
Raptec - Projekteja Vol1
Hienoa jälkeä! On ilo seurata projektejasi.
Käytitkö myös Viton levikkeissä sitä Würthin muoviliimaa?
Käytitkö myös Viton levikkeissä sitä Würthin muoviliimaa?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Viton levikkeet on kiinnitetty Wurth:in liimamassalla ja lopuksi saumattu Wurth:in muoviliimalla, koska asennuksesta haluttiin "saumaton". Sillä saumakohdasta saatiin kova ja sen pystyy jopa ylikittaamaan ennen maalausta. Hyvin tuntuu kestävänkin, kun vieläkään ei ole saumat halkeillut.jesse kirjoitti:Käytitkö myös Viton levikkeissä sitä Würthin muoviliimaa?
"Messerschmitt" toimitti tuossa korjattavaksi hieman harvinaisemman puskurin. Kyseessä oli aito muovinen amg puskuri w124:seen. Puskurin piti olla saksasta tullessa kunnoltaan virheetön, mutta toisin kävi. Halkeamia oli jokapuolella ja niitä oli yritetty korjata huonolla menestyksellä. Suuria paloja puskukurista ei onneksi puuttunut.
Ensimmäisenä poistin epäonnistuneet muovikorjaukset ja pesin korjattavat kohdat rasvanpoistolla. Senjälkeen kunnollinen karhennus.


Palat paikoilleen, hieman muovitartuntaa pintaan ja liimaa...



Korjatut kohdat vahvistettuna taustapuolelta.

Pientä liimausten viimeistelyä ennen maalaukseen vientiä


Lopuksi "Norsu" taikoi puskurin pohjat ja pensselöi sävyt niskaan


Ensimmäisenä poistin epäonnistuneet muovikorjaukset ja pesin korjattavat kohdat rasvanpoistolla. Senjälkeen kunnollinen karhennus.


Palat paikoilleen, hieman muovitartuntaa pintaan ja liimaa...



Korjatut kohdat vahvistettuna taustapuolelta.

Pientä liimausten viimeistelyä ennen maalaukseen vientiä


Lopuksi "Norsu" taikoi puskurin pohjat ja pensselöi sävyt niskaan


Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaverin käyttöfarkku ei jaksanut oikein kiskoa hevoskoppia perässä 3 litrasella vapari koneella joten jotain piti kehittää.
Hyväkuntoiseksi todetun Om603 kylkee pultattiin turbodieselin vakio imu- ja pakosarja, fin turbon muokkaama "vakio" ahdin ja mynädieselin säätämä turbokoneen pumppu max syötöillä.

Ahtimen öljyn tulo otettiin paineanturilta t-haaralla, paluu lohkoon turbodieselin osilla öljynpinnan yläpuolelle.
Tasonsäädön öljysäiliö ja lasinpesunestesäiliö veivät ilmanputsarikotelolle varatun tilan joten päädyimme asentamaan ITG:n valmistamaan putsariin suoraan ahtimen nokkaan.


Kannen kestävyyttä varmisteltiin coolerilla. Sopiva kenno löytyi vahingossa S/V40 T4 volvon keulalta. Hitsailin vaan siihen isommat päädyt ja siirsin syylarin toiseen reunaan jolloin sain tilaa 60mm ahtoputkille.


Lopuksi iskimme kiinni turbod:n etujarrut, putkiston ja asd perän 3.27 välityksellä.
Näin jälkikäteen ajateltuna mukava parin päivän bolt on projekti.
Hyväkuntoiseksi todetun Om603 kylkee pultattiin turbodieselin vakio imu- ja pakosarja, fin turbon muokkaama "vakio" ahdin ja mynädieselin säätämä turbokoneen pumppu max syötöillä.

Ahtimen öljyn tulo otettiin paineanturilta t-haaralla, paluu lohkoon turbodieselin osilla öljynpinnan yläpuolelle.
Tasonsäädön öljysäiliö ja lasinpesunestesäiliö veivät ilmanputsarikotelolle varatun tilan joten päädyimme asentamaan ITG:n valmistamaan putsariin suoraan ahtimen nokkaan.


Kannen kestävyyttä varmisteltiin coolerilla. Sopiva kenno löytyi vahingossa S/V40 T4 volvon keulalta. Hitsailin vaan siihen isommat päädyt ja siirsin syylarin toiseen reunaan jolloin sain tilaa 60mm ahtoputkille.


Lopuksi iskimme kiinni turbod:n etujarrut, putkiston ja asd perän 3.27 välityksellä.
Näin jälkikäteen ajateltuna mukava parin päivän bolt on projekti.

