290 TD moottori w123?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

290 TD moottori w123?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

No joo, vois olla tuomonen 290TD moottori tulossa sopevasti. Tällä hetkellä väyrysessä kiinni.Kannattaako siitä alkaa sorvaamaan superia?

Tällä hetkellä meininki tehä 123 omasta orggis turbotieselistä sopevan pirteä, mutta jotenkin alkajaisiksi mietityttää tuo torni moottorin superiksi rakentaminen.

Pumpun ja suuttimethan tuohon 290 pitäs vissiin vaihtaa, mitä muuta. Kansi ilmeisesti on ahdas? Mutta tuon 617 kansi pitäs kans avartaa, eli sama työ molemmissa edessä. Ja se kannen pirraamiseen mulla on hyviä apuja.

Pittääkö unohtaa tuo 290 moturi heti alkajaisiksi?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

kanget ei vissiin ole kovinkaan kestävät verrattuna 2.5l om602 ja 3.0l 603:sissa.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos kone on väyrysestä niin se on suoraruisku. Siinä on järeä alakerta. Ei se sieltä ainakaan hajoa.
Vanhoissa vapari kammiokone pakuissa on ollut niitä alakerran vaivoja

Superia tuosta ei kannata alkaa tekemään. Tehoa siitä ei mahdottomia saa. Ja oma hommansa on saada kunnon rivipumppu pelaamaan suoraruiskulle sopivilla ennakoilla.

Jakajapumpulla voi kohtuudella onnistua. Tekee esim siitä sen omasta jakajasta mekaanisen.

Toki siitäkin saa kohtuudella ihan vireän käyttöauton koneen. Mukavan pieniruokainenkin.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ahaa eli ei ole siis aivan sama vehje kun pakuissa, mjehmje.. Mutta näissäkin niin että näiden kangilla 2.5l kone saisi stroukattua n. 2.7l ja loput 0.2l on vaan isompaa porausta? Näin muistelisin että mulle kerrottiin sprintereiden koneista, kun stroukkausta kyselin :oops:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nj^ kirjoitti:ahaa eli ei ole siis aivan sama vehje kun pakuissa,
Juu ei.

Ei liene kovinkaan montaa yhteistä osaa.
Noh. Jakopää. :D
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

no nyt ei olla pelkästään käyttistä tekemässä :wink:

Pitäs kuiten se 300 heppaa saaha tuohon vehkeeseen, että sais kavereille pienen yllätys momentin :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siinä tapauksella helpoimmalla pääsee kun siirtyy kutoskoneeseen :D
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Oliko näissä kannentiivisteen keston kanssa ne suurimmat ongelmat?

Jos em ei lasketa, niin 300hp ei pitäis olla homma eikä mikään. Tuskin tarvii sisuskaluihin kajota lainkaan. Suoraruisku ja tuo tehotavoite niin saa tehtyä vielä järkevän kokoisella VNT-ahtimella laaja-alaisen. Rivipumppua en laittaisi, vaan 5-TDi:n jakajapumpun ja boksin.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

En usko että kannentiiviste on ongelma, sen voi modata 605:sen metallisesta :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mika.T kirjoitti:Siinä tapauksella helpoimmalla pääsee kun siirtyy kutoskoneeseen :D
Ei kolomee sataa ny sentää kutosta vielä tarvita
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Eikä ees alumiini kantta! :D
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei... mutta tuosta 2.9 suoraruutasta se ei irta niin helpolla...
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Niin, tuo 300 oli semmonen vähintään määrä :)

Jospa sitä alottais tuola OM617:sen kiusaamisella ja hommais sitten ajan kanssa OM605 tai OM606. Tuo vitonen kiehtois monestakin eri syystä..... (Lukkarin rakkautta ?)

