Raptec - Projekteja Vol1

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Siellä on koko mersufoorumin väki käynny tallilla! :P
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

Tottakai jos mies on keskittyny mersujen näpräilyyn ja purkuosiin, on hyvä siinä ja tekee vielä järkihinnoillakin..
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

juu kyllä kaverilla on taito hallussa 8) viimestely on kans todella nättiä jälkeä!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Hienoa jälkeä! On ilo seurata projektejasi.

Käytitkö myös Viton levikkeissä sitä Würthin muoviliimaa?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

jesse kirjoitti:Käytitkö myös Viton levikkeissä sitä Würthin muoviliimaa?
Viton levikkeet on kiinnitetty Wurth:in liimamassalla ja lopuksi saumattu Wurth:in muoviliimalla, koska asennuksesta haluttiin "saumaton". Sillä saumakohdasta saatiin kova ja sen pystyy jopa ylikittaamaan ennen maalausta. Hyvin tuntuu kestävänkin, kun vieläkään ei ole saumat halkeillut.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

"Messerschmitt" toimitti tuossa korjattavaksi hieman harvinaisemman puskurin. Kyseessä oli aito muovinen amg puskuri w124:seen. Puskurin piti olla saksasta tullessa kunnoltaan virheetön, mutta toisin kävi. Halkeamia oli jokapuolella ja niitä oli yritetty korjata huonolla menestyksellä. Suuria paloja puskukurista ei onneksi puuttunut.

Ensimmäisenä poistin epäonnistuneet muovikorjaukset ja pesin korjattavat kohdat rasvanpoistolla. Senjälkeen kunnollinen karhennus.

Kuva

Kuva


Palat paikoilleen, hieman muovitartuntaa pintaan ja liimaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Korjatut kohdat vahvistettuna taustapuolelta.

Kuva

Pientä liimausten viimeistelyä ennen maalaukseen vientiä

Kuva

Kuva

Lopuksi "Norsu" taikoi puskurin pohjat ja pensselöi sävyt niskaan

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kaverin käyttöfarkku ei jaksanut oikein kiskoa hevoskoppia perässä 3 litrasella vapari koneella joten jotain piti kehittää.

Hyväkuntoiseksi todetun Om603 kylkee pultattiin turbodieselin vakio imu- ja pakosarja, fin turbon muokkaama "vakio" ahdin ja mynädieselin säätämä turbokoneen pumppu max syötöillä.

Kuva

Ahtimen öljyn tulo otettiin paineanturilta t-haaralla, paluu lohkoon turbodieselin osilla öljynpinnan yläpuolelle.

Tasonsäädön öljysäiliö ja lasinpesunestesäiliö veivät ilmanputsarikotelolle varatun tilan joten päädyimme asentamaan ITG:n valmistamaan putsariin suoraan ahtimen nokkaan.

Kuva

Kuva

Kannen kestävyyttä varmisteltiin coolerilla. Sopiva kenno löytyi vahingossa S/V40 T4 volvon keulalta. Hitsailin vaan siihen isommat päädyt ja siirsin syylarin toiseen reunaan jolloin sain tilaa 60mm ahtoputkille.

Kuva

Kuva

Lopuksi iskimme kiinni turbod:n etujarrut, putkiston ja asd perän 3.27 välityksellä.

Näin jälkikäteen ajateltuna mukava parin päivän bolt on projekti. :lol:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
...Tarkoituksenmukainen on kaunista...

Ponille kyytiä. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Onkos noi asd- ja tasonsäätösäiliön letkut paluupuolen letkuja? Siis nuot kaks jotka tulee tuohon korkkiin? Aattelin, että siirtäis sen säiliön ja nuo muutkin mahollisuuksien mukaan akun paikalle, ku akku tulee konttiin. Ni on vaan tympeä taitella noita metalliputkia, että kärsiikö vetästä poikki ja jatkaa jollain letkulla? Kun eikös painelähtö ole tuolla tasonsäätösäiliön pohjassa?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:Onkos noi asd- ja tasonsäätösäiliön letkut paluupuolen letkuja?...
ainakin pelkän ASD:n kanssa näin on, eli eivät ole "paineistettuja" ja niitä pystyy hyvinkin jatkamaan...