Onkos noi asd- ja tasonsäätösäiliön letkut paluupuolen letkuja? Siis nuot kaks jotka tulee tuohon korkkiin? Aattelin, että siirtäis sen säiliön ja nuo muutkin mahollisuuksien mukaan akun paikalle, ku akku tulee konttiin. Ni on vaan tympeä taitella noita metalliputkia, että kärsiikö vetästä poikki ja jatkaa jollain letkulla? Kun eikös painelähtö ole tuolla tasonsäätösäiliön pohjassa?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
ainakin pelkän ASD:n kanssa näin on, eli eivät ole "paineistettuja" ja niitä pystyy hyvinkin jatkamaan...Kummeli kirjoitti:Onkos noi asd- ja tasonsäätösäiliön letkut paluupuolen letkuja?...
niin siis se pumpun imuletku on tosiaan säiliön pohjassa, ei se vielä mikään painelähtö sentään ole...Kummeli kirjoitti:Kun eikös painelähtö ole tuolla tasonsäätösäiliön pohjassa?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Paikka ei tosiaan ole paras, mutta tilanahtauden vuoksi tehtiin tälläkertaa helpoimman kautta. Vakio turbod:n putsarikotelon asentaminen olisi vaatinut pesunestesäiliön ja tasonsäädön säiliön siirron.lauri- kirjoitti:Mites tommonen kartiosuodatin kestää tossa pakosarjan vieressä, voiko noi esim. sulaa tuossa
Tällähetkellä pakosarjan etuosan päällä on lämpösuojalevy eikä murheita putsarin kanssa ole ilmennyt. Lisäksi keulalta tulee mukavasti jäähdytysilmaa 10x20cm aukosta, kun syylari siirrettiin toiseen reunaan.
Aivan siis joo.napa kirjoitti:ainakin pelkän ASD:n kanssa näin on, eli eivät ole "paineistettuja" ja niitä pystyy hyvinkin jatkamaan...Kummeli kirjoitti:Onkos noi asd- ja tasonsäätösäiliön letkut paluupuolen letkuja?...
niin siis se pumpun imuletku on tosiaan säiliön pohjassa, ei se vielä mikään painelähtö sentään ole...Kummeli kirjoitti:Kun eikös painelähtö ole tuolla tasonsäätösäiliön pohjassa?

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Ahtimeen vaihdettiin suurempi kompurasiipi ja myös pakosiipi vaihtui nykyaikaisempaan versioon. Heräävyys ainakin parantui oleellisesti noilla muutoksilla.Samuli H kirjoitti:Minkälaisia muutoksia ahtimeen tulee? Isommat siivet? Onko tuosta merkittävää hyötyä?Petehri kirjoitti: fin turbon muokkaama "vakio" ahdin ja mynädieselin säätämä turbokoneen pumppu max syötöillä.
Ei mitään kumiletkuja kun hydrauliikkaliittimet(helmiliitoksilla) ja kupariputken laittaa ni kestää.Kummeli kirjoitti: Jeps, mutta mää vetäsen ne poikki ja päästän kumiletkusta siihen jatkot, että saa ilmanputsarin hyvälle paikalle lampun taakse.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Mikko T:n 120cdi Vitoon tuli tehtyä 3" rosteri putkisto ja Dpf poisto.
Alkuperäinen putkisto

Hiukkas pönttö

Uusi virtaavampi "partikkelisuodatin"

Akselin ylitys

Takavaimennin


Uusi putkisto tuli kolmella vaimentimella, eikä äänet oleellisesti koventuneet vakioputkistoon verrattuna.
Putkisto muutoksen jälkeen autoon tuli karalan ohjelma. Kyllä +300hp ja +600nm liikuttaa melko mukavasti pakettiautoa.
Alkuperäinen putkisto

Hiukkas pönttö

Uusi virtaavampi "partikkelisuodatin"


Akselin ylitys

Takavaimennin


Uusi putkisto tuli kolmella vaimentimella, eikä äänet oleellisesti koventuneet vakioputkistoon verrattuna.
Putkisto muutoksen jälkeen autoon tuli karalan ohjelma. Kyllä +300hp ja +600nm liikuttaa melko mukavasti pakettiautoa.

Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuli tuossa sekaannuttua erääseen ST projektiin reilu vuosi sitten ja kuluneen kesän aikana tehtyä monenlaisia muutoksia tekniikkapuolelle.
Tästä autosta olikin jo juttua mese foorumin puolella, mutta juttujen hävittyä bittiavaruuteen voisin listailla tähän hieman mistä on kyse.
Aihio oli alkuperäinen 190 2.5 turbodiesel jonka keulalle oli istutettu OM606 turbokone + 722.3 aski. Auto toimii käyttöautona vaikka sitä rakennetaankin kiihdytyskäyttöä silmälläpitäen.
Ensimmäisena hommana laitoin alustan kuntoon. Uusiksi meni tietysti kaikki kulutus osat. Taka-akseliston puslat tehtiin polyuretaanista ja cambersäätö tankojen avulla saatiin pyöränkulmat kohdalleen. Iskarit ja jouset vaihtuivat jämäkämpiin. Takajouset vaihtui kyllä kesän aikana hieman pehmeämpiin paremman vetopidon toivossa.