Mutta kyllähän tuon 617 tekee alusta alkaen, niin saahan siitäki hyvän kiusaus pelin......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Mika.T kirjoitti:Juu ei... mutta tuosta 2.9 suoraruutasta se ei irta niin helpolla...
Mikä siinä tökkii? Ei löydy isoja suuttimia? 11mm pumpulla kyllä pitäisi päästä sinne 300 paremmallekin puolelle.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ahaa eli ei ole siis aivan sama vehje kun pakuissa,
Ihan sama on kuin Sprinterissä.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

suoristat kannesta imukanavan, se mutka pois.
mynästä suuttimet ja rivipumppuun elementit 340hv ja kauhea alavääntö.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tämähän kuulostas jo joltakin tuon yllä olevan kommentin takia :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

En oo tuota 2.9:iä nähny livenä, mutta 3.2cdi oli käsissä eilis päivänä. Siinä ainakin oli puolet vähemmän kannen pulttia mitä 606:sessa... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

2.9 on noilta osin identtinen 2.5 OM602 kanssa.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

sunbeam kirjoitti:suoristat kannesta imukanavan, se mutka pois.
mynästä suuttimet ja rivipumppuun elementit 340hv ja kauhea alavääntö.
Minkä rivipumpun sinne meinasit laittaa? Tämä kun on suoraruisku, niin kammiokoneen pumpun nokkaprofiili ei käy. Siksi helpoin tie olisikin se 5-TDi pumppu. Rivipumppu ei muutenkaan ole perusteltu tähän, tuo sähköinen jakaja nyt vaan on fiksumpi ja siitä saa riittävästi soppaa tuolle teholle.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Miten lie toimii tuo tdi-pumppu, sehän pyörii toisin päin.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Onhan noilla rivipumpuilla ajettu, on jopa laitettu sprinterin nokallekin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

sunbeam kirjoitti:Onhan noilla rivipumpuilla ajettu, on jopa laitettu sprinterin nokallekin
Juu, sinne on varmaan soviteltu sitten joku suoraruutan nenäkeppi, on tuommoinen ihan tehtävissä. Se rivipumppu on vaan silti alkeellinen verrattuna sähköiseen VE:hen, varsinkin (ennakon) säätöjen kannalta. Jos samalla vaivalla saa paremmankin vaihtoehdon, niin en miettis kahdesti.

MJF kirjoitti:Miten lie toimii tuo tdi-pumppu, sehän pyörii toisin päin.
Eiköhän se oo joka tapauksessa pajan kautta käytettävä kun iso np laitetaan, tekee samalla oikeankätiseks.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös sen vakion sähköohjatun voi rakentaa ns. m-tdi mallin. holysmokella ainakin on ollut juttua vaginan syöttöpumpun rakentelusta mekaaniseksi.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Moottorista tehtiin nyt sitten kuitenkin tarjous. Katoma jos se jääpi haaviin. Sitä en tiä, minkä keulille tuo sitten tulevaisuudessa menee.

Pittää mynän miehiä puhuttaa nousu viikolla. Kuulee hinnoista ja niiden mielipiteistä.

Mitenköhän lienee kestää tuo w123:n automaatti jos hurjia alavääntöjä saadaan aikaseksi. Vahvistamaan tietenkin sen joutuu joka tapauksessa, mutta kestääkö silti?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minkäs koneen perässä se automaatti on?

W123 tiiselin perässä oleva automaatti ei käy OM602 koneeseen.

Sopiva laatikko löytyy W124 300turboD:stä 722.3
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Eikö edes se alkuperäisen w123 turbon laatikko käy? Sain yhdeltä jermulta semmosen tiedon, että laatikko on sama näissä loppu pään 123 turboissa ko 124 turbossa.

Tämä on taas tätä toisenkäden tietoa :lol:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ole kuoriltaan sama.

eli eivät käy keskenään 617 vs. 602 koneisiin.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1783
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

perskeles, sekin vielä. Eli pitäs hommata vahvistettu w124 turbon laatikko jos päättää tuon 290 tuonne pellin alle kammeta. Pitäsköhän laittaa tuohon w124een tuo 290 kone, sais laittaa kuulerin keulille ko tuohan on vähä päästönen tuo oma käyttö peli ;)

Alkaa taas olla kunnon visiot. Pittää lähteä nukkumhaan.... :lol:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Harkitsisin vakavasti jotain muuta laatikkoa kuin 722.3. Vaikka 6-vaiht manuaalia ;)

Mika.T kirjoitti:Eikös sen vakion sähköohjatun voi rakentaa ns. m-tdi mallin. holysmokella ainakin on ollut juttua vaginan syöttöpumpun rakentelusta mekaaniseksi.
Sitten on sama laittaa se rivipumppu, kerta tuossakin menetetään ohjelmoinnin = hyvän säädettävyyden mahdollisuus.
Vastaa Viestiin