Kummeli kirjoitti:Kun eikös painelähtö ole tuolla tasonsäätösäiliön pohjassa?
niin siis se pumpun imuletku on tosiaan säiliön pohjassa, ei se vielä mikään painelähtö sentään ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Mites tommonen kartiosuodatin kestää tossa pakosarjan vieressä, voiko noi esim. sulaa tuossa
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

lauri- kirjoitti:Mites tommonen kartiosuodatin kestää tossa pakosarjan vieressä, voiko noi esim. sulaa tuossa
Paikka ei tosiaan ole paras, mutta tilanahtauden vuoksi tehtiin tälläkertaa helpoimman kautta. Vakio turbod:n putsarikotelon asentaminen olisi vaatinut pesunestesäiliön ja tasonsäädön säiliön siirron.

Tällähetkellä pakosarjan etuosan päällä on lämpösuojalevy eikä murheita putsarin kanssa ole ilmennyt. Lisäksi keulalta tulee mukavasti jäähdytysilmaa 10x20cm aukosta, kun syylari siirrettiin toiseen reunaan.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:Onkos noi asd- ja tasonsäätösäiliön letkut paluupuolen letkuja?...
ainakin pelkän ASD:n kanssa näin on, eli eivät ole "paineistettuja" ja niitä pystyy hyvinkin jatkamaan...

Kummeli kirjoitti:Kun eikös painelähtö ole tuolla tasonsäätösäiliön pohjassa?
niin siis se pumpun imuletku on tosiaan säiliön pohjassa, ei se vielä mikään painelähtö sentään ole...
Aivan siis joo. :lol: Hätäsesti kirjotin, tarkotus oli sanoa että "painepuolen" letku. Jeps, mutta mää vetäsen ne poikki ja päästän kumiletkusta siihen jatkot, että saa ilmanputsarin hyvälle paikalle lampun taakse.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Petehri kirjoitti: fin turbon muokkaama "vakio" ahdin ja mynädieselin säätämä turbokoneen pumppu max syötöillä.
Minkälaisia muutoksia ahtimeen tulee? Isommat siivet? Onko tuosta merkittävää hyötyä?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Samuli H kirjoitti:
Petehri kirjoitti: fin turbon muokkaama "vakio" ahdin ja mynädieselin säätämä turbokoneen pumppu max syötöillä.
Minkälaisia muutoksia ahtimeen tulee? Isommat siivet? Onko tuosta merkittävää hyötyä?
Ahtimeen vaihdettiin suurempi kompurasiipi ja myös pakosiipi vaihtui nykyaikaisempaan versioon. Heräävyys ainakin parantui oleellisesti noilla muutoksilla.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Kummeli kirjoitti: Jeps, mutta mää vetäsen ne poikki ja päästän kumiletkusta siihen jatkot, että saa ilmanputsarin hyvälle paikalle lampun taakse.
Ei mitään kumiletkuja kun hydrauliikkaliittimet(helmiliitoksilla) ja kupariputken laittaa ni kestää.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mikko T:n 120cdi Vitoon tuli tehtyä 3" rosteri putkisto ja Dpf poisto.

Alkuperäinen putkisto
Kuva

Hiukkas pönttö
Kuva

Uusi virtaavampi "partikkelisuodatin" :wink:
Kuva

Akselin ylitys
Kuva

Takavaimennin
Kuva

Kuva

Uusi putkisto tuli kolmella vaimentimella, eikä äänet oleellisesti koventuneet vakioputkistoon verrattuna.

