JP74 kirjoitti:Kylmäkoneissa on lauhduttimia, mutta eikös autoissa kuitenkin käytetä jäähdyttimiä? Kaasuja lauhdutetaan, nesteitä jäähdytetään. Tuskin om 603 koneessa öljynlämpö missään vaiheessa lähenee 200 astetta, romua on tullut jo paljon aikaisemminm.
Terminologiat jäähdytyksessä/lauhdutuksessa menee monella vellit ja puurot sekaisin, olisi parempi ettei kirjoittaisi asiasta enempää, kun tuntuu tämäntason asioista eriäviä mielipiteitä. Ei kannattaisi peruskoulussa opittuja asioita niin kovin tyrkkäämään näihin asioihin, jos on tietoa hiukan pidemmälle menneestä fysikaalisien lämpöoppien tuntemuksista.
Kylmätekniikassa käytetään höyrystimiä ja lauhduttimia, siitä syystä, että järjestelmässä käytetään yleisesti kompressoritekniikkaa höyryn puristamiseksi nestemäiseen olomuotoon.
Paineenalaisissa kaasuissa lauhduttimia, jossa tilavuussuhteet/ painesuhteet määräävät terminologian käytön.
Samoin nestemäisissä järjestelmissä käytetään lauhduttimia ja jäähdyttimiä, riippuen minkälaisia partikkeleita järjestelmässä kiertää.
Siellä voi olla sekä kaasun-että nesteen olomuotoja.
En vastaile enää asiassa kysymyksiin, kun nämä tiedot ovat helposti saatavilla muualtakin.
Tietysti voin korvausta vastaan lähettää sähköpostilla teknistä spesiaalitietoa, jos joku haluaa tutustua aiheeseen lähemmin.
"
patroltd
Sanoppas yksi esimerkki moottorista jossa männännopeus on 50 m/s ?
Eikös lauhduttaminen ollu höyryn muuttamista takaisin nesteeksi, joten luultavasti pelkkä öljynjäähdytin riittää vielä näihin moottoreihin.
Nuo kovantason oppilaitokset ovat todella maallikon järjen ulottumattomissa "
Tällä foorumilla ei voi...eikä kannata kertoa mainituista moottoreista.