Tekniikka puolella autoon oli jo asennettu Pro52 holsetti, 7mm mynäpumppu, vesicooleri, yms. asiaan kuuluvaa palikkaa, mutta pikkuhiljaa lähes koko paketti tuli tehtyä uudelleen.
Autosta piti saada hiljainen ja pakoputkistosta helposti irroitettava joten tein koko putkiston uudelleen kolmella vaimentimella 3,5" putkesta.




Myös dp:n tein uusiksi. Itseasiassa muutamaan kertaankin osien vaihtuessa. Viimeisin muutos oli Synapsen 50mm hukkaportin sovitus.


Kesän aikana vaihtui myös bensakoneiseta lähtöisin oleva vaihteisto Siekkisen vahvistamaan 300 turbodieselin 722.3 laatikkoon jota ohjataan osittain sähköisesti. Turbiiniksi tuli JN-tradingin muokkaama korkeammalla stallilla. Syöttöpumpuksi vaihtui uusilla 8mm elementiellä olevaa mynäpumppu. Holleyn iso siirtopumppu + polttoainelinjat isommasta putkesta. Voimansiirtopuolelle asennettiin 2.65 välityksellä oleva ASD perä vahvoilla vetareilla. Lisäksi miljoona muuta pienempää muutosta.
Näillä eväillä alkoikin olemaan jo jonkintyyppistä voimantuntua ja autoa päästiin testaamaan Kauhajoen kiihdytys testi-iltaan, jossa veto loppui jo 300m kohdalla kaverin hypättyä jarrulle, kun säikähti jotain isoa hajoavan. Ajaksi kirjattiin silti 11,57s 149kmh ja selvittiin pelkällä säikähdyksella. Auto jäi ehjäksi ja kotiin päästiin ajamalla.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MpyENmltMeA[/youtube]
Loppukesästä autoon asennettiin Dewil´s Own vesiruiskujärjestelmä 6 suuttimella. Myös ahdin vaihtui uuteen, kun vanhasta meni akseli poikki.
Tässä vielä muutama kuva pannuhuoneesta viimekesän kokoonpanolla



Kesän viimeisille V8/Gti kiihdytyspäiville suunnattiin suurin odotuksin, kun auton potenttiaali alkoi olemaan selvillä ja kaikki tuntui toimivan, vaikka vähän kiire meinasikin taas tuttuun tapaan tulla.
Ensimmäinen veto meni maltillisilla ahdoilla pienistä vastoinkäymisistä huolimatta melko onnistuneesti. Aikakorttiin kirjattiin 11,43s/208,52kmh, 2,0s 60ft
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dYl9XsRtssk[/youtube]
Toinen veto näytti alkuun erittäin lupaavalta, mutta noin 300m kohdalla kun kaverin piti tökätä 4 sisään menikin vaihde vahingossa vapaalle täydestä laulusta.
Silti ajaksi tuli 11,689s/151,96kmh. 60jalan aika 1,509s joka kertoo aikahyvin 1400kg painavan auton potenttiaalista
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6YS_dmaEiAE[/youtube]
Nyt talven aikana olisi tarkoitus avata kone ja katsoa mitä vaurioita ylikierroksille pääsy aiheutti. Muutoksia tekniikkaan tulee ainakin jäähdytys ja polttoaine puolelle. Muuten olisi tarkoitus jatkaa melko toimivaksi todetulla kokoonpanolla.
Tästä autosta olikin jo juttua mese foorumin puolella, mutta juttujen hävittyä bittiavaruuteen voisin listailla tähän hieman mistä on kyse.
Aihio oli alkuperäinen 190 2.5 turbodiesel jonka keulalle oli istutettu OM606 turbokone + 722.3 aski. Auto toimii käyttöautona vaikka sitä rakennetaankin kiihdytyskäyttöä silmälläpitäen.
Ensimmäisena hommana laitoin alustan kuntoon. Uusiksi meni tietysti kaikki kulutus osat. Taka-akseliston puslat tehtiin polyuretaanista ja cambersäätö tankojen avulla saatiin pyöränkulmat kohdalleen. Iskarit ja jouset vaihtuivat jämäkämpiin. Takajouset vaihtui kyllä kesän aikana hieman pehmeämpiin paremman vetopidon toivossa.