Putkisto muutoksen jälkeen autoon tuli karalan ohjelma. Kyllä +300hp ja +600nm liikuttaa melko mukavasti pakettiautoa. 8)
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Hieno putki.
Eiks sun pitäny raottaa vähä verhoa siitä mustasta surmastaki?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sami T kirjoitti:Eiks sun pitäny raottaa vähä verhoa siitä mustasta surmastaki?
Täytyy laitella tässä joku päivä. :lol:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli tuossa sekaannuttua erääseen ST projektiin reilu vuosi sitten ja kuluneen kesän aikana tehtyä monenlaisia muutoksia tekniikkapuolelle.

Tästä autosta olikin jo juttua mese foorumin puolella, mutta juttujen hävittyä bittiavaruuteen voisin listailla tähän hieman mistä on kyse.

Aihio oli alkuperäinen 190 2.5 turbodiesel jonka keulalle oli istutettu OM606 turbokone + 722.3 aski. Auto toimii käyttöautona vaikka sitä rakennetaankin kiihdytyskäyttöä silmälläpitäen.

Ensimmäisena hommana laitoin alustan kuntoon. Uusiksi meni tietysti kaikki kulutus osat. Taka-akseliston puslat tehtiin polyuretaanista ja cambersäätö tankojen avulla saatiin pyöränkulmat kohdalleen. Iskarit ja jouset vaihtuivat jämäkämpiin. Takajouset vaihtui kyllä kesän aikana hieman pehmeämpiin paremman vetopidon toivossa.

Kuva

Tekniikka puolella autoon oli jo asennettu Pro52 holsetti, 7mm mynäpumppu, vesicooleri, yms. asiaan kuuluvaa palikkaa, mutta pikkuhiljaa lähes koko paketti tuli tehtyä uudelleen.

Autosta piti saada hiljainen ja pakoputkistosta helposti irroitettava joten tein koko putkiston uudelleen kolmella vaimentimella 3,5" putkesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Myös dp:n tein uusiksi. Itseasiassa muutamaan kertaankin osien vaihtuessa. Viimeisin muutos oli Synapsen 50mm hukkaportin sovitus.

Kuva

Kuva

Kesän aikana vaihtui myös bensakoneiseta lähtöisin oleva vaihteisto Siekkisen vahvistamaan 300 turbodieselin 722.3 laatikkoon jota ohjataan osittain sähköisesti. Turbiiniksi tuli JN-tradingin muokkaama korkeammalla stallilla. Syöttöpumpuksi vaihtui uusilla 8mm elementiellä olevaa mynäpumppu. Holleyn iso siirtopumppu + polttoainelinjat isommasta putkesta. Voimansiirtopuolelle asennettiin 2.65 välityksellä oleva ASD perä vahvoilla vetareilla. Lisäksi miljoona muuta pienempää muutosta.

Näillä eväillä alkoikin olemaan jo jonkintyyppistä voimantuntua ja autoa päästiin testaamaan Kauhajoen kiihdytys testi-iltaan, jossa veto loppui jo 300m kohdalla kaverin hypättyä jarrulle, kun säikähti jotain isoa hajoavan. Ajaksi kirjattiin silti 11,57s 149kmh ja selvittiin pelkällä säikähdyksella. Auto jäi ehjäksi ja kotiin päästiin ajamalla.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MpyENmltMeA[/youtube]

Loppukesästä autoon asennettiin Dewil´s Own vesiruiskujärjestelmä 6 suuttimella. Myös ahdin vaihtui uuteen, kun vanhasta meni akseli poikki.

Tässä vielä muutama kuva pannuhuoneesta viimekesän kokoonpanolla

Kuva

Kuva

Kuva

Kesän viimeisille V8/Gti kiihdytyspäiville suunnattiin suurin odotuksin, kun auton potenttiaali alkoi olemaan selvillä ja kaikki tuntui toimivan, vaikka vähän kiire meinasikin taas tuttuun tapaan tulla. :wink:

Ensimmäinen veto meni maltillisilla ahdoilla pienistä vastoinkäymisistä huolimatta melko onnistuneesti. Aikakorttiin kirjattiin 11,43s/208,52kmh, 2,0s 60ft

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dYl9XsRtssk[/youtube]

