ( ja jotkut keskustelu sivut menee meinaa mersu forumin maine näis) voin kertoa et vittuilisin meidän pinta liitäjälle tääl joka on niin ylpeä itsestään ja myöntää vielä sen mut nyt en viiti sotkea tätä touhua enempää koska olen tiedon haku kannalla..

jos joku lukee tätä samat ideat kuin mulla mieles nii suosittelen jatkaa kivaa ollu väsäillä ja saada ensinnäkin tärkeätä kokemusta koneesta on paljon helpompi tehä seuraava pata ku reenaa tämmösel sen ovat monet ymmärtäneet kans väärin että en ole meinannut ajaa tolla noin ymmärtäkää ``noin`` 350hv luvuil eläke päivii asti kokeilu mieles kiva jos pääsis 50,000km ja sitten se turbon alakerta ja tästä saanut hyvää tietoa ja kun kaveri joppaa sakuista autoja sieltä tulee alakerta erittäinkin halvalla.. mutta eka kokeillaa ja opetellaan perus jutut tällä koneella.

ja elkää lainatko kirjastosta mersun korjaus kirjaa jos vaihdatte syöttöpumppua kysykää ennemmin joltain apua kuka tietää vink vink :)
johtaja: Antti Peltomäki
Vastaa Viestiin