Tekniikka puolella autoon oli jo asennettu Pro52 holsetti, 7mm mynäpumppu, vesicooleri, yms. asiaan kuuluvaa palikkaa, mutta pikkuhiljaa lähes koko paketti tuli tehtyä uudelleen.
Autosta piti saada hiljainen ja pakoputkistosta helposti irroitettava joten tein koko putkiston uudelleen kolmella vaimentimella 3,5" putkesta.




Myös dp:n tein uusiksi. Itseasiassa muutamaan kertaankin osien vaihtuessa. Viimeisin muutos oli Synapsen 50mm hukkaportin sovitus.


Kesän aikana vaihtui myös bensakoneiseta lähtöisin oleva vaihteisto Siekkisen vahvistamaan 300 turbodieselin 722.3 laatikkoon jota ohjataan osittain sähköisesti. Turbiiniksi tuli JN-tradingin muokkaama korkeammalla stallilla. Syöttöpumpuksi vaihtui uusilla 8mm elementiellä olevaa mynäpumppu. Holleyn iso siirtopumppu + polttoainelinjat isommasta putkesta. Voimansiirtopuolelle asennettiin 2.65 välityksellä oleva ASD perä vahvoilla vetareilla. Lisäksi miljoona muuta pienempää muutosta.
Näillä eväillä alkoikin olemaan jo jonkintyyppistä voimantuntua ja autoa päästiin testaamaan Kauhajoen kiihdytys testi-iltaan, jossa veto loppui jo 300m kohdalla kaverin hypättyä jarrulle, kun säikähti jotain isoa hajoavan. Ajaksi kirjattiin silti 11,57s 149kmh ja selvittiin pelkällä säikähdyksella. Auto jäi ehjäksi ja kotiin päästiin ajamalla.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MpyENmltMeA[/youtube]
Loppukesästä autoon asennettiin Dewil´s Own vesiruiskujärjestelmä 6 suuttimella. Myös ahdin vaihtui uuteen, kun vanhasta meni akseli poikki.
Tässä vielä muutama kuva pannuhuoneesta viimekesän kokoonpanolla



Kesän viimeisille V8/Gti kiihdytyspäiville suunnattiin suurin odotuksin, kun auton potenttiaali alkoi olemaan selvillä ja kaikki tuntui toimivan, vaikka vähän kiire meinasikin taas tuttuun tapaan tulla.

Ensimmäinen veto meni maltillisilla ahdoilla pienistä vastoinkäymisistä huolimatta melko onnistuneesti. Aikakorttiin kirjattiin 11,43s/208,52kmh, 2,0s 60ft
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dYl9XsRtssk[/youtube]
Toinen veto näytti alkuun erittäin lupaavalta, mutta noin 300m kohdalla kun kaverin piti tökätä 4 sisään menikin vaihde vahingossa vapaalle täydestä laulusta.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6YS_dmaEiAE[/youtube]
Nyt talven aikana olisi tarkoitus avata kone ja katsoa mitä vaurioita ylikierroksille pääsy aiheutti. Muutoksia tekniikkaan tulee ainakin jäähdytys ja polttoaine puolelle. Muuten olisi tarkoitus jatkaa melko toimivaksi todetulla kokoonpanolla.
Viimeksi muokannut Petehri, Su 05.12.2010 01:44. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Komeesta niin tiedä. Tämä kun ei ole mikään näyttely auto niin turha hipostelu on jäänyt melko pieneksi.eepi kirjoitti:Komeaa jälkeä kuten aina. Rupee olee suhtkoht ahdasta konehuoneessa![]()
Mikä paintilla tehty mustalaatikko tossa yhdessä alustakuvassa on?![]()
Vai heittäkö mulla päästä.
Kyllähän tommonen tenavan konehuone on ahdas. Nyt sinne tulee hieman lisätilaa, kun cooleri ratkaisu muuttuu.
Arvasin, että heti joku kysyy.


Äläpä huoli, tuo on semmonen juttu että kohta saattaa autotekniikan tohtori tulla lyömään tämänkin topicin bull shit moodiinPetehri kirjoitti: Ei kato ihan kaikkee parane täällä foorumilla esitellä.


Siistin näkönen tuo pakoputki kyllä!

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
No juuri tätä mieltä itsekkin olen ja kokemuksesta. Halusin vain kuulla muidenkin mielipiteitä asiastaPetehri kirjoitti:Kyllä vain. Asia on juuri niinkuin Jube ja epk mainitsivat. Kristallivaloilla ei vaan käyttöautossa tee mitään.
Varsinkin nuo "merkittömät" halvimmat valot on kyllä niin kiinalaisia, kun vaan voi olla.Eagle Eyes merkillä myytävät on jonkinverran laadukkaampia ja sellaiset löytyy oman harrasteauton keulalta. Talvikäyttöön ei oikein niitäkään voi suositella.

- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna