601--603 koneen nokkaketjun vaihtoväli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

601--603 koneen nokkaketjun vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mikä on ko. koneen ketjun vaitoväli?

Haulla löytyy kyllä kirjoituksia, mutta jäi kuitenkin epäselväksi. Toisissa on monenlaisia hyvin vaihtelevia kilometrimääriä ja toisissa taasen maininta tarvittaessa. Mutta mistä se tarve tulee? Löytyykö valmistajan suosituksia esim. venymään/astelukuun kampi/nokka. Vai pitääkö ketju vaihtaa joka tapauksessa vaikka ei olisi venynytkään jossain kilometriluvussa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 601--603 koneen nokkaketjun vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noin 300 000 km jos ketju on kaksirivinen. Semmosella 100 000 km tarkkuudella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

lainataampas tätä...
itse myös mietiskellyt tuon ketjun vaihtoa. mittarissa 335tkm ja 124/250d.
mistäpä se ketju sitten kannattais hommata? kl vai veho? ja mahtoiko syöttöpumpulle olla oma vitja? vai ajelenko vain menemään? 10-12tkm/vuosi...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ajele vain...viet sitten joskus kun on sopiva aika, jonnekin pajalle laitettavaksi, hommaavat ketjunkin. Molemmista saa ihan yhtähyviä ketjuja. Syöttöpumppu pyörii samalla ketjulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Taitaa näissäkin laahaimet ja muut antaa periksi ennen ketjua :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuota ketjuahan ei sitte kannata ihan missä tahansa peräkylän sepällä vaihdattaa tai kannattaa ainaki selvittää että onko kyseisen työn suorittajalla vehkeitä ketjun prässäämiseen. Tiedossa on tapauksia että se ketju on vaa liitetty lukkopalalla prässin sijaan ja jokainen voi sitten tehdä omat johtopäätökset kumpi on parempi vaihtoehto :) Kannattaa kysyä myös ihan sieltä marmoritiskiltäkin, isäukko joskus vaihdatti siellä ja oli kiinteä hintainen juttu eikä edes mikään kallis verrattuna muihin paikkoihin mistä ei olisi saannut edes takuuta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mun mielestä laahaimet kestävät tuplaten sen mitä ketju...ainakin 600 tkm.

Huonolla pajalla ei kannata teettää mitään, varsinkaan semmoisella, joka ei hommaa osaa tehdä oikein. :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun mielestä noilla vanhemmilla diesel koneilla voi sen 400-500tkm päästellä huoletta. Ainakin jos jonkunlaista huoltokirjaa. Turbossa / kiertopalkinnossa heti, tai kun 400tkm paukkuu mittariin ?
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Mulle sano eräät foorumillaki vaikuttavat ammattilaiset, että kaksiriviset ketjut on huoltovapaita 8)
PLAY LOUD

V12
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

eli "virallista" ketjun vaihtoväliä ei löydy maasta eikä puusta?
riittävästi venynyt ketju tuntuu ainakin muuttavan ruiskutusennakkoa ja heikentävän käyntiin lähtöä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se ennakko kohdalleen mene ketjua vaihtamalla vaan pumppua pyörittämällä. Sitä kannattaa muutenkin muuttaa hitusen tehtaan asetuksesta. Hienosäätö onnistuu ihan siitä helposti, varsinkin henkilöautossa.

(Toki ennakko hierotaan kohdalleen yleensä kun uusi ketju on asennettu, ainakin jos on asinatunteva paja).

Merkkihuolloissakin ne laistaa monenlaisita itselle itsestään selvistä pikkuhommista, kiire kahveetupaan puhumaan poikain kanssa pil*usta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Miten MB:n oma alkuperäinen ketju, onko siinä tähti-stanssakset joka lenkissä , vai onko sekin JWIS:n tekemä ja sen stanssaukset.
Vois päätellä tuolla perusteella onko ketjua mahdollisesti koskaan vaihdettu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Iwis se on se alkuperäinenkin.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Mika.T kirjoitti:Iwis se on se alkuperäinenkin.
Ja Iwis:n stanssaukset??
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

niin siis autossa ei ole mitään vialla. ei ennakot pielessä eikä muutakaan. oliskin jotakin pientä näpräiltävää mutta kun ei.

no kyselläänpä näinpäin: onko kenelläkään katkennut ketju ajamalla? ja paljonko oli metrejä taulussa?
(poislukien st/yms vasiten särkemiset)

ja vielä nuista merkkihuolloista.

eiköhän ne ammattimiehet ole jo jossain muissa hommissa...
Vastaa Viestiin