Toinen veto näytti alkuun erittäin lupaavalta, mutta noin 300m kohdalla kun kaverin piti tökätä 4 sisään menikin vaihde vahingossa vapaalle täydestä laulusta. :evil: Silti ajaksi tuli 11,689s/151,96kmh. 60jalan aika 1,509s joka kertoo aikahyvin 1400kg painavan auton potenttiaalista

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6YS_dmaEiAE[/youtube]

Nyt talven aikana olisi tarkoitus avata kone ja katsoa mitä vaurioita ylikierroksille pääsy aiheutti. Muutoksia tekniikkaan tulee ainakin jäähdytys ja polttoaine puolelle. Muuten olisi tarkoitus jatkaa melko toimivaksi todetulla kokoonpanolla.
Viimeksi muokannut Petehri, Su 05.12.2010 01:44. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Komeaa jälkeä kuten aina. Rupee olee suhtkoht ahdasta konehuoneessa 8)

Mikä paintilla tehty mustalaatikko tossa yhdessä alustakuvassa on? :D
Vai heittäkö mulla päästä.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

eepi kirjoitti:Komeaa jälkeä kuten aina. Rupee olee suhtkoht ahdasta konehuoneessa 8)

Mikä paintilla tehty mustalaatikko tossa yhdessä alustakuvassa on? :D
Vai heittäkö mulla päästä.
Komeesta niin tiedä. Tämä kun ei ole mikään näyttely auto niin turha hipostelu on jäänyt melko pieneksi.

Kyllähän tommonen tenavan konehuone on ahdas. Nyt sinne tulee hieman lisätilaa, kun cooleri ratkaisu muuttuu.

Arvasin, että heti joku kysyy. :lol: Siellä on jotain salaista. Ei kato ihan kaikkee parane täällä foorumilla esitellä. :wink:
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Jousikuormitteinen "kynsi"-ratkaisu, joka tarraa viivalla kiinni katuun ja lähdössä ampuu lisävauhtia masiinaan... :lol:

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Petehri kirjoitti: Ei kato ihan kaikkee parane täällä foorumilla esitellä. :wink:
Äläpä huoli, tuo on semmonen juttu että kohta saattaa autotekniikan tohtori tulla lyömään tämänkin topicin bull shit moodiin :roll: :?
Siistin näkönen tuo pakoputki kyllä! 8)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Viimeviikolla tuli tehtyä pari OM606 tupla-plenum imusarjaa....
Viimeksi muokannut Petehri, La 07.01.2012 00:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Siistiä työn jälkeä!
Mitäs tollainen pakoputki maksaa?
Avatar
JiiPeeL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 11.01.2009 21:19
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja JiiPeeL »

Petehri kirjoitti:Kyllä vain. Asia on juuri niinkuin Jube ja epk mainitsivat. Kristallivaloilla ei vaan käyttöautossa tee mitään.

Varsinkin nuo "merkittömät" halvimmat valot on kyllä niin kiinalaisia, kun vaan voi olla. :evil: Eagle Eyes merkillä myytävät on jonkinverran laadukkaampia ja sellaiset löytyy oman harrasteauton keulalta. Talvikäyttöön ei oikein niitäkään voi suositella.
No juuri tätä mieltä itsekkin olen ja kokemuksesta. Halusin vain kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta :wink:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tuleeko petehri ens kesäks semmonen lukitussalpa vaihdekeppiin että eisaa tökkästyä D:ltä eteenpäin pykäliä? :wink: tai jotakin muuta.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

laineracing kirjoitti:tuleeko petehri ens kesäks semmonen lukitussalpa vaihdekeppiin että eisaa tökkästyä D:ltä eteenpäin pykäliä? :wink: tai jotakin muuta.
Todennäköisesti jonkinlainen räikkäsifteri tai vastaava pitää sovitella.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mitäs reikiä tuossa yhes 606 sarjassa alapuolella, ruisku suuttimien ?
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Vastaa Viestiin